Diskutera – Vad tycker du om Baldur's Gate III?

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Skulle aldrig betala för det, men ska väl spela igenom det så småningom, när mer moddar och patchar släpps.
Det är alldeles för on-the-nose med sitt woke/ESG-skräp. Sett flera saker, här är en grej te.x:

karaktär som inte visat något intresse alls för romans med den andre. Det sitter ändå nästan på varandra:

https://i.imgur.com/sm5WCsg.png

Val som Larian tyckte var vettiga här:

https://i.imgur.com/gQAcTG4.png

dvs ha romans/sex med honom eller så är du en elaking och du hatar honom och vill inte ens ha vänskap. Man har valt att inte ha något mellanting där du (som en normal människa) kan säga te.x "du är trevlig men jag är inte inte intresserad av romans tyvärr."

Larians sätt att säga "du är nog inte så trevlig om du inte vill vara homosexuell i vårat spel."

Nåväl, moddar kan kanske göra det LITE mindre on-the-nose.

Fast det där stämmer inte. När han säger att han är förälskad i spelaren kan man säga ”Jag känner inte likadant” varpå han blir småbesviken men sedan uttrycker sin tacksamhet över att kunna vara vänner.

Sedan kan man ju undra varför någon blir förvånad över den scenen när den kommer först efter att man själv väljer ”Jag tror det finns något mer här” i en dialog och går med på att mötas ”mer privat” i en annan. Lite som att gå på biopremiären av Magic Mike och bli förskräckt över att skärmen täcktes av halvnakna män.

Medlem

Gillar att tråden är om "vad du gillar om BG3" och alla bara skriver "OMG GOTY BÄSTA SPELET NÅGONSIN!". Men som alltid med detta spel säger folk aldrig vad de gillar.
Detta spel har verkligen blivit ett "man skall gilla det för alla andra gillar det"

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Gillar att tråden är om "vad du gillar om BG3" och alla bara skriver "OMG GOTY BÄSTA SPELET NÅGONSIN!". Men som alltid med detta spel säger folk aldrig vad de gillar.
Detta spel har verkligen blivit ett "man skall gilla det för alla andra gillar det"

Är detta någon Google translate fram och tillbaka? Vad tycker du om BG3 står det ju.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skrivet av G4ruda:

Väldigt oärligt exempel.

Scenen du har tagit bilder ifrån kommer ju efter att du initierat en romantisk stund med Gale. Då är svaren rätt logiska.

Det går utmärkt att tacka nej mitt i sekvensen när han antyder romans, vilket jag gjorde. Då uppstår inte situationen dina bilder kommer ifrån.

Stämmer ej, inte i mitt fall iaf fall. Fick den scenen med Gale och har knappt pratat ellrt använt honom. Kanske en bugg i så fall.

Med det sakt så var den ursprungliga kommentaren helt ute och cykla, spelet är varken woke eller skriver spelaren på näsan. Tvärtom ovanligt fritt och vuxet!

Geeks Gaming
Skrivet av mobmoben:

Detta spel har verkligen blivit ett "man skall gilla det för alla andra gillar det"

Så man får inte inte gilla spelet om för många gillar det? 🤔

Skämt åsido, vilket spel håller du som GOTY hittills i år?

Gen
Medlem

Jag är helt grön gällande denna typen av spel så hade egentligen inga förväntningar alls.

Ger det 4/5 och motiveringen är att spelet i sig (story, karaktärer, världen, mekaniker) är superbra. Eventuellt att det är lite väl mycket olika system som man ska förstå för en nybörjare som mig. Det som drar ner betyget lite är tekniska bitar, DLSS ser inte så bra ut, en hel del texturer är lågupplösta, det är lite stutter på vissa ställen osv.

Medlem

5/5 för mig. Jag önskar bara man kunde göra någon ny inställning för COOP-dialog.

Vill gärna se möjligheten att automatiskt starta en cinematic-dialogue för alla party medlemmar. Samt möjligheten för tärningen att avgöra vem som talar, alternativt kunna ge talepinnen till någon.

Medlem

Helt klart 5/5 och en stark goty kandidat! Får en stark Dragon Age Origins känsla och njuter av varje sekund. Äntligen träffar Larian rätt för mig. Har jag väldigt svårt för deras tidigare titlar, framförallt DOS2.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Oj jag är precis så. Råkar jag älska/gilla väldigt mycket någon som inte gör det tillbaka och man har diskuterat det tillsammans. Så är det väldigt pinsamt att prata med personen igen. Och jag skulle nog undvika att träffa personen igen. Därför har jag aldrig (har tyvärr hänt några gånger i livet och det var varit jätte jobbigt) varit intresserad av arbetskamrater skolkamrater och människor som jobbar där man äter och handlar.

