Sony köper Halo- och Destiny-skaparna Bungie

Medlem

Vad är det för meme simulator vi lever i?
Detta innebär ju att Sony skapade Halo...

Medlem
Skrivet av showerguy:

Bungie har ej kvar Halo serien. Det är 343 som har det nu.

Ok, det är ju bra. Men trots allt viss komik att de går till Sony då det var Bungie som en gång i tiden hjälpte till att verkligen lansera och sätta Xbox, Sonys då blivande värsta konkurrent genom tiderna, på kartan med Halo.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Jag köpte en burgare på shady idag. Den affären var värd 109 kr. 😀

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Kolla in den här intervjun med Jim Ryan:

https://www.gamesindustry.biz/articles/2022-01-31-playstation...

""The first thing to say unequivocally is that Bungie will stay an independent, multiplatform studio and publisher. Pete [Parsons, CEO] and I have spoken about many things over recent months, and this was one of the first, and actually easiest and most straightforward, conclusions we reached together. Everybody wants the extremely large Destiny 2 community, whatever platform they're on, to be able to continue to enjoy their Destiny 2 experiences. And that approach will apply to future Bungie releases. That is unequivocal."

Ingen tvekan där inte.

"I've been on record talking about increasing the size of the PlayStation community, and expanding beyond our historic console heartland. This can take many forms. And definitely one of the main ones is the ability for the wonderful games that we've been making over the past 25 years to be enjoyed in different places and played in different ways. We are starting to go multiplatform, you've seen that. We have an aggressive road map with live services. And the opportunity to work with, and particularly learn from, the brilliant and talented people from Bungie... that is going to considerably accelerate the journey we find ourselves on."

Det var intressant också tycker jag.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Microsoft fick Zenimax för 7.5 miljarder. Så jo, en ganska kass affär.

Bungie hade försökt sälja till Microsoft men de tackade nej pga överpris. Komiskt att Sony inte tyckte samma.

Kollade upp detta, den delen ser hemsk ut jämfört med denna. Zenimax inc och Bungie har dom senaste åren haft ungefär samma vinst ca 250 miljoner dollar. Man ska tänka på att många av Zenimax varumärken är på nedgång dom senaste Doom spelen må varit rosade men såld inte jättebra. ESO är halva deras intäkt på ca 120 miljoner dollar. Deathloop floppade både säljs mässigt men även från spelare recessioner. Destiny är nog även idag en större franchise än vad Elder scrolls är.

Skribent
Skrivet av ZF:

Ja, det vore ju faktiskt ett inte helt ologiskt köp med tanke på att de hittills publicerat Playstation-portarna DRM-fritt.

Med ett köp av CDPR så skulle de inte bara ha Cyberpunk och Witcher mm, utan även en färdig butik där 30% inte hamnar någon annan stans.

Har uppfattat det som att butiken inte direkt går tokigt bra, så borde vara bra förhandlingsläge. Men bäst kanske det hade varit vid premiären för Cyberpunk..

GOG på Playstation 5 skulle vara något XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av miffot:

Skulle påstå Sony vet vad dem sysslar med, kolla spelen dem pungar ut medans mikrofail inte levererar lika många kvalité titlar, gl hf.

Sonys strategi med exklusiva spel är en jättebra strategi för Sony, inte så mycket för någon annan, och absolut inte värt att köpa deras konsol för.

Ambassadör
Xbox

Repostar igen då den kanske försvinner på förra sidan:

https://www.gamesindustry.biz/articles/2022-01-31-playstation...

Det här har ju enorma implikationer för PlayStation. Jim Ryan verkar vilja föra PS framåt fortare, äntligen riva ner lite gamla murar.


signatur

Jump in.

Medlem

Då få vi hoppas på ett nytt ip från bungie


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av noreason:

Sonys strategi med exklusiva spel är en jättebra strategi för Sony, inte så mycket för någon annan, och absolut inte värt att köpa deras konsol för.

Que? Jag tror väldigt många köper deras konsol för just den anledningen. Skulle säga att det är den största anledningen! Skulle säga att det är värt det med.

