Starfield är låst till 30 fps på både Xbox Series X och Series S

Avstängd
Skrivet av kebbe:

Grafik och bilduppdatering som ett Xbox 360-spel. Pinsamt dåligt.

Finns N64-spel med dubbelt så hög framerate!

Medlem

Kan man inte få en bild på hur fzredaktionen såg ut när de såg denna nyhet 😂


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Tyckte inte att de lyckades hålla 30 under uppvisningen ens. Och då körde de på pc med xbox grafikläge. Tycker det är lite alarmerande. 30 är taket och inte konstant känns det som

Medlem
Skrivet av kebbe:

Grafik och bilduppdatering som ett Xbox 360-spel. Pinsamt dåligt.

Du minns inte hur Xbox 360-spel såg ut.

Medlem

Okej för den typen av spel på en konsol för 6K. Det är ingen korridors-shooter, direkt. Och hårdvaran i konsolerna blir inte direkt piggare med åren.

phi
Medlem

Det är 2023 och vi får fortfarande AAA-spel med 30 fps på konsoller?

Vad fan är problemet egentligen?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Du minns inte hur Xbox 360-spel såg ut.

Skyrim släpptes till 360, i allt från karaktärer till miljöer såg detta ut som Skyrim med modern ljussättning.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Skyrim släpptes till 360, i allt från karaktärer till miljöer såg detta ut som Skyrim med modern ljussättning.

Nej det gör det verkligen inte.

eld
Medlem
Skrivet av Jönsen:

Nej det gör det verkligen inte.

Här pratar vi bara med hyperboler, men ingen har nått "det ser ut som playstation 2!" ännu.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Nej det gör det verkligen inte.

Alltså det är inte jättestor skillnad direkt om du skulle modifierat skyrims ljussättning ärligt talat. Tänker snarare i så fall att Skyrim såg riktigt snyggt ut för sin tid.

Medlem

Aja är spelet bra så får det väl gå i 30fps men är det lika dåligt som redfall blir jag lite sur på Microsoft!

eld
Medlem
Skrivet av Keneay:

Alltså det är inte jättestor skillnad direkt om du skulle modifierat skyrims ljussättning ärligt talat. Tänker snarare i så fall att Skyrim såg riktigt snyggt ut för sin tid.

https://static1.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2022/0...

Medlem

Den där jämförelsen hjälper inte direkt din ståndpunkt om du menar att Starfield ser avsevärt bättre ut. Ljussättning och DOF i dialoger är knappast banbrytande.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Skyrim släpptes till 360, i allt från karaktärer till miljöer såg detta ut som Skyrim med modern ljussättning.

Då har du verkligen inte färskt i minnet hur Skyrim ser ut, speciellt på de gamla konsolerna. Det är milsvid skillnad gentemot vad som visats på Starfield showcase.

Skrivet av kebbe:

Den där jämförelsen hjälper inte direkt din ståndpunkt om du menar att Starfield ser avsevärt bättre ut. Ljussättning och DOF i dialoger är knappast banbrytande.

<Uppladdad bildlänk>

Det hjälper hans ståndpunkt helt okej, skulle jag nog vilja påstå.

eld
Medlem
Skrivet av kebbe:

Den där jämförelsen hjälper inte direkt din ståndpunkt om du menar att Starfield ser avsevärt bättre ut. Ljussättning och DOF i dialoger är knappast banbrytande.

<Uppladdad bildlänk>

Är det där lågupplösta screenshots av starfield och ett moddat skyrim?

Men visst, om man räknar bort fler polygoner, högupplösta texturer, global illumination, PBR, bättre animationer, hela nya terrängmotorn, designen, 4K osv, så kan jag hålla med om att det kan jämföras med skyrim.

Medlem

Din bild är extremt missvisande men sen får man ju tänka på att det bör se bättre ut på 12 års skillnad.

Såhär ser den karaktären ut egentligen och inte så stor skillnad mer än tydligt förbättrad ljussättning mot Skyrim.

Notera också att det inte är jag som sagt att det ser fult ut, jag bara konstaterade att skillnaden inte är så stor som vissa påstår utan det är ljussättningen som gör grovjobbet.

Avstängd
Skrivet av phi:

Det är 2023 och vi får fortfarande AAA-spel med 30 fps på konsoller?

Vad fan är problemet egentligen?

Spelen utvecklas i takt med hårdvaran och blir allt mer avancerade och tungrodda.

Minns exakt samma diskussion om 30 fps i konsolspel för 10 år sedan på FZ. Då var det "det är 2013 och konsoler kan inte köra spel i mer än 30 fps".

Så länge spel blir mer komplexa, mer grafiskt avancerade och upplösningen ökar(lär väl stanna vid 4k för icke-VR-spel) kommer det alltid att finnas ett val mellan att utveckla ett spel som fungerar i 30 fps eller på något sätt göra spelet hälften så tungrott genom att offra grafik eller innehåll och få upp det till 60 fps.

eld
Medlem
Skrivet av Keneay:

Din bild är extremt missvisande men sen får man ju tänka på att det bör se bättre ut på 12 års skillnad.

