Sony köper Halo- och Destiny-skaparna Bungie

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Vilken storutgivare tror du att Sony ämnar köpa, som skulle vilja bli uppköpt?

Jag tror Sony främst är intresserade av EA eller Take2, sedan är ju den stora frågan om de vill bli köpta och om Sony har råd (ett företag stort som Sony skulle nog lätt kunna ta lån om det vore nödvändigt). Annars ser jag en större chans att en eller flera japanska utgivare blir uppköpta då de har nära relationer redan. Jim Ryan har ju sagt att vi kan förvänta oss fler uppköp.

Vi får se vad som händer.

Medlem

33,5 miljarder kronor. Vad motsvarar det i "samtal, samarbeten och vänskap"?

Kontext: #4119290

/s

Square Enix nästa?

Medlem
Skrivet av noreason:

Sonys strategi med exklusiva spel är en jättebra strategi för Sony, inte så mycket för någon annan, och absolut inte värt att köpa deras konsol för.

Jag skulle tippa på att det pengamässigt hade varit en ännu bättre strategi att släppa till samtliga plattformar men vem vet. Förmodligen har väl Sony bättre koll på torpet än vad gemene gamer har.
Väldigt subjektivt det där men jag hade nog köpt en Sony-konsol enbart för de exklusiva spelen alla dagar i veckan jag:).

Skrivet av Mr_Drake:

Personligen har jag noll intresse för varken Bethesda, Activision/Blizzard eller Bungie. Hade hellre sett att Sony fortsatte satsa på mindre studios.

Instämmer till 100.

Medlem

Det är en riktig landgrabbning som rullat igång. De två giganterna som försöker samla så mycket de bara kan under sin egna prenumerationstjänst.

De kommer antagligen köpa upp typ alla andra


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är en riktig landgrabbning som rullat igång. De två giganterna som försöker samla så mycket de bara kan under sin egna prenumerationstjänst.

De kommer antagligen köpa upp typ alla andra

Haha "två giganter" Jo tjena, Microsoft är bara 10-20x större

Medlem
Skrivet av ShoNuff1939:

När dammet har lagt sig och alla har köpt klart kommer det förmodligen bara vara Tencent, Microsoft, Sony och Nintendo kvar, får se om Google, Amazon eller Apple gör något uppköp oxå...

Apple satsar mest på mobilspel och liknande. Amazon känns tveksamt om de kommer satsa på så många spelutvecklare.

Google har ju inte satsat något vidare på Stadia, och kommer förmodligen låta tjänsten sakta tyna bort.

Stadia är ju i praktiken sämre än gamla Xbox One S och även sämre prestanda än en Switch.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Dedikerade servrar för pvp WEN

Skribent
Skrivet av Dominus:

Nu har ju säkert detta varit på gång en längre tid. Tar längre tid än ett par veckor att få igenom ett sånt här uppköpt.
Är inte bara att ringa de som styr i Bungie och säga att vi köper er för x miljarder nu.

Nä, som jag skrev lite senare. Det var mer bara en "öppen tanken" vad det ser ut som utifrån. En affär går inte bara igenom på en eftermiddag och har nog varit på bordet ett tag, men att de släpper uppgifterna precis "nu" kan nog ha att göra med Microsofts köp av A/B.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Vad är det för meme simulator vi lever i?
Detta innebär ju att Sony skapade Halo...

Vad menar du nu? Hur innebär det att Sony skapade Halo?

Skribent
Skrivet av Hanzo:

Ja, det här är helt sjukt!

och vem på 80-talet trodde att Sonic skulle springa runt på Nintendos konsoler år 2022, även figurera TILLSAMMANS med Mario i vissa spel?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

och vem på 80-talet trodde att Sonic skulle springa runt på Nintendos konsoler år 2022, även figurera TILLSAMMANS med Mario i vissa spel?

Jo, det är ännu sjukare. Har flera Sonic-spel på mina Switchar!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

ZF
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är en riktig landgrabbning som rullat igång. De två giganterna som försöker samla så mycket de bara kan under sin egna prenumerationstjänst.

Tror inte detta har särskilt mycket med PSNow att göra.

