EA hälsar PC-spelarna att de jobbar på att fixa Star Wars Jedi: Survivor

Skribent
Skrivet av Fezk:

Illa att spelet släppts i uppenbarligen dåligt skick. Jag trodde Respawn ändå var hyfsat kompetenta. Nu vet vi förvisso inte om det är "Overlordsen" som tvingat ut spelet i förtid eller om det är just Respawn som klantat sig rejält, eller båda. Segt och tråkigt vilket fall, skärpning.

Aja, bara att avvakta.

Det är ju lätt att skylla på det Overlords, speciellt när de heter EA. Jag spelade förvisso inte förra spelet på PC, men om man lyssnar på Digital Foundery, så verkar ju det spelet haft en hel del problem också på PC, problem som är ännu värre i detta spel. Så det verkar som det även kan ligga på Respawns kompetens här.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag förstår bara inte varför dom inte tar tag i prestandaproblemen innan release?

Krävs det problem svart på vitt efter en sådan här release för att folk i beslutande position ska godkänna att det läggs resurser?

Sen är det ändå spännande hur det ter sig att spelen blir nääästan klara? Man får väl antingen dra ner på content eller skippa vissa features, och istället skepp ett fungerande spel, eller så får man stoppa dit mer folk eller skjuta på release?

Men nej, det känns som att det är som överallt: jaha, ni behöver 100 pers och tre år? Ni får 80 pers och två år.

Men som sagt det märkligaste är ändå att det ofta går att göra bra mycket bättre på bara några patchar efter release, vilket får mig att undra varför man ändå inte vara tog tag i problematiken under 2-3-4-5 år av utveckling?

Medlem
Skrivet av whoo:

Jag förstår bara inte varför dom inte tar tag i prestandaproblemen innan release?

För att det kostar och tar tid och de behöver inte göra det, det är ju redan så här att folk älskar det här spelet, förutom den lilla grejen att det funkar dåligt. Hade inte spelet sålt något på PC så hade de ALDRIG ens tänkt på att patcha eller försöka fixa något.

När "uppföljaren" kommer, om den har samma problem, så kommer det bli samma härva igen, shit vad man bara måste spela det här spelet och betala långt innan spelet kommit ut och inga recensioner går att läsa förutom kanske 1 dag innan release om man har tur, jävla tur skall man ha.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är ju lätt att skylla på det Overlords, speciellt när de heter EA. Jag spelade förvisso inte förra spelet på PC, men om man lyssnar på Digital Foundery, så verkar ju det spelet haft en hel del problem också på PC, problem som är ännu värre i detta spel. Så det verkar som det även kan ligga på Respawns kompetens här.

Respawns tekniska kompetens ligger nog i Sourcemotorn, inte Unreal 4?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Respawns tekniska kompetens ligger nog i Sourcemotorn, inte Unreal 4?

Ja det har du nog rätt i! Tänkte att Titanfall var Unreal, men det är ju faktiskt Source.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det sitter ekonomer i styrelsen, inte utvecklare. Dessa ekonomer struntar i om en shitstorm inträffar vid release så länge folk köper spelet ändå.
Och kommer en shitstorm så kan man ju alltid fixa till spelet i efterhand, kommer ingen shitstorm så har man ju sparat pengar på att inte utveckla ett färdigt spel. (Grovt förenklat, såklart.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Ja det är märkligt att man inte lagt energi på att optimera spelet. Det känns polerat annars.

Medlem

Tacka fan att dom ska jobba på att fixa ett trasigt spel vid dag 1 release... inte så att man fått spelet gratis... är skandal detta... görs inga QA längre i spelbranschen ??? Vi alla minns batman spelet tog väl månader att patcha det vill jag minnas...

Skrivet av uberpwnage2.0:

Vilken tur vi har Digital Foundry som visar, berättar och förklarar varför det är skit Skönt att få ett kvitto på det man själv upplevt.

Dom utvecklar spelet för konsoler, att sedan lägga någon miljon på att optimera för PC är inte så relevant. Bättre att kasta ut det på marknaden och låta spelarna hårdtesta, det är då man ser var de verkliga problemen ligger.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Tacka fan att dom ska jobba på att fixa ett trasigt spel vid dag 1 release... inte så att man fått spelet gratis... är skandal detta... görs inga QA längre i spelbranschen ??? Vi alla minns batman spelet tog väl månader att patcha det vill jag minnas...

