Spartips! Utan att vara dumsnål

Redaktör
Ponny
Skrivet av PeTTs0n:

Sluta andas, allt blir väldigt mycket billigare då. (Begravningsavgiften går på skatten, även om man går ur kyrkan.)

Är för övrigt ibland rätt billigt att vara funktionsvarierad och introvert, kan leva i veckor på knäckebröd med margarin och ost och/eller skinka. Visst har pålägget blivit lite dyrare, men det blir inte den dyraste kosten att leva på ändå. Bra mycket billigare än att äta ute i alla fall. Dock inte värt att rekommendera levnadssättet överhuvudtaget egentligen, så får väl gå under "dumsnål", I guess.

Vad gäller mer seriösa rekommendationer - gå i den mån det funkar, att ta en promenad till lokala affären i stället för att ta bilen/kollektivtrafik/hyra elsparkcykel/ha cykel har sparat mig ett antal kronor. Ännu mer om man jämför med att beställa hem matvaror.

Att vara introvert ÄR ett spartips. Att resa och flänga är exempelvis inget för mig. Där sparar man massvis jämfört med de som sätter av på charter och så. (Bara tanken på charter ger mig obehagsrys.)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Att vara introvert ÄR ett spartips. Att resa och flänga är exempelvis inget för mig. Där sparar man massvis jämfört med de som sätter av på charter och så. (Bara tanken på charter ger mig obehagsrys.)

Sen är det väl kanske inte direkt något som bara "går att bli". Och det finns för- och nackdelar, jag är inte förtjust i kollektivtrafik men kör gärna bil själv längre sträckor - något som inte är särskilt ekonomiskt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Storkok är för mig den största spararen, både i tid och pengar. Köp när det är rea och laga, in i frysen. Man kan göra många storkok så man får lite variation, eller leva på samma en längre tid, men det blir ju lite tråkigt. Jag brukar göra storkok för att äta som lunch, man får bra mat för en tjuga när många andra på jobbet går ut och äter för över 120 kr per dag.

Redaktör
Ponny
Skrivet av PeTTs0n:

Sen är det väl kanske inte direkt något som bara "går att bli". Och det finns för- och nackdelar, jag är inte förtjust i kollektivtrafik men kör gärna bil själv längre sträckor - något som inte är särskilt ekonomiskt.

Bra poäng. Introvert är ju något man är. Fördelar och nackdelar, helt klart. ^^


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Ärtsoppa!

Det är en liten korv som kostar 12:-, värm med 1-2dl vatten och sen serveras med 1-2 av Wasa Husman.....

En lunch/middag som kostar typ 18:- och är jävligt god

Hade nog köpt vitkål/potatis/lök/morötter för 18:- och stekt/kokt och få bättre värde.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Ärtsoppa har jag inte ätit sen grundskolan och kommer aldrig äta det igen.. vill man äta det så go for it

Här kommer lite tips på billig italiensk mat.. dom kallar det för fattigmans mat Cucina Povera
Här är en länk till google search för er som inte orkar googla 😁
Cucina

Edit
Åt det nog i lumpen och det var inte gott då heller

Medlem

Se över om det går att minska räntor på lån. Kolla upp om pengar går att lägga på ett bättre sparkonto eller fond.

Beroende på situation, investera i luftvärmepump, kamin, jord / bergvärme, solceller. Om det är äldre hus, se över om huset behöver isoleras bättre, kanske även byta fönster.

Kolla att lufttrycket på bildäcken stämmer. Kan annars slita däcken ojämt att de måste bytas tidigare och bilen kan dra mer bränsle.

Kör med fylld diskmaskin / tvättmaskin.

Koka upp vatten med vattenkokare, rejäl skillnad om man inte har induktionsspis. Och har man induktionsspis eller vattenkokare saknas, koka alltid upp vatten med lock.

Frosta av frys och gör rent bakom frys / kyl.
Kolla att kylen inte är onödligt kall.

Häng tvätt istället för använda torktumlare eller torkskåp.

På sommaren vid värmebölja, vädra på natten och ha stängt på dagen med neddragna rullgardiner vid solsidan, istället för att ha på AC hela tiden.
På vintern sänk värme inomhus 1-2grad och ta på lite tjockare kläder istället. Sänk eller stäng av golvvärmen, använd mattor / tjockare strumpor.

