Poleringen i Baldur's Gate 3 "får andra AAA-spel att skämmas"

eld
Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Hörsägen? Jag har ju själv sett tweetsen.

Menar du tweeten som började hela kalaset, och som ordagrant började med texten: "Like a lot of people, I'm deeply excited about what the lovely folks at Larian accomplished with Baldur's Gate 3..."

Medlem
Skrivet av eld:

Den direkta quoten från videon är "...I will conclude by saying Baldurs gate 3 is a great game on PC and unlike many PC releases as of late it does have very few issues, it is polished and I think it almost shames the technical quality of other big AAA releases I have seen..."

Elden ring smyger lite skämtsamt in i bilden och försvinner.

Ja, men jag förstår fortfaranda inte vad för spel exakt de refererar till och hur man kan påstå att BG3 är så massivt polerat utan att sedan nämna hur groteskt bakåtsträvande deras "inventory" system är eller alla buggar. Att ha bra grafik, röstskådis och effekter är nästan något alla AAA-spel gör idag, så jag undrar verkligen vad som får alla att påstå att just BG3 sticker ut, när jag inte alls kan se det.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Hörsägen? Jag har ju själv sett tweetsen.

Vilka devs exakt va det som sade detta, vad är deras position och varför skulle PR-folket som jobbar på detta företag låta en av sina anställda säga något sådant?

eld
Medlem
Skrivet av mobmoben:

Ja, men jag förstår fortfaranda inte vad för spel exakt de refererar till och hur man kan påstå att BG3 är så massivt polerat utan att sedan nämna hur groteskt bakåtsträvande deras "inventory" system är eller alla buggar. Att ha bra grafik, röstskådis och effekter är nästan något alla AAA-spel gör idag, så jag undrar verkligen vad som får alla att påstå att just BG3 sticker ut, när jag inte alls kan se det.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Ja, men jag förstår fortfaranda inte vad för spel exakt de refererar till och hur man kan påstå att BG3 är så massivt polerat utan att sedan nämna hur groteskt bakåtsträvande deras "inventory" system är eller alla buggar. Att ha bra grafik, röstskådis och effekter är nästan något alla AAA-spel gör idag, så jag undrar verkligen vad som får alla att påstå att just BG3 sticker ut, när jag inte alls kan se det.

Låter som att du inte har spelat det. Spelet är inte fullt med buggar. Tvärtom.

Medlem

Man ska ju inte sticka under stolen att BG3 haft 3 stora hotfixar hittills (och fler är säkert på väg). Kan inte påstå at jag stött på någon bugg än så länge men kanske har turen varit på min sida denna gång.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd
Skrivet av eld:

Den direkta quoten från videon är "...I will conclude by saying Baldurs gate 3 is a great game on PC and unlike many PC releases as of late it does have very few issues, it is polished and I think it almost shames the technical quality of other big AAA releases I have seen..."

Elden ring smyger lite skämtsamt in i bilden och försvinner.

Elden Ring var inte en helt klockren release på PC eftersom det led av compilation stutter den första veckan.

Testpilot
Skrivet av mobmoben:

Ja, men jag förstår fortfaranda inte vad för spel exakt de refererar till och hur man kan påstå att BG3 är så massivt polerat utan att sedan nämna hur groteskt bakåtsträvande deras "inventory" system är eller alla buggar. Att ha bra grafik, röstskådis och effekter är nästan något alla AAA-spel gör idag, så jag undrar verkligen vad som får alla att påstå att just BG3 sticker ut, när jag inte alls kan se det.

Elden ring - Shader stutterfest som sabbade allt flyt , tror de fixat det nu?
Hogwarts Legacy - Icke optimerat och shader stutter.
Returnal - Gick inte att spela då texturerna hackade enormt vid laddningen då det släpptes.
The Last of us - Icke optimerat trots all denna tid det tog att få spelet till PC. Vet ej ens om det är fixat än.
Jedi Survivor - Jag har spelat igenom hela spelet för bara ett par veckor sedan och det är fortfarande inte fixat, shader stutter finns fortfarande kvar dock i aning mindre omfattning än då det släpptes men varje startup kräver också en shader kompilering.
Redfall - HAHAHAHA
Gollum - Jisses!

Listan kan utökas med fler stora släpp som inte gått bra alls.

Nyss kom Ratchet & Clank som faktist är bra gjort och
Baldurs Gate 3 - det har inte sådana problem alls , flyter på.

Så efter detta tekniska mörkret så ljusnar det hoppas vi!

eld
Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Elden Ring var inte en helt klockren release på PC eftersom det led av compilation stutter den första veckan.

Precis, stutters är bästa sättet att trigga igång digital foundry

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ah, när det faktiskt lönar sig att inte klicka på rubrikerna och läsa vad det faktiskt gnälls på mao

Är mer typ som viskar leken då media skriver om fel saker i artiklarna också.

Börjar med att förvänta er inte lika stora spel från andra utvecklare, blir förvänta er inte bra spel från andra utvecklare till förvänta er trasiga spel från andra utvecklare och slutligen att utvecklare arga på Larian för att deras spel inte är trasigt.

