Asus Steam Deck-utmanare verkar kosta 699 dollar

Robot
Asus Steam Deck-utmanare verkar kosta 699 dollar

Inte så våldsamt mycket mer än dyraste Steam Deck-varianten.

#asus, #rog-ally


Medlem

Intressant makapär. Kommer dock skippa för man är nöjd steam deck ägare. Men ska bli intressant vad andra har att säga om den.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Den såg lite smått obekväm och kantig ut 🤔

Medlem

Om recensionerna är bra, så kanske man tar en på delbetalning. Skulle vara en intressant övning att försöka optimera ett spel specifikt till en handburen enhet, som INTE är låst bakom massa tillstånd och licenser. (looking at you Nintendo and Sony).

Medlem

För oss boende i Norge som inte får Valve's hårdvara låter ju detta som ett bra alternativ. Layouten på spakar och knappar ser också lite bättre ut för min del, även om man inte får några touchpads. Hade önskat det var en 16:10 skärm istället för 16:9, men 1080p 120hz låter jut fint, om man har tillgång till en strömkälla under en flyg-/tåg-/bussresa.

Medlem

Kul med mer konkurrens. Har själv en Steam deck är jättenöjd, har verkligen varit toppen med en helt okej bärbar PC och kombinera med att streama från PS5

Medlem

Typ vad jag väntat på sedan Steam deck släpptes med de specifikationerna som jag hoppades på med Steam deck 2.

Jag tror att 8 kärnig CPU kan fungera riktigt bra framöver eftersom att konsolerna har det. 1080P är väl också nice när man ska surfa på den och att skala upp 720P till 1080P borde också fungera riktigt bra. Sedan så blir det trevligare vid dockning om det går att skala bra. Hoppas bara på att den får full storlek på m.2 också(2280).

Gör inget om den drar mycket batteri eftersom att det går att ta med sig powerbank, ansluta till närliggande uttag eller köra mindre krävande spel eller inställningar för att kompensera.

Förmodligen så har denna rätt mycket högre spec än Switch 2, vilket gör den ännu mer användbar framöver.
Jämför man den med Series S som ska hålla säkert 7-8 år till i 1080p så ser det också lovande ut.

Tar hellre en från Valve, men denna ligger på en bättre nivå och känns mer framtidssäkrad. Tråkigt om det Valve sa om att inte släppa något nytt på länge, hoppas bara att det var Marketing för att första Deck ska fortsätta att sälja.

Kul med konkurrens och utveckling!

Synd att den ser ut att vara gjord av returplast; kommer säkert gulna med tiden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Är inte jättenöjd över kvaliten på Asus-produkter


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Typ vad jag väntat på sedan Steam deck släpptes med de specifikationerna som jag hoppades på med Steam deck 2.

Jag tror att 8 kärnig CPU kan fungera riktigt bra framöver eftersom att konsolerna har det. 1080P är väl också nice när man ska surfa på den och att skala upp 720P till 1080P borde också fungera riktigt bra. Sedan så blir det trevligare vid dockning om det går att skala bra. Hoppas bara på att den får full storlek på m.2 också(2280).

Gör inget om den drar mycket batteri eftersom att det går att ta med sig powerbank, ansluta till närliggande uttag eller köra mindre krävande spel eller inställningar för att kompensera.

Förmodligen så har denna rätt mycket högre spec än Switch 2, vilket gör den ännu mer användbar framöver.
Jämför man den med Series S som ska hålla säkert 7-8 år till i 1080p så ser det också lovande ut.

Tar hellre en från Valve, men denna ligger på en bättre nivå och känns mer framtidssäkrad. Tråkigt om det Valve sa om att inte släppa något nytt på länge, hoppas bara att det var Marketing för att första Deck ska fortsätta att sälja.

Kul med konkurrens och utveckling!

Tyvärr kör den också 2230 på m.2 men börjar komma lite billigare modeller nu med bra specs.
https://www.sweclockers.com/nyhet/36254-mycket-utrymme-och-ho...

Medlem

Verkar häftig men min switch får nog hänga med ett tag till. Stora AAA spel passar ju inte riktigt som handhållet ändå. Det blir ju lite som att se på film på mobilen. Det funkar men du tappar ju en hel del mot att spela på en TV.