Det görs massa QA, men det ges inte tid att fixa felen, speciellt inte fel som dessa. Det är viktigare att få en rating eller något cert från Sony än att ha bra prestanda på PC. På PC kan man patcha fritt, när man vill, om man vill.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag tycker det är spelbart och spelet är så uppenbart gjort för konsoll så jag tror inte PC-spelarna ska förvänta sig några mirakel i och med framtida patchar. Sitter iofs på det bästa man kan köpa för pengar så man kanske ska förvänta sig mer men som sagt det är spelbart.

Medlem

kör på 3070 ti, med precis alla inställningar på det lägsta man kan tänka sig och ultra performance på nån sån kantutjämningsteknik, och det funkar helgrymt. ligger för det mesta kring 70-90 fps, något ställe har droppat till 40ish under korta sekvenser. Jag är nöjd

Medlem
Skrivet av dennan:

kör på 3070 ti, med precis alla inställningar på det lägsta man kan tänka sig och ultra performance på nån sån kantutjämningsteknik, och det funkar helgrymt. ligger för det mesta kring 70-90 fps, något ställe har droppat till 40ish under korta sekvenser. Jag är nöjd

Låter ju dåligt med ett sådant kort, vilken upplösning?

Medlem

hm har kanske haft tur men jag får 60fps och hamnar aldrig under det allt på ultra.

inne fyra timmar av spelet

Medlem

Om det är någon som upplever krascher etc så rekommenderar jag att stänga av RT och låsa spelet till 60 FPS i Nvidia Kontrollpanel. Det fixade en hel del problem för mig.

I alla fall en workaround tills de patchar spelet.

Medlem
Medlem

Min ryzen 5600 och 3060ti har inga jätte problem.

Hade på första banan lite problem med micro fps drops, men dom var så himla korta att jag faktiskt inte påverkades även om jag rynkade på näsan åt det.

Håller på att dammsuga planet #2 nu och tycker tyvärr att spelet är skit bra.

Får se om det är mer problem nästa gång man kommer till en metropol. Kanske det är där med raytracing på som spelet har sina problem. Just nu njuter jag mest hela tiden, men det kanske går åt pipsvängen senare.

Medlem

Hälsa tillbaka att jag väntar med att köpa det.

Medlem

Helt otroligt att spelmarknaden alltid kommer undan med att släppa ofärdiga produkter. Idag är det mer regel än undantag att spel är trasigt vid release.

Medlem

D.E.N.U.V.O <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< Där har ni problemet!!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

tdn
Medlem

4/5 getingar.

Medlem

Jag har helt slutat köpa nya spel pga det här, med vissa undantag men däremot aldrig dag 1.

Mitt intryck är att investerare och det faktum att flera utgivare är börsnoterade har bidragit till den här trenden. Man utannonserar spel som knappt har börjat utvecklas och är flera år bort, släpper någon trailer och fortsätter kapitalisera på hypen. Till sist släpps, förmodligen mot utvecklarnas vilja, ett spel som skulle haft minst ett halvårs polering och buggfixning till för att vara i acceptabelt skick.
Detta för att de högst upp i kedjan anser att man inte har råd med fler förseningar och att pengarna ska in nu.
Man har aktieägare och folk i toppen som inte kan ett skit om spel etc att ta hänsyn till.

Det måste till en förändring och det måste bli lättare för oss konsumenter att få pengarna tillbaka. Jag stör mig på att spelbranschen ofta ska vara så förskonad från kritik för att det är just tv-spel. Spelbranschen ska inte vara något frikopplat från andra branscher som det ska gullas med och som man ska ursäkta precis allt. Sluta se allt som studiorna gör som någon slags fan service, vi betalar ju liksom för det och ska då också få vad vi betalar för - alltså en färdig produkt. Finns mig veterligen ingen annan bransch där man kommer undan med sånt här fulspel.

TV-spel ses liksom inte på med lika seriösa ögon som film eller musik av allmänheten även om vi kanske intalar oss det. Det är dock hög tid att se alla dessa utgivare och studios för vad dem är - vinstdrivande företag.

