Epic sparkar 16 procent av personalen

Robot
Epic sparkar 16 procent av personalen
eld
Medlem
Medlem

Vem kunde anat att taktiken att bruce forcea sig in på marknaden med sinnessjukt mycket pengar istället för att skapa en bra tjänst som folk söker sig till självmant inte skulle funka i längden?

Medlem

Man blir så ledsen när stora fiskar roffar åt sig studior och IP:n bara för att i praktiken avveckla dem så fort moderbolaget inte får lika stor miljardvinst som fjolåret.

Fall Guys är mitt favvo-casualspel att lira på PS5, och jag hoppas verkligen att det inte läggs ner lika obönhörligt som Rumbleverse.

Citat:

For a while now, we've been spending way more money than we earn, investing in the next evolution of Epic and growing Fortnite as a metaverse-inspired ecosystem for creators. I had long been optimistic that we could power through this transition without layoffs, but in retrospect I see that this was unrealistic.

För övrigt får varenda ord i citatet mitt skinn att krypa. Jävla Tim Sweeney.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Men snälla, EPIC har ju kastas pengar runt omkring sig med deras satsning på EPIC-Store för att få exklusivt innehåll. Nu betalar personalen priset. 😅

Medlem
Skrivet av Pjotor:

För övrigt får varenda ord i citatet mitt skinn att krypa. Jävla Tim Sweeney.

Vad är problemet med citatet och vad har du emot Tim Sweeney?

Medlem

Jag är rätt konstig av mig och försöker ofta tänka på saker ur olika vinklar men tänk vad mycket pengar Epic lagt på både personal och kunder.
Lätt att klanka ned på företag när de släpper folk men hur ofta får de stående ovationer när de satsar mer?

Att släppa 16 procent av personalen innebär ju att man även haft dessa 16 procent under sin payroll.
Det är fler än man skulle haft om man inte viljat satsa något alls.

Tråkigt att bli av med jobbet men är man duktig finns det andra möjligheter

Medlem

Pga några få idioters val så förlorar nu över 800 personer jobben, istället för att dom få idioterna som tog besluten blir av med jobben. Hemskt att de ska få fungera på detta viset..

Skrivet av kennyg123:

Pga några få idioters val så förlorar nu över 800 personer jobben, istället för att dom få idioterna som tog besluten blir av med jobben. Hemskt att de ska få fungera på detta viset..

Och de som tar besluten tjänar tillsammans mer än de 800 personerna tillsammans.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Gen
Medlem

Så går det när man köper på sig tidsexklusiviteter och strör gratis spel runt sig. Hade de lagt pengarna på bra R&D av klienten och marknadsfört på ett smart sätt så hade det nog gått bättre och de hade kanske sluppit sparka folk?

Medlem
Skrivet av Darkseed:

Vem kunde anat att taktiken att bruce forcea sig in på marknaden med sinnessjukt mycket pengar istället för att skapa en bra tjänst som folk söker sig till självmant inte skulle funka i längden?

GOG har en bra tjänst med egenskaper som man borde söka sig till (i mitt tycke), men det går ganska dåligt för dem också. Sjukt ostabil vinst har dem, om de ens går med vinst (några år är nettoförlust), deras vinstmarginal är i enstaka procent.

Det Epic, och GOG, misslyckats med verkar snarare vara marknadsföring och sedan att de underskattat människors tendens att stanna där de redan är. Steam är megastort, det kommer kräva något enormt för att rubba dem ens lite, och det innebär också en enorm risk för det finns absolut ingen garanti eller egentligen sannolikhet till att det kommer fungera oavsett hur bra den konkurrerande tjänsten är. Men ja, det har uppenbarligen inte funkat på det viset de tänkt, sen om det är ett långkok som kan bli något visar väl sig.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Pjotor:

Man blir så ledsen när stora fiskar roffar åt sig studior och IP:n bara för att i praktiken avveckla dem så fort moderbolaget inte får lika stor miljardvinst som fjolåret.

Fall Guys är mitt favvo-casualspel att lira på PS5, och jag hoppas verkligen att det inte läggs ner lika obönhörligt som Rumbleverse.

Verkligen. Spelar det inte så mycket numer, men jag hjärta Fall Guys.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Darkseed:

Vem kunde anat att taktiken att bruce forcea sig in på marknaden med sinnessjukt mycket pengar istället för att skapa en bra tjänst som folk söker sig till självmant inte skulle funka i längden?

