Starfield är låst till 30 fps på både Xbox Series X och Series S

Avstängd

Brukar bli bra i Bethesda spel med 30FPS och själv kör jag ALLTID på Quality mode i Xcloud. Så har dom gjort spelet på 1 bättre sätt säger dom själva så man inte märker av 30FPS så mycket som i andra spel.

Tror inte det blir faild alls utan folk kommer spela och tycka Starfield är grymt på sin Xbox.

Såhär säger Bethesda själva

Vi låser den vid 30, för vi vill ha den troheten, vi vill ha allt det där. Vi vill inte offra något av det."

Inte förvånande med tanke på studions historia kanske, men som plåster på såren säger Howard såhär:

"Lyckligtvis i den här har vi fått det att fungera bra. Det går ofta långt över det. Ibland är det 60. Men på konsolerna låser vi det eftersom vi föredrar konsistensen, där du inte ens tänker på det. Och vi vill aldrig offra den upplevelsen som får våra spel att kännas riktigt, riktigt speciella. Så det känns fantastiskt. Vi är verkligen nöjda med hur det känns även i stridens hetta. Och vi behöver det utrymmet för i vår spel, verkligen vad som helst kan hända."

Avstängd
Skrivet av Gmodderable:

"Vill behålla detaljrikedomen"

<Uppladdad bildlänk>

Alltid sämre i video på Youtube mot riktigt på en Xbox. Så lär fortfarande vara snyggt med massa ljus m.m

Medlem

Någon form av uppskalningsteknik borde väl kunna användas här?

Valbarheten är viktig.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Phyrino:

när man läser detta i en ny recension "Tears of the Kingdom körs visserligen i 30 fps, men det är skönt att se ett spel som faktiskt är färdigt när det släpps och inte har stora problem." så hoppas jag att det inte kommer klagas på Starfield om det "inte har stora problem"

om det får 30 fps som ett minus i recensionen så är det ju bara hyckleri.
den som lever får se.

Glöm inte "A Plague Tale:Requiem" som också släpptes med låsta 30 fps och det klagades det inget på.
Performance läge med 60 fps kom först ett halvår senare.

Själv kommer jag dock köra på PC så man pilla lite själv med inställningarna.

Avstängd
Skrivet av enborn:

Vilken detaljrikedom? Det ser ju inte speciellt bra ut för ett spel 2023. Dock så är det inte det viktigaste i ett spel så klart. Men lite konstigt uttalande från dem i detta fall.

Men är dessa konstant renderade? Om så är fallet så är det ju väldigt dålig hantering av resurser.

Vad jag såg så såg det grymt snyggt ut och verkligen rymd i val av fäger skuggor ljus m.m

Så vet ej varför folk klagar. Samt massa testilation på marken m.m

Vad är det som är fult? Sen kommer ju självklart spelet vara snyggare när vi själva spelar eftersom Youtube kan inte få det att se ut som på PC eller Xbox Series X

Avstängd
Skrivet av Zymac:

I klippen de visade såg det väl okej ut, men då dom gick in i combat på den dära outposten och jetpackade upp på något tak reagerade jag som fan på allt motion blur och den sega frameraten. (även om gameplayet var från PC så var frameraten låg), det e fan pinsamt i dagens läge med 30 fps.

Hur vet vi att dom spelade på PC?

Medlem
Skrivet av Bennii:

Fallout 4 har fått ett 60fps mode på Series X via FPS Boost funktionen.

Finns även FPS Boost till Skyrim.
MEN som tidigare nämnt så sabbar det spel fysiken. Startar du ett nytt spel med FPS boosten på så kommer vagnen du åker på i början flippa ur helt och flyga överallt i värsta fall (ibland kan man ta sig igenom sektionen med boosten på). Ska du spela Skyrim med FPS boost måste du först ta dig igenom denna sektion utan boosten på.

Medlem

Fan vad folk överdriver. RDR2 är 30fps och ett av de bästa spelen jag och många av er spelat.

Lägg ner för fan.

Medlem

Yooooooooo helt oacceptabelt 2023. Pinsamt som tusan för Microsoft detta alltså

Tur att man inte äger en Xbox, först Redfall och nu detta.
Det går inte så bra för Xbox Game Studios...

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fan vad folk överdriver. RDR2 är 30fps och ett av de bästa spelen jag och många av er spelat.

