Vissa av Netflix-Witchers författare "ogillade" och "hånade" böckerna och spelen

Avstängd
Skrivet av eld:

Du kanske vill sitta ner en stund.

Hans filmer är extremt politiska.

Det är dock hans egna originalvision.
Blir annorlunda när man ska tolka någon annans verk och kanske har en världsåskådning som markant skiljer sig från originalskaparens.

Att någon gör politiska filmer efter sina egna visioner tror jag inte är det folk stör sig på utan att "allt" ska processas genom samma maskineri och spegla samma "värderingar" oavsett vad det är för material.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Där dagens agenda och politik helt ignoreras.

Minns du inte vad du skriver?

Medlem
Skrivet av eld:

Du kanske vill sitta ner en stund.

Hans filmer är extremt politiska.

Haha! Det här påminner mig om när någon högeridiot i Amerika älskade Rage against the machine tills han insåg bandets politiska inställning.. 😂

Medlem
Skrivet av eld:

Du kanske vill sitta ner en stund.

Hans filmer är extremt politiska.

Skrivet av zevile:

Haha! Det här påminner mig om när någon högeridiot i Amerika älskade Rage against the machine tills han insåg bandets politiska inställning.. 😂

Det är dock inte samma sak som att ändra innehållet för att förmedla en politisk åsikt.
Precis som CosmicPunch skriver.

Medlem
Skrivet av zevile:

när någon högeridiot

Jävlar vad toxic stämning det är i den här tråden. Jag som både har sett Wticher-serien på netflix, läst den första boken och spelat ett av spelen åtminstone tänkte först ge mina tankar på saken men vid närmare eftertanke så kan det kvitta. Ni får ha det så kul med pajkastningen.

Medlem
Skrivet av zevile:

Minns du inte vad du skriver?

Jo. Så förklara exakt vad du menar nu.
För jag skrev aldrig någonsin något i stil med att "Utseende/hudfärg/kön/sexuell läggning gör inte en dålig serie/film/spel"

Det var du som drog upp detta helt random.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Jävlar vad toxic stämning det är i den här tråden. Jag som både har sett Wticher-serien på netflix, läst den första boken och spelat ett av spelen åtminstone tänkte först ge mina tankar på saken men vid närmare eftertanke så kan det kvitta. Ni får ha det så kul med pajkastningen.

Jag försökte tala om Witcher (vad jag tyckte var bra och mindre bra) men min kommentar blev borttagen. Det blir så när vissa alltid drar in politik i dessa trådar, utan någon grund.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jo. Så förklara exakt vad du menar nu.
För jag skrev aldrig någonsin något i stil med att "Utseende/hudfärg/kön/sexuell läggning gör inte en dålig serie/film/spel"

Det var du som drog upp detta helt random.

Nej, det är du som behöver förklara exakt vad den politiska agendan är bakom Witcher serien? Vad är den politiska agendan som förstör många medier? Jag försöker förstå.

Om vi tar LOTR som exempel, som du tyckte om (likt alla oss andra) - Var det då "woke" av PJ att skippa Glorfindel från böckerna helt och låta Arwen bli en stark krigarkvinna och rädda Frodo efter Weathertop? Blev produkten förstörd av denna politiska agenda?

eld
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Det är dock inte samma sak som att ändra innehållet för att förmedla en politisk åsikt.
Precis som CosmicPunch skriver.

Som det skrevs, tidigare, vad försöker tex. witcher serien förmedla rent politiskt?

Fast det är ju inte Netflix som skriver manuset till the Witcher? Netflix är en distributör av film och tv serier. Manuset skrivs och folk på ett produktionsbolag inte sant? Det är också dem som producerar filmen eller tv serien och den distribueras av Netflix sen.

Medlem
Skrivet av zevile:

Nej, det är du som behöver förklara exakt vad den politiska agendan är bakom Witcher serien? Vad är den politiska agendan som förstör många medier? Jag försöker förstå.

