Poleringen i Baldur's Gate 3 "får andra AAA-spel att skämmas"

Gnällkuk
Skrivet av Neverwild:

Är mer typ som viskar leken då media skriver om fel saker i artiklarna också.

Börjar med att förvänta er inte lika stora spel från andra utvecklare, blir förvänta er inte bra spel från andra utvecklare till förvänta er trasiga spel från andra utvecklare och slutligen att utvecklare arga på Larian för att deras spel inte är trasigt.

Sen kollar dom inte upp vad som sades först och sen spinner allt vidare.

Nu sitter det miljontals gamers och hatar andra utvecklare för något som aldrig har sagts.

Finns väl en stor industri i det hela också. Skriver man kontroversiella saker så kommer man få klick och delningar.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Har en liten anekdot som jag kan dela med mig av som är lite rolig men samtidigt väldigt, väldigt sorglig:

När Cyberbug släpptes så hävdade min kompis att spelet flöt fläckfritt på hans PC vid release. Jag kunde inte tro mina öron eftersom jag och hela cyberrymden hade en helt hopplös upplevelse med krascher, buggar och stutter överallt. Så när jag var över hos honom så bad jag honom att visa mig hur "bra" det flöt på hans dator. När han sedan satte sig och började spela så hade han samma problem som jag hade, nästintill identiska problem till och med. Men för honom så "flöt" det på fläckfritt eftersom han är så low tech att han inte förstår vad en bugg eller stutter är. Han trodde att det var normalt med bilar som flög i luften och NPC:s som ramlade genom marken samt att spelet då och då stängde av sig självt.

När man läser kommenterar där folk har helt andra upplevelser jämfört med majoriteten så tänker jag alltid på min vän; att det antagligen handlar om ren inkompetens från personen i fråga. Ignorance is bliss.

Jag spelade för några år sedan första Bioshock som var remastrad till Xbox series x. Spelet hade ett problem som blev fixat med tiden.
Problemet var att när man gick runt i världen då var det små hack ryckningar varannan sekund i varje steg man tog. Riktigt irriterande.
Jag hittade på nätet en som kom på att om man gick in på konsolens inställningar och ställde in på offline läge då försvann dessa hack ryckningar. Och det gjorde det.
Men nu är det fixat och spelet flyter silkeslent även med online läget på slaget.

Nu till det liknande fallet som du beskrev om din kompis.
Jag såg på youtube en kille som spelade den remastrade Bioshock innan problemet hade blivit fixat. Han körde live med ett gäng tittare.
Han hade samma problem med att det hackade i varje steg han tog.

Flera stycken skrev i kommentars fältet att det hackar och sa även tricket att om han spelar för sig själv och inte live och ställer in på offline då slutar det att hacka.
Han sa att han inte ser att det rycker och hackar fast det var super tydligt?😂

En del människor ser inte världen som andra helt enkelt.

Avstängd
Skrivet av Guld:

Jag spelade för några år sedan första Bioshock som var remastrad till Xbox series x. Spelet hade ett problem som blev fixat med tiden.
Problemet var att när man gick runt i världen då var det små hack ryckningar varannan sekund i varje steg man tog. Riktigt irriterande.
Jag hittade på nätet en som kom på att om man gick in på konsolens inställningar och ställde in på offline läge då försvann dessa hack ryckningar. Och det gjorde det.
Men nu är det fixat och spelet flyter silkeslent även med online läget på slaget.

Nu till det liknande fallet som du beskrev om din kompis.
Jag såg på youtube en kille som spelade den remastrade Bioshock innan problemet hade blivit fixat. Han körde live med ett gäng tittare.
Han hade samma problem med att det hackade i varje steg han tog.

Flera stycken skrev i kommentars fältet att det hackar och sa även tricket att om han spelar för sig själv och inte live och ställer in på offline då slutar det att hacka.
Han sa att han inte ser att det rycker och hackar fast det var super tydligt?😂

En del människor ser inte världen som andra helt enkelt.

Exakt! Därför så litar jag inte på folk längre utan jag ser till att skaffa mig en egen uppfattning.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Jag begriper att fler än dig upplever buggar men som jag skrivit tidigare: MAJORITETEN upplever inte det som ett spel med "massor av buggar och problem".

Tror tyvärr inte vi kommer någon vart i vår diskussion. Hoppas det löser sig för dig med patchen dom ska släppa snart.

