Diskutera – Är AI bra eller dålig för spelutvecklingen?

Robot
Diskutera – Är AI bra eller dålig för spelutvecklingen?

Förhoppningar och fruktan – berätta vad du tror!

#ai, #diskutera, #mindark


Medlem

jag tror det blir mkt bra och användbart när alla lärt sig hur det funkar!


signatur

//monster

Medlem

Eller väl bra eftersom ingen vill betala mer än 59.99 för ett AAA-spel.

Gnällkuk

Om den nyttjas för rätt sätt så tror jag den kan innebära samma fördelar som t ex industrirobotar. Jag tror man som utvecklare lurar sig självt om man tror att den kan ersätta människor överallt, men för t ex mer tråkiga och repetetiva saker som buggjakt osv tror jag det kan vara ypperligt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Som med allt annat är nog svaret "både och".

fp
Medlem

Beror på hur AI används, att bara använda AI_n. Är det för att hålla nere kostnaderna är tveksamt.

Anväder man AI för att träna NPC/Botar eller för att göra en motståndare i tex ett RTS som kan lära sig att spela bättre eller matcha motståndarens taktik så finns det inga gränser för hur bra och roliga spel man kan göra.

Medlem

Bara bra! Avancerade slumpgenerator program med riktlinjer som också kallas "AI" kommer att göra spel skapade lättare och billigare.

Medlem

ifall det ger mindre aktörer bättre verktyg till att skapa större upplevelser för mindre pengar så är det för min del ett bonus.

Medlem

bra för spelutvecklarna / utgivarna och till viss mån spelarna. dåligt för folk som jobbar med konst och musik till spel, röstskådisar och i längden antagligen kodare också. jag jobbade på ett spel nyligen för ett arvode på 250k. om några år kommer samma utvecklare inte ha någon som helst anledning att anställa mig, från ett ekonomiskt perspektiv, och jag kommer gå utan jobb.

Avstängd

Hur bra som helst. Kreativiteten bland spelutvecklare har stagnerat så jag hoppas AI kan lyfta spelen även på det området.

Framförallt är jag taggad på att fritt kunna snacka med NPC:er enligt Nvidias nya NPC-lösning.

Medlem

Oss skulle h
aft dem AI ovanpå rätta ett text så trådar en man inte kan galen.
/rant XD


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

AI är i slutändan bara ytterligare ett verktyg för att automatisera bort ”okvalificerat” jobb. AIn höjer visserligen gränsen mellan okvalificerat vs kvalificerat jobb inom vissa områden men vi människor kommer anpassa oss som alltid och kan sen i högre grad ägna oss åt än mer kvalificerat jobb.

Summa summarum AI är ett verktyg som kommer leda till bättre spel.

Medlem

Första jag kommer att tänka på att jag vill se AI implementerat i fienderna i spelen. Känns inte som dom blivit smartare sen half-life 1.

För utveckling är det både bra och dåligt antar jag. Svårare att få en fot in kanske om alla "enklare" saker tas över av AI.

Medlem

Tycker det är skillnad på ai och ai. Ai som ger utvecklare mer kraftfulla verktyg är superpositivt. Ai som försöker ersätta det konstnärliga tror jag kommer göra mer skada än nytta. Har svårt att tänka mig något mer själlöst en ett spel helt skrivet av ai i en artstyle genererad av ai med musik av en ai. Ain har inget att säga, inga känslor att förmedla, så det är något vi alltid kommer behöva människor för.

Midjourney och liknande är ju coolt rent teknologiskt, men resultaten är ofta rätt tråkiga när man tittat på det mer än 2 sekunder. Har sett otroligt mycket ai ”art” men inget som lämnat något som helst intryck eller fått mig att känna mer än ”det där ser helt okej coolt ut”

Medlem

Beror på helt hur det används. För att försöka ersätta mänskliga utvecklare? Katastrofalt dåligt. Generativ AI tycker jag bör hållas så lång borta från spel som möjligt.

Men maskininlärning har faktiskt använts till AI I vissa spel sedan minst år 2000 (Klingon Academy), och det är jag mer positivt inställd mot.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Första jag kommer att tänka på att jag vill se AI implementerat i fienderna i spelen. Känns inte som dom blivit smartare sen half-life 1.

