Diskutera – Vad tycker du om Baldur's Gate III?

Robot
Diskutera – Vad tycker du om Baldur's Gate III?

Exakt en vecka har gått sedan releasen. Vilka är dina första intryck?

#baldurs-gate-3, #baldurs-gate-iii, #diskutera


Medlem

GOTY än så länge. Jag har inte haft så roligt med ett spel sedan Elden Ring

Medlem

Lite för mycket som måste poleras imo, 3.5/5 som det är, 4/5 om och när de grejerna fixas till. Potential till 4.5/5 i bästa fall.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

DO2 är ett bättre spel i min mening. Storyn i BG är tråkig, alldeles för mycket skills. Spelade mycket i EA, men efter släppet tröttnade jag direkt.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

10/10 som ett spel ska vara i denna genre, riktigt jäkla bra!


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Det är helt fantastiskt roligt! Har under denna veckan fastnat i spelet så mycket att jag har allvarlig sömnbrist och nickar till lite varje gång jag sätter mig på en bekväm plats xD

Moderator | Testpilot

5/5 och GOTY.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot

Det är ett spel som är som skräddarsytt för mig att njuta av. Det har så många saker som bara funkar och för de som spelat Dungeons & dragons spel sen 90 talet så trycker det på alla de rätta knapparna.
Har knappt rört storyn och lallar omkring i act1 fortfarande och bara njuter av utforskandet och allt roligt man kan göra.

GOTY och årtiondets bästa spel känns det som att detta kommer bli om det fortsätter i denna takt.

Finns en del småbuggar och saker som inte registreras då man pratar med folk men inget man stör sig på nån längre stund och det att prestandan är klockren till skillnad mot de flesta andra släpp i år är bara det ett gigantiskt plus.

Men somsagt det tilltalar ju en viss nish av spelare så alla kanske inte tycker samma och uppskattar turnbaserade strider och friheten man har i spelet.

Medlem

Goty.


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det är ett spel som är som skräddarsytt för mig att njuta av. Det har så många saker som bara funkar och för de som spelat Dungeons & dragons spel sen 90 talet så trycker det på alla de rätta knapparna.
Har knappt rört storyn och lallar omkring i act1 fortfarande och bara njuter av utforskandet och allt roligt man kan göra.

GOTY och årtiondets bästa spel känns det som att detta kommer bli om det fortsätter i denna takt.

Finns en del småbuggar och saker som inte registreras då man pratar med folk men inget man stör sig på nån längre stund och det att prestandan är klockren till skillnad mot de flesta andra släpp i år är bara det ett gigantiskt plus.

Men somsagt det tilltalar ju en viss nish av spelare så alla kanske inte tycker samma och uppskattar turnbaserade strider och friheten man har i spelet.

Jag älskar turordningsbaserade spel och har spelat många så väl digitala CRPG som TTRPG:er genom åren, men jag är ändå inte särskilt imponerad av BG3. Jag har fortfarande bra mycket roligare med Pathfinder: WotR, exempelvis. D:OS2 tycker jag också var snäppet vassare än BG3.

Känns som att det lite tvärtemot ditt resonemang finns en risk att jag ville ha ut för mycket av spelet, då jag spelat stora mängder CRPGer. Vissa brister (avsaknaden av någon jäkla mätbar tideräkning, exempelvis - visst hänger 6-sekundersturns med från DnD, men bortom det blir det genast abstrakt) kan jag som van rollspelare exempelvis inte ha översikt med i BG3, det skaver alldeles för mycket.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd
Medlem

GOTY och 5/5 helt klart, ingenting annat kommer nära även om spelåret har varit starkt. Skulle sagt att det var längesedan jag tappade bort tiden med något spel men Hogwarts Legacy hade samma effekt (även om det känns platt i jämförelse med BG3).

Största klagomålen jag skulle ha med spelet är bristen på hälsopotions (och örter för att göra egna) samt hur extremt lite loot det finns som är relevant om man spelar som magiker. Hittat precis två robes på 40 timmar; En som loot, en hos traders. Samtidigt hittar man femtioelva rustningar varje gång man tar sig an ett uppdrag. Tycker dock man glömmer bristerna väldigt fort när man spelar.

Medlem

Kanske 4/5 om dom bara hade gjort stridssystemet baserat på per möte istället för per "rest" skiten, trodde vi hade löst det här med att vi inte ska ha nån sorts start stopp gameplay.

Sen att det lider av samma skit buggar som alla spel naggar det lite i kanten.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Vissa brister (avsaknaden av någon jäkla mätbar tideräkning, exempelvis - visst hänger 6-sekundersturns med från DnD, men bortom det blir det genast abstrakt) kan jag som van rollspelare exempelvis inte ha översikt med i BG3, det skaver alldeles för mycket.

Hur länge räcker buffar och så då, är det alltid tills man vilar?

Medlem

Inte spelat klart än men de lutar väldigt mycket till att inte bara bli mitt GOTY men även ett av mina favoritspel genom tiderna, jävlar va bra det är. 5/5

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Hur länge räcker buffar och så då, är det alltid tills man vilar?

Tid nämns aldrig, men det finns sådana som är upp till 10 turns (vilket i praktiken innebär 60 sekunder). Längre är till nästa rest, ja. (Vilket i allra högsta grad är inkorrekt enligt DnD-reglerna.)