Och nu visar det sig att spelet är så pass buggat att även massor av content i spelet inte ens fungerar, och detta är något som devsen själva säger. Så ja...majoriteten (ALLA) spelare drabbas tyvärr av buggar i detta spel.
https://www.reddit.com/r/BaldursGate3/comments/15pwy7a/spoile...

Testpilot
Skrivet av mobmoben:

Och nu visar det sig att spelet är så pass buggat att även massor av content i spelet inte ens fungerar, och detta är något som devsen själva säger. Så ja...majoriteten (ALLA) spelare drabbas tyvärr av buggar i detta spel.
https://www.reddit.com/r/BaldursGate3/comments/15pwy7a/spoile...

Det som missas här är ju att buggar och icke optimerad spelmotor är 2 olika saker. Det som nämns i videon är grafikproblem. Det som har med spelmotorn att göra när den visar upp grafiken i spelet och hur pass optimerat detta är att jämföra mot buggar i spelets UI eller uppbyggnad av uppdrag och sådana buggar som du verkar vara mest inne att diskutera.

Grunden är att alla spel har ju såklart buggar och saker som skall fixas , uppdrag som inte funkar mm men man separerar på det och själva spelmotorns problem. Det finns ju olika kategorier i de listor av buggfixar som görs av en anledning.

Det är ingen tvekan om att BG3 släpps i ett mycket mycket bättre skick än många andra storspel som släppts på sistone. Grafikmotorproblem är ett betydligt större problem både spelmässigt och att fixa för tillverkarna.

Nästa spel är ju Starfield. Min spåkula säger att det kommer släppas i ett betydligt mer buggigt skick. Dock brukar de inte släppa spel i så dåligt tekniskt skick som vi sett många spel göras på sistone. Håller tummarna att det funkar bra och är roligt.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Och nu visar det sig att spelet är så pass buggat att även massor av content i spelet inte ens fungerar, och detta är något som devsen själva säger. Så ja...majoriteten (ALLA) spelare drabbas tyvärr av buggar i detta spel.
https://www.reddit.com/r/BaldursGate3/comments/15pwy7a/spoile...

Måste fråga om du är läskunnig då jag kan inte minnas att jag påstått att spelet är helt buggfritt?

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Skitkul att det funkar bra för dig! Men för mig och massivt med andra är det massor av buggar och problem. Som sagt att bara använda sig utav google så kan du själv se att andra har dessa problem.

Sluta överdriva. Det är inte massivt med problem med spelet, varken med kraschar eller adändra bekymmer.

Du tar ju i så du skiter ner dig. Inte en enda post på reddit tex är om problem med spelet.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

"Det lanseras i ett polerat skick utan några spelförstörande problem, och får den tekniska kvaliteten hos andra stora AAA-releaser att skämmas."

Nej. Spelet crashar hårt vid typ 50% av alla quicksaves.

Varit med om en crash vid quicksave på 85 timmars speltid och jag kör en quicksave innan varje NPC man pratar med.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Men BG3 är väldigt buggat är spelet krashade för skitmånga hela tiden (mig inkluderat). Så det verkar inte vara mycket bättre?

Crashat en gång under 85 timmars speltid för mig.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Och nu visar det sig att spelet är så pass buggat att även massor av content i spelet inte ens fungerar, och detta är något som devsen själva säger. Så ja...majoriteten (ALLA) spelare drabbas tyvärr av buggar i detta spel.
https://www.reddit.com/r/BaldursGate3/comments/15pwy7a/spoile...

Snacka om att göra en höna av fjädrar.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Snacka om att göra en höna av fjädrar.

Så du menar på allvar att en bug som tar bort en stor del av content i spelet är "bara att göra höna av fjädrar"? Detta bevisar ju bara att spelet inte är så polerat och har en massa buggar, mer än nästan alla andra AAA spel som detta spel på något sätt överträffar.

Varför måste folk försvara detta spel som om det är deras egna barn? Bara i denna tråd påpekar folk att spelet kraschar en massor och har tekniska problem, men detta är antagligen OMÖJLIGT då detta spel är perfekt?

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Så du menar på allvar att en bug som tar bort en stor del av content i spelet är "bara att göra höna av fjädrar"? Detta bevisar ju bara att spelet inte är så polerat och har en massa buggar, mer än nästan alla andra AAA spel som detta spel på något sätt överträffar.