Skrivet av Ugly_Bob:

Bara så att vi är på samma våglängd - du är med på att det är 3,6 miljarder DOLLAR och inte kronor? D.v.s. halva Zenimax/Bethesda/Arkane/ID

Absolut, det är ca. 33 miljarder svenska, men i jämförelse med andra nyliga köp, så känns det tämligen lite. Notch hade kunnat köpa Bungie om han velat


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av miffot:

Skulle påstå Sony vet vad dem sysslar med, kolla spelen dem pungar ut medans mikrofail inte levererar lika många kvalité titlar, gl hf.

Mikrofail; ett försök till att göra sig rolig på Microsoft eller bara ett argt hat-inlägg från en fanboy? ☺️

Skrivet av Lirilesh:

Microsoft fick Zenimax för 7.5 miljarder. Så jo, en ganska kass affär.

Bungie hade försökt sälja till Microsoft men de tackade nej pga överpris. Komiskt att Sony inte tyckte samma.

Som någon skrev på Twitter, Sony vill ha en live service-studio som funkar, som man kan bygga ut och kanske skapa film och tv-serier till. Destiny skulle absolut kunna figurera i sådana sammanhang med rätt hand.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Fan jag somnade framför tvn och vaknade och trodde det va 1a april 🤔

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Detta låter dock extremt oroväckande:

"Bungie’s world-class expertise in multi-platform development and live game services will help us deliver on our vision of expanding PlayStation to hundreds of millions of gamers. "

Eller jättebra.. expandera PS titlar till PC så är jag riktigt nöjd... Men var jag orimligt optimistisk nu; på gränsen till naiv 😄

Medlem
Skrivet av Deekar:

Que? Jag tror väldigt många köper deras konsol för just den anledningen. Skulle säga att det är den största anledningen! Skulle säga att det är värt det med.

Det är lite tråkigt att största anledningen att köpa konsoler är för exklusivitet. Det är nog många som ser det så, men du får ju faktiskt väldigt bra prestanda till att spela alla tillgängliga spel på en konsol. Nackdelen är väl just att de skall vara tillgänglig.

Avstängd
It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mortaigne:

Kolla in den här intervjun med Jim Ryan:

https://www.gamesindustry.biz/articles/2022-01-31-playstation...

""The first thing to say unequivocally is that Bungie will stay an independent, multiplatform studio and publisher. Pete [Parsons, CEO] and I have spoken about many things over recent months, and this was one of the first, and actually easiest and most straightforward, conclusions we reached together. Everybody wants the extremely large Destiny 2 community, whatever platform they're on, to be able to continue to enjoy their Destiny 2 experiences. And that approach will apply to future Bungie releases. That is unequivocal."

Ingen tvekan där inte.

Känns ju lite som att Spencers approach har krattat manegen för detta tänkande. Positivt för oss spelare, förstås.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ruffles:

Känns ju lite som att Spencers approach har krattat manegen för detta tänkande. Positivt för oss spelare, förstås.

Ja verkligen! Jim Ryan hoppar på tåget nu verkar det som.


signatur

Jump in.

Medlem

De här är ju lite coolt på något sätt. Detta trodde man verkligen aldrig skulle ske 2001.

Oavsett vad bungie säger nu osv så har jag svårt att tro att deras nästa projekt inte kommer vara exklusivt för playstation.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Veonz:

"I've been on record talking about increasing the size of the PlayStation community, and expanding beyond our historic console heartland. This can take many forms. And definitely one of the main ones is the ability for the wonderful games that we've been making over the past 25 years to be enjoyed in different places and played in different ways. We are starting to go multiplatform, you've seen that. We have an aggressive road map with live services. And the opportunity to work with, and particularly learn from, the brilliant and talented people from Bungie... that is going to considerably accelerate the journey we find ourselves on."

Det var intressant också tycker jag.

Väldigt. Det här är stort. Vilken grej!


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Flugsaft:

De här är ju lite coolt på något sätt. Detta trodde man verkligen aldrig skulle ske 2001.

Oavsett vad bungie säger nu osv så har jag svårt att tro att deras nästa projekt inte kommer vara exklusivt för playstation.

