Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Medlem
Game Awards

3st VR-spel visades på gameawards

Ghostbusters: Rise of the Ghost Lord | The Game Awards 2022 Trailer | Meta Quest VR
Man får se lite Quest 2 gameplay. Spelet ska även släppas till PCVR och PSVR2

_____

Horizon Call of the Mountain – The Game Awards Teaser Trailer | PS VR2
Lite nytt gameplay från kommande Horizon spelet som går att förboka i en bundle tillsammans med PSVR2 headsetet

_____

Behemoth - Cinematic Reveal Trailer | PS VR2 Games
Skydance Interactive nästa spel, utvecklarna bakom The Walking Dead Saints & Sinners
Playstation Blog


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är det någon här som har provat att spela Flight simulator eller Elite dangerous med flera olika vr-utrustningar? Själv har jag bara kört med HTC Vive och jag tycker att det är svårt att se knappar och reglage i spelen. Viven börjar ju bli till åren så jag funderar att uppgradera till något med högre upplösning. Har kollat på de olika vr-kiten som finns men fakta är en sak, upplevelsen en annan.
Därför undrar jag om någon som har prövat flera olika kanske kan tipsa om vilket håll jag skall rikta min uppmärksamhet.

Medlem
Skrivet av Largus:

Är det någon här som har provat att spela Flight simulator eller Elite dangerous med flera olika vr-utrustningar? Själv har jag bara kört med HTC Vive och jag tycker att det är svårt att se knappar och reglage i spelen. Viven börjar ju bli till åren så jag funderar att uppgradera till något med högre upplösning. Har kollat på de olika vr-kiten som finns men fakta är en sak, upplevelsen en annan.
Därför undrar jag om någon som har prövat flera olika kanske kan tipsa om vilket håll jag skall rikta min uppmärksamhet.

HTC Vive är väldigt lågupplöst.
Oavsett vad du väljer kommer dunfå förbättring.
Jag skulle gissa att HP Reverb G2 eller Pico 4 (med virtual desktop) skulle passa dig.
Pico 4 är förhållandevis billig så värt nästan att bara testa


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Largus:

Är det någon här som har provat att spela Flight simulator eller Elite dangerous med flera olika vr-utrustningar? Själv har jag bara kört med HTC Vive och jag tycker att det är svårt att se knappar och reglage i spelen. Viven börjar ju bli till åren så jag funderar att uppgradera till något med högre upplösning. Har kollat på de olika vr-kiten som finns men fakta är en sak, upplevelsen en annan.
Därför undrar jag om någon som har prövat flera olika kanske kan tipsa om vilket håll jag skall rikta min uppmärksamhet.

Som tidigare nämnts Reverb G2. Har det själv och har testat Elite Dangerous och har man hårdvaran att spela det med Reverbs upplöpsning (går faktiskt att sänka den lite utan problem också utan att tappa särskilt mycket skärpa) så är det tillräckligt skarpt utan problem för mig. Sen finns det ju Pimax-headseten man kan kolla på som ska funka med de basstationer du redan har (om jag minns rätt kan behöva dubbelkollas) som har ännu högre upplösning och hög FoV jämfört med allt annat. Kan vara värt att kika åt det hållet åtminstone men annars är HP Reverb G2 ett prisvärt headset skulle jag säga.

Jag kanske inte kör ED stenhårt i VR sen numera ska sägas, så vet inte exakt hur det ser ut idag, men jag kör en hel del simracing där jag behöver kunna läsa av dashboard på ratt och grafiskt interface med massa information och det funkar där riktigt bra. I dagsläget har jag ingen anledning att kolla på något annat headset.

Medlem
Skrivet av Largus:

Är det någon här som har provat att spela Flight simulator eller Elite dangerous med flera olika vr-utrustningar? Själv har jag bara kört med HTC Vive och jag tycker att det är svårt att se knappar och reglage i spelen. Viven börjar ju bli till åren så jag funderar att uppgradera till något med högre upplösning. Har kollat på de olika vr-kiten som finns men fakta är en sak, upplevelsen en annan.
Därför undrar jag om någon som har prövat flera olika kanske kan tipsa om vilket håll jag skall rikta min uppmärksamhet.