Sen kollar dom inte upp vad som sades först och sen spinner allt vidare.

Nu sitter det miljontals gamers och hatar andra utvecklare för något som aldrig har sagts.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Elden ring - Shader stutterfest som sabbade allt flyt , tror de fixat det nu?
Hogwarts Legacy - Icke optimerat och shader stutter.
Returnal - Gick inte att spela då texturerna hackade enormt vid laddningen då det släpptes.
The Last of us - Icke optimerat trots all denna tid det tog att få spelet till PC. Vet ej ens om det är fixat än.
Jedi Survivor - Jag har spelat igenom hela spelet för bara ett par veckor sedan och det är fortfarande inte fixat, shader stutter finns fortfarande kvar dock i aning mindre omfattning än då det släpptes men varje startup kräver också en shader kompilering.
Redfall - HAHAHAHA
Gollum - Jisses!

Listan kan utökas med fler stora släpp som inte gått bra alls.

Nyss kom Ratchet & Clank som faktist är bra gjort och
Baldurs Gate 3 - det har inte sådana problem alls , flyter på.

Så efter detta tekniska mörkret så ljusnar det hoppas vi!

Men BG3 är väldigt buggat är spelet krashade för skitmånga hela tiden (mig inkluderat). Så det verkar inte vara mycket bättre?

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Men BG3 är väldigt buggat är spelet krashade för skitmånga hela tiden (mig inkluderat). Så det verkar inte vara mycket bättre?

Nej BG3 är inte "väldigt buggat". Du kanske försöker spela det på en tegelsten eller så har du en jäkla otur, men det du säger är inte sant bara för att det är din erfarenhet.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Ja, men jag förstår fortfaranda inte vad för spel exakt de refererar till och hur man kan påstå att BG3 är så massivt polerat utan att sedan nämna hur groteskt bakåtsträvande deras "inventory" system är eller alla buggar. Att ha bra grafik, röstskådis och effekter är nästan något alla AAA-spel gör idag, så jag undrar verkligen vad som får alla att påstå att just BG3 sticker ut, när jag inte alls kan se det.

Vad är det för fel på inventory-systemet? Fungerar ju precis som det ska och som det gjorde i många andra rollspel innan allt skulle konsolifieras med hjulmenyer och annat skräp.

Avstängd
Skrivet av eld:

Precis, stutters är bästa sättet att trigga igång digital foundry

Menar du att compilation stutter inte är ett problem?

Moderator | Testpilot
Skrivet av mobmoben:

Men BG3 är väldigt buggat är spelet krashade för skitmånga hela tiden (mig inkluderat). Så det verkar inte vara mycket bättre?

Skrivet av Jönsen:

Nej BG3 är inte "väldigt buggat". Du kanske försöker spela det på en tegelsten eller så har du en jäkla otur, men det du säger är inte sant bara för att det är din erfarenhet.

Det ska sägas att det är många som stött på problem, min vän inkluderat som har en likvärdig (och bra) PC som mig där jag inte stötter på problem. Fast kända fixes har de haft problem med sina saves, quests och modellar som buggar ur och prestanda

Otroligt många har även lyft att Act 3 har enorma prestanda problem. Inte alla givetvis, men en del.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Nej BG3 är inte "väldigt buggat". Du kanske försöker spela det på en tegelsten eller så har du en jäkla otur, men det du säger är inte sant bara för att det är din erfarenhet.

Är ju bara att använda dig utav google så kan du ju se att flera personer har upplevt massor utav buggar, eller har du kanske inte klarat spelet och är fortfarande bara i act1?

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Är ju bara att använda dig utav google så kan du ju se att flera personer har upplevt massor utav buggar, eller har du kanske inte klarat spelet och är fortfarande bara i act1?

Jag klarade spelet i akt 2 och har nyss påbörjat omgång 2. Med det sagt så sa jag inte att du inte hade upplevt det men spelet i sig är inte fyllt med buggar.

Skittråkigt om det är så för dig men för majoriteten fungerar det bra.

Och jag följer BG3 på reddit samt läser folks erfarenheter här. Och majoriteten har en skitkul och smidig upplevelse.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Jag klarade spelet i akt 2 och har nyss påbörjat omgång 2. Med det sagt så sa jag inte att du inte hade upplevt det men spelet i sig är inte fyllt med buggar.

Skittråkigt om det är så för dig men för majoriteten fungerar det bra.

Och jag följer BG3 på reddit samt läser folks erfarenheter här. Och majoriteten har en skitkul och smidig upplevelse.

Skitkul att det funkar bra för dig! Men för mig och massivt med andra är det massor av buggar och problem. Som sagt att bara använda sig utav google så kan du själv se att andra har dessa problem.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Skitkul att det funkar bra för dig! Men för mig och massivt med andra är det massor av buggar och problem. Som sagt att bara använda sig utav google så kan du själv se att andra har dessa problem.

Jag begriper att fler än dig upplever buggar men som jag skrivit tidigare: MAJORITETEN upplever inte det som ett spel med "massor av buggar och problem".

