Baldur's Gate 3 till Xbox i år – men utan split-screen på Series S

Robot
Baldur's Gate 3 till Xbox i år – men utan split-screen på Series S

Första gången Microsoft tillåter att Series X- och S-spel har olika innehåll.

#baldurs-gate-3, #nyhetstips


Medlem

Flera varnade Microsoft för S versionen och att de kommer få stora problem i framtiden.

De har låst in sig i ett hörn nu och kan inte komma ut förräns nästa generation

Medlem

MS tvingades väl in i det nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@Tomas Helenius värt att notera att det är specifikt split-screen co-op som inte kommer att fungera på Series S. Men som jag förstår det kommer co-op online fungera på Series S (för där har man inte split-screen).

*Edit* Ah, du hade redan ändrat

Redaktör
Skrivet av waeress:

@Tomas Helenius värt att notera att det är specifikt split-screen co-op som inte kommer att fungera på Series S. Men som jag förstår det kommer co-op online fungera på Series S (för där har man inte split-screen).

*Edit* Ah, du hade redan ändrat

Yes, jag skrev fel först men kom på det. Tack ändå!


signatur
Medlem

Kompisen la ner baldurs gate 3 nu efter, som hen beskriver; "kämpat i motvind ett tag nu". Buggar som får en att förlora alla experience; två gånger har personen förlorat all utrustning (sista gången var det som ledde till avinstallation; bara grinig att spelat mer än 2h så ingen refund). Det var även andra buggar, under spelandets gång.
Hen tog kontakt och de beklagade det som hänt och de fick ordna det.
Personen är ganska snål, så efter att lagt de pengar som det kostar, så tror jag hen kommer tillbaka till det vid något tillfälle.

Redaktör
Skrivet av Karmak:

Flera varnade Microsoft för S versionen och att de kommer få stora problem i framtiden.

De har låst in sig i ett hörn nu och kan inte komma ut förräns nästa generation

Det är det som gör det här så intressant. Kommer de tillåta olika funktionalitet på X och S framöver? Då kan ju S bli avsevärt mindre intressant. Med sänkt pris som följd?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är det som gör det här så intressant. Kommer de tillåta olika funktionalitet på X och S framöver? Då kan ju S bli avsevärt mindre intressant. Med sänkt pris som följd?

Det farliga är att det kommer reta upp alla konsumenter som redan köpt det och fick lovat att det inte ska vara någon skillnad på funktionerna i spel.

Medlem

S har alltid varit helt ointressant! Snacka om att skjuta sig själv i foten att släppa en budget version av samma konsol. Nej tänk om nästa gång och gör en konsol som är riktigt bra istället


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Dom borde palla olika innehåll, om dom ska ha två konsoller som har såpass stort gap emellan sig i prestanda.

Är ju bara drygt att tvinga utvecklare att tillhandahålla Series S


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Bra, får vi hoppas att series s fasas ut. Iaf tvånget att fungera "lika bra" på series s.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Förstod att det skulle straffa sig i längden för MS, och att de nu fick vika sig då Baulder's Gate 3 blivit så populärt. Lite av ett lurendrejeri då väl Microsoft lovat på dyrt o heligt att man får samma funktioner i spel med serien S som serien X. Men Microsoft har ju en historik av dåligt genomtänkta produkter, så inte helt förvånad. Tror detta bara är början på funktioner, och så småningom hela spel, som kommer strykas för serien S i takt med att det börjar komma allt fler tekniskt krävande spel.

Skrivet av Molotov:

Bra, får vi hoppas att series s fasas ut. Iaf tvånget att fungera "lika bra" på series s.

blir nog svårt att fasa ut den så här tvärt men också relativt långt in i generationen, då blir det nog i såna fall att Microsoft blir så illa tvungna att göra som Google och betala tillbaka till alla som köpt serien S.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är det som gör det här så intressant. Kommer de tillåta olika funktionalitet på X och S framöver? Då kan ju S bli avsevärt mindre intressant. Med sänkt pris som följd?

