Hogwarts Legacy

Robot
Hogwarts Legacy

Två veckor innan releasen har FZ för första gången spelat Hogwarts Legacy.

#hogwarts-legacy


Medlem

Kunde ju inte låta bli, förbokade detta igår tillsammans med Dead Space (som visserligen släpps på fredag hype). Ser enormt fram emot detta, hoppas PC porten blir bra och fungerar något felfritt vid launch (så många spel som släpps opolerade). Men hypen har ökat enormt för detta spel från att vara totalt ointresserad till att förboka.

Medlem

Frågan är om man kan uppskatta spelet som ett "fantasy" spel fast man inte är något "fan" av harry potter filmerna

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Kunde ju inte låta bli, förbokade detta igår tillsammans med Dead Space (som visserligen släpps på fredag hype). Ser enormt fram emot detta, hoppas PC porten blir bra och fungerar något felfritt vid launch (så många spel som släpps opolerade). Men hypen har ökat enormt för detta spel från att vara totalt ointresserad till att förboka.

Haha lustigt, jag gjorde exakt samma sak igår med.
Dead Space känns givet efter vad jag sett och läst. Ska bli jäkligt nice att mysa ner sig med på Fredag kväll.
Hogwarts är lite mer av ett frågetecken än så länge dock känner jag.
Ingen som uttryckt ett riktigt "wow!" än så länge över det och det är lite oroväckande 2 veckor bort liksom.

Medlem

Jag förstår den där känslan av vacker kuliss, och det måste vara otroligt svårt som spelskapare att gå den balansgången i en sådan här miljö. I alla spel jag spelat i liknande miljöer så vill man ju genast utforska gränserna på ett sätt man aldrig skulle göra i verkligheten. Man ser vart man kan gå, vilka objekt man kan påverka...kan man öppna den dörren, gå ut över det stupet, ta någons saker, prata med människor runt omkring osv. Rent idiotiska saker ifall det hade varit på riktigt.
Det hade varit en ren omöjlighet att erbjuda en 100% realism där då spelaren inte beter sig realistiskt i ett spel.

Resurserna det skulle kräva för att få alla människor runt omkring en att reagera som äkta människor, att interagera med alla tänkbara objekt...herregud, jag önskar att jag fick uppleva ett sådant spel under min livstid, men jag räknar inte med det.
Istället får vi nöja oss med omgivningar som försöker se så trovärdiga ut som möjligt, men som ändå bara är kulisser.

Det bästa en spelutvecklare kan göra är att få oss att tro på det vi ser. Hoppar man nedför ett tak så dör man, spontana dörrar är låsta, ALLA NPC' er är inte intresserade av att prata med en, men säger det i en kort kommentar. Misstaget man som utvecklare absolut aldrig får göra är att begränsa utrymmet av de "osynliga väggarna".
Det finns inget moment som förstör inlevelsen mer än det. Lika illa är det med stenar och rötter på ett par cm. höjd som man inte kan hoppa över...ugh!
Conan Exiles är ett bra exempel på en levande värld som blandar både "rekvisita" och påverkbara objekt på ett sätt som känns trovärdigt. Att kunna klättra är ju något så självklart att jag aldrig skulle kunna tänka mig att arbeta på ett open world-spel utan det.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Gaara:

Frågan är om man kan uppskatta spelet som ett "fantasy" spel fast man inte är något "fan" av harry potter filmerna

Väldigt bra fråga. Det äger rum 100 år innan Potter-grejerna, så ur det avseendet kan man nog uppskatta det ändå. Sedan är det ju väldig fokus på Hogwarts-content, det ska man ha i åtanke. Som sagt: bra fråga. Jag gissar på att man känner det där "lilla extra" om man har en relation till miljöerna och begreppen.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Bara tittat någon minut på videon och inte läst än, men kolla in 58 sekunder i första videon, man ser ju styrkan i glasögonen!
Är detta normalt i ett spel? tror jag aldrig sett det innan, nice touch.

