Spartips! Utan att vara dumsnål

Medlem
Spartips! Utan att vara dumsnål

Tjo

Tänkte starta en tråd för dem som vill spara lite utan att vara dumsnåla.

So anyways...

Saving one:

Istället för att betala typ 150+ för 4 blad av Gillette så bytte jag nyligen till Bic.

BIC Hybrid Flex 5 rakhyvel Starter Kit
https://www.apotea.se/bic-hybrid-flex-5-rakhyvel-starter-kit

99kr och 4 blad ingår.

BIC Hybrid Flex 5 rakbladsrefill 8 st
https://www.apotea.se/bic-hybrid-flex-5-rakbladsrefill-8-st

125kr för 8

Med Gillette så tenderar det att bli lite dyrt.

Har rakat mig med Bic och det är minst lika bra. Och fan så mycket billigare Så ni sparar hundralappar på ett år.

Ni som vill ha bästa rakningen vinn på Harry Boy (ni som är travnördar vet) lol

Tips mottages!

Releasehästryttare

Om man rakar sig dagligen så är ju en rakapparat billigare i längden

Medlem
Skrivet av Devan:

Om man rakar sig dagligen så är ju en rakapparat billigare i längden

Nej, jag har en Philips nå "super shave" grejs som jag köpte för 2500+, och den är helt värdelös efter ett år

Releasehästryttare
Skrivet av lasseedsvik:

Nej, jag har en Philips nå "super shave" grejs som jag köpte för 2500+, och den är helt värdelös efter ett år

Vad hände med den?

Medlem
Skrivet av Devan:

Vad hände med den?

Den används inte längre. Den klarar inte av 3 dagars stubb..

Picture just for you....

Rakapparater som denna om man har 3 dagars skäggstubb, sliter upp skägget. Har du sett en reklam för någon liknande apparat senaste 10 åren? Nej...... för att de funkar inte i praktiken.... Har man 3-5 dagars stubb så nöter man och nöter med apparaten.... Så är rakapparaten, och huden, överhettad...

Bara pain med de maskinerna...... Trust me

Releasehästryttare
Skrivet av lasseedsvik:

Den används inte längre. Den klarar inte av 3 dagars stubb..

Picture just for you....
<Uppladdad bildlänk>

Rakapparater som denna om man har 3 dagars skäggstubb, sliter upp skägget. Har du sett en reklam för någon liknande apparat senaste 10 åren? Nej...... för att de funkar inte i praktiken.... Har man 3-5 dagars stubb så nöter man och nöter med apparaten.... Så är rakapparaten, och huden, överhettad...

Bara pain med de maskinerna...... Trust me

Jo, tyvärr är det ju så att man måste använda dem varje dag för att de inte skall gå sönder -.-

Medlem

Nå andra som har några spartips?

Medlem

Inte bara skägget men även håret kan du spara pengar på.
Klipp priser hos frisörer är åt h*lsike, den biligaste i min stad kostar 300 och då är gubben så pratglad och fnitrig att han klipper fel varenda gång.

En eldriven hårtrimmer och några youtube videos i personlig hårklippning sparar många tusenlappar.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Du kan också köpa en säkerhetshyvel och sedan rakblad från tex Amazon. Jag kör på Feather och då kan du ha rakblad i flera år för några hundra.

Spartips: Lägg alkoholen på hyllan. Då kan man spara riktigt med pengar.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Spartips: Lägg alkoholen på hyllan. Då kan man spara riktigt med pengar.

Fast det där hamnar nog i ”dumsnål” facket ändå. Den här nationen är byggd på alkohol och tobak. Våra förfäder hade inte överlevt utan det och de gick i ett konstant rus tills de dog av leverskador och/eller lungcancer vid 45. Vi borde fortsätta hedra dem genom att åtminstone vara lite salongsberusade på fredagskvällen.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Fast det där hamnar nog i ”dumsnål” facket ändå. Den här nationen är byggd på alkohol och tobak. Våra förfäder hade inte överlevt utan det och de gick i ett konstant rus tills de dog av leverskador och/eller lungcancer vid 45. Vi borde fortsätta hedra dem genom att åtminstone vara lite salongsberusade på fredagskvällen.