Att Series S skulle bli mindre intressant framöver tror jag inte... köper man en budget modell, så är det till större delen priset som avgör - inte features. Att det finns kompromisser borde vara självklart. Man måste ju vara medveten om att man inte kommer få samma upplösning, framerate, laddningstider, raytracing, etc. Så att det där med att alla "features" är samma är ju redan en sanning med modifikation.

Om Microsoft slänger in "split-screen" på den listan också så känns det som ett relativt litet hopp i min mening.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fletchett:

Att Series S skulle bli mindre intressant framöver tror jag inte... köper man en budget modell, så är det till större delen priset som avgör - inte features. Att det finns kompromisser borde vara självklart. Man måste ju vara medveten om att man inte kommer få samma upplösning, framerate, laddningstider, raytracing, etc. Så att det där med att alla "features" är samma är ju redan en sanning med modifikation.

Om Microsoft slänger in "split-screen" på den listan också så känns det som ett relativt litet hopp i min mening.

Eller hur. Är ju samma beroende på TV och mobil man köper också. Folk borde förstå


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

MS skickade folk till Larian för att hjälpa till med detta. Om de då inser att detta är ett problem som inte går att lösa så är alternativen att ett stort spel som detta kanske inte kommer alls till Xbox eller så biter man i det sura och tillåter S-versionen att sakna split-screen.

Medlem

Jag tycker att det är ett vettigt beslut. Split-screen co-op är enligt mig en nice to have feature och är inte en vital funktion för Baldurs Gate 3. Sen är det givetvis tråkigt för de få som planerat att spela split-screen co-op på Series S men kul för övriga Xbox ägare som nu får möjlighet att spela spelet tidigare.

Redaktör
Skrivet av Fletchett:

Att Series S skulle bli mindre intressant framöver tror jag inte... köper man en budget modell, så är det till större delen priset som avgör - inte features. Att det finns kompromisser borde vara självklart. Man måste ju vara medveten om att man inte kommer få samma upplösning, framerate, laddningstider, raytracing, etc. Så att det där med att alla "features" är samma är ju redan en sanning med modifikation.

Om Microsoft slänger in "split-screen" på den listan också så känns det som ett relativt litet hopp i min mening.

Nu vet man ju typ vilka kompromisser S kommer med (prestanda). Men om spelen får begränsat innehåll kan det skapa osäkerhet: ”Kommer jag kunna lira online med S i nästa Forza?”, typ. Sånt skulle få mig att rygga tillbaka.


signatur
Medlem

MS har lovat att alla spel ska komma även till Series S så det får dom fan lov att hålla. Vore riktigt illa om dom ändrar på det nu i efterhand.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Att Series S skulle bli mindre intressant framöver tror jag inte... köper man en budget modell, så är det till större delen priset som avgör - inte features. Att det finns kompromisser borde vara självklart. Man måste ju vara medveten om att man inte kommer få samma upplösning, framerate, laddningstider, raytracing, etc. Så att det där med att alla "features" är samma är ju redan en sanning med modifikation.

Om Microsoft slänger in "split-screen" på den listan också så känns det som ett relativt litet hopp i min mening.

Nej, det är absolut inte självklart. Du har lovat att varan kommer ha exakt samma funktioner som den andra men med lite uppoffringar sett till grafik. Inte i helvete hade de ens antytt att konsolen inte kommer kunna lira vissa spel i split-screen, det är en massiv uppoffring i jämförelse.

Jag tänker på eventuella par som köpt en Series S ihop, eller vänner som brukar lira tillsammans på polarens Series S, alla dessa har all rätt att utgå ifrån att konsolen ska ha de funktioner som blivit utlovade. Det du skriver om "upplösning, framerate, laddningstider, etc." är ju sådant de redan hade varit rättframma med att man kommer få uppoffra, och använt det för att i sin tur poängtera att spelen i övrigt ska vara exakt likadana. Annars hade ju inte det varit en sådan fördröjning med Series S-lanseringen, eftersom att Microsoft vet att de har ett löfte att infria. Nu har de valt att bortprioritera det löftet för att kunna ha Baldur's Gate 3 på sin plattform, så de har brutit sitt löfte mot konsumenter.

