18,5 miljoner Xbox Series sålda, enligt analys

Robot
18,5 miljoner Xbox Series sålda, enligt analys

Men Playstation 5 ska ha nära 50 procent av marknaden.

#microsoft, #nintendo, #playstation-5, #sony, #switch, #xbox-series


Medlem

Ingen Xbox här hemma längre, jag är dock Game Pass-prenumerant. Sjukt värt till PC.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Moderator | Testpilot
Skrivet av Pjotor:

Ingen Xbox här hemma längre, jag är dock Game Pass-prenumerant. Sjukt värt till PC.

Har haft någon mega tur att bara kunnat fortsätta förnya det varje månad för 10 kr. Hållit på sedan Juli typ. Nu går det inte längre


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Sålde Ps4 och hoppade över till Series X ifjol, var inga spel på PS4/5 som lockade längre.
I övrigt så finns det även PS1, PS2, PS3, Nintendo Switch och 2 st PC i huset

Medlem
Skrivet av blackidus:

Sålde Ps4 och hoppade över till Series X ifjol, var inga spel på PS4/5 som lockade längre.
I övrigt så finns det även PS1, PS2, PS3, Nintendo Switch och 2 st PC i huset

PC och xbox, går Inte ihop förmig


signatur

Spela spel är kul ibland.

Qus
Medlem

Köpte nyligen PS5 och är nöjd, personligen gillar jag inte Microsoft och skulle aldrig köpa en Xbox. Hoppas på ännu fler bra spel bara men några har jag att gå igenom.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Pjotor:

Ingen Xbox här hemma längre, jag är dock Game Pass-prenumerant. Sjukt värt till PC.

Tror nog det är fallet för ganska många. Har man man (åtminstone) en rimlig pc är en Xbox ganska överflödig.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör

Är lite förvånad att Series X är så mycket vanligare än Series S i omröstningen. Rätt stor prisskillnad på dem, och S har inte varit otillräcklig i nåt jag kört med den (förutom snålt med lagring). Nåväl, är ju en gamingsite så många köper väl grejer med bättre prestanda kanske. (Och få röster än så kan ändras. Samt att detta inte ger jättepålitliga siffror, förstås.)


signatur
Ambassadör
Xbox

Även om siffrorna bara är gissningar så låter det ju väldigt, väldigt bra. En hel del av Series X-produktionen går också till xCloud-servrar, så det syns ju inte heller i sådana här siffror. Xbox är ju konsol-PC-cloud på ett helt annat sätt en de övriga dessutom. Stabilt!


signatur

Jump in.

Medlem

Tänker finns ju nästan inga exklusiva spel till xbox som inte finns till pc så dom har inte en chans mot sony och så har det varit i alla år.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

Är lite förvånad att Series X är så mycket vanligare än Series S i omröstningen. Rätt stor prisskillnad på dem, och S har inte varit otillräcklig i nåt jag kört med den (förutom snålt med lagring). Nåväl, är ju en gamingsite så många köper väl grejer med bättre prestanda kanske. (Och få röster än så kan ändras. Samt att detta inte ger jättepålitliga siffror, förstås.)

Ja, det är nog lite skevt i en omröstning på en site för sådana som oss.

Jag har för övrigt Series X, PS5 och en Switch igång men ingen Series S jag heller.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av miffot:

PC och xbox, går Inte ihop förmig

Går ihop hos mig. När du kan spela spel med samma sparfil genom båda plattformarna så ser jag ingen poäng att införskaffa en annan konsol.

Extra skönt är det när spelet finns på Gamepass och du slipper köpa spelet.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av SWEBarb:

Tänker finns ju nästan inga exklusiva spel till xbox som inte finns till pc så dom har inte en chans mot sony och så har det varit i alla år.

Ja alltså, de har ju inte samma plattform så jämförelser haltar ju. För PS är konsolförsäljning superviktigt, för Xbox är det en av tre pelare. Spelen släpps samtidigt på konsol, PC och streaming. Spelar du Xbox-spel på PC så spelar du Xbox-spel i ekosystemet, likaså om du streamar via din Samsung TV eller mobil.

Fokus ligger liksom inte i att kränga konsoler, de är bara en av flera vägar in i ekosystemet.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av miffot:

PC och xbox, går Inte ihop förmig

Går jättebra ihop här när man har 2 barn och alla vill spela tillsammans och inte har råd med en varsin PC till alla
Sen är det ju jätteskönt att bara kunna gå över till soffan och slänga omkull sig när man känner för det och fortsätta att spela där på samma sparfil man körde inne på kontoret.

Medlem

Finns inga stora exklusiviteter som lockar, tror det är rätt uppenbart för många vid det här laget. StarField kan bli en sådan men Microsoft är ytterst sega givet den budget man har.

Jag kan själv tänka mig en series X för just StarField men det vill ju till att det inte är Fallout-varning på buggigheten också.