Läs vad Jim Ryan säger...


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av kebbe:

$3,6 miljarder för Destiny visar att Sony inte har en aning om vad de håller på med. Kanske dags att själva bli uppslukade av Mikromjuk så det blir lite ordning på dem.

Baserat på vadå? Din marknadsundersökning du gjorde på toan medan du läste ett tvålpaket?

KoP
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Spännande att se vad det leder till utöver Destiny 2.

Ett Destiny 3 och 4 möjligtvis. Många studios nuförtiden är för fega för att skapa något nytt så när dom hittar något som funkar så fortsätter dom gå i samma fotspår tills skosulorna är nedslitna till 1 milimeter. :'D

Medlem

Så mycket pengar för ett halvdant MMO? Åandra sidan har Playstation inte så många exklusiva FPS (om ens något?) så Bungie kan ju vara Sonys sätt att ta sig in i den marknaden.

EDIT: Jag kan inte läsa. Bungie säger själva att de fortfarande kommer utveckla för alla plattformar och vara oberoende av Sony. Förstår inte meningen med köpet.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av KoP:

Ett Destiny 3 och 4 möjligtvis. Många studios nuförtiden är för fega för att skapa något nytt så när dom hittar något som funkar så fortsätter dom gå i samma fotspår tills skosulorna är nedslitna till 1 milimeter. :'D

Visserligen sant i allmänhet, men Bungie har ett nytt Ip under utveckling.


signatur

Jump in.

Medlem

Ett vettigt köp av Sony. De täpper till det stora kompetenshålet med MP och live service.

Sony och Microsoft får köpa hur mycket de vill så länge de håller Amazon, Facebook, Google och Apple borta.

Skrivet av Mortaigne:

Väldigt. Det här är stort. Vilken grej!

Har ju ryktats länge om att Sony ska släppa dag 1 på PC och detta känns ju som ett uttalande åt det hållet. Kul att fler kan spela.

Blir spännande att se om det blir närmare samarbete mellan Xbox och Playstation. Spencer har ju sagt att de inte är konkurrenter.

Förövrigt känns köpet av Mojang och Minecraft för 2,5 miljarder usd som värsta fyndet med tanke på summorna som spenderas nu...


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Striva:

Baserat på vadå? Din marknadsundersökning du gjorde på toan medan du läste ett tvålpaket?

Bungie är mest kända för ett IP de inte längre äger och de sitter på en stendöd spelserie med Destiny.
Capcom är värt under $5 miljarder.
SEGA är värt runt $5 miljarder.
Square Enix är värt runt $6 miljarder.
..och Sony betalar strax under $4 miljarder för en studio utan spel.

Det är vad jag baserar min åsikt på. Du kanske borde hålla dig borta från diskussionsforum om du är livrädd för att läsa sådana.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Eller jättebra.. expandera PS titlar till PC så är jag riktigt nöjd... Men var jag orimligt optimistisk nu; på gränsen till naiv 😄

Multi-platform och live service är buzz-words som ger mig utslag så nej tack. Leder bara till sämre spel enligt min absoluta övertygelse. Hoppas det bara gäller sonys satsning på MP spel och att de också kommer fortsätta med sina överlägsna exklusiva SP-titlar, annars får man se sig om efter en ny hobby.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Bungie är mest kända för ett IP de inte längre äger och de sitter på den stendöd spelserie med Destiny.
Capcom är värt under $5 miljarder.
SEGA är värt runt $5 miljarder.
Square Enix är värt runt $6 miljarder.
..och Sony betalar strax under $4 miljarder för en studio utan spel.

Det är vad jag baserar min åsikt på. Du kanske borde hålla dig borta från diskussionsforum om du är livrädd för att läsa sådana.

Denna stendöda serie drog in lika mycket pengar som Zenimax INC gjorde under dom senaste åren. Finns ingen större anledning för Sony att köpa ett Japanskt företag då dessa spel ändå oftast är exklusiva till playstation se ff7 remaken eller uppkommande ffxvi. Samtidigt är Destiny större än halo, om man kollar till twitter, reddit antal spelare samt FB.

Skriv svar