Jag menade specifikt i spelet

Medlem

Jag skulle rekommendera att man inte savescummar, d.v.s. laddar om när tärningskast eller annat inte går ens väg, utan istället accepterar konsekvenserna. Det gör inte bara tärningskasten mer spännande utan det gör att inspiration points känns värdefulla, och "misslyckandena" kan också leda till intressanta händelser. Det gör dessutom att nya genomspelningar, om man nu är den som orkar med det, känns fräscha och mer unika. Man kan upptäcka nytt varje gång man spelar om. Av det skälet undviker jag också att kolla upp så mycket, som de andra sluten, konsekvenserna av andra dialogval än de jag gjort etc.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Fast det där stämmer inte. När han säger att han är förälskad i spelaren kan man säga ”Jag känner inte likadant” varpå han blir småbesviken men sedan uttrycker sin tacksamhet över att kunna vara vänner.

Sedan kan man ju undra varför någon blir förvånad över den scenen när den kommer först efter att man själv väljer ”Jag tror det finns något mer här” i en dialog och går med på att mötas ”mer privat” i en annan. Lite som att gå på biopremiären av Magic Mike och bli förskräckt över att skärmen täcktes av halvnakna män.

nej, valen är som på bilden, vet inte var du får ifrån att det är efter för det valet är ju på bilden, så det kan omöjligt vara efter valet som är på bilden.

Spelaren ger inga vibbar alls av romantiskt intresse innan, det här är Gale som kallar på dig att ses:

"The romance is so hamfisted. Didn't they say they hired people for this?
Gale, who I have shown NO affection for, summons me to this field. This is how close you sit beside him.
He then says he loves me. Oookay. Then there are dialogues like this:"

det på ett forum, ingen annan har påstått att han ljuger och det finns massor av bg3 spelare där som med stor sannolikhet sagt något isf.

Såg att spelet inte ens har WASD kontroller lol... bra att någon iaf lagt lite tid och moddat in det.
ska ge det en chans när det kommit fler mods... verkar ha ganska bra tools för moddar vilket är lovande, tog hem verktygen och tog en snabbtitt.

Geeks Gaming
Skrivet av Mannagryn:

nej, valen är som på bilden, vet inte var du får ifrån att det är efter för det valet är ju på bilden, så det kan omöjligt vara efter valet som är på bilden.

Spelaren ger inga vibbar alls av romantiskt intresse innan, det här är Gale som kallar på dig att ses:

"The romance is so hamfisted. Didn't they say they hired people for this?
Gale, who I have shown NO affection for, summons me to this field. This is how close you sit beside him.
He then says he loves me. Oookay. Then there are dialogues like this:"

det på ett forum, ingen annan har påstått att han ljuger och det finns massor av bg3 spelare där som med stor sannolikhet sagt något isf.

Såg att spelet inte ens har WASD kontroller lol... bra att någon iaf lagt lite tid och moddat in det.
ska ge det en chans när det kommit fler mods... verkar ha ganska bra tools för moddar vilket är lovande, tog hem verktygen och tog en snabbtitt.

WASD finns per default men det styr kameran.

Jag säger inte att forumpostaren ljuger men jag säger att jag som faktiskt spelat spelet och specifikt den sekvensen upplevde det hela extremt annorlunda. Det kan ju vara att den specifika forumpostaren stött på en bugg 🤷‍♂️

Medlem

Jag är enbart i andra kapitlet, men för tillfället känns det som att det kvalar in på min topp 10 lista över spel, och då har jag spelat spel i nästan 30 år.
Jag gillade Divinity original sin skarpt, Baldurs gate 3 är enligt mig bättre, djupare story, kräver mer tänkande i fighter och så otroligt mycket att göra och utforska! Med det här spelet så har rpg-världen tagit ett nytt steg framåt. Jag vill klara av spelet innan jag sätter betyg, men det lutar åt 5/5 av mig. Det enda negativa är att det ibland kan bli lite trial & error när man är helt oförberedd på vissa fighter, men samtidigt skapar det en speciell spänning.