Varför måste folk försvara detta spel som om det är deras egna barn? Bara i denna tråd påpekar folk att spelet kraschar en massor och har tekniska problem, men detta är antagligen OMÖJLIGT då detta spel är perfekt?

Du vet att tråden och nyheten handlar om optimering och inte buggar va?

Medlem
Skrivet av Thane:

Du vet att tråden och nyheten handlar om optimering och inte buggar va?

Ja och det betyder att spelet inte är mer polerat än andra spel första släpp dagen.
Har ett spel buggar och inte fullt optimerat då ÄR det inte fullt ut polerat.
Alltså spelet har problem som andra spel.

Medlem
Skrivet av Guld:

Ja och det betyder att spelet inte är mer polerat än andra spel första släpp dagen.
Har ett spel buggar och inte fullt optimerat då ÄR det inte fullt ut polerat.
Alltså spelet har problem som andra spel.

Fast kollar du på Digital Foundry’s video så är det just det de menar. Ingen har påstått att spelet är 100% perfekt och utan problem, endast att det är bättre än andra spel.

Medlem
Skrivet av Thane:

Fast kollar du på Digital Foundry’s video så är det just det de menar. Ingen har påstått att spelet är 100% perfekt och utan problem, endast att det är bättre än andra spel.

Ok. Det finns nog många andra första dagen släpp spel med som är bättre polerade än de spel som inte är det. Bdg3 är säkerligen inte ensam om det.

Medlem
Skrivet av Guld:

Ok. Det finns nog många andra första dagen släpp spel med som är bättre polerade än de spel som inte är det. Bdg3 är säkerligen inte ensam om det.

Digital Foundry testar de flesta AAA-spel som släpps så det verkar inte som det finns så många andra.

Medlem

83 timmar klockade på Steam hittills och gillar verkligen spelet, men om man tycker att BG3 på något sätt ska in på listan över "spel som släppts välpolerade" då anser jag att man låtit ribban sjunka för lågt.

Jag har crashat, buggat fast, buggat upp, buggat ned, buggat upp och sedan ned igen väldigt hastigt, krånglat med inventory, svurit över den EXTREMT dåliga pathingen, med mera, med mera.. Det skall tilläggas att jag utforskar varje centimeter av kartorna och klickar på allt som går att klicka på, gärna på alla olika sätt de går att "klicka" på.

Spelet är absolut inte överdrivet buggigt i min mening, men det finns heller ingen som helst anledning att ta upp det som ett exempel på välpolerat spel, vi vet allihop att många AAA-spel är riktigt skräp vid release, det betyder inte att vi ska höja ett godkänt betyg till skyarna.

Medlem
Skrivet av Thane:

Digital Foundry testar de flesta AAA-spel som släpps så det verkar inte som det finns så många andra.

Men det finns.
Förresten läs KEjTliN kommentar.

Medlem
Skrivet av Guld:

Men det finns.
Förresten läs KEjTliN kommentar.

Ingen har sagt att det inte finns.

Förstår inte hur ni lyckas tolka ”Baldurs Gate 3 är såpass välpolerat att andra andra AAA-spel får skämmas” till ”det finns inte en enda bugg eller ett enda problem med Baldurs Gate 3”. Ingen har sagt att spelet inte har några problem.

Återigen, Digital Foundry har inte kontrollerat buggar, endast det tekniska.

Medlem
Skrivet av Thane:

Ingen har sagt att det inte finns.

Förstår inte hur ni lyckas tolka ”Baldurs Gate 3 är såpass välpolerat att andra andra AAA-spel får skämmas” till ”det finns inte en enda bugg eller ett enda problem med Baldurs Gate 3”. Ingen har sagt att spelet inte har några problem.

Återigen, Digital Foundry har inte kontrollerat buggar, endast det tekniska.

Nej, så tolkar jag inte rubriken. Som oftast blir kommentarerna i det här forumet nästan omgående svar på föregående postare snarare än rubriken i sig.

Jag har inte tittat på DF's video men om de inte upplevt någon av de MÅNGA kameravinklar/mindre områden där bilderna går från exempelvis 144 till mellan 25 och 70, i mitt fall, utan någon uppenbar förklaring - så har de inte gjort en ordentlig djupdykning alternativt haft tur (eller är det kanske jag som haft otur?) För de testar väl i alla fall på system som liknar min/rek specifikationerna?