Om vi tar LOTR som exempel, som du tyckte om (likt alla oss andra) - Var det då "woke" av PJ att skippa Glorfindel från böckerna helt och låta Arwen bli en stark krigarkvinna och rädda Frodo efter Weathertop? Blev produkten förstörd av denna politiska agenda?

Skrivet av eld:

Som det skrevs, tidigare, vad försöker tex. witcher serien förmedla rent politiskt?

Jag vet inte för jag har inte sett. Mitt inlägg var riktat mot det som skrevs i tråden främst. Inte just Witcher som nyheten handlade om.
Jag skrev aldrig något om Witcher eller ens nämnde Witcher.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag vet inte för jag har inte sett. Mitt inlägg var riktat mot det som skrevs i tråden främst. Inte just Witcher som nyheten handlade om.
Jag skrev aldrig något om Witcher eller ens nämnde Witcher.

Du har alltså inget bra svar på vad den destruktiva politiska agendan är som du talar om. Okej, tack! Då kan vi försöka hålla oss till ämnet.

Medlem
Skrivet av zevile:

Du har alltså inget bra svar på vad den destruktiva politiska agendan är som du talar om. Okej, tack! Då kan vi försöka hålla oss till ämnet.

Ja du verkar vilja prata om något som jag inte ens pratat om!

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ja du verkar vilja prata om något som jag inte ens pratat om!

Återigen - "Där dagens agenda och politik helt ignoreras.". Ett citat från dig. Politik och agendor i media var inget jag började prata om utan det var du. Varför försöker jag ens

Medlem
Skrivet av zevile:

Återigen - "Där dagens agenda och politik helt ignoreras.". Ett citat från dig. Politik och agendor i media var inget jag började prata om utan det var du. Varför försöker jag ens

Ja. Det finns media som inte påverkas av det på samma vis som annat.
Hur det är exakt med Witcher serien vet jag inte. Skrev aldrig om just Witcher.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Det är dock inte samma sak som att ändra innehållet för att förmedla en politisk åsikt.
Precis som CosmicPunch skriver.

Vi kan anta att några av de mest tolkade verken genom tiderna är skrivna av dramatikern William Shakespeare.

Gott så, men under Shakespeares livstid tid var det helt otänkbart att kvinnor skulle arbeta som seriösa skådespelare så alla drottningar, prinsessors och älskarinnors roller spelades av män i kvinnokostymer, allt annat skulle på den tiden vara kommersiellt självmord och anses som vulgärt.

När tiderna ändras, ändras också framförandet och tolkandet av verk i takt med samhällets aktuella normer och utveckling. Nya tider, nya ideal, så år 1690 spelades Desdemona i Shakespeares Othello för första gången av en riktig kvinna, nu gick det inte längre att backa bandet. Till prinsessor utklädda män var förpassat till en svunnen era.

Fast forward och idag skulle vi helt enkelt inte köpa att män spelade alla kvinnors roller på film, inte ens om det gällde Othello. Men vad skulle Shakespeare tänkt? Skulle han satt i kaffet i vrångstrupen om han såg en kvinna spela Desdemona? Skulle han uppfatta det som vulgärt precis som normerna i hans samtid? Kanske skulle han vara nöjd? Ingen vet och inte spelar det heller särskilt stor roll.

Samhällen växer, reformeras, omvärderas, underhållning och kultur är inte isolerade öar utan följer med olika takt och vilja med i samhällsutvecklingen. Ibland går det långsamt ibland går det snabbt och vissa bitar ändrar sig aldrig. Ett faktum vare sig man gillar den rådande tidens anda eller inte. Tolkning eller originalverk, allt påverkas av tiden och människorna i den.

”Det handlar om pengar” sägs det ibland som om det vore något syndigt men
underhållningsbranschen är en del av ekonomin och precis som allt annan affärsverksamhet påverkas och förhåller den sig till samtiden, dess strömningar och förändringar, det är oundvikligt och helt naturligt.

Finns det något rätt eller fel hur i ett verk tolkas och framförs? Det är alltid upp till den enskilde betraktaren att avgöra.

Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Vi kan anta att några av de mest tolkade verken genom tiderna är skrivna av dramatikern William Shakespeare.

