Apple utannonserar AR- och VR-headsetet Vision Pro

Inaktiv
Skrivet av eld:

3500 usd är ca 38000, 38000 med 25% moms är 47500

Så nästan 50000 är inte så konstigt.

Vi vet att apple gör mer exklusiva och dyrare devices, och detta är såklart imponerande teknik, men det är fortfarande 10 gånger mer än facebooks motsvarighet. Till och med de mest tillgivna apple-fansen kommer tveka.

Vi får se. Det brukar inte gå att räkna deras priser rätt av så. Inte om man ser till deras tidigare prissättningar.

Då får man jämföra med Meta Quest Pro isåfall (14,000kr) för att ens komma i närheten av tekniken. Då är det inga 10ggr mer.

Jag säger inte att alla kommer köpa Apples VR när dom släpps. Men den kommer sälja garanterat. Företag främst till en början. Sen när priserna går ner även ”vanliga” privatpersoner.

Men gnället är ändå underhållande att läsa då man inte ser helheten alls. Folk är helt oförstående att det faktiskt finns andra än dom själva och som har andra behov.

Medlem

Kommer den ens släppas i Sverige? Hade jag 50000 att lägga på en leksak så hade jag inte tvekat.

Releasehästryttare
Medlem

Roligt hur nu när Apple släpper nått att det som att på vissa ställen låter det som att Apple "Uppfinner VR".
Bläddrar man i kanalens videos så hittar jag inget annat som handlar om VR
Men inget negativt med det, XR blir mer "accepterat"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fantasipriser på ett stendött format även om AR-delen nog kan komma att leva vidare på något sätt.

Medlem

Är det bara jag som tycker dom var extremt fula?

Medlem

Det är ju jättekul när någon går all in med tekniken o gör det bästa man kan tänka sig med VR / AR. Apple tar ju tag i mycket man hitills saknat på den fronten men sen är frågan om de lyckas där de andra har det tufft; fånga kunder.

Såg deras konferens och att se alldagliga människor sitta i soffan o kolla bilder på barn eller 4k filmer känns långt bort. Micro LED + M-processorn samt alla sensorer kommer såklart kosta och detta headset kommer inte bli billigt på många många år.

Så frågan är väl hur de ska fånga villiga köpare o utvecklare beredda på att lägga pengar i tron att de blir en tillräckligt stor marknad. Där är jag osäker även om de är Apple och dom kan ju såklart lyckas. Hitills har ju VR / AR fångat gamers framförallt och de kan såklart lägga hur mycket pengar som helst på nischade produkter, men Apple och ett headset AR utan kontroller känns inte perfekt för gaming. Får väl se.

Häftigt är de hur som helst. Jag vill testa men helt ointresserad av att äga det. Så kan man väl säga.

Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Är det bara jag som tycker dom var extremt fula?

Korrekt. Extremt fula.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Fantasipriser på ett stendött format även om AR-delen nog kan komma att leva vidare på något sätt.

Kan folk lägga 20K+ för bara ett grafikkort så kan man köpa denna produkt.

Medlem

Det är SÅ utstuderat att denna iteration heter just ”Pro”.
Inom 2 år så släpps Apple Vision (ej pro) som kommer ligga på mellan $1500-2000. Där kan dom skippa oled skärmen på utsidan bl a

Geeks Gaming
Skrivet av Mcgreag:

Är det bara jag som tycker dom var extremt fula?

Kan hålla med. Samtidigt måste jag tillägga att de ser extremt bekväma ut.
50k bekväma? Tveksamt 😁

Medlem

Skön cyberpunk look.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Hur har ni det med egentligen med att ens kolla upp saker innan ni kommenterar?

Vad får ni 50k ifrån?

Som vanligt så ska folk bara leta fel i allt. Vad kostade första dvd-spelaren jämfört med idag? Första platt-tvn? Fetaste grafikkortet?

Ni om några borde väl ha koll på att ny teknik är dyrt. Speciellt när den kommer med såpass bra specs som detta som ingen är ens i närheten av.

Möjligheterna är ju oändliga och om 2-3 år när dom fått fler uppdateringar, fått ner priset och inte minst utvecklare släppt massor med appar lär detta vara mycket intressant.

Jag minns när den första iPhonen kom då gick tongångarna likadant. Vad ska man med en sån till? Använda fingrarna verkar meningslöst. Vad dyr den är. Hur många sitter med en knapptelefon idag?

Tycka vad man vill men Apple förnyar och skapar nya möjligheter. Sen riktar dom sig inte till hardcore gamers. Men det kan ändå gynna dom i slutändan då andra tillverkare nu måste steppa upp och följa efter.

