Office är dyrt!

Medlem
Office är dyrt!

Har någon någon erfarenhet av följande?

De spel de säljer verkar vara till GOG och ligger i prisnivå med GOG också.

Men det här låter nästan för bra för att vara sant.

Officepaket för 200kr utan prenumeration?

Office

Vad har ni för legala Office kranar, det här känns lite som en skum typ på plattan?
Någon som testat?

Medlem

Jag har inte handlat från dom, men spontant ser det ut som en av dom där skummare sajterna. När det är 80 % rabatt: "då kr999,00 och nu kr199,00" så är det en rejäl rabatt - har dock ingen aning om hur länge den är där. En del kör ju med sådan "rabatt" hela tiden.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Backloggens befriare

Office? Har inte använt det sen tidigt 00-tal. Google docs gör allt jag behöver.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Tja, har kört 365 sen det började, funkar bra för min del. Aldrig gillat googles motsvarande produkter (har kört alla tidigare på jobbet).

Men köpa utan prenumeration så har du ju produkten så länge du vill. Vet att i ex. excel så saknas det viss funktionalitet jämfört med 365, ex. xlookup.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Office? Har inte använt det sen tidigt 00-tal. Google docs gör allt jag behöver.

Smart! Har inte haft tanken, ligger ju Office på jobbdatorn och skvalpar.
Tänkte att jag behöver.

Tack!

Medlem
Skrivet av deezel:

Tja, har kört 365 sen det började, funkar bra för min del. Aldrig gillat googles motsvarande produkter (har kört alla tidigare på jobbet).

Men köpa utan prenumeration så har du ju produkten så länge du vill. Vet att i ex. excel så saknas det viss funktionalitet jämfört med 365, ex. xlookup.

Älskar xlookup!

Får väl köra vlookup som pöbeln 😥

Pappa betalar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Pappa betalar.

Jo…det blir faktiskt det, det är till dotterns skolarbete, men efter lite koll så kör de Google docs

Så det blir det

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Smart! Har inte haft tanken, ligger ju Office på jobbdatorn och skvalpar.
Tänkte att jag behöver.

Tack!

Har också 365 genom jobbet, använt den hemifrån med jobb kontot men vet inte hur det är med privat användning. Den andra sidan kan se allt du gör.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

När jag studerade så körde jag OpenOffice, men nu så kör vi Google Docs på jobbet och privat skriver jag nästan aldrig.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av conthox:

När jag studerade så körde jag OpenOffice, men nu så kör vi Google Docs på jobbet och privat skriver jag nästan aldrig.

När jag studerade fick jag Office-paketet gratis.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

När jag studerade fick jag Office-paketet gratis.

Weird flex but Ok.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

grey market keys.
det man köper lär fungera, men säljaren kanske man inte vill stödja.
🤷‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Om behovet finns, men inte ekonomin, går det alltid köra på LibreOffice eller OpenOffice, som är gratis (Open Source)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av Gregerory:

Har någon någon erfarenhet av följande?

De spel de säljer verkar vara till GOG och ligger i prisnivå med GOG också.

Men det här låter nästan för bra för att vara sant.

Officepaket för 200kr utan prenumeration?

Office

Vad har ni för legala Office kranar, det här känns lite som en skum typ på plattan?
Någon som testat?

Har köpt Windows Nycklar av dem och var inget konstigt med det. Office har inte prenumeration som sådant utan bara Microsoft 365 som har det. Är så klart en äldre version men den fungerar ännu.

Medlem

Har köpt 365 på fulsajt både en och två gånger och det har fungerat utmärkt. Minns inte priset exakt men det vart kring 400kr för en årsprenumeration.

Medlem
Skrivet av matt76:

Om behovet finns, men inte ekonomin, går det alltid köra på LibreOffice eller OpenOffice, som är gratis (Open Source)

Haft det både på jobbet och hemma men det strulade med filerna lite för ofta så jag tröttnade.

