Ny Jedi: Survivor-patch ska förbättra prestandan och en del annat

Robot
Ny Jedi: Survivor-patch ska förbättra prestandan och en del annat

Redan ute på pc och ska komma till konsolerna i dag.

#Respawn-entertainment, #Star-wars-jedi-survivor


Medlem

Gick snabbare än jag trott med patchningen. Provade igår och jag tycker flytet känns bättre. Det verkar också som, utifrån patchnotes, att konsolerna haft mer problem än pc denna gång?

Bra spel än så länge, bättre än förra helt klart 👍 men jag skulle inte betala fullpris för det.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Moderator | Testpilot

För mig har det blivit mycket bättre – men inte bra nog än så länge. Skönt att de lyckas patcha så fort. Nu får vi bara hoppas de fortsätter i denna takt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Inget om någon HDR-fix på konsol. Tror jag ger detta någon vecka till innan jag provar igen. Även om prestandan kanske förbättras lite så är det ju enligt Digital Foundry så att Performance Mode på konsol är 95% samma sak som Quality, inklusive raytracing. Bara lägre upplösning och högre framerate cap på Performance. Där behöver de göra något, om jag får välja mellan RT och att kunna spela med bra flyt så väljer jag flyt varje gång.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Tråkigt att AAA-spel idag släpps i princip i pre-alpha stadie där buggar och performance issues är att förvänta. Användarna har gått och blivit betalande speltestare istället för som det var förr, där företag betalade speltestare för att testa deras produkt.

Spelen som spontant dyker upp i skallen är BF2042, Cyberpunk, Forspoken och nu detta.

Medlem

Sjukt att denna patchen ska behövas. iaf på PS5 har prestandan varit katastrof samt crashar ofta.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Sjukt att denna patchen ska behövas. iaf på PS5 har prestandan varit katastrof samt crashar ofta.

Det verkar vara lika illa på samtliga plattformar...

Medlem

Hoppas att det flyter när jag väl har tid att spela det. Inte klarar spelet som kom innan än.

Medlem
Skrivet av Babakunde:

Tråkigt att AAA-spel idag släpps i princip i pre-alpha stadie där buggar och performance issues är att förvänta. Användarna har gått och blivit betalande speltestare istället för som det var förr, där företag betalade speltestare för att testa deras produkt.

Spelen som spontant dyker upp i skallen är BF2042, Cyberpunk, Forspoken och nu detta.

Spelbranschen är genomrutten idag tyvärr, enda som gäller är att aktieägarna ska ha sina stålar ,resten struntar dom i.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ribcage:

Hoppas att det flyter när jag väl har tid att spela det. Inte klarar spelet som kom innan än.

Kör den först då. Andra spelet har en sammanfattning av det som hänt tidigare, men bättre att bli klar med Fallen Orer först


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Även om prestandan kanske förbättras lite så är det ju enligt Digital Foundry så att Performance Mode på konsol är 95% samma sak som Quality, inklusive raytracing.

Jag spelar på Series X och hade föredragit om performance mode var utan Raytracing. Jag tror att de kunnat klara 60fps och högre upplösning i performance mode om de skippat Raytracing.

Medlem
Skrivet av Babakunde:

Tråkigt att AAA-spel idag släpps i princip i pre-alpha stadie där buggar och performance issues är att förvänta. Användarna har gått och blivit betalande speltestare istället för som det var förr, där företag betalade speltestare för att testa deras produkt.

Spelen som spontant dyker upp i skallen är BF2042, Cyberpunk, Forspoken och nu detta.

Jedi Survivor är trots sina prestandaproblem inte ens i närheten av att vara i pre-alpha skick.

Men det är inte acceptabelt att släppa ett spel som är så dåligt optimerat som Jedi Survivor är.

Medlem

Jag drog hem det äldre spelet Jedi fallen order och insåg att det lider fortfarande av stutter stundvis.

Då äger jag en g-sync skärm och kör med 4090 grafikkort. Fps:en såg inte ut att dippa.

Nu snabbtestade jag bara så har ej kollat vilka inställningar jag använder.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag spelar på Series X och hade föredragit om performance mode var utan Raytracing. Jag tror att de kunnat klara 60fps och högre upplösning i performance mode om de skippat Raytracing.

Håller helt med. Det verkar dock finnas ytterligare bottlenecks i renderingen då PC-versionen tycks ha väldigt lågt CPU- och GPU-utnyttjande, men att faktiskt erbjuda ett "riktigt" performance mode på konsol känns ju som steg ett. Sen detta fenomen med loading lag när man rör sig i världen är ju bra märkligt med tanke på vilken lagringsprestanda de kan designa mot på konsol.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kör den först då. Andra spelet har en sammanfattning av det som hänt tidigare, men bättre att bli klar med Fallen Orer först

Absolut, ska göra det!

