Avstängd
Xcloud

Hur många här inne använder Xcloud (Xbox Cloud Gaming)

Vilken/Vilka enheter spelar ni på?

Själv spelar jag bara i Xcloud nuförtiden på min Samsung TV QN90A från 2021.

Medlem

Inte ofta, men ibland på mitt Steam Deck.

Medlem

Kör på steam deck som Bunisher, kör ibland från min xsx om jag vill testa spelet innan jag laddar ner det eller inte orkar vänta 20 min


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Hur tycker ni input-lag är?

Avstängd
Skrivet av spaarrekord:

Hur tycker ni input-lag är?

Duger för mig. Men hade såklart varit roligt om dom fixade till så det blir mindre samt series x grafiken och 4K istället för att behöva vänta flera år till.

Skribent

Jag använder det ganska ofta, men då spel som Stellaris och liknande spel som inte är så lag-beroende. Dock är det enda spelet jag som upplevt att input-lag stört mig lite är i fighting-spel som Mortal Kombat, annars tycker jag det funkar riktigt bra.

Ska nämnas jag kör det på en konsol (Xbox Series X) och inte via en mobil eller PC.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag spelar Ori and the blind forest via Xcloud via Edge på datorn och det fungerar bra.
Jag har mer problem med att bilden blir grötig ibland än input lag.

Inaktiv

Inte hört talas om xcloud innan du började nämna det i varannan tråd.
Men stod inte ut med Stadia i mer än 30min pga input delay, så sen dess har jag hållit mig borta från all typ av cloud gaming.

Medlem

Har ingen större användning av tjänsten men de fåtal gånger jag har testat så har det fungerat otroligt dåligt trots stabil uppkoppling.

Låg upplösning/artefakter samt hög latens är inget att hänga i granen.

Test utfört på: PC, Steam Deck & iPad

Medlem

Spelar både på PC och Steam Deck. Har aldrig problem med varken input delay eller bilden. Enda jag inte gillar är att mus/tangenbord inte funkar som dom utlovat i ett år. Just nu har det mest blivit Diablo IV på Steam Decken.

Medlem

Tyckte det var helt ospelbart pga dålig bildkvalitet och enormt input lag. Cloud gaming kommer inte vara ett seriöst alternativ på flera år.

Medlem

Testat en gång och det var fullständigt ospelbart, extremt dålig bildkvalitet, texturer som inte laddades in, djävulskt med lag och en FPS på kanske 10-15...

Ambassadör
Xbox

Tycker att det funkar fint för vissa typer av spel. Körde hela As Dusk Falls via xCloud t.ex utan några som helst problem. Det har blivit betydligt bättre senaste året, allt hänger lite på hur bra läge man har mot närmaste Azure-center snarare än fet uppkoppling generellt etc.

Ser det mest som ett komplement i nuläget. Långsammare spel och snabba inhopp i spel som man inte har installerat för att göra Game Pass Quests funkar fint.


signatur

Jump in.

Avstängd

Tror ni att vi får så vi kan spela spel från vårat egna bibliotek i Xcloud 2023 eller först 2024?

Medlem

Kör det på xsx och min macbook med jämna mellanrum. Blir alltid positivt överraskad över hur väl det funkar. Skippar bilspel dock även några har fubkat bra.

Hade gärna användt mig av Xcloud , men är tyvärr ospelbart för mig pga enormt input lag. Använder dock Geforce Now som fungerar riktigt bra.

Medlem

Jag har spelat lite titt som tätt när jag inte är hemma, mest på PC och surfplatta, men ser fram emot mouse + keyboard. Jag hade hoppats att det skulle nämnas på Xbox presentationen förra veckan men det verkar helt tyst om det, eller?

Medlem

Hade gärna haft på tv i sovrummet för vissa typer av spel. Rätt värdelöst i tex F1 som kräver snabb reaktion.

Medlem

Använder ibland på dator, iphone eller Samsung q80. Mest så jag intw har någon Xbox för tillfället eller för att testa spel innan nedladdning. Tycker det fungerar ok för lite långsammare spel. Spelade dock klart Halo 5 via Xcloud och det var ändå ok.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tyckte det var helt ospelbart pga dålig bildkvalitet och enormt input lag. Cloud gaming kommer inte vara ett seriöst alternativ på flera år.