Medlem

Inte köpte det ifrån dom, men däremot ifrån Livekort.se som jag köpte en nyckel till "Microsoft Office Home and Student 2019" för runt en hundralapp eller så och den fungerade helt utan problem.
Just Office verkar vara gansak billigt på den typen av sidor.

Mos
Medlem
Skrivet av Gregerory:

Har någon någon erfarenhet av följande?

De spel de säljer verkar vara till GOG och ligger i prisnivå med GOG också.

Men det här låter nästan för bra för att vara sant.

Officepaket för 200kr utan prenumeration?

Office

Vad har ni för legala Office kranar, det här känns lite som en skum typ på plattan?
Någon som testat?

Denna sidan är som t.ex spelsiter som kinguin. Troligtvis stulna nycklar som säljs i andra hand. Görs mycket reklam från dessa säljare på ebay om man söker efter t.ex windows 10/11 så kan man få det för runda slängor 100 lappen.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Älskar xlookup!

Får väl köra vlookup som pöbeln 😥

XLETAUPP är med iaf om man har svenskt inställt så... (gratis-varianten i webbläsaren)

Det som saknas mest är väl lite integrationer (finns dock en del) och vba

Medlem

Du kan köpa Office för under 300 spänn på flera välkända, fungerande och välanvända nyckelsiter.

"CJS" har det för 262 spänn till exempel...

Det är HELT okej att köpa dem och det är INTE stulna om det är större etablerade siter och du får INTE nåt problem med plattformar eller företag för att du använder dem. Oftast är det medföljande programvara när nån köpt nåt och får en nyckel över som säljs vidare till nyckelföretagen som sen kränger dem. Som när man köper ett grafikkort och får ett storspel på köpet som man redan har...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Office365 är ju gratis i webbläsaren? Visst man får inte alla funktioner utan att betala men jag har inte märkt någon skillnad jämfört med jobbets betalvariant.

Medlem

Köpte Office 2021 på Tradera via någon butik där. Verka ju vara någon gråzon då Tradera går med på att sälja det. Och Microsoft verka inte bry sig heller om det.

kostade mig typ 300kr för hela versionen av Office Pro Plus 2021.

till och med Neowin.net säljer ju Windows 11 licenser billigt via någon länk. Och det är ju ändå en väldigt stor sida eller har varit.


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

LibreOffice är ju gratis annars, fungerar gott och väl.

Medlem

Slår ett slag för OpenOffice förresten...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Molotov:

grey market keys.
det man köper lär fungera, men säljaren kanske man inte vill stödja.
🤷‍♂️

Skrivet av Kavakava83:

Har köpt 365 på fulsajt både en och två gånger och det har fungerat utmärkt. Minns inte priset exakt men det vart kring 400kr för en årsprenumeration.

Skrivet av RuneClaw:

Inte köpte det ifrån dom, men däremot ifrån Livekort.se som jag köpte en nyckel till "Microsoft Office Home and Student 2019" för runt en hundralapp eller så och den fungerade helt utan problem.
Just Office verkar vara gansak billigt på den typen av sidor.

Skrivet av Kane:

Du kan köpa Office för under 300 spänn på flera välkända, fungerande och välanvända nyckelsiter.

"CJS" har det för 262 spänn till exempel...

Det är HELT okej att köpa dem och det är INTE stulna om det är större etablerade siter och du får INTE nåt problem med plattformar eller företag för att du använder dem. Oftast är det medföljande programvara när nån köpt nåt och får en nyckel över som säljs vidare till nyckelföretagen som sen kränger dem. Som när man köper ett grafikkort och får ett storspel på köpet som man redan har...

Skrivet av Dinskugga:

Köpte Office 2021 på Tradera via någon butik där. Verka ju vara någon gråzon då Tradera går med på att sälja det. Och Microsoft verka inte bry sig heller om det.

kostade mig typ 300kr för hela versionen av Office Pro Plus 2021.

till och med Neowin.net säljer ju Windows 11 licenser billigt via någon länk. Och det är ju ändå en väldigt stor sida eller har varit.