För utveckling är det både bra och dåligt antar jag. Svårare att få en fot in kanske om alla "enklare" saker tas över av AI.

Jag tror inte AI utvecklingen nödvändigtvis kommer se ut på det sättet att det blir ”svårare” för oss människor. Mycket AI kommer läggas i själva verktygen för spelutveckling för att förenkla för människor.

Typ ”kör bara landskapspenseln och måla ditt landskap”. AIn räknar ut alla detaljer hur vatten faller korrekt över berg. Hur vatten påverkar vegetation osv osv.. typ mer att vi slipper bry oss om detaljerna.

Ge din gubbe en knuff i magen och AIn räknar ut ett naturligt rörelsemönster och ”recovery” automatiskt.. du behöver bara säga ”putta med x newton härifrån”

Osv osv.

Medlem
Skrivet av Fruxen:

Jag tror inte AI utvecklingen nödvändigtvis kommer se ut på det sättet att det blir ”svårare” för oss människor. Mycket AI kommer läggas i själva verktygen för spelutveckling för att förenkla för människor.

Typ ”kör bara landskapspenseln och måla ditt landskap”. AIn räknar ut alla detaljer hur vatten faller korrekt över berg. Hur vatten påverkar vegetation osv osv.. typ mer att vi slipper bry oss om detaljerna.

Ge din gubbe en knuff i magen och AIn räknar ut ett naturligt rörelsemönster och ”recovery” automatiskt.. du behöver bara säga ”putta med x newton härifrån”

Osv osv.

Ja på så sätt är det klart positivt. Mer avancerade och häftigare spel för oss gamers!

ELF
Medlem

En plan är att kanske bli egen spelutvecklare. Då tror jag "ai" verktyg kan vara till stor nytta.

Men det tråkiga är ju om drivvis med folk blir av med jobben och inte har någon chans att få ett nytt.
En annan tanke i så fall. Hur många one man army utvecklare kan det finnas utan att marknaden blir totalt mättad?

Skrivet av Fruxen:

Jag tror inte AI utvecklingen nödvändigtvis kommer se ut på det sättet att det blir ”svårare” för oss människor. Mycket AI kommer läggas i själva verktygen för spelutveckling för att förenkla för människor.

Typ ”kör bara landskapspenseln och måla ditt landskap”. AIn räknar ut alla detaljer hur vatten faller korrekt över berg. Hur vatten påverkar vegetation osv osv.. typ mer att vi slipper bry oss om detaljerna.

Ge din gubbe en knuff i magen och AIn räknar ut ett naturligt rörelsemönster och ”recovery” automatiskt.. du behöver bara säga ”putta med x newton härifrån”

Osv osv.

Unreal Engine har väl så avancerade verktyg nu..?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Unreal Engine har väl så avancerade verktyg nu..?

Jo. Är inte spelutvecklare själv men min framtidsspaning är mer generellt att AI främst kommer att användas för att boosta den här utvecklingen att ”vi behöver bry oss mindre och mindre om detaljerna, de funkar bara” så vi kan fokusera mer på utvecklingen på ett ”högre plan”.

Vilket borde leda till dels att vi kan välja att minska budgeten på ett spel. Men marknaden finns ju kvar och lika mycket pengar att tjäna om du är bättre än konkurrenten så utvecklingen för AAA spel borde snarare gå till att man kan få in mer ”automatiska detaljer” som inte hade rymts inom budget utan AI förut.

Medlem

DLSS fungerar väl tack vare AI? Och det är tydligen ren magi enligt de som kör det vilket får mig att säga att ai är bra.

Mitt kort är för gammalt så har ingen erfarenhet själv.

Medlem

Vi behöver mer arbetslöshet och kriminalitet för att jämna ut den globala uppvärmningen. Ja till AI nu!

Medlem

Hur ska man veta det egentligen?
Är det inte väl tidigt för att börja utvärdera ?

Medlem

Jag tror AI kommer att ha samma verkan på spelutveckling och spelutvecklare, som maskiner hade på tillverkade varor och hantverkare på den industriella revolutionen.