Begränsa max bildfrekvensen i Nvidia kontrollpanel. Låst 100fps ger ändå bättre känsla än olåst 100-160fps och med dagens strömtörstiga highendkort kan det spara många watt och dessutom minska slitage på datordelar.
Ha chassi med dammfilter som man rengör ibland. Gör att delarna går effektivare och man slipper damma ur datorn.
Köp aldrig spel / konsol som ändå aldrig spelas.

Se över betaltjänster tex Netflix, Amazon prime, Gamepass mm. Testa att pausa tjänsten och se om man verkligen saknar något eller inte.

Skippa gymkort. Köp hantlar och en träningsbänk istället och ha en rutin hemma där man måste träna innan man får spela eller gå ut eller liknande. Smidigare och större chans att träning blir av.

Minska andel köpt godis, snacks, läsk, saft, kakor, sylt, sött bröd, yogurt och jucie mm. Undvik helst att ha onyttigheter hemma som hela tiden lockar och triggar igång dåliga och ganska dyra ovanor. Lägg pengarna istället på bättre måltider, baka själv och håll hårt på fasta matrutiner.

Borsta morgon, kväll och lunch. Laga tänder kan bli dyrt.

Medlem
Skrivet av ohem:

Byt följande till billigare: Bank, Avgiftsfri(a) kreditkort, Försäkringar, Bredbandsleverantör, Mobilabonnemang, Bensinsnål bil.

För teknik kolla youtube tester och köp begagnat eventuellt billigare nytt. Raka inte skägg utan trimma så slits inte enheten ut lika mycket.

Borsta tänderna.

Vilka eller vilket avgiftsfritt kreditkort rekommenderar du? Tänkte byta bort värdelösa överdyra Swedbank till en annan bank men kortavgift verkar flesta andra banker dras med. Hade varit trevligt att nolla bank och kortavgifterna.

Skrivet av ohem:

Byt följande till billigare: Bank, Avgiftsfri(a) kreditkort, Försäkringar, Bredbandsleverantör, Mobilabonnemang, Bensinsnål bil.

För teknik kolla youtube tester och köp begagnat eventuellt billigare nytt. Raka inte skägg utan trimma så slits inte enheten ut lika mycket.

Borsta tänderna.

Skrivet av Dajvan:

Vilka eller vilket avgiftsfritt kreditkort rekommenderar du? Tänkte byta bort värdelösa överdyra Swedbank till en annan bank men kortavgift verkar flesta andra banker dras med. Hade varit trevligt att nolla bank och kortavgifterna.

Skall man verkligen handla med kreditkort när man skal spara pengar?!?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Skall man verkligen handla med kreditkort när man skal spara pengar?!?

Nej, jag har aldrig brukat kreditkort för din information. Har kört med ett vanligt bankkort enbart. Jag är inte intresserad av att handla med kredit utan bara att nolla bankavgifter och att ha kort som inte kostar något vid sidan av.

Medlem

Har sparat mycket på spelköp genom IsThereAnyDeal; Även helt nya spel har Steamnycklar som säljs någon hundralapp billigare genom auktoriserade återförsäljare (nu senast Ratchet and Clank: Rift Apart på PC som låg på 59€/Steam, 48€ GreenmanGaming). Steams återköpspolicy går ju förlorad men är man hyfsat säker kan det vara värt det.

Skrivet av Snake Plissken:

Skall man verkligen handla med kreditkort när man skal spara pengar?!?

Bättre månadsöversikt och säkrare näthandel. Finns gott om fördelar med ansvarsfull användning av kreditkort.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Skall man verkligen handla med kreditkort när man skal spara pengar?!?

Jag tycker det kan vara ekonomiskt faktiskt. Med risk att låta som en försäljare så får man faktiskt bra koll på allt man handlar under en månad. Jag betalar nästan uteslutande med kreditkort. Det blir lite som att ha en revisor som håller koll på ens utgifter. Ska det fungera så går det såklart inte att ha en högre kredit än vad du kan betala med din månadslön. Då går det oundvikligen åt helvete med ekonomin.

Skrivet av kebbe:

Har sparat mycket på spelköp genom IsThereAnyDeal; Även helt nya spel har Steamnycklar som säljs någon hundralapp billigare genom auktoriserade återförsäljare (nu senast Ratchet and Clank: Rift Apart på PC som låg på 59€/Steam, 48€ GreenmanGaming). Steams återköpspolicy går ju förlorad men är man hyfsat säker kan det vara värt det.