Gott så, men under Shakespeares livstid tid var det helt otänkbart att kvinnor skulle arbeta som seriösa skådespelare så alla drottningar, prinsessors och älskarinnors roller spelades av män i kvinnokostymer, allt annat skulle på den tiden vara kommersiellt självmord och anses som vulgärt.

När tiderna ändras, ändras också framförandet och tolkandet av verk i takt med samhällets aktuella normer och utveckling. Nya tider, nya ideal, så år 1690 spelades Desdemona i Shakespeares Othello för första gången av en riktig kvinna, nu gick det inte längre att backa bandet. Till prinsessor utklädda män var förpassat till en svunnen era.

Fast forward och idag skulle vi helt enkelt inte köpa att män spelade alla kvinnors roller på film, inte ens om det gällde Othello. Men vad skulle Shakespeare tänkt? Skulle han satt i kaffet i vrångstrupen om han såg en kvinna spela Desdemona? Skulle han uppfatta det som vulgärt precis som normerna i hans samtid? Kanske skulle han vara nöjd? Ingen vet och inte spelar det heller särskilt stor roll.

Samhällen växer, reformeras, omvärderas, underhållning och kultur är inte isolerade öar utan följer med olika takt och vilja med i samhällsutvecklingen. Ibland går det långsamt ibland går det snabbt och vissa bitar ändrar sig aldrig. Ett faktum vare sig man gillar den rådande tidens anda eller inte. Tolkning eller originalverk, allt påverkas av tiden och människorna i den.

”Det handlar om pengar” sägs det ibland som om det vore något syndigt men
underhållningsbranschen är en del av ekonomin och precis som allt annan affärsverksamhet påverkas och förhåller den sig till samtiden, dess strömningar och förändringar, det är oundvikligt och helt naturligt.

Finns det något rätt eller fel hur i ett verk tolkas och framförs? Det är alltid upp till den enskilde betraktaren att avgöra.

Väl skrivet! Håller med.

Avstängd
Skrivet av Pappa Zappa:

Vi kan anta att några av de mest tolkade verken genom tiderna är skrivna av dramatikern William Shakespeare.

Gott så, men under Shakespeares livstid tid var det helt otänkbart att kvinnor skulle arbeta som seriösa skådespelare så alla drottningar, prinsessors och älskarinnors roller spelades av män i kvinnokostymer, allt annat skulle på den tiden vara kommersiellt självmord och anses som vulgärt.

När tiderna ändras, ändras också framförandet och tolkandet av verk i takt med samhällets aktuella normer och utveckling. Nya tider, nya ideal, så år 1690 spelades Desdemona i Shakespeares Othello för första gången av en riktig kvinna, nu gick det inte längre att backa bandet. Till prinsessor utklädda män var förpassat till en svunnen era.

Fast forward och idag skulle vi helt enkelt inte köpa att män spelade alla kvinnors roller på film, inte ens om det gällde Othello. Men vad skulle Shakespeare tänkt? Skulle han satt i kaffet i vrångstrupen om han såg en kvinna spela Desdemona? Skulle han uppfatta det som vulgärt precis som normerna i hans samtid? Kanske skulle han vara nöjd? Ingen vet och inte spelar det heller särskilt stor roll.

Samhällen växer, reformeras, omvärderas, underhållning och kultur är inte isolerade öar utan följer med olika takt och vilja med i samhällsutvecklingen. Ibland går det långsamt ibland går det snabbt och vissa bitar ändrar sig aldrig. Ett faktum vare sig man gillar den rådande tidens anda eller inte. Tolkning eller originalverk, allt påverkas av tiden och människorna i den.

”Det handlar om pengar” sägs det ibland som om det vore något syndigt men
underhållningsbranschen är en del av ekonomin och precis som allt annan affärsverksamhet påverkas och förhåller den sig till samtiden, dess strömningar och förändringar, det är oundvikligt och helt naturligt.

Finns det något rätt eller fel hur i ett verk tolkas och framförs? Det är alltid upp till den enskilde betraktaren att avgöra.

Att kvinnor inte fick vara skådespelare i gamla England och att män fick spela kvinnorna istället begränsade ju förmodligen uppsättningarnas potential eftersom Shakespeare skrev pjäser som faktiskt innehöll kvinnliga karaktärer.
På samma sätt tycker jag att dagens filmer och tv-serier begränsas av att de måste ha en mångfald av skådespelare, även när det inte nödvändigtvis passar materialet.

Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Vi kan anta att några av de mest tolkade verken genom tiderna är skrivna av dramatikern William Shakespeare.

Gott så, men under Shakespeares livstid tid var det helt otänkbart att kvinnor skulle arbeta som seriösa skådespelare så alla drottningar, prinsessors och älskarinnors roller spelades av män i kvinnokostymer, allt annat skulle på den tiden vara kommersiellt självmord och anses som vulgärt.

När tiderna ändras, ändras också framförandet och tolkandet av verk i takt med samhällets aktuella normer och utveckling. Nya tider, nya ideal, så år 1690 spelades Desdemona i Shakespeares Othello för första gången av en riktig kvinna, nu gick det inte längre att backa bandet. Till prinsessor utklädda män var förpassat till en svunnen era.

Fast forward och idag skulle vi helt enkelt inte köpa att män spelade alla kvinnors roller på film, inte ens om det gällde Othello. Men vad skulle Shakespeare tänkt? Skulle han satt i kaffet i vrångstrupen om han såg en kvinna spela Desdemona? Skulle han uppfatta det som vulgärt precis som normerna i hans samtid? Kanske skulle han vara nöjd? Ingen vet och inte spelar det heller särskilt stor roll.

Samhällen växer, reformeras, omvärderas, underhållning och kultur är inte isolerade öar utan följer med olika takt och vilja med i samhällsutvecklingen. Ibland går det långsamt ibland går det snabbt och vissa bitar ändrar sig aldrig. Ett faktum vare sig man gillar den rådande tidens anda eller inte. Tolkning eller originalverk, allt påverkas av tiden och människorna i den.

”Det handlar om pengar” sägs det ibland som om det vore något syndigt men
underhållningsbranschen är en del av ekonomin och precis som allt annan affärsverksamhet påverkas och förhåller den sig till samtiden, dess strömningar och förändringar, det är oundvikligt och helt naturligt.

Finns det något rätt eller fel hur i ett verk tolkas och framförs? Det är alltid upp till den enskilde betraktaren att avgöra.

Att använda ett verk för att driva en viss socio-politisk agenda, oavsett åskådning, är knappast en fråga om "tolkning". Det är bara respektlöst och påvisar bristande kreativitet.

eld
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Att använda ett verk för att driva en viss socio-politisk agenda, oavsett åskådning, är knappast en fråga om "tolkning". Det är bara respektlöst och påvisar bristande kreativitet.

Vad är den där socio-politiska agendan som nämns så mycket?

Den enda agendan jag sett i film och serier är att tjäna pengar.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Att kvinnor inte fick vara skådespelare i gamla England och att män fick spela kvinnorna istället begränsade ju förmodligen uppsättningarnas potential eftersom Shakespeare skrev pjäser som faktiskt innehöll kvinnliga karaktärer.
På samma sätt tycker jag att dagens filmer och tv-serier begränsas av att de måste ha en mångfald av skådespelare, även när det inte nödvändigtvis passar materialet.

Witcher serien hade varit precis lika medelmåttig om man bytte ut några skådisar...

Skrivet av Alexraptor:

Att använda ett verk för att driva en viss socio-politisk agenda, oavsett åskådning, är knappast en fråga om "tolkning". Det är bara respektlöst och påvisar bristande kreativitet.

Här kommer stora ord igen som "socio-politisk agenda". Till skillnad från föregående person kanske du har ett konkret exempel på detta? Vad är agendan i t.ex. Witcher serien?

Avstängd
Skrivet av eld:

Vad är den där socio-politiska agendan som nämns så mycket?

Den enda agendan jag sett i film och serier är att tjäna pengar.

Att förespråka mångkultur, mångfald, feminism, hedonism, normkritik, social rättvisa, inkludering och sådant.

Tror det där om att allt handlar om att optimera vinster och att det är den enda drivkraften för företag inte är hela sanningen. När det kommer till megaföretagen har de så mycket pengar och så stora vinstmarginaler att jag tror att det istället börjar handla om "vad ska vi göra med alla våra pengar".

eld
Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Att förespråka mångkultur, mångfald, feminism, hedonism, normkritik, social rättvisa, inkludering och sådant.

Vart kom hedonism ifrån, har jag missat allt disney-sex?

Annars låter det väl som de flesta hälsosamma arbetsplatserna, medier, eller ställen på internet. Till och med FZ stämmer in på dessa "agendor".

Kan det vara så att det helt enkelt är dit samhället är påväg, och att det inte finns en agenda.

Avstängd
Skrivet av eld:

Vart kom hedonism ifrån, har jag missat allt disney-sex?

Hehe ja hedonism sticker kanske ut lite i den där listan men enligt mig finns det strömningar i kulturen som höjer upp hedonism över andra ideal lite för mycket för min smak. Fast mer Game of Thrones och andra vuxenserier då än Disney.

Skrivet av eld:

Annars låter det väl som de flesta hälsosamma arbetsplatserna, medier, eller ställen på internet. Till och med FZ stämmer in på dessa "agendor".

Jo allt beror ju på vad man är för person och vad man har för värderingar. Om man tycker dessa grejer är bra så är det inte så konstigt att man inte stör sig på det.

Själv är jag dock starkt emot sakerna jag räknade upp(som de används) vilket är varför jag undviker sådan kultur.

Angående FZ tycker jag de nästan helt undviker politik, annat var det förr när Thomas Arnroth skrev sina feminismkrönikor och det var krig i kommentarsfälten.

Skrivet av eld:

Kan det vara så att det helt enkelt är dit samhället är påväg, och att det inte finns en agenda.

Jag tror vissa krafter länge har försökt att få samhället att gå åt det hållet och delvis har man såklart lyckats men jag tror inte det är hållbara ideal och jag tror även att pendeln har börjar svänga och att allt fler tröttnar på det. En värderingsklyfta har skapats mellan mediakreatörer och konsumenter(en del av dem iaf).

Medlem
Skrivet av zevile:

Återigen - "Där dagens agenda och politik helt ignoreras.". Ett citat från dig. Politik och agendor i media var inget jag började prata om utan det var du. Varför försöker jag ens

Eftersom du fortfarande inte verkar förstå vad jag menar så ska jag försöka förklara igen.

Mitt inlägg var riktat mot det som skrevs i kommentarsfältet. Där folk gnällde om hur verk förstörs av ”politiska agendor”.
De flesta av inläggen är nu raderade.

Min poäng med mitt inlägg var att berätta att det finns verk som mer eller mindre inte påverkas av detta. Så om de letar och läser om saker och ting innan de ser något bara för att namnet är bekant. Så kan de hitta någonting som DE gillar.

Sen vet jag inte exakt vad för politiska agendor dom pratar om. Jag bryr mig sällan om sådant och är en film/serie bra så är den bra. Oavsett om det finns en agenda eller inte bakom.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Kort med idiotiskt svar: Ni hittar det på nätet. Bara söka efter det ni är intresserade utav och sedan läsa om det. Det finns liksom inte samlat på EN plats. Det skrev aldrig.

Längre svar;

Jag har inga listor eller länkar. Men jag kan rekommendera det jag personligen gillat på senaste tiden inom varje kategori.
Om det är något som inte verkar så intressant för mig så skiter jag helt i det. Tex Rings of Power. Jag gillade verkligen de gamla Sagan om Ringen filmerna och skulle väl säga att jag är ett stort fan av de filmerna och världen. Böckerna försökte jag läsa men det var lite svåra då jag var i ung ålder då. Jag kunde direkt se att Ring of Power inte är den "Sagan om Ringen" världen jag gillade så därför har jag inte heller kollat på denna serie.
Lika med Star Wars. Det är nog min favoritfranchise men det är väldigt mycket på senaste tiden från Disney som helt enkelt inte är det Star Wars jag personligen gillar. Så jag skippar detta. Bara för att något en gång var så behöver det inte längre vara. Jag tänker inte tvinga mig till att se Obi Wan serien bara för att jag gillat Star Wars. Hoppas ni förstår vad jag menar. Det är det jag ville få sagt med "Våga gå vidare"

Förut såg jag mycket på serier och filmer. Men det har blivit mindre på senaste åren av den enkla anledningen att det varit svårt att hitta någon som fångat mitt intresse.