Medlem

Jag och min series x är på väg till Shattered moon Tror inte vi upplevt så mycket negativt i prestanda mode än så länge Enda jag märkt är lite stutter vilket jag trodde berodde på quick resume Avslutade spelet och startade om xbox och det ar löst Något annat har jag inte tänkt på

Gen
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

För mig har det blivit mycket bättre – men inte bra nog än så länge. Skönt att de lyckas patcha så fort. Nu får vi bara hoppas de fortsätter i denna takt

Kör du på konsol eller PC?

Kör själv på PC och lirade första banan pre-patch, då var GPU användningen väldigt låg (runt 45%) i 4K med allt på max förutom RT som sägs knappt funka och fpsen en bra bit från där den ska ligga. När man kommer till första planeten så blev GPU användningen äntligen korrekt och fpsen hoppade upp dit den skulle. Däremot är det en del stutter mellan områden på kartan vilket är trist och givetvis påverkar fpsen negativt.

Testade även att lira lite post-patch men märkte ingen skillnad. Sen är spelet riktigt krävande även utan RT, ska testa RT idag för att se om det blir någon skillnad. Kikade på en DF video som nämnde lite skillnader mellan RT på/av och det är tydligen ljussättningen som är det som syns mest plus även reflektioner.

Medlem

PC-version var riktigt illa men konsol-versonerna verkar inte vara något vidare heller.

Prestanda-läget verkar snitta på ca 720p uppskalat till 1440p runt 40-60fps. Och ca 1152p uppskalat till 4k i 25-30fps-läget.

DF tycks vara imponerad av grafiken men kollar man på moddad 2015 grafik som körs på en 2015-dator...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gen:

Kör du på konsol eller PC?

Kör själv på PC och lirade första banan pre-patch, då var GPU användningen väldigt låg (runt 45%) i 4K med allt på max förutom RT som sägs knappt funka och fpsen en bra bit från där den ska ligga. När man kommer till första planeten så blev GPU användningen äntligen korrekt och fpsen hoppade upp dit den skulle. Däremot är det en del stutter mellan områden på kartan vilket är trist och givetvis påverkar fpsen negativt.

Testade även att lira lite post-patch men märkte ingen skillnad. Sen är spelet riktigt krävande även utan RT, ska testa RT idag för att se om det blir någon skillnad. Kikade på en DF video som nämnde lite skillnader mellan RT på/av och det är tydligen ljussättningen som är det som syns mest plus även reflektioner.

PC. Det blev som sagt bättre även på första banan, men skulle inte säga att det där eller på andra är bra nog. Det är fortfarande stutter och det känns märkligt att jag med min 3080 och Ryzen 9 5900x inte ska klara mer än 80 fps generellt i 1440p. Den hoppar upp och ned otroligt mycket, med frame stutter som grädde på moset


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

PC. Det blev som sagt bättre även på första banan, men skulle inte säga att det där eller på andra är bra nog. Det är fortfarande stutter och det känns märkligt att jag med min 3080 och Ryzen 9 5900x inte ska klara mer än 80 fps generellt i 1440p. Den hoppar upp och ned otroligt mycket, med frame stutter som grädde på moset

Enligt vilken mall är 80 fps för lite för din rigg? Mer märkligt att jag "bara" får 80 fps isf med tanke på att 13980hx är ca 50% snabbare än din cpu,

Men slutar man övervaka fpsen och spelar spelet så flyter det ju fruktansvärt bra i 80 fps, så förstår inte problemet direkt


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Moderator | Testpilot
Skrivet av Melldorwin:

Enligt vilken mall är 80 fps för lite för din rigg? Mer märkligt att jag "bara" får 80 fps isf med tanke på att 13980hx är ca 50% snabbare än din cpu,

Men slutar man övervaka fpsen och spelar spelet så flyter det ju fruktansvärt bra i 80 fps, så förstår inte problemet direkt

Systemkraven som lanserades tycker jag inte alls tyder på att min maskin ska ha problem att köra mer än stadiga 60 med höga inställningar. Ska sägas att jag inte ofta kräver att saker ska maxas utan jag optimera inställningar för hög fps, gärna 90-120.

Sedan är det skillnad på att ha fps låst och att det hoppar upp och ned konstant. Min kan vara allt från 20, till 50, ned till 30 upp till 105, ned till 76, upp igen till 90 osv. Nu vet vi ju dock att det här spelet är otroligt dåligt optimerat, men kan spela Cyberpunk och massvis med andra titlar i hög fps om jag så önskar


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ni som spelat efter denna patch, är det värt att börja spela eller bör man vänta?