Mage armor eller shield of faith, som exempel, är till nästa long rest.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Tid nämns aldrig, men det finns sådana som är upp till 10 turns (vilket i praktiken innebär 60 sekunder). Längre är till nästa rest, ja. (Vilket är i allra högsta grad inkorrekt enligt DnD-reglerna.)

Mage armor eller shield of faith, som exempel, är till nästa long rest.

Ah okej. I BG2 nämndes ibland tid (kanske bara om det inte var delbart med turns?) och ibland turns/rounds. Så länge nån sorts enhet nämns så är det väl okej

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Ah okej. I BG2 nämndes ibland tid (kanske bara om det inte var delbart med turns?) och ibland turns/rounds. Så länge nån sorts enhet nämns så är det väl okej

Som jag sa - för korta grejer tycker jag det är okej att använda turns/rounds (vissa spells är ju enligt reglerna skrivna så dessutom), men när det kommer till grejer på en timme, exempelvis, eller 24 timmar (som det finns en ganska lång rad spells i D&D5E som faktiskt har med i sin beskrivning)... nja. Då behövs en *riktig* klocka. Att man totalt skippar den aspekten i BG3 sänker dessutom inlevelsen rätt mycket för mig, jag vill kunna komma till ett ställe och vänta tills nattetid med att göra något för att få bättre stealth, eller undvika patruller, eller bryta sig in någonstans som stänger nattetid, men i utbyte riskera exhaustion om jag inte får en long rest. Det är en strategi i både TTRPG och flera CRPG.

Här är det samma tid på dygnet hela tiden, och/eller så bestäms det av området. Och för mig förstör det verkligen inlevelsen.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv

Det har sina brister och frustrationsmoment, men det är skitkul ändå.

DnD5e fungerar bättre som tv-spel än bordsrollspel.
Synd att det är det som fått mest publicitet i ttrpg-världen och få orkar testa något annat.

Medlem

Fått ett par.. problem i tredje akten, fick börja om den efter ~två timmar för att quests inte ... "fungerade" Prestandan var usel i jämförelse med A1 och A2 dessutom. Väldigt täta områden som är problemet kanske? Fungerar "okej" med min 7800X3D,
FPS över störningsgränsen osv men tantens 5900X har problem att hålla över 60 ibland. (Hm, kanske ska kolla över om det finns någon inställning som påverkar folkmassor.....)

Undrar lite över hur PS5 versionen kommer prestera där dock.

När BG3 fått sina bugfixar så, fast shit, även med problemen jag haft så är spelet ändå på en nivå jag inte upplevt på länge,
Helt uppslukad hur som. GOTY? Lol ja. GL "Seinfeld".

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Fått ett par.. problem i tredje akten, fick börja om den efter ~två timmar för att quests inte ... "fungerade" Prestandan var usel i jämförelse med A1 och A2 dessutom. Väldigt täta områden som är problemet kanske? Fungerar "okej" med min 7800X3D,
FPS över störningsgränsen osv men tantens 5900X har problem att hålla över 60 ibland. (Hm, kanske ska kolla över om det finns någon inställning som påverkar folkmassor.....)

Undrar lite över hur PS5 versionen kommer prestera där dock.

När BG3 fått sina bugfixar så, fast shit, även med problemen jag haft så är spelet ändå på en nivå jag inte upplevt på länge,
Helt uppslukad hur som. GOTY? Lol ja. GL "Seinfeld".

Finns en "dynamic crowds"-inställning i video-fliken. Den kan hjälpa till med folkmassor.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Fruktansvärt bra men som jag även sa i recensionstråden så önskar jag att gruppmedlemmar skulle kunna hjälpa till vid skill checks, till exempel vid en dialog, oavsett vem som påbörjat den. När fokuset är så stort på gruppen så känns det märkligt att inte kunna utnyttja sina kompisars förmågor utan att i förväg välja vem som behövs vid vilket läge eller ladda om en sparfil. Därav 9/10 än så länge.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Finns en "dynamic crowds"-inställning i video-fliken. Den kan hjälpa till med folkmassor.

Tack! Hittade den själv och, japp, betydligt bättre.

Medlem

GOTY utan tvekan

Medlem

GoTY utan tvekan. I särklass det bästa jag spelat på många, många år!

Medlem

GOTY, inte ens nära.

Medlem

Låter ju riktigt lovande Köpt men inte påbörjat än. Originalen var ju helt fantastiska på sin tid.

Medlem

Väldigt bra spel! Kan inte sluta spela.
Önskar bara jag läst på Loren innan jag började så jag kunde hängt med bättre från start. Det är så många raser, dimensioner, gudar och religoner. Inte lätt att förstå hur allt hänger ihop som nybörjare i genren. Allt med besvärliga fantasynamn som är svåra att lägga på minnet hehe

Medlem

Enda negativa är att man bara kan ha 3 followers.
Hoppas de släpper så man kan vara 6 med ökad mob/svårighetsgrad.
Finns för många followers som är fantastiska men bortprioriteras av anledningar..

Medlem

Gillar inte turn based spel i vanliga fall. Men detta är bästa spel av allt jag har spelat sista 3 åren.

Speciellt med tanken av vilken besvikelse D4 blev.

Game of the year och 10/10 från mig.

Skriv svar