Har du köpt din konsol de senaste 3 åren så tror jag faktiskt att det finns underlag för att få återbetalt för att tillverkaren har brutit mot sina löften. I EU finns det ju också ny lagstiftning som gör gällande att marknadsföringsmaterial ska kunna falla under liknande regler som köpvillkor, det ska alltså finnas mindre spelrum att ljuga.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nu vet man ju typ vilka kompromisser S kommer med (prestanda). Men om spelen får begränsat innehåll kan det skapa osäkerhet: ”Kommer jag kunna lira online med S i nästa Forza?”, typ. Sånt skulle få mig att rygga tillbaka.

Split-screen är också en prestanda grej, det beror ju på hur man ser på det. Funktionen kräver ju väldigt mycket utveckling för att det inte ska bokstavligen halvera frameraten. Finns ju en teknisk anledning till varför så många spel helt skippar funktionen nuförtiden.

Att Microsoft också drar sig så mycket för att tillåta det med BG3 säger ju också en hel del om hur de ser på det hela. Detta känns mer som en nödlösning för att inte gå miste om en så här pass stor titel, än ett val de aktivt gör för att droppa Series S. Hade jag stått i valet och kvalet för att köpa X eller S, och plånboken varit en stor faktor, hade jag inte tvekat det minsta.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Att Series S skulle bli mindre intressant framöver tror jag inte... köper man en budget modell, så är det till större delen priset som avgör - inte features. Att det finns kompromisser borde vara självklart. Man måste ju vara medveten om att man inte kommer få samma upplösning, framerate, laddningstider, raytracing, etc. Så att det där med att alla "features" är samma är ju redan en sanning med modifikation.

Om Microsoft slänger in "split-screen" på den listan också så känns det som ett relativt litet hopp i min mening.

håller med om att utebliven split screen är en rimlig kompromiss som man får acceptera om köper en konsol i budget segmentet.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nu vet man ju typ vilka kompromisser S kommer med (prestanda). Men om spelen får begränsat innehåll kan det skapa osäkerhet: ”Kommer jag kunna lira online med S i nästa Forza?”, typ. Sånt skulle få mig att rygga tillbaka.

Då är det viktigt att det kommuniceras ut på ett bra sätt. Sen är just online spel ganska långt ner på listan över funktioner som de skulle skippa då de kan tjäna grova pengar där genom mikrotransaktioner. Just split-screen co-op är en vettig funktion att begränsa då det dels är krävande samtidigt som det är en funktion som många inte använder överhuvudtaget.

Skrivet av TheVoomyOne:

MS har lovat att alla spel ska komma även till Series S så det får dom fan lov att hålla. Vore riktigt illa om dom ändrar på det nu i efterhand.

Fast nu handlar det inte om att spelet ska släppas till Series S utan att den versionen kommer att sakna en viss funktion. Alternativet hade varit att släppa det utan split-screen co-op till Xbox konsolerna men det hade ju då drabbat Series X änvändarna negativt. Hade det varit bättre?

Skrivet av Proximately:

Nej, det är absolut inte självklart. Du har lovat att varan kommer ha exakt samma funktioner som den andra men med lite uppoffringar sett till grafik. Inte i helvete hade de ens antytt att konsolen inte kommer kunna lira vissa spel i split-screen, det är en massiv uppoffring i jämförelse.

Jag tänker på eventuella par som köpt en Series S ihop, eller vänner som brukar lira tillsammans på polarens Series S, alla dessa har all rätt att utgå ifrån att konsolen ska ha de funktioner som blivit utlovade. Det du skriver om "upplösning, framerate, laddningstider, etc." är ju sådant de redan hade varit rättframma med att man kommer få uppoffra, och använt det för att i sin tur poängtera att spelen i övrigt ska vara exakt likadana. Annars hade ju inte det varit en sådan fördröjning med Series S-lanseringen, eftersom att Microsoft vet att de har ett löfte att infria. Nu har de valt att bortprioritera det löftet för att kunna ha Baldur's Gate 3 på sin plattform, så de har brutit sitt löfte mot konsumenter.