Just checking. Är du säker på att suddigheten bara beror på headsetet? Det är visst massor av bilförare som ser onödigt suddigt utan glasögon utan att de vet om det.

Medlem
Skrivet av Clunk:

Just checking. Är du säker på att suddigheten bara beror på headsetet? Det är visst massor av bilförare som ser onödigt suddigt utan glasögon utan att de vet om det.

Suddigt är kanske inte det OP menar, problemet brukar vara att du sitter så lång bort från virtuella konsollen så att pixlarna glider ihop och allt blir mikroskopiskt. Jag har inte haft problemet i Elite Dangerous då menyerna är tydliga och klara, men jag har problemet i flygsimmar där jag antingen får luta mig framåt för att läsa instrument eller använda zoom funktionen (dvs. om den finns).

Problemet är vanligt på äldre hårdvara och typ HTC Vive där du ofta ställer ner storleken för att få bra FPS, men troligtvis inte på nyare headsets och nyare datorer.

Medlem

Capcom har bekräftat via Playstation blog att Resident evil 8 Village VR kommer vara en gratis DLC till originalspelet.
Release samma dag som PSVR2 22 Februari 2023

https://blog.playstation.com/2022/12/14/resident-evil-village...


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Svenska Resolution Games som får alldeles för lite uppmärksamhet i svensk spelmedia.
Har haft en liten showcase där man visade upp lite spelnyheter.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tack för tipsen. Blir nog att jag tittar närmare på HP Reverb G2.

Medlem
Skrivet av Molotov:

https://blog.playstation.com/tachyon/2022/12/234bc6e6c474c264...

Capcom har bekräftat via Playstation blog att Resident evil 8 Village VR kommer vara en gratis DLC till originalspelet.
Release samma dag som PSVR2 22 Februari 2023

https://blog.playstation.com/2022/12/14/resident-evil-village...

Frågan är vilket spel som blir populärast när konsolen släpps.
Horizon är ju mer skräddarsytt, men jag känner mig nog mer peppad på RE8.

Verkar ju finnas väldigt mycket att spela i alla fall, vet knappt vart jag ska börja riktigt.
Något som jag sätt fram emot väldigt länge är ju Beat saber(med en specifik låt), men det är ju inte bekräftat än. Så det kanske får bli något liknande. Moss och Shadowgate blir nog ganska tidiga titlar för egen del också.

Ska man spela Firewall eller Pavlov?

Hur bra var Rush of blood?

Medlem
Skrivet av Largus:

Tack för tipsen. Blir nog att jag tittar närmare på HP Reverb G2.

Kolla bara så du har vettig hårdvara i övrigt för Reverb g2.

Jag använder Quest 2 med ett 2070 super, 32gb och en ryzen 3950x. Funkar men inte optimalt. Vill man att det ska flyta perfekt så behöver man nog skaffa något bättre. Jag hade nog inte kunnat driva flight sim bra med ett Reverb G2. Jag har 8Gb VRAM på grafikkortet och det är egentligen för lite. Inte bara för flight sim. Halflife alyx beklagar sig tex över mängden vram.

Elite Dangerous är nog en av de bättre VR titlarna om man gillar den sortens spel.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Kolla bara så du har vettig hårdvara i övrigt för Reverb g2.

Jag använder Quest 2 med ett 2070 super, 32gb och en ryzen 3950x. Funkar men inte optimalt. Vill man att det ska flyta perfekt så behöver man nog skaffa något bättre. Jag hade nog inte kunnat driva flight sim bra med ett Reverb G2. Jag har 8Gb VRAM på grafikkortet och det är egentligen för lite. Inte bara för flight sim. Halflife alyx beklagar sig tex över mängden vram.

Elite Dangerous är nog en av de bättre VR titlarna om man gillar den sortens spel.

Värt att notera är att Quest 2 är per automatik mer prestandakrävande för PCVR än vad ett native headset är.
Det är pga prestanda tas ifrån att komprimering mm. Sen drar det prestanda lite beroende på hur spel startas, extra känsligt med OpenXR spel.
Kör man Quest 2 så bör man i första hand försöka köra direkt från Oculus bilbioteket än att köra från SteamVR (även fast själva spelet ligger på Steam)
DVS man måste i vissa fall manuellt lägga in sina spel i oculus innan man startar dom första gången, det kan man "tjäna prestanda" på att göra och som sagt, störst skillnad gör det i OpenXR spel. Där är PCVR via Link/AirLink att rekomendera före Virtual Desktop / SteamVR.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Frågan är vilket spel som blir populärast när konsolen släpps.
Horizon är ju mer skräddarsytt, men jag känner mig nog mer peppad på RE8.

Verkar ju finnas väldigt mycket att spela i alla fall, vet knappt vart jag ska börja riktigt.
Något som jag sätt fram emot väldigt länge är ju Beat saber(med en specifik låt), men det är ju inte bekräftat än. Så det kanske får bli något liknande. Moss och Shadowgate blir nog ganska tidiga titlar för egen del också.

Ska man spela Firewall eller Pavlov?

Hur bra var Rush of blood?

Jag tror att Horizon lär ju ha sålts en hel del iom att det finns som Bundle med headsetet. Jag ser det spelet som ett självklart köp. Känns som PSVR2 variant av Half life Alyx, dvs ett bra spel som även fungerar som ett "tech-demo".
Re8 är jag också pepp på, har inte spelat det då jag anser att Resident Evil idag inte ska spelas på nå annat sätt än i VR.
Glad att jag fick uppleva Re7 på "riktigt" iom dom fantastiska VR-moddarna till PC.

Firewall har jag aldrig spelat men Pavlov är riktigt kul. Känns endå på nå sätt att Firewall kommer vara ett mer finslipat spel. Pavlov görs av en väldigt liten studio, 1 eller 2 man mestadels och är fortfarande ett early access spel.

Rush of blood. Om man säger att jag trodde aldrig en rail shooter kunde vara så bra.
Ett av dom första spelen jag kört på PSVR och ser fram emot Switchback ("uppföljaren")


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Kolla bara så du har vettig hårdvara i övrigt för Reverb g2.

Jag använder Quest 2 med ett 2070 super, 32gb och en ryzen 3950x. Funkar men inte optimalt. Vill man att det ska flyta perfekt så behöver man nog skaffa något bättre. Jag hade nog inte kunnat driva flight sim bra med ett Reverb G2. Jag har 8Gb VRAM på grafikkortet och det är egentligen för lite. Inte bara för flight sim. Halflife alyx beklagar sig tex över mängden vram.

Elite Dangerous är nog en av de bättre VR titlarna om man gillar den sortens spel.

Min burk innehåller en R9 5900X tillsammans med ett RTX 3080 ti. Det borde väl orka driva ett HP headset hoppas jag.
Har lite svårt att få tag på olika headset lokalt för att testa vad som funkar bäst med det jag har.

Medlem
Skrivet av Largus:

Min burk innehåller en R9 5900X tillsammans med ett RTX 3080 ti. Det borde väl orka driva ett HP headset hoppas jag.
Har lite svårt att få tag på olika headset lokalt för att testa vad som funkar bäst med det jag har.

Inga problem.

Medlem

Ska bli kul att ge sig in i VR-träsket lite, har länge velat fram och tillbaka men bokade en PSVR2 idag

Ofta funderat på att slå till på index och liknande men aldrig blivit av och ju mer tiden gått ju mer har jag inte haft lust/sug att sätta upp basstationer och liknande, så inside-out-tracking är ju riktigt nice.

Sony satsar på detta och det är ändå en rejäl uppgradering mot PSVR1, så förhoppningsvis kommer det trycka några spel inom åren som inte bara är vaporware. Finns såklart också några PSVR1 titlar man hade velat testa men det hänger ju helt på utvecklarna då det inte är bakåtkompatibelt.