Skrivet av Fiddi:

GOG har en bra tjänst med egenskaper som man borde söka sig till (i mitt tycke), men det går ganska dåligt för dem också. Sjukt ostabil vinst har dem, om de ens går med vinst (några år är nettoförlust), deras vinstmarginal är i enstaka procent.

Det Epic, och GOG, misslyckats med verkar snarare vara marknadsföring och sedan att de underskattat människors tendens att stanna där de redan är. Steam är megastort, det kommer kräva något enormt för att rubba dem ens lite, och det innebär också en enorm risk för det finns absolut ingen garanti eller egentligen sannolikhet till att det kommer fungera oavsett hur bra den konkurrerande tjänsten är.

Det är ju det som är grejen, alla som läst det minsta marknadsföring vet att dom dyraste kunderna att skaffa sig är nya kunder. Att behålla gamla kunder och smörja deras krås är inget i jämförelse med att skaffa nya.
Därför t.ex. tidningar ger nya kunder gratis nummer eller prylar för att locka dom att bli prenumeranter. Är du redan prenumerant, får du inte ett skit, för att du lär fortsätta prenumera på tidningen ändå.

Kolla bara på jobbets lunchrum eller klassrum osv, folk är sjukt anala när det kommer till vilken som är deras plats, spelar ingen roll om det är företag/klassrum med 10 platser eller 300 platser, folk tenderar inte att prova något nytt, när dom hittat sin plats. Precis som att få folk att röra sig från Steam är tufft och kräver mycket investeringar. Eller att byta från Playstation till Xbox eller vise versa.

Medlem

Trodde jag inte, med deras Unreal motor, Epic Store och Fortnite, dom måste ha slösat pengar som bara den. Tycker synd om dom som måste sluta då det säkert är sådana jobb som sänker arbetslösheten och som kan ge folk en fot in i det så kallade "core" gänget.

Medlem
Skrivet av kennyg123:

Pga några få idioters val så förlorar nu över 800 personer jobben, istället för att dom få idioterna som tog besluten blir av med jobben. Hemskt att de ska få fungera på detta viset..

Många av de som förlorar jobbet som valde att ta EPICs blodiga säck med pengar till att börja med.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

GOG har en bra tjänst med egenskaper som man borde söka sig till (i mitt tycke), men det går ganska dåligt för dem också. Sjukt ostabil vinst har dem, om de ens går med vinst (några år är nettoförlust), deras vinstmarginal är i enstaka procent.

Det Epic, och GOG, misslyckats med verkar snarare vara marknadsföring och sedan att de underskattat människors tendens att stanna där de redan är. Steam är megastort, det kommer kräva något enormt för att rubba dem ens lite, och det innebär också en enorm risk för det finns absolut ingen garanti eller egentligen sannolikhet till att det kommer fungera oavsett hur bra den konkurrerande tjänsten är. Men ja, det har uppenbarligen inte funkat på det viset de tänkt, sen om det är ett långkok som kan bli något visar väl sig.

GOG har problemet att många utgivare vill ha DRM, så de har ett begränsat utbud av nya populära titlar. Utrymmet att växa är smalare.

Avstängd

Bra att det går dåligt för Epic, men tråkigt att det (alltid) går ut över folket på golvet när det börjar blåsa kallt uppe på toppen hos utsugarna.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem

Känns ju lite olustigt efter Unity dramat, och att folk så friskt förespråkade att byta från Unity till Unreal, för Epic är snälla gossar som aldrig skulle göra något så dumt som Unity gjorde.

Jo jo, får se hur det blir med det om ekonomin börjar knipa ytterligare.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Det är ju det som är grejen, alla som läst det minsta marknadsföring vet att dom dyraste kunderna att skaffa sig är nya kunder. Att behålla gamla kunder och smörja deras krås är inget i jämförelse med att skaffa nya.
Därför t.ex. tidningar ger nya kunder gratis nummer eller prylar för att locka dom att bli prenumeranter. Är du redan prenumerant, får du inte ett skit, för att du lär fortsätta prenumera på tidningen ändå.

Kolla bara på jobbets lunchrum eller klassrum osv, folk är sjukt anala när det kommer till vilken som är deras plats, spelar ingen roll om det är företag/klassrum med 10 platser eller 300 platser, folk tenderar inte att prova något nytt, när dom hittat sin plats. Precis som att få folk att röra sig från Steam är tufft och kräver mycket investeringar. Eller att byta från Playstation till Xbox eller vise versa.