Hursomhelst, här är en "lista" på relativt nya produktioner jag kan rekommendera. Sorterat efter den kategori jag spenderar mest tid med;

Spel
Elden Ring, Tales of Arise, Days Gone, Subnautica, Valheim, Control, Factorio, RE Village.

Jag skulle vilja säga att inget av dessa spel har påverkats av någon politisk agenda. Där något har justerats eller ändrats på grund av det. Här har skaparnas passion och kreativitet haft fokus.

Musik
Defacing God (the resurrection of lilith), Avantasia, Gamma Ray, Draconian, Nightwish (?), Sonata Arctica ...

Kan nog lista mycket mycket mer. Betydligt lättare att hitta musik som inte har en politisk agenda där musiken är skriven eller påverkad för att tvinga fram någon annans åsikt. Här är det skaparens passion och kreativitet som styr. De skriver exakt den musik de vill skriva.
Som värst kan jag tänka mig att ett skivbolag sagt åt dom att "gör en sån här snabb låt också" eller "göra en till ballad". Men aldrig att de påverkar musiken eller texterna.

Film
Dune, Licorice Pizza, Drive My Car, The Father, Sound of Metal, Promising Young Women, Joker, Once Upon a Time in Hollywood, Gravity.

Jag vill även säga Jordan Peeles tre filmer Get Out, Us och Nope. Men jag är rätt säker på att han har någon tanke bakom då de flesta av hans karaktärer är mörkhyade. Filmerna i sig är dock inte påverkad av detta. Han har gjort och skrivit exakt de filmer han vill göra, och de är bra.
I överlag föredrar jag filmer där regissören också är den person som skrivit filmen.
Dåligt med bra filmer på senaste åren. Jag har sett mycket från 90 och 80 talet senaste tiden.

Serier
Archive 81, True Detective, The Expanse, Mindhunter, The Haunting of, Breaking Bad, Chernobyl, Fargo, Black Mirror, Dark, Stranger Things,

Betydligt svårare med serier då det oftast är mer folk inblandande och att de sträcker sig över en längre tid med flera olika regissörer och skrivare. Alla är nog påverkade på något vis. Men jag skulle nog säga att dessa (åter igen, mina egna senaste favoriter) inte har en politisk agenda i fokus. Där storyn och det kreativa skapandet har tagit absolut största fokus.
Jag har nog under de senaste 5 åren gått från att sett 1 avsnitt per kväll till kanske 1 per vecka som bäst. Det mesta jag provat kollat på har helt enkelt inte varit bra nog.

Och som jag skrev tidigare där jag rättade mitt första inlägg lite "Det jag skriver betyder inte att ALLT från den stora median är dåligt"
Ibland släpps något bra. Men det mesta är skit.

Nu förväntar jag mig att ni totalt river sönder det jag skrivit och berättar hur fel allt är.

Rantar om att sky mainstream media. Tipsar om enorma hollywood och trippel-A produktioner.

Mainstream media är alltså produktioner som du inte gillar för att, enligt exemplet som du själv gav, de innehåller för många färgade personer.

Jag tror din karaktär är ganska synlig för alla som vill se.

Medlem
Skrivet av Moortis:

Rantar om att sky mainstream media. Tipsar om enorma hollywood och trippel-A produktioner.

Mainstream media är alltså produktioner som du inte gillar för att, enligt exemplet som du själv gav, de innehåller för många färgade personer.

Jag tror din karaktär är ganska synlig för alla som vill se.

