FZ Play - The Callisto Protocol

Robot
FZ Play - The Callisto Protocol
Medlem

Härligt, I will be there! (Om ja inte somnar i soffan av utmattning...) 😀

Medlem

Jag gav upp och skickade in en förfrågan om återbetalning hos Steam, fick den också, finns mycket att klaga på med "duck" och combat-mekanik som är riktigt dåliga.

Men främst hur dåligt optimerat spelet är för PC, kanske kan spelet bli en höjdare i framtiden men ogillar att man släpper ett spel som inte är redo att släppas.

Inaktiv

Tidssparande tips till Wakkaah:

  • Stäng av Motion Blur. Det är sjukt mycket motion blur i spelet. Kunde inte ens läsa skärmarna. Kändes som jag var "8 tequila-shots full".

  • Man måste trycka E för att öppna dörrar som det står Unlocked på. De öppnas inte automatiskt.

  • Håll inne Dodge-knappen länge. Det tog mig en bra stund att inse att man ska hålla inne A eller D rätt länge och inte bara just när fienden slår. Dog många gånger i onödan pga det.

  • Det är inte lönt att gå runt att stampa alla lik man ser. Bara de man dödat tappar loot. (rätta mig gärna om nån har märkt annorlunda)

  • Stäng av Mouse Smoothing för att sikta lättare.

Moderator

@anon_79617 Tack för alla tips. Vissa är aktuella, andra inte. Jag ska nämligen spela på PS5 under kvällens stream!

Inaktiv

@Wakkah förmodligen en mer smooth upplevelse än på PC!
Ett till tips: Man dör direkt om man bara så snuddar vid de snurrande köttkvarnarna som fullt rimligt finns utplacerade lite överallt i spelet.

Medlem

Tycker dodge och block fungerar riktigt bra med kontroller
Spelet är snyggt som Diana Ross i unga år
Jag gillar det skarpt, mkt bra stämning

Inaktiv

Mjo, känns som ett rätt vettigt spel ändå. PC-stutters till trots.
Det största jag har att klaga på är att viss combat-movement är lite konstig. Man kan inte hoppa ner för ledges när man är i "combat mode" och man blir liksom "låst" i combat, så ibland kan man inte undvika ovan nämnda köttkvarnar bara för man klickat på attack en gång. Bara att se på när den kommer farande och köttar ner en.
Sen är det som sagt inte riktigt horror för mig. Mer splatter-action. Men det kan ju vara bra med.

Medlem

Har ej spelat än. Men om folk klagar att det är för likt Dead space, se det som Darksouls vs Bloodborne eller Elden ring så är de ju extremt lika.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Har ej spelat än. Men om folk klagar att det är för likt Dead space, se det som Darksouls vs Bloodborne eller Elden ring så är de ju extremt lika.

Problemet är kanske att dead space är 15 år gammalt och att folk förväntade sig någon form av utveckling rent spelmekaniskt?
Och om jag inte minns fel så fick jag iaf i dead space backtracka och utforska lite för att låsa upp dörrar och pussla lite för att komma vidare? Här är det rum efter rum efter rum i total linjär ordning utan tanke.
Okej. Det kan kanske funka om combaten är rolig, men här kan jag hålla styrspaken åt sidan hela tiden och dodgea varenda attack och bara leta efter rätt tillfälle för attack. Om och om igen.
Nä det är skittråkigt att spela och inte det minsta skrämmande. Att kalla detta ett skräckspel är pinsamt.
Men ja, snygg grafik har det. Riktigt snyggt är det. Men det är nog också den enda fördelen jag kan se.

Medlem

Splattergenren känns ju väldigt repetitiv, hur kul är det med dessa ultravåldsfightsekvenser och att stampa på lik?
Jag har inte ens spelat spelet, men det man sett i videos så känns det inte lockande.

Medlem

Stämningen är svinbra gjord, och grafiken är realistisk, men tycker inte att det räcker. Combaten bjuder inte på mycket variation av det lilla man har sett på videos.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Splattergenren känns ju väldigt repetitiv, hur kul är det med dessa ultravåldsfightsekvenser och att stampa på lik?
Jag har inte ens spelat spelet, men det man sett i videos så känns det inte lockande.

Dead space 1-3 finns på gamepass om du vill stampa på monster.
Det var spännande för 15 år sedan.
Not so much nu.
Men det är snyggt! 🙄

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Dead space 1-3 finns på gamepass om du vill stampa på monster.
Det var spännande för 15 år sedan.
Not so much nu.
Men det är snyggt! 🙄

Jaså? Jag har Dead Space på 360.
Men hur som haver, jag vill minnas att det inte var så mycket splatter då, utan mer ett skräckspel. Kan vara att jag inte minns allt stampade, spelade aldrig klart det för jag tyckte det var för läskigt. 😛

Medlem
Skrivet av tuxsmasher:

Stämningen är svinbra gjord, och grafiken är realistisk, men tycker inte att det räcker. Combaten bjuder inte på mycket variation av det lilla man har sett på videos.

Jag spelade 3 timmar igår på ps5 och jag kan säga att någon form av ragdoll fysik eller möjlighet till fiffiga eller plötsliga händelser är totalt icke existerande. Alla attacker är förutbestämda moves som dessutom kan bli avbrutna mitt i med samma falback varje gång.
Jag kanske är bortskämd av Fifa spelens fysik men jag hade nog förväntat mig mer här

Medlem
Skrivet av Håkan:

Jaså? Jag har Dead Space på 360.
Men hur som haver, jag vill minnas att det inte var så mycket splatter då, utan mer ett skräckspel. Kan vara att jag inte minns allt stampade, spelade aldrig klart det för jag tyckte det var för läskigt. 😛

Konceptet var samma och samma stampande och splatter fanns även då, med skillnaden att det inte var monster i VARJE rum och att man ibland behövde lösa nåt pussel eller hitta nån terminal för att låsa upp en dörr för att komma vidare. Inte speciellt nytänkande ens då, men det skapade iaf lite obehagskänsla. Det gör inte callisto protocol.
Senast jag kände obehag och svettades var när jag är i the Baker mansion som jag ibland vågar mig på med psvret på skallen.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Dead space 1-3 finns på gamepass om du vill stampa på monster.
Det var spännande för 15 år sedan.
Not so much nu.
Men det är snyggt! 🙄

Antar att du inte tänkt spela Dead space remake då.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd

Stridssystemet är helt wackoo.

Medlem

Det spelar ingen roll vad folk säger. Jag kommer att stampa alla lik i spelet riktigt ordentligt. Det är min religion nu!

Chefredaktör
Skrivet av AndyZedd:

Spelet är snyggt som Diana Ross i unga år

Tack för målande beskrivning!
Nu är peppen ännu högre. (Har inte hunnit testa än!)

1
Skriv svar