Har du köpt din konsol de senaste 3 åren så tror jag faktiskt att det finns underlag för att få återbetalt för att tillverkaren har brutit mot sina löften. I EU finns det ju också ny lagstiftning som gör gällande att marknadsföringsmaterial ska kunna falla under liknande regler som köpvillkor, det ska alltså finnas mindre spelrum att ljuga.

Problemet med split-screen är att det likt fläskig grafik är en resurskrävande funktion och det är precis där Series S ligger efter. Baldurs Gate 3 design gör det dessutom mer krävande. När man spelar co-op så kan man vara på olika ställen i världen. Det innebär att konsolen måste ha två olika områden i minnet samtidigt och jag tror att det är där problemet ligger. Series S har för lite minne och minnesbandbredd för att klara av det. Sen lägg till att man behöver rendera två vyer samtidigt även om det är med en halverad upplösning så blir det lätt problem. Detta problem finns inte om man kör co-op online då respektive konsol kan då ansvara för sitt område. Förhoppningsvis så löser Larian detta och patchar in split-screen co-op i framtiden.

Avstängd
Skrivet av Weeks_death:

Kompisen la ner baldurs gate 3 nu efter, som hen beskriver; "kämpat i motvind ett tag nu". Buggar som får en att förlora alla experience; två gånger har personen förlorat all utrustning (sista gången var det som ledde till avinstallation; bara grinig att spelat mer än 2h så ingen refund). Det var även andra buggar, under spelandets gång.
Hen tog kontakt och de beklagade det som hänt och de fick ordna det.
Personen är ganska snål, så efter att lagt de pengar som det kostar, så tror jag hen kommer tillbaka till det vid något tillfälle.

Allt fungerade smärtfritt för mig fram till akt 3. Där buggar det och hackar det något helt sjukt, så jag avvaktar också tills man fixat det.

Synd på ett så grymt spel annars.

Angående Series S så är det en skitkonsol. Håller tillbaka alla multiplattformsspel.

Medlem

Ett turbaserat CRPG fick alltså MS att fatta att parity inte var en bra idé. VÄLDIGT otippat, haha.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Edd1e:

Ett turbaserat CRPG fick alltså MS att fatta att parity inte var en bra idé. VÄLDIGT otippat, haha.

tur och turordningsbaserat t om


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Så dem skiter i DirectStorage och FSR2.0 alltså.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Eller hur. Är ju samma beroende på TV och mobil man köper också. Folk borde förstå

Folk borde inte förstå... Microsoft borde förstå att man inte lovar såna saker i början av en ny konsolgeneration, alla är inte lika insatta som oss men blir lovade samma saker.

Medlem

Även om splitscreen är en funktion går det ju rätt enkelt att se det som en rent grafisk funktion med. Sedan tror jag ju inte målgruppen för series s och för splitscreen BG3 är densamma heller.

Tror inte detta öppnar för mycket alls och att det inte nämnvärt kommer påverka Series S spelarna. Det är och fortsätter vara en fantastisk konsol för familjer och personer som bara spelar något spel då och då.

Medlem

Känns som en väldigt liten kompromiss ändå för att få spelet till Series S. Rent logiskt håller jag med många här att Series S var ett misstag och en produkt MS aldrig skulle släppt men samtidigt tror jag den fyller en ganska viktig roll också. Om man vill köpa en konsol av den senaste generationen är det inte billigt och då kan Series S vara ett alternativ som ändå är överkomlig i pris.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Det drabbar nog väldigt få. Series S känns mer som en barn/ungdomskonsol och det är nog inte samma primära målgrupp som köper BG3.
Jag är dock väldigt glad. Hurra!

12
Skriv svar