Starfield-betygen är riktigt höga, om än inte astronomiska

Medlem
Skrivet av NuZ:

Hur svårt ska det vara att skaffe en egen uppfattning av spelet? Folk verkar inställda på att hata eller älska det här spelet, varför?

Om man gillar Bethesdas recept lär man def. vara sjukt underhållen av spelet och gillar man inte Fallout och TES så lär man inte uppskatta detta heller.

Jag är sjukt såld iaf. Lätt ett GOTY!

Kan bara hålla med, för mig som gillar sådana här spel så är det julafton. Just kört 5 1/2 timmar men tar det lugnt, min spelstil är att undersöka allt och samla på mig allt som går att plocka upp och det tar sin tid, vilket gör att den första byggnaden man flyger till och ska rensa från pirater, jag är fortfarande där.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Final Fantasy XVI är ju ett bra spel med och buggfritt🤷🏼‍♂️

Folk har väl skrikit att Starfield blir GOTY i ett halvår nu så de lever väl inte upp till deras hype när de tror de ska va 100/100 men istället "bara" är 88. Inte skitsvårt att förstå. Ett av världens bästa spel, Max Payne har 89 på Metacritic så för mig är 88 ett suveränt betyg.

FFXVI är säkert jättebra, jag har inget intresse av det själv dock. Det jag skrev var att när det spelet fick 88% tyckte folk att det var GOTY men nu när Starfield får 88% verkar "samma folk" skratta åt det och håna det. När FFXVI bromsade upplösningen vid 720p så hade folk inga problem med det men nu när Starfield bromsar frameraten vid 30 per sekund så skrattar samma gäng åt det.
Jag har inget vidare intresse av Starfield heller ska tilläggas, men det är bergis också ett bra spel. Jag har dock inte sett nån som uttryckt en 100%-förväntan, eller GOTY-förväntan på det.

Medlem
Skrivet av alias:

Kanske kommer det växa men hitils efter cirka 4timmar så är nog mitt intryck besvikelse.

Det som verkar "döda" det är ju det konstanta kringklickandet för att ta sig till nästa planet / objective. Hade de bara implementerat ett snabbare system för fast travel som inte kräver 4 steg av fast travel så hade jag nog kunnat uppskatta det. Visst är det ballt att se planeterna i ett system och välja den man vill ha, snurra den för att hitta landningsbana etc. men är det användarvänligt?
Jag har dock inte spelat det än utan detta är vad jag sett på inspelat gameplay. Hur upplever du denna aspekt?

Medlem
Skrivet av BENTOBOX:

FFXVI är säkert jättebra, jag har inget intresse av det själv dock. Det jag skrev var att när det spelet fick 88% tyckte folk att det var GOTY men nu när Starfield får 88% verkar "samma folk" skratta åt det och håna det. När FFXVI bromsade upplösningen vid 720p så hade folk inga problem med det men nu när Starfield bromsar frameraten vid 30 per sekund så skrattar samma gäng åt det.
Jag har inget vidare intresse av Starfield heller ska tilläggas, men det är bergis också ett bra spel. Jag har dock inte sett nån som uttryckt en 100%-förväntan, eller GOTY-förväntan på det.

Det är ju också skillnad. Starfield har varit hypeat i flera år, ett decennier av utveckling och typ 2 års försening. En MYCKET bredare publik också. Man har pratat om Starfield konstant i flera år. Den breda massan har större förväntningar för det är nog mycket mer folk som har detta spelet som kanske enda spelet de spelar i år eller på många år kontra Final Fantasy som är lite smalare, iallafall här i väst.
Många kommer säkert tycka Starfield är GOTY också.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Det är ju också skillnad. Starfield har varit hypeat i flera år, ett decennier av utveckling och typ 2 års försening. En MYCKET bredare publik också. Man har pratat om Starfield konstant i flera år. Den breda massan har större förväntningar för det är nog mycket mer folk som har detta spelet som kanske enda spelet de spelar i år eller på många år kontra Final Fantasy som är lite smalare, iallafall här i väst.
Många kommer säkert tycka Starfield är GOTY också.

Jag tycker inte att jag håller med. Final Fantasy har en SJUKT stor publik och målgrupper i alla åldrar. Spelet har varit under utveckling sen 2016 och hypats upp nästan sen FFXV släpptes.
Även om Starfield och FFXVI är helt olika spel så har de en del gemensamt och båda lider av t.ex. prestandakompromisser. Den största skillnaden är att det ena släpptes på Playstation och det andra på Xbox. Och nu har PlayStationpubliken jättestora bekymmer med att Starfield är låst till 30 rutor / sekund, eftersom det främst är från den kanten som denna kritik kommer.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Men herregud. Okej. Vi kommer inte längre.