Lika mycket stör jag mig på alla konsumenter som försvarar det här beteendet med kommentarer som ”vadå, det är väl bara att vänta på nästa patch?”. Om vi är ärliga mot oss själva så ska detta inte behövas om man har betalat mellan 600 och 800kr för en produkt.

Finns dessutom alldeles för många utvecklare idag som uppenbarligen inte kan utveckla eller optimera till PC och som borde fokusera på konsol istället. Alternativt gör man som t.ex. Rockstar och släpper PC-versionen senare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det görs massa QA, men det ges inte tid att fixa felen, speciellt inte fel som dessa. Det är viktigare att få en rating eller något cert från Sony än att ha bra prestanda på PC. På PC kan man patcha fritt, när man vill, om man vill.

Ja men för mig är det som man köper grisen i säcken, trots en bra dator så rapporterar många värdelös prestanda det för mig är ju inte ok för ett spel i denna prisklass. Hela branschen är rutten jag tycker det är konstigt det inte blir fler stämningar mot alla spelstudios som släpper ofärdiga spel.

Medlem

Fungerar bra på Series X iaf.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är ju lätt att skylla på det Overlords, speciellt när de heter EA. Jag spelade förvisso inte förra spelet på PC, men om man lyssnar på Digital Foundery, så verkar ju det spelet haft en hel del problem också på PC, problem som är ännu värre i detta spel. Så det verkar som det även kan ligga på Respawns kompetens här.

Jag blev färdig med en genomspelning av Fallen Order på PC natten till Lördag och hoppade då rätt in i Survivor och skillnaden mellan de två var knappt märkbar tills jag kom till den första planeten (efter Coruscant), där något (kanske de stora ytorna) verkligen påverkade saker och ting negativt. Nu har jag den lyxen att jag inte störs nämnvärt av prestandaproblem i singleplayerspel så jag njuter till fulla trots detta.

Optimering är något man gör i slutändan (även om man självklart planlägger för det redan från början och ideellt jobbar med det i åtanke under hela utvecklingen) och får man inte tillräckligt med tid att göra det innan release måste man helt enkelt göra det efter release. Respawn har uppenbart tillräckligt med kompetens, annars hade de inte kunnat utveckla ett spel som Jedi Survivor. Tid är dock en resurs bara de som håller i pengapungen kan bidra med.

Medlem

Gjorde en refund. Såg verkligen fram emot att spela detta och det lilla jag provade var väldigt lovande.
Men tänker inte lira i 40fps med microstutter.

Köper igen när de fixat detta

Medlem

Tänkte köpa det men nu, ingen chans. Kanske väntar på nån sale om nått år.

Medlem

Det verkar ju ändå funka på steam deck till skillnad från Last of us part 1.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av denza:

Det är väldigt kasst på konsolen med. Att recensioner gav detta spel höga betyg är för mig ganska konstigt. Användarna sågar spelet och dess prestanda. Medans recensenter hyllar spelet.

"The best star wars game in 20 years" varför man vinklar recensioner så här är obegripligt. Vad sitter dom och spelar på kan man ju undra.

Som tur är sä har jag aldrig köpt något pga en recension och tänker aldrig göra det heller. Testade drtta spel hos en vän.

Köpta så klart.

Medlem
Skrivet av fudge:

Köpta så klart.

Har VÄLDIGT svårt att tro att till exempel FZ är "köpta". Kan ju så klart finnas exempel på recensenter som är det eller känner visst måtta av tryck för att hålla sig väl med EA. Tror snarare på att de eventuellt känner en stor press på att ge ett bra betyg än rent ut "köpta", kommer det ut så vore det katastrof för EA. Så klart blir det ju i så fall vad man menar med "köpta"? Pressade eller påverkade tror jag ligger närmare till hands i så fall. Spelet är ju bra som spel sett om man bortser från den horribla prestandan och buggarna. Självklart inte acceptabelt.
Tycker det nog vore bäst att "straffa" dem med att vara tyst om spelet innan det är fixat (om det nu blir det) och inte skriva artiklar som "tio tips för Star Wars Jedi Survivor" eller ens streama det o.s.v. då det bara ger ännu högre försäljningssiffror och det är de helt enkelt inte värda.


signatur

7900XTX
7800X3D

123
Skriv svar