Att rekommendera gråmarknadsnycklar är väl inget vidare och är i en hel del fall nästintill snäppet värre än piratkopiering. I bästa fall får man en masslicensnyckel som kan sluta att fungera när som helst (antingen på grund av att företagets/organisationens (som nyckeln egentligen tillhör) licens går ut eller att den använts för många gånger (MAK-nycklar)), i värsta fall lägger man pengar därutöver pengar i fickorna på ex. pengatvättare och/eller handlare med stulna nycklar och/eller bedragare.

Precis som med piratkopierad mjukvara kan en sådan nyckel säkerligen fungera... i något avseende och/eller ett tag. Betyder fortfarande inte att det är en bra idé att rekommendera.

Se TheWindowsClub eller Microsofts forum för lite kort info gällande MS-programvara specifikt.

Finns många källor som tar upp problemet gällande mjukvara i allmänhet/spel dock, som Norton och TechSpot.

Men visst, det är jätterimligt på alla sätt och vis att betala en tiondel av vad produkten faktiskt kostar. /s

OpenOffice och LibreOffice som nämnts är åtminstone gångbara gratisalternativ i många avseenden.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Quake-konnässsör

Betalar 69€/år för Office-paketet, tycker det är rätt prisvärt ändå. Använder OneDrive, deras molntjänst rätt mycket då det ingick 1TB i paketet.

Men om man inte vill ha Molntjänst, eller behöver specifikt office programmen, så skulle jag säga att gå på LibreOffice eller OpenOffice.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Att rekommendera gråmarknadsnycklar är väl inget vidare och är i en hel del fall nästintill snäppet värre än piratkopiering. I bästa fall får man en masslicensnyckel som kan sluta att fungera när som helst (antingen på grund av att företagets/organisationens (som nyckeln egentligen tillhör) licens går ut eller att den använts för många gånger (MAK-nycklar)), i värsta fall lägger man pengar därutöver pengar i fickorna på ex. pengatvättare och/eller handlare med stulna nycklar och/eller bedragare.

Precis som med piratkopierad mjukvara kan en sådan nyckel säkerligen fungera... i något avseende och/eller ett tag. Betyder fortfarande inte att det är en bra idé att rekommendera.

Se TheWindowsClub eller Microsofts forum för lite kort info gällande MS-programvara specifikt.

Finns många källor som tar upp problemet gällande mjukvara i allmänhet/spel dock, som Norton och TechSpot.

Men visst, det är jätterimligt på alla sätt och vis att betala en tiondel av vad produkten faktiskt kostar. /s

OpenOffice och LibreOffice som nämnts är åtminstone gångbara gratisalternativ i många avseenden.

Microsoft kanske skulle ta skäligt pris för produkten istället så hade inte ”problemet” med att folk köpte legitima nycklar helt lagligt på annat håll varit en grej.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Microsoft kanske skulle ta skäligt pris för produkten istället så hade inte ”problemet” med att folk köpte legitima nycklar helt lagligt på annat håll varit en grej.

Ahhh, så ~600 spänn per år för Office 365 är "oskäligt" alltså? Vem bestämmer det, förresten? Måste ha missat det där mötet där det bestämdes, alltså.

Men det är ju tur att det är lagligt att privatkopiera här i Sverige, så man kan snylta gratis på närståendes kopior av all mjukvara "lagligt". (Poängen jag försöker få fram är att bara för att något de jure må vara lagligt just här och/eller i just det specifika fallet så kanske det inte är särskilt lämpligt eller rimligt. Däremot får du så klart *tycka* att Office är för dyrt, eller att du har rätt att kringgå lagar/regler/bestämmelser/rekommendationer precis som du vill.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar