Snabbkollen – När släpper Sony en uppdaterad Playstation 5?

Robot
Snabbkollen – När släpper Sony en uppdaterad Playstation 5?

Rösta när du tror en PS5 Slim eller PS5 Pro kommer.

#playstation-5, #ps5-pro, #ps5-slim, #snabbkollen


Medlem

Gissar på en slim till våren 2024.
Eventuellt en pro om ett par år.

Slimmen tror jag kommer att ha löstagbar skivläsare. Då behöver Sony inte tillverka två versioner. Det räcker med olika paket. Förhoppningsvis även med större hårddisk inbyggt.

Medlem

Pro tror jag är långt borta ändå, generationen har ju knappt startat trots att åren gått pga pandemi och förseningar. Slim däremot känns rimligt om nåt år eller så.

Medlem

Slim ryktas väl om i slutet av året och pro höst/vinter 2024.
Tekniskt sätt så låter det logiskt.

Medlem

Det är inte så mycket kvar att använda rent tekniskt i vanliga. Tror det blir en Slim som kommer vara runt 25-30% mindre. En Pro version med nyare RDNA teknik i sig skulle göra spel bara för Pro konsolen. Känns lite dumt att göra så.

Medlem

Måste säga att jag tycker det är rent fjanteri att släppa en "pro" version av samma konsol varje generation som ändå ska klara av att köra samma spel.

Måste bara vara en massa bök både för utvecklare och för Sony själva när de kanske lyckats få lönsamhet på själva konsollen med tillverkningen och nu ska det till ny dyrare hårdvara.. vad ska jag med en PS5 Pro till när PS6 är runt hörnet, och ännu mindre om jag redan har en vanlig PS5.

Men blah blah starkare hårdvara då kan man göra det här blah blah. Vänta till nästa generation, ha imponerande, finslipade grejer redo för launch. Det är ju bara någon slags halvmesig strategi att försöka dra ut på konsol-generationen så länge som möjligt så det finns mer konsollägare tillgängliga att köpa spelen.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Jag hoppas inte vi får se någon Pro den här generationen. Förra generationen hoppade jag på Pro-tåget direkt men nu vill jag hellre se en helt ny konsol än en pimpad variant. Ryktet om en löstagbar skivläsare och/eller en slimmodell håller jag tummarna för istället. Även om det alltid är trevligt med ny hårdvara så känns det som att generationen blir onödigt lång med ett Pro-släpp några år in.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Måste säga att jag tycker det är rent fjanteri att släppa en "pro" version av samma konsol varje generation som ändå ska klara av att köra samma spel. vad ska jag med en PS5 Pro till

Köp bara Pro. Får man bättre prestanda och man har ett bibliotek att köpa från. Fram tills Pro kommer är det inte mycket av intresse ändå. Så jag känner snarare, varför köpa standard när man kan vänta på en Pro

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det är inte så mycket kvar att använda rent tekniskt i vanliga. Tror det blir en Slim som kommer vara runt 25-30% mindre. En Pro version med nyare RDNA teknik i sig skulle göra spel bara för Pro konsolen. Känns lite dumt att göra så.

Vet inte riktigt vad du menar, finns ju knappt några spel som drar full nytta av konsolens features så det finns nog mycket kvar att använda tekniskt sätt.
Varför skulle ny RDNA version bara göra spel för pro konsolen? Låter ju väldigt märkligt.

Skrivet av Maguz:

Måste säga att jag tycker det är rent fjanteri att släppa en "pro" version av samma konsol varje generation som ändå ska klara av att köra samma spel.

Måste bara vara en massa bök både för utvecklare och för Sony själva när de kanske lyckats få lönsamhet på själva konsollen med tillverkningen och nu ska det till ny dyrare hårdvara.. vad ska jag med en PS5 Pro till när PS6 är runt hörnet, och ännu mindre om jag redan har en vanlig PS5.

Men blah blah starkare hårdvara då kan man göra det här blah blah. Vänta till nästa generation, ha imponerande, finslipade grejer redo för launch.

Samma målgrupp som för PS4 Pro, hi-fi är inte mainstream. Har man en nyare tv eller är intresserad av mer prestanda så kan många klart lägga lite extra pengar för att få det. Blir ett till mellansteg innan PC som det klart finns en målgrupp för.

Man optimerar redan med flera grafiska inställningar så jag tror knappast att PS5 Pro skulle vara något större problem. Det kommer inte ens i närheten av PC där det finns många kombinationer av hårdvara. Det blir ju inte heller lika besvärligt som med Series S då de kan använda PS5/Series X logic och skala upp, samma fysik AI etc fungerar alltså.

Förmodligen så släpps PS6 2028 och PS5 vart lönsam sommaren 2021. Verge

Kommer förmodligen beställa den så fort som den blir tillgäng.

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Köp bara Pro. Får man bättre prestanda och man har ett bibliotek att köpa från. Fram tills Pro kommer är det inte mycket av intresse ändå. Så jag känner snarare, varför köpa standard när man kan vänta på en Pro

PS5 känns nästan som PS4 Pro 2 idag, speciellt med tanke på få exklusiva spel.

Medlem

Vet inte hur värt det är med sånna här uppdateringar på konsoller... Det känns som det är mer för dom som säljer dom, än dom som köper egentligen.

För utvecklare innebär det ju mest att man måste göra två versioner av spelet som tar resurser osv.
Jag tyckte det funkade bra som det var förut, utan mellanversioner.

Om dom släpper en "Pro", så måste jag köpa Playstation 5 en gång till då för att jag ska få den "riktiga" upplevelsen?

Nädu.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

En av fördelarna med en konsol är ju just att man inte behöver byta dem så ofta. Om man inte har en PS5:a sedan innan hade jag köpt en Pro-modell om det fanns men i övrigt ser jag ingen anledning till att byta om inte ens ursprungliga konsol går sönder eller man vill ha en andra enhet hemma.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

varför köpa standard när man kan vänta på en Pro

För att det är olidligt att vänta sen är det ju underbart att köpa på release och billigare som det ser ut i dagsläget;). Spel finns ju i drivor redan nu dessutom.

Skrivet av Fearnox:

PS5 känns nästan som PS4 Pro 2 idag, speciellt med tanke på få exklusiva spel.

Det var ju rätt skralt till ps4an första åren också vill jag minnas och Ps3an var ju ännu torrare. Haft allihopa på release och Ps5an är den jag helt klart varit mest nöjd med.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Samma målgrupp som för PS4 Pro, hi-fi är inte mainstream.

Hi-fi, på en konsol? Vad har du med en sån att göra om du vill ha hi-fi? Det är en enkel produkt som pöbeln ska klara av, plug and play, inga krångligheter med datorer med allt vad det innebär. För den som vill ha det lilla extra i ljud och bildkvalitet finns det givetvis andra lösningar som kostar dig multum. Du får vara nöjd om det finns kraft till halv-fi i jämförelse med vad som finns tillgängligt på annat håll, vilken finsmakare är intresserad av det? Som sagt, göra en helt ny produkt som det ska anpassas till för ett litet "trappsteg" i hi-fi trappan är rent fjanteri.

Skrivet av Bulletblues:

Köp bara Pro.

Jaha, så jag ska vänta åratal för att PRO-versionen ska trilla ut eller fippla med att köpa TVÅ konsoller för samma spel, samma generation? Nej tack, lägger man pengar på en konsol till är det för de exklusiva spelen och inte för mer fps i högre upplösning i spel man redan har tillgång till. Det gör man på en PC.

Måste vara rena mardrömmen att slänga massa extra jobb för utvecklare att optimera för två olika konfigurationer på konsollnivå, en av få grejer som varit positivt att man kunnat maximera hårdvaran över tid samt mindre strul när man vet om det funkar eller inte, men nu jaha grabbar nu flyter det på fint på PRO, hur ska vi nu banta ner upplevelsen så det kan köras på det gamla skräpet? Vad ryker först? Eller så optimerar vi för skitkonsollen så kraften i PRO-versionen inte utnyttjas vilket gör hela grejen meningslös. Tryck in skuggor från "High" till "Ultra" gubbar! Att du kommer hitta många spel där det är rätt gjort åt båda hållen och inte en eftertanke kan du ju drömma om när crunch och buggfixar och allt annat står på to do-listan.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

För att det är olidligt att vänta sen är det ju underbart att köpa på release och billigare som det ser ut i dagsläget;). Spel finns ju i drivor redan nu dessutom.