Lägg ner för fan.

Jag la ner RDR 2 pga. 30fps på kobsoll för det var laggigt och ospelbart på många platser för mig, medans på pc var det en ren fröjd. Så du ska kanske inte skall anta att alla köper lågt hållna krav 2023 bara för att du är nöjd med medioker spel prestanda.

NuZ
Testpilot

Men va fan?! 30fps??!!!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av jontebula:

Hur vet vi att dom spelade på PC?

nä, det vet vi inte, därför jag sa även om


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fan vad folk överdriver. RDR2 är 30fps och ett av de bästa spelen jag och många av er spelat.

Lägg ner för fan.

RDR2 är 5 år gammalt och utvecklades till äldre hårdvara samtidigt som det är långt mer detaljerat än vad starfield är baserat på det som visats. Att förvänta sig tekniska framsteg är rimligt.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fan vad folk överdriver. RDR2 är 30fps och ett av de bästa spelen jag och många av er spelat.

Lägg ner för fan.

Ingen överdrift alls, under 60 fps ger mig torra o trötta ögon samt huvudvärk.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Sillgam:

RDR2 är 5 år gammalt och utvecklades till äldre hårdvara samtidigt som det är långt mer detaljerat än vad starfield är baserat på det som visats. Att förvänta sig tekniska framsteg är rimligt.

A Plague Tale: Requiem släpptes inte för så länge sedan och då enbart till current gen konsoler med 30 fps.
Kom iofs ett performance läge ett halvår efter release men 30 fps verkade inte påverka recensionerna eller hur det mottogs av konsol spelarna vid release.

Medlem

Nu har jag inte kollat om min dator pallar systemkraven än men för min del blir det att spela detta på PC.
Men jag är inte förvånad. Jag kommer ihåg när det kom en PS4 Pro patch till Fallout 4 och jag tänkte att dom kanske fixat bättre framrate på Far Harbor.
ICKE!
Todd valde istället att satsa på grafiken.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av blackidus:

A Plague Tale: Requiem släpptes inte för så länge sedan och då enbart till current gen konsoler med 30 fps.
Kom iofs ett performance läge ett halvår efter release men 30 fps verkade inte påverka recensionerna eller hur det mottogs av konsol spelarna vid release.

Och god of war ragnarök släpptes med flera val där 60fps var ett av dem. Vad är din poäng egentligen?

Medlem

vi vill behålla detaljrikedomen =D hahah den vart bra den =D

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Och god of war ragnarök släpptes med flera val där 60fps var ett av dem. Vad är din poäng egentligen?

Du verkade ju påstå att RDR2 hade 30 fps för att det var ett gammalt spel som gjorts för 2 generationer.
A Plague Tale: Requiem är ett spel som bara utvecklats för den nyare generationen konsoler och klarade fortfarande bara 30 fps vid release. Så ett minimum på 60 FPS är fortfarande ingen "standard" än idag vad gäller konsol sidan.

God of War: Ragnarök finns väl även till PS4 så det vore ju konstigt om inte PS5 skulle klara det i minst 60 fps?

Medlem

Herregud. Helt otroligt dåligt. Årets flopp.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Då blir det inget Xbox 😃 Tack Microsoft och Bethesda, ni har sparat flera tusenlappar åt mig❤️

Medlem
Skrivet av Phyrino:

när man läser detta i en ny recension "Tears of the Kingdom körs visserligen i 30 fps, men det är skönt att se ett spel som faktiskt är färdigt när det släpps och inte har stora problem." så hoppas jag att det inte kommer klagas på Starfield om det "inte har stora problem"

om det får 30 fps som ett minus i recensionen så är det ju bara hyckleri.
den som lever får se.

Att tears of the kingdom ens körs i 30 fps på Switch är så pass imponerande att det borde nämnas som ett plus :D.

Man har ju lite andra förväntningar när spel utvecklas för en stationär next gen konsol och inte en bärbar konsol med mobil-hårdvara från 2015 som är rejält nedklockad dessutom.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Du verkade ju påstå att RDR2 hade 30 fps för att det var ett gammalt spel som gjorts för 2 generationer.
A Plague Tale: Requiem är ett spel som bara utvecklats för den nyare generationen konsoler och klarade fortfarande bara 30 fps vid release. Så ett minimum på 60 FPS är fortfarande ingen "standard" än idag vad gäller konsol sidan.

God of War: Ragnarök finns väl även till PS4 så det vore ju konstigt om inte PS5 skulle klara det i minst 60 fps?

Det rapporterades friskt om att A Plague Tale: Requiem bara hade 30FPS och det stack ut i i mängden av titlar för senaste generationens konsoler. Så ja, man kan visst säga att det är standard när väldigt få spel bara har 30FPS, speciellt nu när även utvecklaren av det spelet gav vika för vad folk förväntade sig och nu erbjuder 60FPS.

Det är få som väljer 30FPS ifall 60FPS erbjudes, så utvecklarna bör eftersträva 60. Det är mer ovanligt att det blir klagomål ifall det sker kompromisser för att nå dit, det viktigaste är att det erbjuds. Grafiskt godis är främst intressant i början, efter att du spelat ett tag så tänker du inte på det i samma utsträckning längre utan då är ett bra flyt betydligt mer önskvärt. 30FPS är främst intressant för recensenter eller om du ska visa spelet för en kompis.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Du verkade ju påstå att RDR2 hade 30 fps för att det var ett gammalt spel som gjorts för 2 generationer.
A Plague Tale: Requiem är ett spel som bara utvecklats för den nyare generationen konsoler och klarade fortfarande bara 30 fps vid release. Så ett minimum på 60 FPS är fortfarande ingen "standard" än idag vad gäller konsol sidan.

God of War: Ragnarök finns väl även till PS4 så det vore ju konstigt om inte PS5 skulle klara det i minst 60 fps?

Jag påstod inget om rdr2. Det är ett faktum att spelet är 5 år gammalt. Att Requiem har 30 fps betyder ingenting. Eller du menar att vi aldrig ska förvänta oss högre fps än 30 bara för att en liten indiestudio inte klarade att leverera 60fps direkt?

Medlem
Skrivet av Gmodderable:

"Vill behålla detaljrikedomen"

<Uppladdad bildlänk>

Next generation skägg

Inaktiv
Skrivet av Bobiri:

Fan vad folk överdriver. RDR2 är 30fps och ett av de bästa spelen jag och många av er spelat.

Lägg ner för fan.

Verkar som du och andra missar lite i diskussionen:
Det är skillnad på ett spel som flyter i 30 FPS och är optimerat till tänderna och ett spel som har input lag och micro stutters i 30 FPS.
Finns en anledning varför det finns miljontals videos och tester av spel på Youtube.

Medlem

Glädjen över att man var förnuftig genom att sälja Xbox och gick till PS.

Spela Starfield med 30 fps, nej tack!
Då är jag hellre utan...

Medlem
Skrivet av Querth:

Att tears of the kingdom ens körs i 30 fps på Switch är så pass imponerande att det borde nämnas som ett plus :D.

Man har ju lite andra förväntningar när spel utvecklas för en stationär next gen konsol och inte en bärbar konsol med mobil-hårdvara från 2015 som är rejält nedklockad dessutom.

Så är det. Folk verkar tänka "båda är spel och ska därför rakt av bedömas lika!" men så funkar det ju inte (i min värld). Zelda är imponerande och Red fall och Starfield är pinsamt, tack vare plattformen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Så är det. Folk verkar tänka "båda är spel och ska därför rakt av bedömas lika!" men så funkar det ju inte (i min värld). Zelda är imponerande och Red fall och Starfield är pinsamt, tack vare plattformen.

Jag håller med, men hur länge kan man ha en avdankad hårdvara och få högsta betyg för det är väl frågan? Kan man sitta i 20 år på 30 FPS med tveksamma grafiska element?

Jag tycker inte att man kan göra jämförelsen rakt av men tycker recensenter måste bli mer intresserade av den tekniska och grafiska aspekten. Det värderas högt av väldigt många och det har blivit mer aktuellt när buggar och dålig prestanda släpps.

Medlem

Mycket skeptisk.. fpd drop redan i deras trailers och då är det cap på 30fps illa.. ne bättring alt lägre detaljnivå upplösning med högre fps som spelar själv får välja.

Som folk skrev är karaktärerna som gamla fallout, tittar i planeten och lipsync är en katastrof.

Bethesdas trackrecord gör en inte sugen på ett köp innan andra börjat gräva i spelet.

Skriv svar