Såhär ser den karaktären ut egentligen och inte så stor skillnad mer än tydligt förbättrad ljussättning mot Skyrim.

Notera också att det inte är jag som sagt att det ser fult ut, jag bara konstaterade att skillnaden inte är så stor som vissa påstår utan det är ljussättningen som gör grovjobbet.

Ljussättning gör mycket, men det är lite mer än bara så:

Nu är inte starfield världens bästa exempel på bra ansikten, men jämför du med skyrim och fallout 4 så har de uppdaterat en del även där, animerade rynkor tex:

Avstängd

Bethesda gonna Bethesda. Kan de ens göra spel i något annat än 30fps?


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

Bethesda gonna Bethesda. Kan de ens göra spel i något annat än 30fps?

Jorå, Dubbla på pc men sen flippar motorn ur

Medlem
Skrivet av eld:

Ljussättning gör mycket, men det är lite mer än bara så:

https://e7.pngegg.com/pngimages/221/185/png-clipart-the-elder...

https://i.redd.it/61dxdd1j7nq71.png

Nu är inte starfield världens bästa exempel på bra ansikten, men jämför du med skyrim och fallout 4 så har de uppdaterat en del även där, animerade rynkor tex:

https://i.imgur.com/c1Om0DQ.gif

Tidig PS2-grafik på mackan där.

Medlem

Mina ögon har svårt för detaljer ser nästan ingen skillnad på 1080p eller 4K och hade nog föredragit ett performance mode då jag upplever en stor skillnad med det spelen ser så mycket snyggare ut när bilden rör sig mjukare. Aja hoppas på ett trevligt spel iaf.

Medlem

Jag förstår inte hur detta kan vara en nyhet. Dom sa det för typ 1 år sen. Att det kommer vara 30 fps. Men det är bra folk verkar vara glömska.

Medlem

Att ta bort möjligheten att välja mellan bättre grafik och 30fps eller sämre grafik och 60fps är ett fail i sig.
Låt kunderna avgöra själva hur dom vill uppleva spelet.

Nu kanske Starfield inte ens klarar 1080p 60fps även med grafik nedgradering på Xbox.

Medlem

16 times the tvek att det här spelet kommer vara bra.

eld
Medlem
Skrivet av Majoren:

Tidig PS2-grafik på mackan där.

Som tillagad rakt ur ett nintendo-ds spel!

Skrivet av denza:

Jag förstår inte hur detta kan vara en nyhet. Dom sa det för typ 1 år sen. Att det kommer vara 30 fps. Men det är bra folk verkar vara glömska.

Å andra sidan så är det bra att 60 fps äntligen normaliserats till denna nivå.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Vad jag såg så såg det grymt snyggt ut och verkligen rymd i val av fäger skuggor ljus m.m

Så vet ej varför folk klagar. Samt massa testilation på marken m.m

Vad är det som är fult? Sen kommer ju självklart spelet vara snyggare när vi själva spelar eftersom Youtube kan inte få det att se ut som på PC eller Xbox Series X

Kan vara för man såg trailern efter Cyberpunks expansion trailer. Kanske satte lite förvrängda förväntningar för mig.
Så här i efterhand när man kollar på trailern igen så ser den faktiskt helt okej ut grafikmässigt.

Medlem
Skrivet av denza:

Jag förstår inte hur detta kan vara en nyhet. Dom sa det för typ 1 år sen. Att det kommer vara 30 fps. Men det är bra folk verkar vara glömska.

Todd sa att han tyckte att 30 FPS var ok för rätt länge sedan, att Starfield skulle vara låst till det och hur illa det är att ett av de första exklusiva spelen för senaste generationens Xbox konsoler väljer att inte erbjuda vad man förväntar sig med den prestandan och för det priset som konsolerna kostar nu är klart en nyhet.

Många pallar inte med 30FPS längre vilket deras största konkurrent har tagit hänsyn till, men Xbox största spel väljer att inte erbjuda detta.

Skulle inte förvåna mig om Xbox fansen till och med skulle vara ok med 24FPS och påstå att ögat inte kan se mer samt att det är perfekt eftersom att film visas med den uppdateringen.

Det är som natt och dag emellan 30 och 60. Det har provats i och med performance läge och det är ovanligt att spelare kör 30 ifall 60 erbjuds.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fan vad folk överdriver. RDR2 är 30fps och ett av de bästa spelen jag och många av er spelat.

Lägg ner för fan.

Det var förra generationens konsoler, det har hänt en del sen 2014…

Medlem
Skrivet av blackidus:

A Plague Tale: Requiem släpptes inte för så länge sedan och då enbart till current gen konsoler med 30 fps.
Kom iofs ett performance läge ett halvår efter release men 30 fps verkade inte påverka recensionerna eller hur det mottogs av konsol spelarna vid release.

Är inte Requiem ett indie spel, kanske ett AA så där förväntar man sig lägre krav men Microsoft största spel genom tiderna. Har snackats om detta i 5år nu. Utan 60 inget köp. Tack o adjö

Skriv svar