Medlem

Spännande, detta. Ser ut att vara en hel del pop-in under kvastflygandet, är det något man märker av även till fots? Känns spontant som att fler LOD-nivåer på karaktärsmodellerna hade varit en bra grej där, men vad vet jag.

Det jag gillar mest med det jag sett och hört hittils är hur jäkla mysigt det ser ut. Om bara frågetecknen runt "Hogwartslivet" får positiva svar så tror jag att man kan ha kul nog med det för att ha lite överseende med eventuella andra brister.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Typiskt spel man INTE vågar förboka.

eld
Medlem

Hatsune Mikus: Hogwarts Legacy ser verkligen bra ut!

Medlem
Skrivet av robbis:

Typiskt spel man INTE vågar förboka.

... men.. tänk om de digitala spelkopiorna tar slut på release eller första veckan!?!?

Medlem
Skrivet av robbis:

Typiskt spel man INTE vågar förboka.

Inte bör förboka*

(Precis som alla andra spel)


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Bra skrivet, Fredrik! Nu fick du mig ännu mer taggad, herre min.

Medlem

Ser fint ut och är säkert jättemysigt. Men hur snabbt kommer man inte att tröttna på de där striderna?
"Levioso - Confringo!"

Tor
Medlem

Hoppas verkligen att detta blir bra nu och inte ett magplask, detta gör mig både skeptisk och hoppfull samtidigt 🙃

Medlem
Skrivet av crulltan:

Ser fint ut och är säkert jättemysigt. Men hur snabbt kommer man inte att tröttna på de där striderna?
"Levioso - Confringo!"

Those are rookie spells - AVADA KEDAVRA!

Inaktiv

En epic fight med Voldermort hade inte suttit fel. Håller tummarna.

Medlem
Skrivet av Force:

Inte bör förboka*

(Precis som alla andra spel)

Jag ser det så här; jag kommer till 110% köpa det dag ett oavsett hur recensionerna ser ut. Jag gillar HP-universumet för mycket för att göra något annat efter att ha sett filmerna och läst/lyssnat på böckerna ett flertal gånger.

Då kan jag lika gärna förboka. Det passar mig dessutom ganska bra att få tillgång 72h tidigare eftersom jag har 5 arbetsnätter i rad med start på releasedagen.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Arzei:

Spännande, detta. Ser ut att vara en hel del pop-in under kvastflygandet, är det något man märker av även till fots? Känns spontant som att fler LOD-nivåer på karaktärsmodellerna hade varit en bra grej där, men vad vet jag.

Det jag gillar mest med det jag sett och hört hittils är hur jäkla mysigt det ser ut. Om bara frågetecknen runt "Hogwartslivet" får positiva svar så tror jag att man kan ha kul nog med det för att ha lite överseende med eventuella andra brister.

Jag tänkte inte på det lika mycket när jag spelade som när jag kollade på videon. Men jo, helt klart mer när man flög än till fots. Lite irriterande, men som sagt: det skavde mer som åskådare.

Skrivet av Foxmulder:

Bra skrivet, Fredrik! Nu fick du mig ännu mer taggad, herre min.

Tackar! Jag är också taggad. Har liksom inte vågat hoppas förrän nu.

Skrivet av crulltan:

Ser fint ut och är säkert jättemysigt. Men hur snabbt kommer man inte att tröttna på de där striderna?
"Levioso - Confringo!"

Striderna kändes betydligt mer intrikata än vad jag trodde. Men man ska ju komma ihåg att jag kastades in i ett ganska sent uppdrag och säkerligen inte nyttjade alla knep och knåp. Ser fram emot att i lugn och tutorial-ro få en bättre bild.

Skrivet av Tor:

Hoppas verkligen att detta blir bra nu och inte ett magplask, detta gör mig både skeptisk och hoppfull samtidigt 🙃

Ja, men verkligen...? Det har känts lite som spelåret 2023:s dark horse. Jag är mer hoppfull nu än förut, men... ja, vi får se.

Skrivet av anon_332538:

En epic fight med Voldermort hade inte suttit fel. Håller tummarna.