För hur många blir glada av att ett F2P-spel läggs till där liksom?

Visst, det kan ingå DLC och liknande. Men det förtar ju då istället en stor del av poängen med den nuvarande modellen.

Skrivet av martinot:

Stadia är ju i praktiken sämre än gamla Xbox One S och även sämre prestanda än en Switch.

Nä, det räcker att kolla hur CP2077 flyter på respektive för att inse att det är en rejäl prestandaskillnad mellan de första exemplen. Och Switch ger det inte ens att strömma spelet till än tror jag.

Det finns såklart oavsett detta utrymme för (massor av) förbättringar, men Stadia är trots allt fortfarande är den klart mest lättanvända och bäst fungerande streaming-tjänsten.

Mest av allt känns det lite märkligt med laddningstider i spel numera. Även om det är fint att själv slippa installera det som ska laddas.

Medlem
Skrivet av ZF:

Nä, det räcker att kolla hur CP2077 flyter på respektive för att inse att det är en rejäl prestandaskillnad mellan de första exemplen. Och Switch ger det inte ens att strömma spelet till än tror jag.

https://youtu.be/Qr9_uXluL1Q?t=538


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Har du ens testat stadia själv?

ZF
Medlem

Hela kanalen verkar ju dedikarat trollande. "Worst this" till "Worst that" är det enda innehållet.

Vet inte vad en tramsig video ska övertyga om i vilket fall? Jag har spelet och det flyter fint. Precis som de flesta lite seriösare recensioner än den där sagt. Och vilket alltså även är exakt motsatt vad de flesta recensioner sagt om XBSO.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Vad menar du nu? Hur innebär det att Sony skapade Halo?

Under Game Awards var det flera kommentarer som gav Microsoft beröm för Deathloop; fast spelet utvecklades av Arkande Studios med Sony som investerare. Applicerar man samma troll-logik här så har Sony utvecklat Halo, eftersom Sony äger Bungie.

Medlem

Så inget Destiny 3 för Xbox

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Under Game Awards var det flera kommentarer som gav Microsoft beröm för Deathloop; fast spelet utvecklades av Arkande Studios med Sony som investerare. Applicerar man samma troll-logik här så har Sony utvecklat Halo, eftersom Sony äger Bungie.

I see, måste ha missat dem kommentarerna, men då förstår jag.

Medlem
Skrivet av kebbe:

$3,6 miljarder för Destiny visar att Sony inte har en aning om vad de håller på med. Kanske dags att själva bli uppslukade av Mikromjuk så det blir lite ordning på dem.

Och du var bättre koll vad dom gör alltså?
Sök jobb hos dom och gör en hacka.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Haha "två giganter" Jo tjena, Microsoft är bara 10-20x större

Läs på lite.
Alla tror att Microsoft är så grymt mycket större än Sony.
Vad gör Sony som Microsoft inte gör?
Filmstudio, mobiler, hifi, kameror osv.
Folk verkar tro att Sony bara är spel.
Ja Microsoft på pappret är sjukt större rent ekonomiskt.
Sony har dock en större mångfald i sin koncern.

Och vi nerdar, ja jag också, tror oss veta en hel massa skit vi inte har en aning om.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av farasen:

Denna stendöda serie drog in lika mycket pengar som Zenimax INC gjorde under dom senaste åren. Finns ingen större anledning för Sony att köpa ett Japanskt företag då dessa spel ändå oftast är exklusiva till playstation se ff7 remaken eller uppkommande ffxvi. Samtidigt är Destiny större än halo, om man kollar till twitter, reddit antal spelare samt FB.

Skall dock tillägga att denna spelseriengick så bra vid release att det fick Bungie och A/B att splitta ganska fort för att spelet inte levererade, innehöll mtx på ett riktigt fult sätt för ett fullpris spel. Deras första season pass för expansionerna fick stor kritik för att det knappt hade något innehåll o.s.v.

Spelets räddning vad att gå F2P med endast DLC som kostar.
Spelet är absolut bättre nu än vid släpp, för där var det nästan dödsdömt sätt till försäljning och hur bra man höll kvar spelarna.