Redaktör
Skrivet av Kyraal:

För oss boende i Norge som inte får Valve's hårdvara låter ju detta som ett bra alternativ. Layouten på spakar och knappar ser också lite bättre ut för min del, även om man inte får några touchpads. Hade önskat det var en 16:10 skärm istället för 16:9, men 1080p 120hz låter jut fint, om man har tillgång till en strömkälla under en flyg-/tåg-/bussresa.

Oj, hade ingen aning om att den inte säljs till Norge. Extra bra med alternativ då, så att det finns ett alternativ i alla fall...

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Synd att den ser ut att vara gjord av returplast; kommer säkert gulna med tiden.

Så där härligt nikotingulvit som 80-talets tv-apparater. <3


signatur
Medlem
Skrivet av androsynth:

Den såg lite smått obekväm och kantig ut 🤔

Ja jag tycker inte den ser lika bekväm ut som Steam Deck.
tänker speciellt på placeringen av spakarna. Höger spak är neråt som det brukar vara på handkontroller.
om jag håller i min steam deck så skulle det kännas helt fel. Men det kan vara så att Asus har en annan form på baksidan så det blir ett annat grepp.
Steam decks placering av knapparna tycker jag är perfekt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Att den är kraftfullare, mindre/smidigare och samtidigt tystare än Steamdeck är ändå en rejäl bedrift. Lite småsugen blir man även om det blir mer en villhöver än behöver produkt

Medlem

Kul att det kommer konkurrens!

Seså… låt priskriget börja! €_€


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Molotov:

Intressant makapär. Kommer dock skippa för man är nöjd steam deck ägare. Men ska bli intressant vad andra har att säga om den.

Skrivet av androsynth:

Den såg lite smått obekväm och kantig ut 🤔

Håller med er båda. Jag är nöjd med min Steam deck som är väldigt skön ergonomiskt.
Är besviken på Nintendo Switch mest pga ergonomin. Visst är det imponerande tech i den här Rog maskinen, 120 hz osv men jag kan nog invänta och se vad som kommer från Steam här näst.

Jag spelar inte världens krävande spel handhållet. Just nu är Steam Decken min emulator maskin number one.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Batteritiden då ? prestanda är rätt ointressant om inte batteritiden blir bättre än steam deck.

Medlem

Jag är inte mycket för handhelds, men jag är riktigt nyfiken på SoC:n som sitter i den där, det verkar vara rejält mycket prestanda per både watt och storlek. Kan ge vettiga alternativ till lättare laptops och mini-PC:s framöver, så det är en kul utveckling i alla fall.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Haha, jäklar vad ful den där grunkan är.
Verkar vara nån grej bland PC-tillbehörstillverkare; det ska vara gräsligt överdisagnat som det bara går.

Medlem

Haha, oj! jag trodde att det var ett aprilskämt när jag såg den på Sweclockers så jag läste inte ens den artikeln.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Batteritiden då ? prestanda är rätt ointressant om inte batteritiden blir bättre än steam deck.

Borde vara rätt mycket bättre än Steam Deck vid samma prestanda, den bygger ju på mycket nyare och bättre kretsar.
Zen 2(7nm) och RDNA2 emot Zen 4(4nm) och RDNA 3.
Kan de få ut full prestanda med samma batteritid som Deck så skulle det vara riktigt imponerande, men det kanske är att hoppas på för mycket.

Man kan ju se det som en konkurrent till Valve, men det behöver ju inte vara sant.
Man kan ju istället se det som att Valve har startat intresset för bärbart PC spelande och gynnas av att Steam blir tillgängligt on the go, vilket även andra bärbara x86 maskiner hjälper till med.
Då menar jag att dem kanske sneglat på Switch som sålt över 100miljoner och vill ha en bit av den kakan främst när det kommer till försäljning av mjukvara.
Att de hjälper till att skapa en PC plattform för spelande som är oberoende av Microsoft är ju också väldigt bra för konkurrensen och säkrar upp deras egna intressen framöver.

Själv så tycker jag att det också är lite intressant ifall man kan använda den som ett multiverktyg framöver.
Alltså att man bara kopplar den till en skärm hemma eller på jobbet så får man en kapabel PC lösning som även fungerar bra att bära med sig. Mobiler skulle kunnat göra detta, men det verkar inte slå igenom där(Samsung Dex har väl dött ut?).

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Haha, oj! jag trodde att det var ett aprilskämt när jag såg den på Sweclockers så jag läste inte ens den artikeln.