Amen brother!

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Den används inte längre. Den klarar inte av 3 dagars stubb..

Picture just for you....
<Uppladdad bildlänk>

Rakapparater som denna om man har 3 dagars skäggstubb, sliter upp skägget. Har du sett en reklam för någon liknande apparat senaste 10 åren? Nej...... för att de funkar inte i praktiken.... Har man 3-5 dagars stubb så nöter man och nöter med apparaten.... Så är rakapparaten, och huden, överhettad...

Bara pain med de maskinerna...... Trust me

Hah, själv har jag denna apparat som fungerat i hmm ja va är det nu, hade den i lumpen minns jag för runt25år sedan, har bara bytt rakbladen 1 gång, de kostade 399kr på EG. Klarar 3-4dagars stubb utan problem dock tar det längre tid o raka sig då man får svepa flera gånger över samma yta då.

Skrivet av cybo:

Inte bara skägget men även håret kan du spara pengar på.
Klipp priser hos frisörer är åt h*lsike, den biligaste i min stad kostar 300 och då är gubben så pratglad och fnitrig att han klipper fel varenda gång.

En eldriven hårtrimmer och några youtube videos i personlig hårklippning sparar många tusenlappar.

Japp hårtrimmer är rätt, när man behöver kamma sig så är man för långhårig. Bara ställa in på några mm på trimmern så skalar man bort allt, tar väl bara några min. Youtube guide behövs ej.

De här priserna på apparaterna har man tjänat in flera gånger om när man sluppit gå till frisören

Annat bra spartips är ju använd tygkassar när ni handlar på affärn istället för att betala 5-7kr för plastkassar, blir en jäkla massa man spar in

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Du kan också köpa en säkerhetshyvel och sedan rakblad från tex Amazon. Jag kör på Feather och då kan du ha rakblad i flera år för några hundra.

Spartips: Lägg alkoholen på hyllan. Då kan man spara riktigt med pengar.

Skaffade en säkerhetshyvel nyligen och jag kommer aldrig använda något annat något mer.

Billiga blad med som sagt.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Det vi är duktiga på är dels att baka eget bröd, vi fermenterar väldigt mycket rotfrukter och grönsaker. Plockar bär nu på sommaren och fryser in och plockar svamp nu när september närmar sig för resten av året. Många bäckar små.

Sen fixar vi allt med bilar etc själva, där sparar man ju rätt stora summor. Men sen har jag en egen verkstad vilket jag förstår att långt ifrån alla har. Men har man viljan så kan man väl hyra en lift för en eftermiddag etc.

Annars försöker vi vara "smarta" och laga det som går sönder istället för att köpa nytt. Säljer det vi kan på tradera och köper en del begagnat etc.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Det vi är duktiga på är dels att baka eget bröd, vi fermenterar väldigt mycket rotfrukter och grönsaker. Plockar bär nu på sommaren och fryser in och plockar svamp nu när september närmar sig för resten av året. Många bäckar små.

Sen fixar vi allt med bilar etc själva, där sparar man ju rätt stora summor. Men sen har jag en egen verkstad vilket jag förstår att långt ifrån alla har. Men har man viljan så kan man väl hyra en lift för en eftermiddag etc.

Annars försöker vi vara "smarta" och laga det som går sönder istället för att köpa nytt. Säljer det vi kan på tradera och köper en del begagnat etc.

Bra tips!

Ut och plocka blåbär, det har regnat nu. Det är inte svårt att få en hel hink med blåbär. Och det säljer för 45kr/liter...... men jag skulle inte sälja det.... spara det.. hälso-boost....

Precis som med lingon snart.... ni köper lingonsylt och tror att ni får lingonsylt..... det är 60% äppelsylt blandat med skiten..... Ut och plocka lingon! Vet ni inte hur ni ska koka det till lingonsylt..... konsultera någon som kan...... eller så är det inte fel med hela lingon på gröten

Medlem

Jag brukar använda mig av köra huvudet i sanden metoden. Klarna, kreditkort och autogiro på allt.

Medlem

Köp torkade bönor och koka dom själv. Suuuuperbillig proteinkälla och gott.

Tips när du kokar. Lägg bönorna i blöt över natten. Koka upp bönorna och häll av de första vattnet, och koka upp på nytt, hjälper att få bort grejs som gör en pruttig av bönor.
Ha i lite bikarbonat när du kokar så går det snabbare. Koka gärna massor med bönor i taget och frys in, smidigt att ta fram när man behöver.
Currygrytor, bönbiffar, hummus/bönröror, marinerade bönor, etc etc. Det finns massor man kan göra med bönor

Medlem

Köp inte flaggskeppstelefoner.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Ärtsoppa!

Det är en liten korv som kostar 12:-, värm med 1-2dl vatten och sen serveras med 1-2 av Wasa Husman.....

En lunch/middag som kostar typ 18:- och är jävligt god

Medlem

Byt följande till billigare: Bank, Avgiftsfri(a) kreditkort, Försäkringar, Bredbandsleverantör, Mobilabonnemang, Bensinsnål bil.

För teknik kolla youtube tester och köp begagnat eventuellt billigare nytt. Raka inte skägg utan trimma så slits inte enheten ut lika mycket.

Borsta tänderna.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag hakar på med mitt tips
Toapapper har 2 sidor

Inaktiv
Skrivet av ohem:

Byt följande till billigare: Bank, Avgiftsfri(a) kreditkort, Försäkringar, Bredbandsleverantör, Mobilabonnemang, Bensinsnål bil.

För teknik kolla youtube tester och köp begagnat eventuellt billigare nytt. Raka inte skägg utan trimma så slits inte enheten ut lika mycket.

Borsta tänderna.

Man behöver inte ens byta, det är bara ringa o säga att man ska byta o se om de har ett bättre erbjudande

Skrivet av Dragonflame:

Jag hakar på med mitt tips
Toapapper har 2 sidor

En diskhandduk kan tvättas.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Quake-konnässsör

Aldrig, införskaffa sig en bil... kostar bara pengar

Redaktör
Ponny

Alltså, skriver under på det här med att raka skallen själv. Billigt och bekvämt. I början var det svårt (nacken, etc) men man blir bättre. Har kört det i många år och inser, när håret börjar växa, att jag nog inte kommer kunna ha frisyr igen. ^^

Följer tråden med stort intresse. Är snå... sparsam! Men vill få ännu mer pejl.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Man behöver inte ens byta, det är bara ringa o säga att man ska byta o se om de har ett bättre erbjudande

Det går säkert, men jag är introvert och avskyr att tala med folk


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Sluta andas, allt blir väldigt mycket billigare då. (Begravningsavgiften går på skatten, även om man går ur kyrkan.)

Är för övrigt ibland rätt billigt att vara funktionsvarierad och introvert, kan leva i veckor på knäckebröd med margarin och ost och/eller skinka. Visst har pålägget blivit lite dyrare, men det blir inte den dyraste kosten att leva på ändå. Bra mycket billigare än att äta ute i alla fall. Dock inte värt att rekommendera levnadssättet överhuvudtaget egentligen, så får väl gå under "dumsnål", I guess.

Vad gäller mer seriösa rekommendationer - gå i den mån det funkar, att ta en promenad till lokala affären i stället för att ta bilen/kollektivtrafik/hyra elsparkcykel/ha cykel har sparat mig ett antal kronor. Ännu mer om man jämför med att beställa hem matvaror.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv
Skrivet av ohem:

Det går säkert, men jag är introvert och avskyr att tala med folk

Sätt på högtalaren och sen använder du TTS

Medlem
Skrivet av cybo:

då är gubben så pratglad och fnitrig att han klipper fel varenda gång..

Hahaha 🤣

Jag kör en rakapparat från Philips, 1200 kr. Den är bra men ingen apparat är bättre än sina blad, man bör byta en gång om året.

Medlem

Strunta i trams som dyra rakblad och frisörer.

1. Skaffa skägg.
2. Trimma ner hår på huvud och käke själv.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

12
Skriv svar