Det är väl där Epic kör en lång satsning. Miljontals unga spelare som växt upp med Fortnite har Epic Store på sin dator redan, det är inte ens säkert att de vet om att Steam finns. Och när de väl kommer upp i ålder så finns det god chans att de kommer vända sig till Epic Store där de redan har konto, kanske ett gäng gratisspel vilket då betyder att de har en samling spel på en tjänst redan. Det största argumentet mot Epic store har ju trots allt varit att "jag har alla mina spel på Steam".

Medlem

Gött mos

Tråkigt för de som vart sparkade, dom är fortfarande människor


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Förstår inte riktigt vad det är som gör att dom förlorar pengar. Att betala för gratisspel till deras butik måste ju vara en droppe i havet jämfört med intäkterna från Fortnite.

Medlem
Flakmonkey
Skrivet av Påskmust:

Förstår inte riktigt vad det är som gör att dom förlorar pengar. Att betala för gratisspel till deras butik måste ju vara en droppe i havet jämfört med intäkterna från Fortnite.

Håller med. Vore intressant att se hur utgifterna fördelas, men Epic är väl inte ett public traded company så då har man ju inte den insynen. Men känns som att den största delen av utgifter är kopplat till personal, lokaler, overhead, etc snarare än licensen för att köpa exklusivitet eller för att släppa ett spel gratis på epic game store.

Medlem

Kan det ha med AI implementering att göra? Använder lönsamhet som svepskäl

eld
Medlem
Skrivet av Nosnos:

Håller med. Vore intressant att se hur utgifterna fördelas, men Epic är väl inte ett public traded company så då har man ju inte den insynen. Men känns som att den största delen av utgifter är kopplat till personal, lokaler, overhead, etc snarare än licensen för att köpa exklusivitet eller för att släppa ett spel gratis på epic game store.

Medlem
Skrivet av Kixo:

Vad är problemet med citatet och vad har du emot Tim Sweeney?

Han säger ju själv att firman har läckt mer pengar än de fått in, men istället för att reagera i tid har man fortsatt spendera storkovan på onödiga uppköp, nån flummig idé om "metaversum" (som är det värsta modeordet i teknikbranschen sedan NFT) och påtvingad launcherexklusivitet som bara har gjort tillvaron sämre för mig som konsument.

Nu har de kört full fart in i kaklet och folk blir arbetslösa. Embracer lyckades med samma sak tidigare i år efter att ha vuxit ohälsosamt fort. Det är som om båda bolagen har hetsätit branschtalanger i åratal, och nu ska allt upp igen. Det är både ansvarslöst och oetiskt.

Så igen, jävla Sweeney och jävla Wingefors också förresten.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Förstår inte riktigt vad det är som gör att dom förlorar pengar. Att betala för gratisspel till deras butik måste ju vara en droppe i havet jämfört med intäkterna från Fortnite.

Vad jag vet så anställde de väldigt mycket folk under pandemin då mängder av folk satt hemma och spelade deras spel.

Man rekryterade bland annat en massa folk från etablerade studior och lockade med höga löner och "sign-on"-bonusar som ibland kunde uppgå till årslöner. Nu när spelandet är på mer "normala" nivåer så sitter Epic sannolikt på en stor och dyr personalstyrka.

De försökte nog växa lite för fort och utan att tänka på att "boomen" kunde ta slut.

Medlem

Med tanke på att unity har betydligt fler anställda så skulle jag gissa att samma sak kommer ske då där snart(trots deras försök att få in mer pengar via ny betalmodell)

Medlem
Skrivet av kennyg123:

Pga några få idioters val så förlorar nu över 800 personer jobben, istället för att dom få idioterna som tog besluten blir av med jobben. Hemskt att de ska få fungera på detta viset..

De blir erbjudna det absolut bästa avgångsvederlaget jag sett i såna här sammanhang. 6 månaders lön + benefits plus 6 månaders vesting på optioner? Unheard of och otroligt generöst.

Avstängd

Med största sannolikhet så är det folk som innehar obetydliga roller som "jämställdhetsstrateger", "HBTQ-kommunikatörer" och "miljö och orättvis-direktörer" som man gör sig av med. Det är nästan alltid de som ryker först om man tittar historiskt och spelen påverkas inte det minsta, tvärtom så kan de anställda äntligen få vara sig själv på arbetsplatsen och då ökar trivseln med en bättre slutprodukt som resultat.

123
Skriv svar