Om jag förstår det rätt så grundades just Asus första april.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Fattar inte hur man kunde skita i trackpads, man behöver ett vettigt mus alternativ på en handheld pc dels för att pilla i desktop eller musbaserade spel, där har steam deck lyckats hur bra som helst tack vare sin tidigare erfarenhet med steamcontroller.

Bränt igenom 40 timmar wartales på decken tex och typ 120 timmar underrail, hoppas på att ge mig på baldursgate 3 när det släpps senare i år, skulle ju inte gå bra alls på den där.

För mig har asus prylen redan förlorat, jag vill kunna surfa på den vettigt och spela musbaserade spel, prestanda i all ära.
Säkert en upgrade för alla som bara kör kontroll baserade spel.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Fattar inte hur man kunde skita i trackpads, man behöver ett vettigt mus alternativ på en handheld pc dels för att pilla i desktop eller musbaserade spel, där har steam deck lyckats hur bra som helst tack vare sin tidigare erfarenhet med steamcontroller.

Bränt igenom 40 timmar wartales på decken tex och typ 120 timmar underrail, hoppas på att ge mig på baldursgate 3 när det släpps senare i år, skulle ju inte gå bra alls på den där.

För mig har asus prylen redan förlorat, jag vill kunna surfa på den vettigt och spela musbaserade spel, prestanda i all ära.
Säkert en upgrade för alla som bara kör kontroll baserade spel.

Har Rog Ally ett kick stand? I så fall vore det smart lösning att bara parkoppla en trådlös mus, om det fungerar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Fattar inte hur man kunde skita i trackpads, man behöver ett vettigt mus alternativ på en handheld pc dels för att pilla i desktop eller musbaserade spel, där har steam deck lyckats hur bra som helst tack vare sin tidigare erfarenhet med steamcontroller.

Bränt igenom 40 timmar wartales på decken tex och typ 120 timmar underrail, hoppas på att ge mig på baldursgate 3 när det släpps senare i år, skulle ju inte gå bra alls på den där.

För mig har asus prylen redan förlorat, jag vill kunna surfa på den vettigt och spela musbaserade spel, prestanda i all ära.
Säkert en upgrade för alla som bara kör kontroll baserade spel.

Ja viktig poäng.
Tänkte inte på att trackpadsen saknades, såg mer bara placeringen av höger spak.
Stor miss!


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lonian:

Har Rog Ally ett kick stand? I så fall vore det smart lösning att bara parkoppla en trådlös mus, om det fungerar.

klart det funkar om den har bluetooth, men då sitter du ju plötsligt med mus och förmodligen tangentbord.
Slår ju ut hela grejen att typ ligga i sängen och lira för mig iaf.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

klart det funkar om den har bluetooth, men då sitter du ju plötsligt med mus och förmodligen tangentbord.
Slår ju ut hela grejen att typ ligga i sängen och lira för mig iaf.

Ah, ja jag tänkte mer bara att pilla i desktop.

Men ja, jag har ju Peggle som exempel inte är helt bortkopplad för att använda mus av någon anledning så då måste man tvingas använda trackpadsen ibland.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ser intressant ut. Är nöjd med det mest med min Steam deck förutom d-paden som tyvärr känns helt fel i allt utom menyval då kanske. Hur känns d-paden på asus nya handhållna?

Skrivet av KeyserSoze:

Fattar inte hur man kunde skita i trackpads, man behöver ett vettigt mus alternativ på en handheld pc dels för att pilla i desktop eller musbaserade spel, där har steam deck lyckats hur bra som helst tack vare sin tidigare erfarenhet med steamcontroller.

Bränt igenom 40 timmar wartales på decken tex och typ 120 timmar underrail, hoppas på att ge mig på baldursgate 3 när det släpps senare i år, skulle ju inte gå bra alls på den där.

För mig har asus prylen redan förlorat, jag vill kunna surfa på den vettigt och spela musbaserade spel, prestanda i all ära.
Säkert en upgrade för alla som bara kör kontroll baserade spel.

Väldigt märkligt och helt fel beslut från Asus att inte ha med en trackpad/touchpad speciellt då den kör Win 11. Sony hade ju för bövelen till och med en touchpad på PSVitan på baksidan av enheten.

Medlem

En liten fråga.
Hur lätt/svårt är Steamdeck (och ev den här) att liksom docka och ha som en stationär enhet?
Min PC är tusen år gammal. Om man enkelt kan trycka in USB-sladdar från tangentbord, mus och en monitorkabel liksom.

Och kan man casta upp på TVn när man spelar?

12
Skriv svar