..........Hur svårt ska det vara att första?
Det har INGET att göra med hur många av en viss hudtyp finns med i filmen.

Det handlar om när en produktion är PÅVERKAD/ÄNDRAD/JUSTERAD/ANPASSAD för att följa/exponera en viss agenda.

Gillar man INTE detta så finns det produktioner som INTE är det. Där någons passions eller kreativa idé är i första fokus och allt annat sekundärt eller obefintligt.

Spelar ingen roll om det är indie, hollywood eller trippel-A produktioner.

Det var mitt tips till DE SOM GNÄLLDE i tråden.

Min syn är helt annorlunda. Jag skiter fullständigt i om något byts ut för att anpassas efter någon agenda. Är något bra så är något bra helt enkelt.

Medlem
Skrivet av eld:

Du skriver böckerna/spelen och glömmer att spelen är en egen vision av witcher-världen, så är det böckerna eller spelen det ska följa?

Såklart att serieskaparna ska kunna, och redan har gjort sin egen version av världen, det går aldrig och kanske aldrig bör göras en perfekt kopia av orginalmaterialet.

Till och med sagan om ringen filmerna ändrade en del för att det skulle flyta eller fungera bättre.

Och nu är ju redan två säsonger av witcher-serien ute och vi vet att vad de gjort har fungerat bra.

det jag menar att dom ska inte hitta på egna regler utan gå utifrån matrialet som finns, så låt oss säga Böckerna då, Men för mig duger det också om det är ifrån spelen. Men skulle dom hitta på regler som att ja låt oss säga Geralt blir gay eller nått. Det får dom hålla för sig själv.

eld
Medlem
Skrivet av Natrium:

det jag menar att dom ska inte hitta på egna regler utan gå utifrån matrialet som finns, så låt oss säga Böckerna då, Men för mig duger det också om det är ifrån spelen. Men skulle dom hitta på regler som att ja låt oss säga Geralt blir gay eller nått. Det får dom hålla för sig själv.

Cavill Geralt är ju ganska långt från Geralt i böckerna, absolut inte det vackra muskelberget cavill, mer ful och senig.

Yeniffer är ju inte spelad av en vit skådespelerska, men det är ingen som bryr sig om det, båda två fungerar perfekt som sina karaktärer.

Det är samma saker som att man kan ändra hudfärg eller kön på karaktärer där varken hudfärg eller kön har någon slags inverkan på storyn.

Men det är alltid det där med "inte gay! inte trans! inte svart! inte något sånt där främmande!"

Det hade nog varit svårt att låta Geralt vara gay iom relationen med Yeniffer, men hade inte påverkat storyn på något sätt om de gjorde honom bisexuell som ett exempel.

Så man måste checka sig själv med: "ändrar detta storyn" eller "är det här en fråga som jag personligen stör mig på"

.

Som en bonus, här är Jaskier som kollar in Geralts rumpa:

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Att använda ett verk för att driva en viss socio-politisk agenda, oavsett åskådning, är knappast en fråga om "tolkning". Det är bara respektlöst och påvisar bristande kreativitet.

Kreativitet drivs av tankar och ideér.
Ett verk uppstår inte i ett vakum. En tolkning är inte samma sak som en rak kopia av någon annans tankegods.
Vad du tycker är respektlöst tycker någon annan är nydanande och vice versa.
Kreativitet vad är det?
Skriv en bok, måla en tavla eller varför inte börja adaptera en favorit. Börja smått, sätt pennan på pappret och se vad som kommer ut.
Prova själv att känna på processen, upptäck var den egna kreativiteten kommer ifrån. Med tid och träning kanske det till och med blir ett mästerverk? Var och en är helt fri att uttrycka sig i sin egen "konst" och har all möjlighet att måla en bild av tankar och ideér efter egen "agenda". Det finns inget facit.
Det är först när boken, tavlan, manuset ska bli affär och kanske till sist släpps i handeln eller eller hänger på galleriet som den kommer bedömas av allmänheten. Vissa kommer gilla den andra kanske till och med kommer kalla den respektlös. Det är helt okej! Alla är inte likadana.

Skriv svar