Okej! tack för din feedback.

Medlem

Bethesda lär väl polera på detta i några år innan det är som det var tänkt att vara från början. Sen gillar man inte deras tidigare spel och stör sig på olika mekaniker och dylikt lär man även ha svårt för detta. Sen verkar hypen för detta vara döden precis som för cyberpunk. Men tror detta kan bli bra när de fått allt på plats, bajskorven blir polerad så att säga.

Medlem

Svårt peppad här på jobbet med 7-8 timmar kvar tills jag får börja spela


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

eld
Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Hur är det att utforska huvudplaneten (jag antar det finns en sådan, kanske to.m flera). Är det mest en stad och sen inte så mycket mer att se än så, eller är det som en hel Fallout eller Skyrim-värld med massor av platser att utforska? Eller funkar det mer som en hub och sen är det massa planeter att resa till? Om det är så låter det rätt tradigt..

Lyssnat på säkert 10-12 recensioner, ingen har sagt något om detta öht. Dom säger bara att det är stort, men stort betyder ju väldigt lite om det är massa copy/paste (vilket jag hört att det ska vara till förbannelse) placerat på 1000 planeter. Då skulle jag hellre ha EN enda väl genomförd planet istället så jag slipper strula med att åka och se massa loading screens för den delen låter inte väl genomförd utan bara väldigt "maskinell".

"You can generate up to 5 tiles per planet with random landing locations, when generating the 6th random tile, the first one get's deleted. Every random tile has a POI's"

säger någon på Steamforumet. Det låter jättetråkigt. Jag har gillat deras spel för att det är en ganska sömlös upplevelse och inte som te.x Mass Effect vilket jag aldrig riktigt gillade, kändes väldigt linjärt/maskinellt/icke-sömlöst.

Det blir lite problem med spelet om man inte är sugen på att utforska rymden när hela upplägget och storyn handlar om att utforska rymden.

Men generellt så är skalorna mer realistiska i detta spel, bara en "hub", typ new atlantis är lika stor som hela skyrim, men spelet är spritt över alla systemen i spelet, inte bara en plats.

Medlem
Skrivet av BENTOBOX:

Jag tycker inte att jag håller med. Final Fantasy har en SJUKT stor publik och målgrupper i alla åldrar. Spelet har varit under utveckling sen 2016 och hypats upp nästan sen FFXV släpptes.
Även om Starfield och FFXVI är helt olika spel så har de en del gemensamt och båda lider av t.ex. prestandakompromisser. Den största skillnaden är att det ena släpptes på Playstation och det andra på Xbox. Och nu har PlayStationpubliken jättestora bekymmer med att Starfield är låst till 30 rutor / sekund, eftersom det främst är från den kanten som denna kritik kommer.

Alltså så du menar att FF16 var lika hypeat som Starfield? Vågar nästan beta mitt hus på att mycket fler människor i väst vet vad Starfield är!
Jag känner massvis med folk som spelar enbart när det kommer Bethesda eller Rockstar-spel och sen kanske har uppehåll i 5 år. Vågar påstå att det är en mycket mindre skala människor i väst som gör det med Final Fantasy. Spelar man Final Fantasy så är man en bredare gejmer.
Förseningar gör ju en hel del med och så vitt jag vet var väl inte FF16 försenat? Cyberpunk fick ju otroligt mycket skit för att de va jättetrasigt även fall det blev försenat en hel del.

Jag är PS-spelare men har inga bekymmer med att det är låst till 30fps då jag ska spela det på PC 🤣 Tror det är lite av en konspiration att folk kritiserar Starfield för att de är PS-fanboys. Klart det är några men samma gäller ju Xbox-fanboys mot PS-spel.

Medlem

De enda spelrecensenter värda att lyssna på är enligt mig Mortismal Gaming, ACG, Worth A Buy och även så klart FZ Dessa spelar i alla fall spelen mer än en timme innan de recenserar och är dessutom inte sponsrade.

Två av dessa har redan hunnit recensera:
https://www.youtube.com/watch?v=blQjbbF7HlQ
https://www.youtube.com/watch?v=CvbK1fsc-yk

Edit: Hittade precis även denna recension vilket ju var lite intressant minst sagt https://www.youtube.com/watch?v=3uuI-6fwwtY

Har för länge sedan övergivit IGN, GameRadar eller GameSpot när det gäller spelrecensioner... Det är så uppenbart att de ofta inte ens knappt har spelat spelen de recenserat...