Bättre månadsöversikt och säkrare näthandel. Finns gott om fördelar med ansvarsfull användning av kreditkort.

Skrivet av GustavA:

Jag tycker det kan vara ekonomiskt faktiskt. Med risk att låta som en försäljare så får man faktiskt bra koll på allt man handlar under en månad. Jag betalar nästan uteslutande med kreditkort. Det blir lite som att ha en revisor som håller koll på ens utgifter. Ska det fungera så går det såklart inte att ha en högre kredit än vad du kan betala med din månadslön. Då går det oundvikligen åt helvete med ekonomin.

Men e där inte ränta på kreditkort??


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Men e där inte ränta på kreditkort??

De flesta har åtminstone 30 dagar räntefritt så om du betalar hela räkningen första månaden då blir det ingen ränta. Men delar du upp det då blir räntan sinnessjuk, det är där kräken tjänar pengar. Därför ska du aldrig ha högre kredit än vad du kan betala när du får din lön.

Så jag använder det som ett bankkort men i det här fallet ligger banken/kreditgivaren ute med pengarna tills jag betalar räkningen. Fördelen är att jag får ett kvitto på allt jag handlar och skulle det värsta inträffa att någon illvillig kommer över kortuppgifterna så får jag inte kontot rensat. Dessutom så får du ofta reseförsäkring, rabatter och poäng på det du handlar. (Nej jag lovar. Jag jobbar inte på bank)

Medlem

Plus ett på att använda kreditkort!

Så länge man betalar i tid och inte handlar över sina tillgångar finns det knappt några nackdelar alls.
Oftast har dom någon form av återbäring eller bonusar man kan få ta del av
man slipper ligga ute med pengar och det är banken som tar risken om något skiter sig.

Kör just nu ett Amex sas eurobonus och ett mastercard preem kort


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Inaktiv

Spärra dig från alla krediter som klarna, qliro med flera.

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Vilka eller vilket avgiftsfritt kreditkort rekommenderar du? Tänkte byta bort värdelösa överdyra Swedbank till en annan bank men kortavgift verkar flesta andra banker dras med. Hade varit trevligt att nolla bank och kortavgifterna.

Efter att ha kollat och övervägt kostnaderna mellan olika bankerna så valde jag Skandia, inte kostat mig en krona hitills. Skandia har fortfarande kortavgift, men det är därför jag bytte till kreditkorten Shell Mastercard och OKQ8 Visa, det finns Komplett också men det krävde lite högre deklarerad inkomst som jag inte har. Undvik bara att öppna "vardadspaketet" på SKandia, du får bankkortet och därav kortavgiften. Kolla upp "Lönekonto" och så ser du priserna nedan så kan du överväga om det är värt det.

Om du byter, se till att göra flyttandet av räkningar manuellt. Automatisk flytt av e-fakturor gick inte så väl för mig.

Skrivet av Snake Plissken:

Skall man verkligen handla med kreditkort när man skal spara pengar?!?

(Jag vet att du redan fått svar men jag vill åtminstone bidra)

Det blir bara ränta om du inte betalar av hela summan av det du har handlat, det är ingen skillnad från om du använder ett debitkort på det hållet. Den främsta skillnaden är säkerhet från rånaspekten/bedrägeri och du undviker kortavgiften (beroende på vilket företag du vänder dig till) som banker sätter på sina egna kort med oftast 20kr. 20x12 månader = 240kr, det är 240kr du sparar på ett helt år. Jag betalar inget för att använda Shell eller OKQ8, bara räntan om jag inte väljer att betala av summan. Vissa kreditkortsföretag erbjuder även en bonus för var gång du handlar eller tankar, det är inte mycket men det är mer än 0 eller minus.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Sen inflationen och lågkonjunkturen drog igång har jag gjort lite småbesparingar. Jag minskade utgiften på snus och kött med rätt stor marginal.

*1 Jag körde Göteborgs Rapé som blev till Kaliber vit. Det sved i smak ett tag men jag vande mig. Ca: 500:- i månaden mindre i utgift.
*2 Jag har gått från nötköttfärs till blandfärs i tacos och köttfärssås och det bidrog säkert till 150:- mindre i utgift per månad.
*2 Uppsägning av skräpabbonnemang kan nog ge lite fart på ekonomin.

Min egna total sen 2020 har nog genererat en tusenlapp i månaden i lägre utgifter.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

12
Skriv svar