Alyx är ju såklart något man alltid velat testa och jag har för mig att det är klart att det kommer till PSVR2 nu någon gång 2023.

Medlem

Jag blir mer och mer sugen på ett RTX 4090. Men behöver fler anledningar till att skaffa ett. Att Maxa VR spel kanske är anledning nog.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag blir mer och mer sugen på ett RTX 4090. Men behöver fler anledningar till att skaffa ett. Att Maxa VR spel kanske är anledning nog.

Ska väl va om du har något enskilt lir typ fs 2020. Annars behöver man ju inte ruinera sig för generell vr bara vissa simulationwr som kräver mer. Mitt 3080 känns borderline för en del simulationer med lättdrucken rift s men det är enda anledningen jag kan hitta. Jag är mer ute efter första vr headsetet bra nog för att se film på. Varjo aero kanske är där men känner inte för att bränna de pengarna. Kan ju se karusellen jag startar där jag vill matcha med 4090, senaste cpu:erna etc för att få fs 2020 att riktigt flyta.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Ska väl va om du har något enskilt lir typ fs 2020. Annars behöver man ju inte ruinera sig för generell vr bara vissa simulationwr som kräver mer. Mitt 3080 känns borderline för en del simulationer med lättdrucken rift s men det är enda anledningen jag kan hitta. Jag är mer ute efter första vr headsetet bra nog för att se film på. Varjo aero kanske är där men känner inte för att bränna de pengarna. Kan ju se karusellen jag startar där jag vill matcha med 4090, senaste cpu:erna etc för att få fs 2020 att riktigt flyta.

Ja0 men jag hade nog skaffat en 4K skärm också i så fall med HDR så att man höjer upplevlesen lite mer. Är dock orolig att många youtube videos och bilder osv när man surfar på nätet ser kass ut i 4K upplösning när allt annat är i lägre upplösning.
Jag använder ju datorn till allt möjligt.

Att se film i VR tror jag inte är någon hit. Finns ju andra headset som inte är vr men som gjord för film.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Att se film i VR tror jag inte är någon hit. Finns ju andra headset som inte är vr men som gjord för film.

Jo, jag gav upp det där och är inte 100 på att bredare FOV hade hjälpt heller. Upplevelsen är väldigt dålig åtminstone med standard VR speciellt om du vill ha en stor skärm, många headsets är mellan 110'-130' FOV och du får inte samma upplevelse som IRL (kanske undantag med headsets som t.ex. PiMax som har från 150' till 210' FOV).

Vill du ha en bio upplevelse hemma så är det bättre att köpa en 50" TV eller projektor och sätta dig framför den istället. Jag har kört en dual 80" x 2 LED projektor setup tidigare (BenQ GP2) med EyeFinity och att spela spel på den var skitcoolt.

Medlem
Skrivet av heady89:

Ska bli kul att ge sig in i VR-träsket lite, har länge velat fram och tillbaka men bokade en PSVR2 idag

Ofta funderat på att slå till på index och liknande men aldrig blivit av och ju mer tiden gått ju mer har jag inte haft lust/sug att sätta upp basstationer och liknande, så inside-out-tracking är ju riktigt nice.

Sony satsar på detta och det är ändå en rejäl uppgradering mot PSVR1, så förhoppningsvis kommer det trycka några spel inom åren som inte bara är vaporware. Finns såklart också några PSVR1 titlar man hade velat testa men det hänger ju helt på utvecklarna då det inte är bakåtkompatibelt.

Alyx är ju såklart något man alltid velat testa och jag har för mig att det är klart att det kommer till PSVR2 nu någon gång 2023.

Alyx är fortfarande bara rykten ännu, inget utannonserat men inte heller dementerat vad jag vet.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Jo, jag gav upp det där och är inte 100 på att bredare FOV hade hjälpt heller. Upplevelsen är väldigt dålig åtminstone med standard VR speciellt om du vill ha en stor skärm, många headsets är mellan 110'-130' FOV och du får inte samma upplevelse som IRL (kanske undantag med headsets som t.ex. PiMax som har från 150' till 210' FOV).