Medlem

Verkar vara riktigt dåligt optimerat (varning för spoilers):

Jag gjorde nog rätt i att vänta på det riktiga releasedatumet. Stöd för DLSS finns redan nu så kommer prova det.

Dessutom fungerar inte ens Starfield på intel ARC-grafikkort: https://www.sweclockers.com/nyhet/37106-starfield-fungerar-in...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av alias:

Kanske kommer det växa men hitils efter cirka 4timmar så är nog mitt intryck besvikelse.

Spelet ska bli bättre längre in vad jag hört på vissa recensioner.

Chefredaktör
Skrivet av uberpwnage2.0:

Internet guld! ❤️

Skribent
Skrivet av Gaara:

Spelet ska bli bättre längre in vad jag hört på vissa recensioner.

Ja. Många som säger att det tar ett par timmar innan det blir bättre. Att inledningen är den svagaste delen.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Verkar vara ett bra spel om man gillar Bethesdas tidigare verk, kanske inte det där superhiten många hoppades på dock. En besvikelse för mig är att stealth inte riktigt verkar fungera lika bra i det här så som i tex Fallout och Elder scroll spelen och i många gameplayevideos har ju sett mer ut som en typisk shooter så kanske borde sett det komma. Hursom blir det att plocka upp detta lite senare

Medlem

Verkar tydligen vara ett early access spel baserat på kritiken. Antar att man får vänta på att moddare fixar spelet. Som vanligt när det gäller Bethesda.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Iom att det är professionella recensenter, så är väl förväntningarna att det skall vara en objektivt i utlåtandet, och då brukar de vara rätt snarlika.

Det är inte så det fungerar, det finns inga objektiva recensioner. Alla recensioner är gravt personligt subjektiva och färgas alltid av personligt tycke och smak. Säger en recensent att den arbetar objektiv skall den aldrig mer lyssnas på och helst byta jobb.
Är recensionen ärligt skriven så är den alltid rätt oavsett om betyget är 1/10 eller 10/10.

Precis som att ett spel inte passar alla så passar inte recensionerna alla.
Att klaga på att recensenter tycker fel är otroligt korkat, leta upp recensenter som tycker likadant som dig själv istället.
Det är konsumentens uppgift att lista ut vilka recensenter som har en liknande smak som denne och som de kan lita på, inte recensentens uppgift att sätta betyg som behagar konsumenterna.
Den dagen en recensent sätter betyg efter någon annans vilja har den förverkat sin funktion helt.

Medlem

isch, ser medelmåttigt ut, inte vad man väntat sig direkt.

det här får det kanske bli i rea-backen nångång.


signatur

Styret upp och däcken ner

eld
Medlem
Skrivet av eld:

Det blir lite problem med spelet om man inte är sugen på att utforska rymden när hela upplägget och storyn handlar om att utforska rymden.

Men generellt så är skalorna mer realistiska i detta spel, bara en "hub", typ new atlantis är lika stor som hela skyrim, men spelet är spritt över alla systemen i spelet, inte bara en plats.

När man upptäcker att den gigantiska staden faktiskt har ett helt enormt landskap runt sig:

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Verkar tydligen vara ett early access spel baserat på kritiken. Antar att man får vänta på att moddare fixar spelet. Som vanligt när det gäller Bethesda.

Tydligen inte. Det ska vara Bethesdas minst buggiga spel enligt bland annat DF.

Medlem
Skrivet av eld:

Det blir lite problem med spelet om man inte är sugen på att utforska rymden när hela upplägget och storyn handlar om att utforska rymden.

Men generellt så är skalorna mer realistiska i detta spel, bara en "hub", typ new atlantis är lika stor som hela skyrim, men spelet är spritt över alla systemen i spelet, inte bara en plats.

https://mapgenie.io/starfield/maps/new-atlantis

Låter typ isf som en coffee shop är lika stor som ett hel landsdel i Skyrim. För det ser verkligen inte så stort ut och med väldigt få POI's...

New Atlantis

Skyrim

Jo jag vet att det handlar om rymden, men systemet låter verkligen dåligt, kanske är roligare när man spelar, får testa senare.

eld
Medlem
Skrivet av Mannagryn:

https://mapgenie.io/starfield/maps/new-atlantis

Låter typ isf som en coffee shop är lika stor som ett hel landsdel i Skyrim. För det ser verkligen inte så stort ut och med väldigt få POI's...

New Atlantis

https://i.imgur.com/ghiTR8Q.png

Skyrim

https://i.imgur.com/RGaBw0i.png

Jo jag vet att det handlar om rymden, men systemet låter verkligen dåligt, kanske är roligare när man spelar, får testa senare.