Medlem

Fick en treudd i en senare del av spelet som gav mig sug till att spela en kast-fokuserad galning i nästa playthrough men herre jäklar, det är dåligt implementerat. Varför måste kasten gå halvvägs till månen? Resulterar med kollisioner med precis allt?! Att träffa med spells/pilar är en dröm i jämförelse. Extra trist för att det verkligen var skoj som fan NÄR det fungerade.

Edit: Mindre skitkass formulering.

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

nej, valen är som på bilden, vet inte var du får ifrån att det är efter för det valet är ju på bilden, så det kan omöjligt vara efter valet som är på bilden.

Spelaren ger inga vibbar alls av romantiskt intresse innan, det här är Gale som kallar på dig att ses:

"The romance is so hamfisted. Didn't they say they hired people for this?
Gale, who I have shown NO affection for, summons me to this field. This is how close you sit beside him.
He then says he loves me. Oookay. Then there are dialogues like this:"

det på ett forum, ingen annan har påstått att han ljuger och det finns massor av bg3 spelare där som med stor sannolikhet sagt något isf.

Jag ”får det från” att faktiskt ha spelat spelet och sekvensen själv. Spelaren kan inte ens ligga med Gale från den länkade sekvensen:

Går man vidare tar han en in i en illusion av hans bostad och håller fortsatt dialog tills man antingen övertygar honom att ha normalt sex eller följer hans inbjudan in i en erotisk bok.

Det finns inget ”Oj, råkade klicka fel och fick magisk penis på skärmen”, låter mer som någon blev väldigt osäker av att två virtuella män satt för nära varandra.

Medlem

Ärligt talat det mest överskattade spelet på väldigt länge. Det är helt okej, men kom igen..
3,5/5

Medlem
Skrivet av kebbe:

Potentiell spoiler

Gör gärna texten i inlägget till en [ spoiler ], tack.
Edit: tack! ^^ Har mest diskuterats mer allmänna händelser innan och/eller sådant som de flesta stöter på (no pun intended) rätt fort, men det kändes som att det blev lite väl mycket info i förväg där - no offense!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Gör gärna texten i inlägget till en [ spoiler ], tack.
Edit: tack! ^^ Har mest diskuterats mer allmänna händelser innan och/eller sådant som de flesta stöter på (no pun intended) rätt fort, men det kändes som att det blev lite väl mycket info i förväg där - no offense!

Absolut, lätt att glömma vad som räknas som spoilers när man är mitt i genomspelningen.

Medlem

10/10. Ett mästerverk!

Medlem

Det här är väl inte direkt om Baldur's Gate 3 men det är vad Baldur's Gate 3 har gjort samt hur det har skapat debatt om standarden för framtida AAA-spel. Detta är väl inte direkt ett nytt ämne, men det är värt att ta upp igen.

IGN brukar jag hålla mig borta ifrån(om det inte är direkta nyheter) men detta håller jag med om, värt att spana in:

Ursäkta en aning off-topic.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Gillar spelet men det finns vissa saker jag önskar hade gjorts bättre:

  • Göra companions mindre överkåta i sin dialog (främst i sin camp). Alla hade inte heller behövt vara bisexuella.

  • Låta oss byta mellan karaktärer under dialog. Jag hade gärna kunnat se en annan karaktär i sitt party kunna bidra till konversationen om de har något att säga som passar deras bakgrund (till exempel Wyll som Warlock etc).

  • Hade velat ha 5 party member slots istället för 4. Nåväl.

Har inte fått chansen att spela det tillsammans med vänner men det verkar utmärkt för det!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Luciphear:

Gillar spelet men det finns vissa saker jag önskar hade gjorts bättre:

  • Göra companions mindre överkåta i sin dialog (främst i sin camp). Alla hade inte heller behövt vara bisexuella.

  • Låta oss byta mellan karaktärer under dialog. Jag hade gärna kunnat se en annan karaktär i sitt party kunna bidra till konversationen om de har något att säga som passar deras bakgrund (till exempel Wyll som Warlock etc).

  • Hade velat ha 5 party member slots istället för 4. Nåväl.

Har inte fått chansen att spela det tillsammans med vänner men det verkar utmärkt för det!

I början hade jag inget emot att den som leder snackar, men ju mer jag spelar så vill ha det precis som du och många andra. Känns konstigt att de inte kan bidra något när man de ofta står där och är med i gruppen. Jag antar vad de ville försöka undvika är att man blir "bra på allt" och således vinner sina rolls jämt och ständigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Tharilas:

Ärligt talat det mest överskattade spelet på väldigt länge. Det är helt okej, men kom igen..
3,5/5

Nej inte kom igen. Det är du som inte gillar spelet mer. Men dra inte "kom igen" som om folk måste ändra åsikt. Inget är ivägen för att du och biljoner människor till på jorden inte gillar eller aldrig i sina liv kommer att spela spelet. Säg istället jätte kul att folk tycker att spelet är väldigt bra. Och önska dig själv att få uppleva det samma i ett annat spel som passar dig.