Sedan vet jag inte om man ska jämföra ett kampanj spel med multiplayer (Halo) med ett typ MMO-liveservice spel när det kommer till aktiva spelare det är ju inte precis som att du konstant jagar gear upgrades och kör instanser/raids i Halo.

Medlem

Oh, om Microsoft vill återuppliva Hexen/Heretic serien. Så kan Sony återuppliva Marathon serien 😂

Medlem

Personligen älskar jag detta köp. Som Playstation fanboy och Destiny 2 fanboy så översköljdes jag av varma och sköna känslor när jag läste denna fantastiska nyhet!!!!!


signatur

Death by Snu Snu🥰

Medlem

Jag har varit ett stort fan av Destiny i princip fram tills Destiny 2 blev F2P och började delas in i säsonger.
Jag orkar inte lägga 100 timmar varje säsong för att komma upp i bra light level för att kunna spela allt. Gillar inte heller tidspressen i att handlingen är något som hela tiden utvecklas så missar jag två säsonger vet jag inte vad som hänt och kommer aldrig kunna spela om det.

Jag skulle vilja att dom släppte ett Legacy mode eller något liknande där jag kunde spela det "gamla" Destiny 2 där jag fick börja på level 1 och arbeta mig upp till 30 igen. Och där jag har tillgång till expansionerna jag köpt.
Hoppas att Bungie får budget att göra något åt det hållet.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Bungie har mycket erfarenhet och teknik gällande GaaS-spel vilket Sony inte har sysslat så mycket med.

Bungie sägs ha en väldigt krånglig och svåranvänd spelmotor som det kostar mycket tid och resurser att få att göra det man vill - där har Sony väldigt duktiga studior och team som kan hjälpa till att kanske få lite ordning.

Om man fortsätter släppa spel till alla format som man säger kan det bli en affär som alla inblandade - Sony, Bungie och spelare - tjänar på.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Sony lyckas ofta se lite småaktiga ut, men jag tror att det i detta fallet mest är en slump. Ingen var intresserad av att "ta tillbaka Bungie" hos Xbox. 343i har lyckats få ordning på Halo, Xbox har massor av shooters och studios av högre kaliber på den fronten.

Däremot så är det precis vad PlayStation behöver i det här läget. Bra köp!

Fått ordning på Halo? Har du sett steam-siffrorna på sistone? 😅


signatur

Specs: PS5

Medlem

Sony’s köp är taktiska medan Microsoft kör på ”strong arming ”. Kolla bara hur många spel Insomniac har släppt sedan uppköpet kontra Bethesda 😂


signatur

Specs: PS5

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag tror Sony främst är intresserade av EA eller Take2, sedan är ju den stora frågan om de vill bli köpta och om Sony har råd (ett företag stort som Sony skulle nog lätt kunna ta lån om det vore nödvändigt). Annars ser jag en större chans att en eller flera japanska utgivare blir uppköpta då de har nära relationer redan. Jim Ryan har ju sagt att vi kan förvänta oss fler uppköp.

Vi får se vad som händer.

Sony har en likviditet på 0.6 ungefär. Så nog finns det utrymme att låna till att köpa take 2. Men det skulle kosta dem en 25-30 miljarder dollar (gissning) då börjar Sony ha en dålig likviditet.
Jag tvivlar på att investerare och Sonys ekonomi avdelning skulle rekommendera det köpet.
Så tvivlar på take 2.

Medlem

Verkar som det är på väg att bli ett uppköpskrig. Ska bli intressant om någon av dom lägger bud på CDPR då dom har haft det lite svajjigt på sistone. Skulle inte förvåna mig om dom skulle sälja, men undra om någon av MS eller Sony vågar dra på dom stora spenderar byxorna och försöker köpa TakeTwo.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Destiny 2 har ju nästan dubbelt så många aktiva spelare på steam som halo infinite och forza 5 tillsammans, så Sony vet nog vad de gör, även om detta uppköp inte tilltalar mig personligen.

På Steam ja, men är totalt över 1 mil aktiva players online i snitt och per dag, bara i Forza 😉

Destiny 2 ligger på ca 750k. Så, ett spel från Microsoft täcker hela Destiny 2.

Skriv svar