För tidigt, tyvärr. Återstår att se vad dom hittar på för big bad. Voldemorts skor är stora att fylla.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av xzeros:

Jag ser det så här; jag kommer till 110% köpa det dag ett oavsett hur recensionerna ser ut. Jag gillar HP-universumet för mycket för att göra något annat efter att ha sett filmerna och läst/lyssnat på böckerna ett flertal gånger.

Då kan jag lika gärna förboka. Det passar mig dessutom ganska bra att få tillgång 72h tidigare eftersom jag har 5 arbetsnätter i rad med start på releasedagen.

Ja ut ditt perspektiv så är det ju jättebra, men om du backar lite och ser på helheten vad förhandsbokningar har gjort mot spelindustrin istället så kanske du kan förstå varför det är dåligt. Det handlar inte om du kommer gilla spelet eller inte, utan att förhandsbokningar tillåter utvecklar att tjäna miljonsummor på icke färdiga spel.

Bara faktumet att man får access till spelet tidigare om man förhandsbokar är ett så jävla tydligt tecken på att utgivarnas största mål är många förhandsbokningar.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Såg bra ut, kanske ska förboka.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Väldigt bra fråga. Det äger rum 100 år innan Potter-grejerna, så ur det avseendet kan man nog uppskatta det ändå. Sedan är det ju väldig fokus på Hogwarts-content, det ska man ha i åtanke. Som sagt: bra fråga. Jag gissar på att man känner det där "lilla extra" om man har en relation till miljöerna och begreppen.

Min fundering med, jag är ju inget fan av serien/världen så för egen del så krävs det ju att spelet kan stå på egna ben rent spelmässigt förutom att det ska krävas en förtjusning av HP. Så ifall underhållningsvärdet är tillräckligt ändå så fungerar det. Får avvakta och se hur det artar sig.

Medlem

Min dators specs klarar spelat mer än val utom på ramminnet så den är inlämnad för uppgradering(från 16 GB till 64 GB) enbart för detta lir. Ser fram emot det som fan Btw har ni sett denna reklamkampanj för spelet

Riktigt najs kampanj Ser så fram emot liret

Medlem

Ser lovande ut. Men har funderingar kring alla NPC-er man sett i trailers osv. Tycker de ser stela ut, känns inte som om det är så mycket "liv" i dem utan mest samma animationer om och om igen. Men återstår väl att se i någon lets play innan man köper.

Medlem

Ni har spelat med handkontroll, men är det ett handkontroll-spel eller tangentbord+mus-spel?

Är sugen men börjar inse att spel-datorn som står ej inkopplad i ett hörn är lite föråldrad och xbone vid tv'n är väl sådär. Köper man till xbox får man ju för det mesta till bägge versionerna men ändå.. (var ju senare release till de andra också)

Medlem

Förbokade.. Det ser lite stelt ut och jag har nog för höga förhoppningar. Men har läst böckerna, sett filmerna typ 12 gånger genom åren. Såå Ja.

Om inget annat kanske jag kan sponsra så att uppföljaren blir bättre. xD

Skrivet av robbis:

Typiskt spel man INTE vågar förboka.

Håller med.. Men samtidigt typ det enda spelet jag har förbokat på en massa år. xD

Medlem

Åh, nu blev man ju inte direkt mindre taggad på spelet - tack för fin preview! ❤️


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Jäklar vad mycket pop-ins. Hoppas verkligen inte att det är detta vi får, ser inte alls ut som ett färdigt spel.

Medlem

Ser absolut mysigt ut men jag väntar nog ett bra tag. Är väl inget riktigt Harry Potter-fan men settingen tilltalar mig verkligen. Sen har jag ju inte ens tagit tag i att inhandla GoW och Elden Ring än:-P. Jisses..

Medlem

En bra med värld med content som är värdigt spelvärlden, så bryr jag mig inte så mycket om skådespeleriet. Men jag kommer absolut inte förboka eller köpa dagen efter release. Jag ska se videos och jag ska inte läsa en enda recension. För många recensioner kommer vara dåliga pga vad som ligger bakom hela den här historien, tyvärr. Det blir streams hos dom som köpt spelet.

12
Skriv svar