Nej såklart har de inte fyllt ett helt skyrim i denna karta, men kartan är absolut större än skyrim, den du länkade till visar bara själva staden, inte hela landskapet runt staden.

Tillbaka till denna:

Citat:

...men spelet är spritt över alla systemen i spelet, inte bara en plats.

Medlem
Skrivet av eld:

Det blir lite problem med spelet om man inte är sugen på att utforska rymden när hela upplägget och storyn handlar om att utforska rymden.

Men generellt så är skalorna mer realistiska i detta spel, bara en "hub", typ new atlantis är lika stor som hela skyrim, men spelet är spritt över alla systemen i spelet, inte bara en plats.

New Atlantis är mycket mindre än Skyrim.

eld
Medlem
Skrivet av Jönsen:

New Atlantis är mycket mindre än Skyrim.

Kartan new atlantis, inte staden new atlantis.

Medlem
Skrivet av eld:

Kartan new atlantis, inte staden new atlantis.

Det är en rätt stor skillnad.

eld
Medlem
Skrivet av Jönsen:

Det är en rätt stor skillnad.

Jag vet, och ni ville påpeka att jag fick för mig att staden var lika stor som hela atlantis, vilket vi alla vet att den inte är.

Det handlade om att kartan som new atlantis ligger på är enorm.

Slängde in en ungefärlig new atlantis i skyrimkartan:

Medlem
Skrivet av Kiske:

Det är inte så det fungerar, det finns inga objektiva recensioner. Alla recensioner är gravt personligt subjektiva och färgas alltid av personligt tycke och smak. Säger en recensent att den arbetar objektiv skall den aldrig mer lyssnas på och helst byta jobb.
Är recensionen ärligt skriven så är den alltid rätt oavsett om betyget är 1/10 eller 10/10.

Precis som att ett spel inte passar alla så passar inte recensionerna alla.
Att klaga på att recensenter tycker fel är otroligt korkat, leta upp recensenter som tycker likadant som dig själv istället.
Det är konsumentens uppgift att lista ut vilka recensenter som har en liknande smak som denne och som de kan lita på, inte recensentens uppgift att sätta betyg som behagar konsumenterna.
Den dagen en recensent sätter betyg efter någon annans vilja har den förverkat sin funktion helt.

Delar inte den uppfattningen. En skribent önskar jag vara tillräcklig professionell för att upprätthålla en stor del objektivitet.

Jag har förkärlek till systemet som är här på FZ, där skalan inte är linjär. Jag gillar en bedömning där det blir lite notering till varför.
Det finns naturligtvis nyansering av den som recenserar; man kan ju göra en notering i sitt skrivande om det är en kategori man inte alls gillar (jag hade haft det svårt att recensera sportspel; jag skulle behöva något extra för att gilla det).

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Delar inte den uppfattningen. En skribent önskar jag vara tillräcklig professionell för att upprätthålla en stor del objektivitet.

Jag har förkärlek till systemet som är här på FZ, där skalan inte är linjär. Jag gillar en bedömning där det blir lite notering till varför.
Det finns naturligtvis nyansering av den som recenserar; man kan ju göra en notering i sitt skrivande om det är en kategori man inte alls gillar (jag hade haft det svårt att recensera sportspel; jag skulle behöva något extra för att gilla det).

Om det är enbart konsumentupplysning kan det vara objektivt men om det kommer till att recensera en upplevelse såsom ett spel så kommer ju det subjektiva alltid vara närvarande.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Ja exakt. Sen har det här spelet dragit fram konsolkrigarna sen det stod klart att det inte kommer till PS. Bara kolla på alla i den här tråden. Folk som gjort det smärtsamt tydligt att de aldrig spelar på något annat än PS är noga med att påpeka att spelet är skit, ser fult ut och att Bethesda bara gör dåliga spel.

Det där konsolkriget spär du själv på ganska bra också med det inlägget Är väl ingen här som sagt att det är skit eller ser fult ut? Har läst många Xbox-spelare på olika forum och sociala medier som ger spelet en chans pga Gamepass men som inte är intresserade av att köpa det till fullpris.

Bethesda är inte på något sätt kända för att göra grafiskt banbrytande spel och för många är det en dealbreaker. Tillhör själv inte den skaran och spelar fortfarande på förra generationens konsoler men att det inte direkt ser 2023 ut är ingen hemlighet.

Vill väldigt gärna spela spelet själv men precis som att folk måste kunna hantera alla hyllningar måste man också kunna ta att vissa inte tilltalas av Starfield eller att det garanterat finns vissa brister

Skriv svar