Tror tyvärr inte vi kommer någon vart i vår diskussion. Hoppas det löser sig för dig med patchen dom ska släppa snart.

Medlem

Hade spelet haft fullt av buggar, hade det knappast haft sådan positiv omdöme som det har.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Känns konstigt att skriva det men detta är kvaliteten man förväntar sig av ett stort spelsläpp.
Dvs. att det funkar men har mindre småbuggar som nämns.
Detta märks på ett mycket större vis på grund av att det bara drösat in släpp av spel under året som varit tekniska katastrofer.

Testat att stänga av cloud saves? verkar som de problem en del har är knutna till detta. Själv har jag inte märkt av nåt problem alls med sparfiler eller krasher.

Testat allt. Verkar vara något skit från deras aslånga alpha fas som spökar. Fler som har samma problem, men bara för de som spelat pre-alpha. Jag spelar en helt nyinstallerad version, men funkar fortfarande helt keff - och blir bara värre med varje hotfix som dom släpper.

Daz
Medlem
Skrivet av mobmoben:

Skitkul att det funkar bra för dig! Men för mig och massivt med andra är det massor av buggar och problem. Som sagt att bara använda sig utav google så kan du själv se att andra har dessa problem.

Det finns inga spel idag som inte har buggar när de släpps. Baldurs Gate 3 verkar dock vara ganska städat och bra rapporteras det om från många håll.

Hade spelet haft massiva problem med drösvis av buggar hade det synts bland recensionerna på Steam. Folk på Steam brukar vara ganska kinkiga och spel får initiallt ganska dåliga omdömen om de är väldigt buggiga eller att de inte är optimerade.
Baldurs Gate 3 ligger i skrivande stund på 94% positiva omdömen vilket är väldigt bra för att vara release då det är den perioden som det finns som mest buggar i ett spel. Så Majoriteten av spelare tycker alltså att spelet är bra och har haft en bra upplevelse med spelet.

eld
Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Menar du att compilation stutter inte är ett problem?

Nej, jag menade att stutters är det bästa sättet att trigga igång digital foundry.

Avstängd
Skrivet av eld:

Nej, jag menade att stutters är det bästa sättet att trigga igång digital foundry.

Ja, men det är också det bästa sättet att trigga igång mig!!

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Ja, men det är också det bästa sättet att trigga igång mig!!

St.. st.. stu.. st.. stutter!

(Förlåt)

Avstängd
Skrivet av Jönsen:

Jag begriper att fler än dig upplever buggar men som jag skrivit tidigare: MAJORITETEN upplever inte det som ett spel med "massor av buggar och problem".

Tror tyvärr inte vi kommer någon vart i vår diskussion. Hoppas det löser sig för dig med patchen dom ska släppa snart.

Har en liten anekdot som jag kan dela med mig av som är lite rolig men samtidigt väldigt, väldigt sorglig:

När Cyberbug släpptes så hävdade min kompis att spelet flöt fläckfritt på hans PC vid release. Jag kunde inte tro mina öron eftersom jag och hela cyberrymden hade en helt hopplös upplevelse med krascher, buggar och stutter överallt. Så när jag var över hos honom så bad jag honom att visa mig hur "bra" det flöt på hans dator. När han sedan satte sig och började spela så hade han samma problem som jag hade, nästintill identiska problem till och med. Men för honom så "flöt" det på fläckfritt eftersom han är så low tech att han inte förstår vad en bugg eller stutter är. Han trodde att det var normalt med bilar som flög i luften och NPC:s som ramlade genom marken samt att spelet då och då stängde av sig självt.

När man läser kommenterar där folk har helt andra upplevelser jämfört med majoriteten så tänker jag alltid på min vän; att det antagligen handlar om ren inkompetens från personen i fråga. Ignorance is bliss.

Avstängd
Skrivet av Jönsen:

St.. st.. stu.. st.. stutter!

(Förlåt)

:angrygrin

Avstängd
Skrivet av Ruskendrul:

Testat allt. Verkar vara något skit från deras aslånga alpha fas som spökar. Fler som har samma problem, men bara för de som spelat pre-alpha. Jag spelar en helt nyinstallerad version, men funkar fortfarande helt keff - och blir bara värre med varje hotfix som dom släpper.

Du kanske spelar i fullscreen och inte i borderless window?

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Du kanske spelar i fullscreen och inte i borderless window?

Ska inte spela någon roll - och om det gör/oavsett om det gör - så är det rätt ruttet kodat när det dyker så ofta som det gör. Tur spelet är grejt så att man orkar härda igenom alla dyk

Avstängd
Skrivet av Ruskendrul:

Ska inte spela någon roll - och om det gör/oavsett om det gör - så är det rätt ruttet kodat när det dyker så ofta som det gör. Tur spelet är grejt så att man orkar härda igenom alla dyk

Jag hade en sämre upplevelse när jag spelade i fullscreen. Ändrade till Borderless windows och nu flyter det på som en dröm.

Men i sak har du rätt. Det ska såklart vara spelbart i fullscreen från början.

123
Skriv svar