Det var ju rätt skralt till ps4an första åren också vill jag minnas och Ps3an var ju ännu torrare. Haft allihopa på release och Ps5an är den jag helt klart varit mest nöjd med.

Jo jag köpte PS5 vid release är sjukt nöjd, menade mest att man inte måste ha den utan bara att den ger bättre upplevelse till det som redan finns. Skönt med högre FPS, bättre grafik och nästan inga laddningstider, men det är samma spel i botten.
Jag får alltså ut nästan samma features som när jag köpte PS4 Pro. Speciellt skönt att slippa 30FPS, så som man ofta slapp det med Pro.

Skrivet av Maguz:

Hi-fi, på en konsol? Vad har du med en sån att göra om du vill ha hi-fi? Det är en enkel produkt som pöbeln ska klara av, plug and play, inga krångligheter med datorer med allt vad det innebär. För den som vill ha det lilla extra i ljud och bildkvalitet finns det givetvis andra lösningar som kostar dig multum. Du får vara nöjd om det finns kraft till halv-fi i jämförelse med vad som finns tillgängligt på annat håll, vilken finsmakare är intresserad av det? Som sagt, göra en helt ny produkt som det ska anpassas till för ett litet "trappsteg" i hi-fi trappan är rent fjanteri.

Jaha, så jag ska vänta åratal för att PRO-versionen ska trilla ut eller fippla med att köpa TVÅ konsoller för samma spel, samma generation? Nej tack, lägger man pengar på en konsol till är det för de exklusiva spelen och inte för mer fps i högre upplösning i spel man redan har tillgång till. Det gör man på en PC.

Måste vara rena mardrömmen att slänga massa extra jobb för utvecklare att optimera för två olika konfigurationer på konsollnivå, en av få grejer som varit positivt att man kunnat maximera hårdvaran över tid samt mindre strul när man vet om det funkar eller inte, men nu jaha grabbar nu flyter det på fint på PRO, hur ska vi nu banta ner upplevelsen så det kan köras på det gamla skräpet? Vad ryker först? Eller så optimerar vi för skitkonsollen så kraften i PRO-versionen inte utnyttjas vilket gör hela grejen meningslös. Tryck in skuggor från "High" till "Ultra" gubbar! Att du kommer hitta många spel där det är rätt gjort åt båda hållen och inte en eftertanke kan du ju drömma om när crunch och buggfixar och allt annat står på to do-listan.

Jag tror som sagt inte att det är en mardröm, hörde inget om det när PS4 Pro släpptes i alla fall.
De behöver inte skapa ny grafik i någon större utsträckning heller utan kan ta Quality versionen från standardmodellen och försöka få upp den i högre upplösning samt FPS. Precis som med PS4 Pro så skulle det vara trevligt med hårdvara som fick nyare tv-apparater att sträcka på benen lite.

Läste att PS4 Pro sålde 20% av standardmodellen vilket låter som en ok siffra för Sony. Vi snackar också om 1.5 år framåt i tiden och då är säkert HFR tv till och med ännu vanligare. Det är ju också ett incitament för Sony då dem också säljer dessa och vill ha material till dem som försäljningsargument.

Medlem

Förra generationen kändes det värt (one x för min del då) för att få 4k eller 60fps där många spel annars var 30, men den här generationen hoppar jag nog pro. Visst, det kanske går att få typ ray racing med fler fps eller snyggare effekter i performance-läget men det känns inte värt för min del.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo jag köpte PS5 vid release är sjukt nöjd, menade mest att man inte måste ha den utan bara att den ger bättre upplevelse till det som redan finns. Skönt med högre FPS, bättre grafik och nästan inga laddningstider, men det är samma spel i botten.
Jag får alltså ut nästan samma features som när jag köpte PS4 Pro. Speciellt skönt att slippa 30FPS, så som man ofta slapp det med Pro.

Det har du rätt i. Jo att komma ifrån 30 fps är riktigt skönt. Konstigt nog var jag inte det minsta störd av låg framerate under förra generationen. Galet vad man vänjer sig ändå.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

PS5 känns nästan som PS4 Pro 2 idag, speciellt med tanke på få exklusiva spel.