Vill du ha en bio upplevelse hemma så är det bättre att köpa en 50" TV eller projektor och sätta dig framför den istället. Jag har kört en dual 80" x 2 LED projektor setup tidigare (BenQ GP2) med EyeFinity och att spela spel på den var skitcoolt.

Nja jag vet inte om jag håller med. Mitt enda problem är screendoor och för låg upplösning då. Reverb G2 var faktiskt rätt nära acceptabel 720p projektor upplevelse men screendoor som förvisso även en del projektorer dras med har jag så svårt för

headset utan headtracking har ju lägre fov då mer inte behövs. så ser inte hur 100 fov är någon slags begränsning för bioupplevelsen. Det är ju bara röra på nacken om du kör med vr headsets i virtuella biosalonger. Tycker miljöombytet är riktigt häftigt. Se film i yttre rymden är en favorit

Jag har en 55" tv och den ger ingen biokänsla i närheten av vad vr ger mig häckandes 50 cm ifrån. Det var ett riktigt kasst råd
de biosalonger jag har i rift S slår filmstaden umeå iaf så nog tycker jag det fungerar det är bara grafiken som måste upp några pinnhål.

Sen så fungerar ju 3d ypperligt i vr men det är ju så jäkla mäckligt få det att fungera på pc förutom då att få nya filmer släpps i 3D.

Medlem
Skrivet av Shodan:

de biosalonger jag har i rift S slår filmstaden umeå iaf så nog tycker jag det fungerar det är bara grafiken som måste upp några pinnhål.

Sen så fungerar ju 3d ypperligt i vr men det är ju så jäkla mäckligt få det att fungera på pc förutom då att få nya filmer släpps i 3D.

Det där är väl en smaksak. Jag bor i Umeå och såg nyss Avatar 2 i salong 4. Har även ett Oculus rift S och tycker inte upplevelsen i Rift S är bättre. Sen är ljudet i Rift S inte jättebra, men man kan ju köra via högtalarna i så fall.

Skulle dock aldrig orka se 3 timmar Avatar 2 i VR jämfört på tv eller bio.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Hur kan fov ha så stor betydelse för att titta på 2d film i VR som jag antar vad ni menar?
Man sitter väll på ett avstånd så man ser hela den virtuella skärmen endå, att sitta nära och måste titta omkring med ögonen ja då är väll FOV en begränsande faktor, Men vad som också är begränsning är linserna. Dom flesta linser förutom pankakslinser som kommer i nyare generationer har ju sweetspot, dvs det blir ju suddigare mot kanterna.

jag tycker inte heller om att kolla på film i VR, tycker det mesta känns för lågupplöst fortfarande. Men har inte provat seriöst egentligen har ju varit med youtube och från dator osv som inte ens varit 4k.
Och så har jag varit på anime-bio i VRChat men anime är väll mer förlåtande


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lonian:

Det där är väl en smaksak. Jag bor i Umeå och såg nyss Avatar 2 i salong 4. Har även ett Oculus rift S och tycker inte upplevelsen i Rift S är bättre. Sen är ljudet i Rift S inte jättebra, men man kan ju köra via högtalarna i så fall.

Skulle dock aldrig orka se 3 timmar Avatar 2 i VR jämfört på tv eller bio.

Nej precis men det är väl främst för att den grafiska upplevelsen är för dålig eller har du anlag för rörelsesjuka? Du hade väl inte hellre sett filmen hemma på en sketen 50":are. Hade du fått lika bra bild eller bättre så hade du väl vart rätt så nöjd?

Jag tycker inte heller Rift S eller reverb håller som sagt. Även testat pimax tycker bara bevisade hur oviktigt vidare fov är för bio men att bio i vr är absolut grymt tycker jag redan oculus cv1 lyckades visa på. Helt fantastiskt att bara kunna fokusera på filmen med så effektiva skygglappar. Det är svårt mörklägga så man inte kan se handen framför sig annars.