Medlem

Inser att jag är en casual spelare nu för tiden. Har svårt för Divinity spelen som detta är väldigt likt. Råkade ut för i Akt 1 att jag hade för litet exp (försökte vara "smart" och inte döda för mycket, men det slutade att jag fick gå på ett clean up mission och döda allt jag såg). Har också tappat bort viktiga personer för mina origin personer då jag kanske slutförde vissa uppdrag i fel ordning, alternativt träffade på dom när andra saker lösts. Förhoppningsvis stöter jag på dom senare...

Absolut 4/5 antagligen mest för att Larians spel är "öppna" men ändå inte öppna och trillar man utanför narrativet dom tänkt sig så kan man hamna i svårigheter snabbt.

Är nyfiken på en andra spelgenomgång då jag tror att det kan skilja sig rätt mycket från första. Och isåfall åker 4an upp till en 5a.

Låter som jag är negativ, men med tanke på att jag spelat 30h sedan release och jag brukar bara hinna med att spela 4-5h i veckan så måste det ju betyda att det är bra!

Medlem
Skrivet av NordhNet:

WASD finns per default men det styr kameran.

Jag säger inte att forumpostaren ljuger men jag säger att jag som faktiskt spelat spelet och specifikt den sekvensen upplevde det hela extremt annorlunda. Det kan ju vara att den specifika forumpostaren stött på en bugg 🤷‍♂️

Tror mer på att det är något som beror på val, så därför blir det olika. Men han störde sig iaf på att det blev så sexuellt trots att han aldrig visat intresse, och när man får val så är det liksom "älska mig" eller "fuck off"

jo, jag vill ha WASD för min karaktär, tycker inte man får någon "connection" med gubben utan det, tycker det är värdelös känsla därför i många Diablo-kloner där man klickar för att gå, känns väldigt RTS för mig...

Medlem

10 av 10 = mästerverk.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Nej inte kom igen. Det är du som inte gillar spelet mer. Men dra inte "kom igen" som om folk måste ändra åsikt. Inget är ivägen för att du och biljoner människor till på jorden inte gillar eller aldrig i sina liv kommer att spela spelet. Säg istället jätte kul att folk tycker att spelet är väldigt bra. Och önska dig själv att få uppleva det samma i ett annat spel som passar dig.

Eller så skriver jag vad jag vill och känner i mitt inlägg, utan att behöva anpassa mitt inlägg för lätt-triggade människor som inte klarar av att folk inte tycker som dom.
Säg inte att ett spel är 10/10 eller goty som att alla måste hålla med dig.

Medlem
Skrivet av Tharilas:

Säg inte att ett spel är 10/10 eller goty som att alla måste hålla med dig.

Det har han inte gjort. Jag kollade.

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Fruktansvärt bra men som jag även sa i recensionstråden så önskar jag att gruppmedlemmar skulle kunna hjälpa till vid skill checks, till exempel vid en dialog, oavsett vem som påbörjat den. När fokuset är så stort på gruppen så känns det märkligt att inte kunna utnyttja sina kompisars förmågor utan att i förväg välja vem som behövs vid vilket läge eller ladda om en sparfil. Därav 9/10 än så länge.

Jag tror att det gör att man får analysera läget innan man ger sig in i en konversation i många lägen. Men håller med om att i vissa situationer hade det som du föreslår hade varit bra.

Medlem
Skrivet av dafuq:

Jag tror att det gör att man får analysera läget innan man ger sig in i en konversation i många lägen. Men håller med om att i vissa situationer hade det som du föreslår hade varit bra.

Jo men jag köper det. Jag förstår också att det skulle bli en alltför stor teknisk utmaning om man, låt säga, byter karaktär i mitten av en dialog när du kanske redan har behandlat unik dialog för en specifik karaktär. Hur skulle det fungera rent tekniskt?

Jag skulle vara nöjd om du kunde byta karaktär när en dialog triggas men så fort du väljer att fortsätta med konversationen så är du fast med den karaktären. Det skulle i alla fall eliminera många av det fall en karaktär råkar trigga något i farten.

Skriv svar