När maskiner/fabriker kom till världen ledde det till marknaden fylldes av varor som förvisso var av lägre kvalitet men som däremot var mycket billigare. Majoriteten av alla hantverkare blev ju då utkonkurrerade, förutom de bästa. De hantverkare som överlevde var de som antingen kunde göra varor av exceptionell kvalitet eller arbeta med en konstnärlig touch.

Jag tror det kommer att bli liknande inom spelbranchen, (och IT i stort).
Med AI-revolutionen så tror jag nog spel kommer att bli något sämre, i alla fall på kort sikt, men bli mycket billigare att producera. Troligtvis/förhoppningsvis så hamnar inte hela vinsten i de rikas fickor, och AI-verktygen leder till att vi får billigare, större och/eller fler spel.

Dock så tror jag också att det kommer att finnas kvar utrymme för spelutvecklare som drar mer åt "konstverk" än "hantverk" och som har exceptionell talang och känsla. På rak arm tänker jag på indiespel såsom Stardew Valley, Factorio eller Hollow Knight. För sådana spelupplevelser tror jag inte AI-verktyg kan ersätta människan.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Eller väl bra eftersom ingen vill betala mer än 59.99 för ett AAA-spel.

Jo för spel kommer ju bli billigare bara för AI, det enda som händer är mer pengar i fickan för chefer och aktieägare.

Medlem

Det är nog bra för oss gamers, men dåligt för alla programmerare när det blir en minskad arbetsmarknad.

Medlem

Lite som att fråga "ökade digitalkamerorna kvalitén för fotografier?" Helt galet komplext ämne som man inte bara skulle kunna skriva en bok om utan en hel serie böcker. Det tråkiga och enkla svaret är ja och nej. Det kommer göras fantastiska spel och det kommer komma oerhört mycket skit. Mer än vad vi kan föreställa oss, det är jag säker på.

Vi kommer också se på spel väldigt annorlunda, mycket mer som slit och släng och inte som sådant man går tillbaka till. Det roliga (till en början) kommer bli alla memes och trams-spel som kan göras på någon timme eller några dagar och som kanske liknar dagens AAA-spel.

KoP
Medlem

Kommer aktivt undvika spel utvecklade med hjälp av AI då jag anser att spelskapande är ett handverk som skall vara utfört av riktiga personer och deras input i skapandeprocessen och inte något AI-genererat "trams".

Är lite utav en principfråga för mig.

Inaktiv
Medlem

Ett steg som vore väldigt stort är om man kunde göra ett singleplayerspel som har samma känsla av organiskt och omvälvande fortskridande som ett multiplayerspel. Jag vet inte om det liksom är möjligt/rimligt att t.ex. sätta in NPC:er i ett spel som kan svara på det man skriver in med samma intelligens som ChatGPT (men inom spelets ramar så att det inte bryter fjärde väggen).

Medlem

Det beror på hur vi använder den. Vi skulle kunna använda den enbart för nyttiga saker men det är inget nytt fenomen att mänskligheten jämt bryr sig mer för sina egna fördelar än för allas.

Rent allmänt finns det jobb som behöver AI, men inte alla. Då det är så lätt för AI att ersätta enklare jobb så gör företag förstås just det för att spara pengar. Exempel på jobb som försvinner är kundservice, lokalvårdare, och med tiden möjligtvis även programmerare och liknande. Spelföretag har precis som andra företag, många liknande roller. Det är inte så konstigt att 40% av personalen blev ersatt av AI, även om det låter som ett ganska högt tal, vilket motsvarar 25 personer.

Efter att ha läst lite mer om den artikeln verkar det som att de flesta som blivit uppsagda är grafiker och världsbyggare, eftersom Mindark strävar efter AI-genererade virtuella världar. Låter sjukt i mitt tycke eftersom grafiker är de som inte borde kunna ersättas, i alla fall inte så enkelt. Det går ju självklart att få fram AI-genererade virtuella världar men sen ska det till mycket mer för att få ett sammanhang och annat. Jag antar då att de grafiker som är kvar ska slita sig under sin arbetstid för att få ihop allt? Man hoppas att de vet vad de gör.. och att det inte går nedför backen för dem.

12
Skriv svar