Vad Id Software pysslar med härnäst kan jag också tänka mig blir en säljare för många om de håller i toppformen, men i så fall hoppas jag det är ett nytt IP. Att nästa "Doom/Quake/Wolf/" förmodligen blir exklusivt bara för MS köpt upp dem känns redan givet men är ju inget imponerande alls från Microsofts sida.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ja, det är nog lite skevt i en omröstning på en site för sådana som oss.

Jag har för övrigt Series X, PS5 och en Switch igång men ingen Series S jag heller.

Jag kompenserar det genom att ha två Series S samt XSX och PS5


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Om siffrorna stämmer så ligger xbox series jämnt skägg med Meta Quest 2, nishad VR som "inte slagit igenom"
Tänka sig.. underbetyg till Xbox?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Köpte en Xbox S till frugan och en Xbox X till mig själv *tihi*.
Frugan använder sin S mest till media (streamtjänster etc).

Kör min Xbox X på en 1080p 120hz monitor, så missar 4k upplevelsen, men bryr mig inte så mycket heller. om det.
Kommer införskaffa en Elite kontroller i samband med Jedi: Survivor droppas, sedan blir det nog ett köp av Space Marine 2 på Xbox.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Även om siffrorna bara är gissningar så låter det ju väldigt, väldigt bra. En hel del av Series X-produktionen går också till xCloud-servrar, så det syns ju inte heller i sådana här siffror. Xbox är ju konsol-PC-cloud på ett helt annat sätt en de övriga dessutom. Stabilt!

Finns ju inte en värld eller något perspektiv där 18,5 miljoner över 3 år är bra när närmsta konkurrenten ligger på 32 miljoner.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Sen är det ju jätteskönt att bara kunna gå över till soffan och slänga omkull sig när man känner för det och fortsätta att spela där på samma sparfil man körde inne på kontoret.

Precis detta. Har varit PCMR i 20+ år men otroligt skönt att ha en Xbox Series X i vardagsrummet där man kan fortsätta spela tillsammans med frugan och allmänt umgås istället för att sitta framför en dator själv. Med game pass ultimate ändrades allt och när man får det för ca 40kr/mån är det bara tacka och ta emot!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av kebbe:

Finns ju inte en värld eller något perspektiv där 18,5 miljoner över 3 år är bra när närmsta konkurrenten ligger på 32 miljoner.

Jodå, läs min näst-nästa post efter den du citerade.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Qus:

Köpte nyligen PS5 och är nöjd, personligen gillar jag inte Microsoft och skulle aldrig köpa en Xbox. Hoppas på ännu fler bra spel bara men några har jag att gå igenom.

Köpte nyss en ny Xbox. Personligen gillar jag inte Sony och skulle aldrig köpa en Playstation.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om siffrorna stämmer så ligger xbox series jämnt skägg med Meta Quest 2, nishad VR som "inte slagit igenom"
Tänka sig.. underbetyg till Xbox?

Meta Quest 2 har inte Gamepass

Medlem

Sålde min ps5 1 månad efter jag köpt series x gamepass och at dom flesta vännerna sitter på xbox imed dom inte fick tag i ps5 och älskar verkligen gamepass då alla vänner kan spela tillsammans utan att alla måste köpa spelen. måste lägga till 30 timmar+ på handkontrollerna är verkligen så nice jämfört med 6-7 på dualsense.

It's not a lake, it's an ocean

Har Xbox Series X, Switch och PS5 och köpte dem i just den ordningen (sonen spelar på min Xbox One X). Mest går Series X (tack vare Game Pass och att jag har mitt gamerscore där), PS5 går av och till och min Switch finns det tyvärr sällan tid över för.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av showerguy:

Meta Quest 2 har inte Gamepass

Och det gör bara jämförelsen ännu värre.


signatur

Jag gör ofta ingenting, tills jag gör allt i sista sekund.

Medlem

PS5 och PSVR2. Gav bort oldgen till flickvän och vänner, men har haft alla tidigare playstation vid releasedagen.

Har en ny gamingdator med, men den används pinsamt lite till vanliga spel. Bara Subverse och liknande som inte kommer till konsoler.

Föredrar DualSense och nu med PSVR2 också blir det väldigt lite tid över till andra format och speltjänster, just nu är det bara Starfield som lockar lite. Hoppas det spelet blir extremt bra, för Sony börjar dra iväg lite väl mycket nu. Helt förtjänt iof, PSVR2 med Horizon är det häftigaste jag provat på i spelväg. Men liite mera konkurrens hade nog bara varit nyttigt.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Meta Quest 2 har inte Gamepass

Jo faktiskt, MS har släppt xcloud till Meta Quest 2.
Man har dessutom kunnat köra det inofficiellt via sideloading sen länge


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hade inte Microsoft betalat för Chip Prioritet?

Nää. Det hade dem aldrig.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

PS5 och PSVR2....

offtopic, konsolkrigare måste tydligen in i alla xbox trådar...

12
Skriv svar