Till sist skulle jag nog ändå hävda att mitt inlägg i stort kan ses som ett någorlunda relevant svar på orginalartikeln. I min värld är det helt enkelt intentsägande just att ett visst spel lyckas överträffa andra, objektivt dåliga (i sammanhanget), spel.

Okej, nu snart är det verkligen färdigskrivet och det behövs en positiv avslutning eftersom jag gillar spelet så pass; som artikeln säger är animationerna överlag riktigt bra och jag skulle säga att ansiktsuttyck och läppar i synnerhet har fått mig att bli imponerad.

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Nej, så tolkar jag inte rubriken. Som oftast blir kommentarerna i det här forumet nästan omgående svar på föregående postare snarare än rubriken i sig.

Jag har inte tittat på DF's video men om de inte upplevt någon av de MÅNGA kameravinklar/mindre områden där bilderna går från exempelvis 144 till mellan 25 och 70, i mitt fall, utan någon uppenbar förklaring - så har de inte gjort en ordentlig djupdykning alternativt haft tur (eller är det kanske jag som haft otur?) För de testar väl i alla fall på system som liknar min/rek specifikationerna?

Till sist skulle jag nog ändå hävda att mitt inlägg i stort kan ses som ett någorlunda relevant svar på orginalartikeln. I min värld är det helt enkelt intentsägande just att ett visst spel lyckas överträffa andra, objektivt dåliga (i sammanhanget), spel.

Okej, nu snart är det verkligen färdigskrivet och det behövs en positiv avslutning eftersom jag gillar spelet så pass; som artikeln säger är animationerna överlag riktigt bra och jag skulle säga att ansiktsuttyck och läppar i synnerhet har fått mig att bli imponerad.

Kan vara bra att läsa artikeln och saker den länkar till innan man kommenterar. DFs video tar upp fps-dropp som något negativt ja.

Skrivet av kEJTLiN:

Jag har crashat, buggat fast, buggat upp, buggat ned, buggat upp och sedan ned igen väldigt hastigt, krånglat med inventory, svurit över den EXTREMT dåliga pathingen, med mera, med mera..

Läs artikeln och kolla på videon. Den handlar inte om buggar.

Testpilot
Skrivet av kEJTLiN:

Nej, så tolkar jag inte rubriken. Som oftast blir kommentarerna i det här forumet nästan omgående svar på föregående postare snarare än rubriken i sig.

Jag har inte tittat på DF's video men om de inte upplevt någon av de MÅNGA kameravinklar/mindre områden där bilderna går från exempelvis 144 till mellan 25 och 70, i mitt fall, utan någon uppenbar förklaring - så har de inte gjort en ordentlig djupdykning alternativt haft tur (eller är det kanske jag som haft otur?) För de testar väl i alla fall på system som liknar min/rek specifikationerna?

Till sist skulle jag nog ändå hävda att mitt inlägg i stort kan ses som ett någorlunda relevant svar på orginalartikeln. I min värld är det helt enkelt intentsägande just att ett visst spel lyckas överträffa andra, objektivt dåliga (i sammanhanget), spel.

Okej, nu snart är det verkligen färdigskrivet och det behövs en positiv avslutning eftersom jag gillar spelet så pass; som artikeln säger är animationerna överlag riktigt bra och jag skulle säga att ansiktsuttyck och läppar i synnerhet har fått mig att bli imponerad.

Det kommer troligen en uppföljningsvideo från Digital Foundry om senare akter och prestandan i dessa. Såg kommentarer om att de tittade på det då många kommenterat sämre prestanda i senare akter på X(Twitter)

Medlem
Skrivet av Thane:

Kan vara bra att läsa artikeln och saker den länkar till innan man kommenterar. DFs video tar upp fps-dropp som något negativt ja.

Läs artikeln och kolla på videon. Den handlar inte om buggar.

Nja, som sagt handlar tråden knappt om artikeln i min mening, därmed är mina kommentarer också mer riktade till föregående inlägg, precis som jag skrev i mitt tidigare svar till dig. Poäng ska du ha dock, som faktiskt pratar om vad artikeln berör, men du hör till minoriteten baserat på det jag läst hittills.

Medlem

Ja Sony och Ea borde verkligen ta lärdom av denna release.

Testpilot

Nu finns en uppföljare med act 3 inkluderad:

123
Skriv svar