Ah, därför man väntar. Det är typ bara GoW jag velat haft på en PS5a hittills. Kanske FF16 snart, men är osäker på om det är ett bra spel eller ej.... Nya Spider-Man oxå. Sen vet jag inte.

Skrivet av gorbatjov:

För att det är olidligt att vänta sen är det ju underbart att köpa på release och billigare som det ser ut i dagsläget;). Spel finns ju i drivor redan nu dessutom.

Lätt att vänta då det inte finns så mycket att tala om ens. Jag kanske har missat väldigt mycket, men vilka drivor pratar du om?

[quote postid="4365339" userid="30753" name="Maguz"]
Hi-fi, på en konsol? Vad har du med en sån att göra om du vill ha hi-fi? Det är en enkel produkt som pöbeln ska klara av, plug and play, inga krångligheter med datorer med allt vad det innebär. För den som vill ha det lilla extra i ljud och bildkvalitet finns det givetvis andra lösningar som kostar dig multum. Du får vara nöjd om det finns kraft till halv-fi i jämförelse med vad som finns tillgängligt på annat håll, vilken finsmakare är intresserad av det? Som sagt, göra en helt ny produkt som det ska anpassas till för ett litet "trappsteg" i hi-fi trappan är rent fjanteri.

Skrivet av Maguz:

Jaha, så jag ska vänta åratal för att PRO-versionen ska trilla ut

Ja, rätt lätt att göra oxå Sen är det ju inte säkert att det kommer en Pro version äns, men tror deras förra Pro sålde rätt bra så det ligger säkert i deras tankar.

Skrivet av Maguz:

lägger man pengar på en konsol till är det för de exklusiva spelen och inte för mer fps i högre upplösning i spel man redan har tillgång till. Det gör man på en PC.

Det är både och. Låg FPS är horribelt. 60 funkar väl, men det är fan knappt. Och det är som du säger dom exklusiva spelen man vill åt. Dom som inte finns på PC. Finns dom på PC behöver man ingen konsol alls.

Skrivet av Maguz:

Att du kommer hitta många spel där det är rätt gjort åt båda hållen och inte en eftertanke kan du ju drömma om när crunch och buggfixar och allt annat står på to do-listan.

Funkade bra med PS4Pro

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Funkade bra med PS4Pro

Definiera bra. Är det här bra?


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Lätt att vänta då det inte finns så mycket att tala om ens. Jag kanske har missat väldigt mycket, men vilka drivor pratar du om?

Jag menar alla spel som är tillgängliga på konsolen. Visst är det ett begränsat utbud om man stirrar sig blind på helt ps5-exklusiva spel men varför göra det när det finns ett så mycket större bibliotek? Det mesta flyter så mycket bättre på de nya konsolerna att vissa spel nästan känns som nya upplevelser. Det är iaf vad jag känt vid vissa omspelningar.

It's not a lake, it's an ocean

Ska man gå efter när PS4 Pro lanserades borde den släppas i år. Så 2023-24 låter rimligt. Frågan är bara: behövs den? En slimmodell är av nöden, men inte en Pro-modell, tycker jag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Väldigt. 1080 mot 4k är en rätt stor skillnad, men lägg till att du har ett spel som flyter bättre. Allt handlar inte om det grafiska. Faktiskt så handlar det mest om hur spelet flyter på och vilken FPS du kan få stadigt.

Skrivet av gorbatjov:

Jag menar alla spel som är tillgängliga på konsolen. Visst är det ett begränsat utbud om man stirrar sig blind på helt ps5-exklusiva spel men varför göra det när det finns ett så mycket större bibliotek? Det mesta flyter så mycket bättre på de nya konsolerna att vissa spel nästan känns som nya upplevelser. Det är iaf vad jag känt vid vissa omspelningar.

Så varför bry sig om en uppgradering nu? Det är då bara en 1 1/2 version av spelet. Att ta det om några år, med dom faktiskt exklusiva titlarna, och på en bättre hårdvara är helt klart att föredra för mig

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Så varför bry sig om en uppgradering nu? Det är då bara en 1 1/2 version av spelet. Att ta det om några år, med dom faktiskt exklusiva titlarna, och på en bättre hårdvara är helt klart att föredra för mig

Är det att föredra för dig så go for it👍. Jag kan dock inte hålla mig så länge^^.

1
Skriv svar