Moderator | Testpilot
Skrivet av hasselholmen:

Ni som spelat efter denna patch, är det värt att börja spela eller bör man vänta?

Vänta. Det var en bra patch men skulle råda folk att avakta fortfarande.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Systemkraven som lanserades tycker jag inte alls tyder på att min maskin ska ha problem att köra mer än stadiga 60 med höga inställningar. Ska sägas att jag inte ofta kräver att saker ska maxas utan jag optimera inställningar för hög fps, gärna 90-120.

Sedan är det skillnad på att ha fps låst och att det hoppar upp och ned konstant. Min kan vara allt från 20, till 50, ned till 30 upp till 105, ned till 76, upp igen till 90 osv. Nu vet vi ju dock att det här spelet är otroligt dåligt optimerat, men kan spela Cyberpunk och massvis med andra titlar i hög fps om jag så önskar

Nej jag håller med dig faktiskt. Kollade dom nyss. Ganska låga krav.

Flöt på riktigt bra för mig dock. Kollade aldrig fps men inga drops och jämnt och fint. Men däremot såg det ju ut som fortnite på low grafiskt. Inte imponerad där alls.


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Medlem

Testade spelet lite nyss. Är precis i början och för mig är det (hittills) väldigt spelbar. rtx 3070 1440p allt på high utan raytracing. Ligger 50-60fps. Det enda som stör är att det ibland droppar ner till under 20fps. Och min cpu och gpu arbetar rund 70-80% så det är ju trist att spelet inte ens använder alla resurser innan det börjar bråka.

Medlem

Klarade precis av huvudstoryn och kort därefter började den ladda ner patchen haha!

Har lite sidogodis kvar att göra så får se om uppdateringen hjälpte något.

Medlem

Någon som spelat på PS5 post-patch och kan säga något om hur spelkänslan är?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

Någon som spelat på PS5 post-patch och kan säga något om hur spelkänslan är?

Kör PS5 och prövade en stund nu, och det enda jag märkt är något mindre screen tearing.

FPS är fortfarande helt åt fanders på öppna ytor, tyvär. Det enda jag inte kan avgöra om det blivit bättre är cutscenes då jag klarade ut spelet precis innan patchen släppte(därav inga mer cutscenes). Där snackar vi massivt laggande och hoppas patchen fixade till det.

Och striderna är fortfarande konstiga och inte alls bra sett till det responsiva. "Finishers" dvs dödstötarna man kan ge ut när fienden har låg hälsa är bara ett lagg och assets som hoppar och studsar och även där droppar FPSen till och ifrån.

Om du fortfarande väntar så säger jag fortsätt med det. Ge det minst ett par veckor till.

Medlem
Skrivet av Zensu:

Kör PS5 och prövade en stund nu, och det enda jag märkt är något mindre screen tearing.

FPS är fortfarande helt åt fanders på öppna ytor, tyvär. Det enda jag inte kan avgöra om det blivit bättre är cutscenes då jag klarade ut spelet precis innan patchen släppte(därav inga mer cutscenes). Där snackar vi massivt laggande och hoppas patchen fixade till det.

Och striderna är fortfarande konstiga och inte alls bra sett till det responsiva. "Finishers" dvs dödstötarna man kan ge ut när fienden har låg hälsa är bara ett lagg och assets som hoppar och studsar och även där droppar FPSen till och ifrån.

Om du fortfarande väntar så säger jag fortsätt med det. Ge det minst ett par veckor till.

Din upplevelse bekräftar det jag anade. Jedi Survivor blir väl ett av många spel som hamnar i byrålådan. Alla dessa ofärdiga spel sänker branschen och allt fler slutar konsumera spel och konsumerar annat istället. Ganska absurt att man ska behöva gå in på sin 700-timme i Elden Ring bara för att det är brist på välgjorda spel.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Gen
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

PC. Det blev som sagt bättre även på första banan, men skulle inte säga att det där eller på andra är bra nog. Det är fortfarande stutter och det känns märkligt att jag med min 3080 och Ryzen 9 5900x inte ska klara mer än 80 fps generellt i 1440p. Den hoppar upp och ned otroligt mycket, med frame stutter som grädde på moset

"Traversal stutter" dvs när man rör sig mellan laddade områden på kartan har mer att göra hur spelet är uppbyggt än något "prestanda" relaterat.

Skrivet av hasselholmen:

Ni som spelat efter denna patch, är det värt att börja spela eller bör man vänta?

Jag stormtrivs med spelet och det fungerar jättebra förutom den stutter man får när man rör sig mellan olika områden på kartan. Sen finns det givetvis små gameplay relaterade saker som stör mig men det är nog inte som kan patchas bort.

12
Skriv svar