Om ett par ersätter datorn, iPaden och TVn framöver så är kostnaden inte farlig om man jämför med inköpen av dator, iPad och Tv tillsammans.

Folk är som vanligt blinda i sitt Apple-hat. Det är ju dessutom en PRO-modell så det lär garanterat komma en billigare modell framöver, utan skärm på framsidan mm.

Medlem
Skrivet av Du_d3:

Folk är som vanligt blinda i sitt Apple-hat. Det är ju dessutom en PRO-
modell så det lär garanterat komma en billigare modell framöver, utan skärm på framsidan mm.

Fast det är ju samtidigt så att mycket av tekniken behövs för att driva upplevelsen dom skapat. Det är verkligen ett headset med det bästa man kan tänka sig, men samtidigt ett krav för att leverera det som vill här. Jag tror inte att man ska förvänta sig något billigt headset i närtid. Micro LED (som är bleeding edge och svindyrt i sig) plus M-chip samt alla sensorer är svindyrt hur du än vrider och vänder på det. Det är samtidigt krav för att gränssnittet ska rulla och fungera.

Angående kritik mot Apple. Jag fattar att det är många som verkligen har rent Apple-hat, men samtidigt är det få bolag man får kritisera så lite som Apple utan att de blir upprörda röster. Det är ett av världens rikaste bolag ... dom kommer klara sig. Det finns saker att kritisera i det mesta dom levererar och det känns märkligt att det tas upp så lite. Framförallt när det alltid är hallelujah och många blint litar på deras otroligt påkostade reklamfilmer eller presentationer.

Pris på 40-50k är väl en jätterimlig sak att kritisera hur bra headsetet än är?! Om konsumenter tycker priset är högre än värdet så är det rimligt att kritisera. För vilket annat företag som helst hade det varit rimlig kritik.

Skribent
Skrivet av showerguy:

Kan folk lägga 20K+ för bara ett grafikkort så kan man köpa denna produkt.

Fast det är frågan? Det är ändå en rätt liten del av oss spelare som pungar ut 20k+ för ett grafikkort och då tror jag det är en mindre del av dessa som också skulle lägga ut denna summa på VR. Jag tror snarare det handlar om de kan nå sin Apple-frälsta målgrupp, dvs de som byter Iphone varje år inte oss gamers. Nu låter det som jag klankar ned på Apple-folket, men det är inte i någon negativ bemärkelse jag menar det (även om jag aldrig själv ägt ett Iphone). Menar folk får prioritera sina pengar på vad de vill.

Apple är dock extremt duktiga på att kränga så kallade premiumprodukter så det ska bli intressant och se om de kan göra samma med VR/AR.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av showerguy:

Kan folk lägga 20K+ för bara ett grafikkort så kan man köpa denna produkt.

Det är ju dock nischat till att börja med. Det är inte nån majoritet som gör det utan en liten liten del av entusiasterna. Samtidigt skalar grafikkort rätt enkelt med pris / prestanda. VR headset för 40-50k som det första man ägt. Mjaaaa. De är klart det blir några entusiaster som kan lägga det. Samtidigt vill du ha utvecklare som vågar lägga stora pengar på att skapa appar för de som har ett headset.

Hade gaming bara existerat för personer som köpte 4090 hade man nog inte haft så många spel 😁

Skribent

iPhone: Hånad. Ifrågasatt. Och utskrattad.

IPad: utskrattad och hånad.

Det gick rätt bra för de produkterna.

Är AVP för alla? Absolut inte. Men för mig personligen är den given. Dyr. Absolut. Men allt är relativt. Jag betalade mer för för en 36” bildrörs-tv på 90-talet. Mitt kamerahus är dyrare. Men konceptet gör mig nyfiken eftersom fokuset är annorlunda. Men precis som med all ny teknik är det om ca 10 år det blir riktigt spännande.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Roligt hur nu när Apple släpper nått att det som att på vissa ställen låter det som att Apple "Uppfinner VR".
Bläddrar man i kanalens videos så hittar jag inget annat som handlar om VR
Men inget negativt med det, XR blir mer "accepterat"

Ja, nä, han vet definitivt om att det finns andra VR-prylar. Följt honom ett tag. Men det är inte hans huvudcontent, tror mycket av det har att göra med vad som drar trafik. Finns ju andra dedikerade kanaler för VR ändå.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

iPhone: Hånad. Ifrågasatt. Och utskrattad.