Sen en film som verkligen känns designad för vr var hardcore henry. Jäklar vilken karusell det var. Den är jag glad att jag såg i VR trots SDE och allt

Medlem

Sony CES 2023 har PSVR2 som logga.

RE8 på rea och inkluderar PSVR2 version.
Det är nog det spelet som jag ser fram emot mest.

PSVR 2 börjar eller har sålt slut, går inte boka längre hos inet och webhallen, i alla fall.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sony CES 2023 har PSVR2 som logga.
https://youtu.be/UVMcjxW68Bc

RE8 på rea och inkluderar PSVR2 version.
Det är nog det spelet som jag ser fram emot mest.

PSVR 2 börjar eller har sålt slut, går inte boka längre hos inet och webhallen, i alla fall.

Oh ser fram emot CES 2023, är det januari?

Jag ser fram emot Re8 som jag har liggande här hemma men aldrig kört
Horizon eftersom jag köpte headset inkl det spelet.
Ser även fram emot switchback. Rush of blood var det första psvr speöet jag körde, hittade aldrig bättre railshooter eftet det

Sen är jag i valet och kvalet om jag ska köpa saints & sinners chapter 2 till PC i februari eller vänta på PSVR2 version i Mars.
Lutar åt PSVR2, känns som jag kommer vilja köra multiplattform på PSVR2 tills jag har ett bättre headset för PCVR. Men det är ju den där sladden, kör Quest 2 nu så väldigt skönt med trådlöst

Det är trådlöst vs trådat men bättre "bild"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Oh ser fram emot CES 2023, är det januari?

Jag ser fram emot Re8 som jag har liggande här hemma men aldrig kört
Horizon eftersom jag köpte headset inkl det spelet.
Ser även fram emot switchback. Rush of blood var det första psvr speöet jag körde, hittade aldrig bättre railshooter eftet det

Sen är jag i valet och kvalet om jag ska köpa saints & sinners chapter 2 till PC i februari eller vänta på PSVR2 version i Mars.
Lutar åt PSVR2, känns som jag kommer vilja köra multiplattform på PSVR2 tills jag har ett bättre headset för PCVR. Men det är ju den där sladden, kör Quest 2 nu så väldigt skönt med trådlöst

Det är trådlöst vs trådat men bättre "bild"

5e Januari kl 02:00 säger youtube länken☺

Jag är nog lite snålare och kommer börja med RE8 och lite gratisportar som finns/kommer finnas på rea först. Så jag är hypad för spelen, men har ingen brådska eftersom att det finns så mycket att spela ändå. Kommer dock följa recensioner och förmodligen köpa något mer ifall det blir några tidiga måste ha spel.

Blir nog köp på alla du nämnde, såsmåningom.

Jag tar dock kvalite framför trådlöst alla dagar i veckan just nu. Har ingen användning av att bära med mig headsetet heller.

Skrivet av Largus:

Min burk innehåller en R9 5900X tillsammans med ett RTX 3080 ti. Det borde väl orka driva ett HP headset hoppas jag.
Har lite svårt att få tag på olika headset lokalt för att testa vad som funkar bäst med det jag har.

Jag kör Reverb G2 med ett 2070 Super, det funkar, men man får vara beredd på att trixa mycket med inställningar och program.
Ett tips är att hämta OpenComposite och kringgå SteamVR helt och hållet, sedan OpenXR Toolkit och använda FSR och Fixed Foveted Rendering. Med dessa kan jag köra de flesta spelen med bra flyt, speciellt Microsoft Flight Simulator 2020 - där jag kan ställa in genom OpenXR Toolkit att låsa till 30fps med motion reprojection, vilket gör att jag kan köra 100% resolution med de mesta ögongodis påslaget.

Medlem

Hyper Dash är nu free to play. Spelade det en del under betan för tre år sen och hade kul.

Någon som testat utvecklarens nya lir Breachers?

Skriv svar