Jag kan inte heller använda Xcloud av samma anlending. Dålig input lag och bildkvaliteten är otroligt dålig för det mesta. Däremot invänder jag lite mot din slutkläm eftersom jag spelar väldigt mycket via GeForce Now Ultimate med stor glädje. Där är grafiken och latensen för kontrollen avsevärt mycket bättre 🤗


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Avstängd
Skrivet av hoppalängdhopp:

Hade gärna användt mig av Xcloud , men är tyvärr ospelbart för mig pga enormt input lag. Använder dock Geforce Now som fungerar riktigt bra.

För mig som bara spelar på min Samsung TV QN90A från 2021 märker jag att många spel inte stödjer TV samt jag inte kan logga in på Xbox m.m om jag startar Apex Legends eller Fortnite. Så måste säga att Geforce för TV är väderslöst men tekniskt sett är ju Geforce Now bäst som alla redan vet.

Testat Destiny 2 m.m gratis. Tror du att Xcloud någonsin kan bli lika stabilt utan grynig bild och 4K och lika stabil stream i kvalité så som Geforce Now?

Avstängd

Tror ni att Xcloud får nya generationen som ska komma 2028 eller får vi nöja oss med Series X och räkna med att Xcloud ALLTID kommer ha en äldre generation?

Medlem

Jag har varit i kontakt med Phil och han nämnde att ny hårdvara är på g!!

Inaktiv
Skrivet av jontebula:

Tror ni att Xcloud får nya generationen som ska komma 2028 eller får vi nöja oss med Series X och räkna med att Xcloud ALLTID kommer ha en äldre generation?

Vad är det med dina frågor ? Ett tips, gör en bra gissning själv så är det ungefär lika bra som svaren du kan få här.

Måste även påpeka du är den största xbox fanboyen jag sett på något forum. Tänk att man kan gilla mer än en spelkonsol

Medlem

Microsoft verkar gilla streaming, så vem vet, kanske är det sista fysiska Xbox-konsolen vi spelar på. Nästa generation är Xbox en app du laddar ner och installerar på din PlayStation.

Avstängd
Skrivet av HompiStompi:

Vad är det med dina frågor ? Ett tips, gör en bra gissning själv så är det ungefär lika bra som svaren du kan få här.

Måste även påpeka du är den största xbox fanboyen jag sett på något forum. Tänk att man kan gilla mer än en spelkonsol

Playstation har ej cloud så mitt val blev enkelt då jag bara spela i molnet. flest spel samt flest dag 1.

Däremot tekniskt sett just nu lite dåligt med ej stabil kvalité på stream och inte 4K.

Avstängd
Skrivet av Bennii:

Microsoft verkar gilla streaming, så vem vet, kanske är det sista fysiska Xbox-konsolen vi spelar på. Nästa generation är Xbox en app du laddar ner och installerar på din PlayStation.

Kommer tyvärr inte hända efter Jim Ryan sagt nej till Xcloud appen på PlayStation tyvärr. Något cloud från PlayStation lär vi inte se eftersom dom vägrar ge oss spel dag 1 och starta upp cloud.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Playstation har ej cloud så mitt val blev enkelt då jag bara spela i molnet. flest spel samt flest dag 1.

Däremot tekniskt sett just nu lite dåligt med ej stabil kvalité på stream och inte 4K.

Playstation har sysslat med streaming länge nu.
Titta här:
https://www.playstation.com/sv-se/ps-plus/getting-started/

Medlem

Testat det någon gång. Tycker att input-lag ändå varit oväntat bra medan jag istället stört mig på andra grafiska problem.

Avstängd
Skrivet av BlackZam:

Playstation har sysslat med streaming länge nu.
Titta här:
https://www.playstation.com/sv-se/ps-plus/getting-started/

Tyvärr har inte PlayStation någon molntjänst för streming endast remote play som fortfarande tvingar oss att köpa en PS5. Dom kanske vill ha det om 10år när dom ser hur mycket mer moln spel vuxit.

12
Skriv svar