IPad: utskrattad och hånad.

Det gick rätt bra för de produkterna.

Är AVP för alla? Absolut inte. Men för mig personligen är den given. Dyr. Absolut. Men allt är relativt. Jag betalade mer för för en 36” bildrörs-tv på 90-talet. Mitt kamerahus är dyrare. Men konceptet gör mig nyfiken eftersom fokuset är annorlunda. Men precis som med all ny teknik är det om ca 10 år det blir riktigt spännande.

Minns inte att iPhone var särskilt hånad. Men iPad absolut, och jag fnyser fortfarande när jag ser "paddor". Omgiven av skräpet tyvärr så fnyser mest hela tiden.

Sen lätt att minnas det som lyckas slå.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

eld
Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

iPhone: Hånad. Ifrågasatt. Och utskrattad.

IPad: utskrattad och hånad.

Det gick rätt bra för de produkterna.

Är AVP för alla? Absolut inte. Men för mig personligen är den given. Dyr. Absolut. Men allt är relativt. Jag betalade mer för för en 36” bildrörs-tv på 90-talet. Mitt kamerahus är dyrare. Men konceptet gör mig nyfiken eftersom fokuset är annorlunda. Men precis som med all ny teknik är det om ca 10 år det blir riktigt spännande.

Skillnaden mellan denna och en iphone var att det inte riktigt fanns något som en iphone när den kom ut och att den kostade $599, det finns massor av VR devices ute, och även facebook har försökt göra en mer anpassad device som både är billigare och kommer med all hårdvara inbyggd.

Jag vet inte riktigt vad apple har att komma med förutom att det har namnet.

Skribent

Måste också tillägga att Apple är duktiga på design och även om jag som jag skrev aldrig ägt en Iphone så är designen sjukt tilltalade. Detta har det varit duktiga med vad gällande datorer också, senare även Ipads. Det jag ifrågasätter där är väl kanske allt glas de har i bärbara produkter vilket innebär att man måste köpa skydd till mobilerna eller paddorna så man sen inte ser den snygga glas-designen....vilket kanske gäller andra mobiler nu också i och för sig?

Min poäng här, jag tycker inte att denna VR/AR-grej alltså håller samma tilltalande design. Den är definitivt annorlunda, men jag ser mest ett par skidglasögon. De ser visserligen lite coola ut, men samtidigt skulle jag aldrig bära dem offentligt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Lol, ja, det där kommer ju säkert att hända...50 papp, right.

Medlem

förbokad!

Nää..lite dyr kanske spenderade precis 45k på min dator..


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ohhh en iScam. Day One buy.

Medlem
Skrivet av eld:

Skillnaden mellan denna och en iphone var att det inte riktigt fanns något som en iphone när den kom ut och att den kostade $599, det finns massor av VR devices ute, och även facebook har försökt göra en mer anpassad device som både är billigare och kommer med all hårdvara inbyggd.

Jag vet inte riktigt vad apple har att komma med förutom att det har namnet.

Inte bara försökt utan gör.
Quest 3 som släpps i höst kommer man förmodligen kunna göra stort sett samma med vad som visades upp på AVP.
Så klart inte exakt lika på så sätt att det inte är samma dyra teknik och integreringen med övriga devices som i det här fallet mellan alla Apple devices.
Men för ca en 10del av priset kanske man får "mixtra lite" själv plus att man kommer ha ett av dom bästa vr gaming hårdvaran


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Den enligt mig bästa analysen hittills. Kanske inte så konstigt då snubben kan sin VR men jag tycker det känns som han nailat rätt bra vad Vision PR hamnar i för kategori och konkurrerar.

https://youtu.be/A5358trQvv0?t=279

Medlem

Undrar vem som köper den här.

Varför ska just AR vara så dyrt i jämförelse med VR ?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Detta verkar inte vara direkt för gamers, väntar med spänning på hur Valves nästa headset kommer bli!

Medlem
Skrivet av showerguy:

Kan folk lägga 20K+ för bara ett grafikkort så kan man köpa denna produkt.

Bara för att man kan köpa den betyder inte att man gör det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:

Detta verkar inte vara direkt för gamers, väntar med spänning på hur Valves nästa headset kommer bli!

Om det stämmer att denna pryl har micro pixlar som är mycket mindre än i en smartphone så vore det oerhört intressant att se dessa displays användas i ett vr headset. Kan de alltså få upplösningen och skärpan så bra att man inte får någon som helst screendor effekt eller ser pixlar, bara ball grafik. Så vill jag ha mitt VR headset för spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar