Sony köper Halo- och Destiny-skaparna Bungie

Medlem
Skrivet av kebbe:

Bungie är mest kända för ett IP de inte längre äger och de sitter på den stendöd spelserie med Destiny.
Capcom är värt under $5 miljarder.
SEGA är värt runt $5 miljarder.
Square Enix är värt runt $6 miljarder.
..och Sony betalar strax under $4 miljarder för en studio utan spel.

Det är vad jag baserar min åsikt på. Du kanske borde hålla dig borta från diskussionsforum om du är livrädd för att läsa sådana.

Jag håller med om att det känns något dyrt men man kan inte köpa loss ett företag från börsen för market cap så dina exempel blir betydligt dyrare. Om de ens vill sälja.

Skrivet av lars_kongo:

Multi-platform och live service är buzz-words som ger mig utslag så nej tack. Leder bara till sämre spel enligt min absoluta övertygelse. Hoppas det bara gäller sonys satsning på MP spel och att de också kommer fortsätta med sina överlägsna exklusiva SP-titlar, annars får man se sig om efter en ny hobby.

Va inte så negativ. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Tycka vad man vill men multiplayer och live service är de största kassakorna efter mobilt så det är inte konstigt att Sony vill slå sig in och växa.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Multi-platform och live service är buzz-words som ger mig utslag så nej tack. Leder bara till sämre spel enligt min absoluta övertygelse. Hoppas det bara gäller sonys satsning på MP spel och att de också kommer fortsätta med sina överlägsna exklusiva SP-titlar, annars får man se sig om efter en ny hobby.

Spelar du bara de exklusiva spelen på PS? Måste väl finnas några andra titlar som håller din standard? Hur många timmar lägger du i så fall i dessa spel? De flesta är väl story-driven...
Kan rekommendera re1re och re2re om du vill bräda din horisont lite. Helt klart värda att spela, dock körde jag på PC...

Medlem
Skrivet av Stoffe89:

Jag köpte en burgare på shady idag. Den affären var värd 109 kr. 😀

Men var den värd det verkligen? Hur ser avkastningen ut? 😄

Ambassadör
Xbox
Skrivet av PFC Hudson:

Ett vettigt köp av Sony. De täpper till det stora kompetenshålet med MP och live service.

Sony och Microsoft får köpa hur mycket de vill så länge de håller Amazon, Facebook, Google och Apple borta.

Har ju ryktats länge om att Sony ska släppa dag 1 på PC och detta känns ju som ett uttalande åt det hållet. Kul att fler kan spela.

Blir spännande att se om det blir närmare samarbete mellan Xbox och Playstation. Spencer har ju sagt att de inte är konkurrenter.

Förövrigt känns köpet av Mojang och Minecraft för 2,5 miljarder usd som värsta fyndet med tanke på summorna som spenderas nu...

Precis, Xbox och PlayStation har så oerhört mycket gemensamma intressen. Inte minst att hålla de där otäcka företagen borta. Att modernisera PlayStations approach är ju ett viktigt steg.

Kan tänka mig att väldigt mycket snabbare släpp på PC är ett första steg som inte ligger långt bort. Men även stora förhoppningar på Spartacus nu!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Bungie är mest kända för ett IP de inte längre äger och de sitter på den stendöd spelserie med Destiny.
Capcom är värt under $5 miljarder.
SEGA är värt runt $5 miljarder.
Square Enix är värt runt $6 miljarder.
..och Sony betalar strax under $4 miljarder för en studio utan spel.

Det är vad jag baserar min åsikt på. Du kanske borde hålla dig borta från diskussionsforum om du är livrädd för att läsa sådana.

Ditt försök till projicering är lite komisk måste jag säga. Utöver det finns det redan underlag för studior vars spelkatalog av "aktiva" spel är lika med ett och har blivit uppköpta för liknande mängd pengar.

Ditt försök att säga Destiny är "dött" är i samma anda som att säga Blizzard är dött för både WoW, OW, SC och D3 har försvunnit en hel del från den allmänna spelmiljön. Sony har självklart köpt Bungie för dem har underlaget att kunna bevisa dem har en tillräckligt hög vinst (eller potential) för att berättiga priset. Vi har även sett att det finns intresse för Bungie från andra håll, specifikt NetEase som köpte in sig i företaget.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Bungie är extremt överskattade tycker jag. Inget höjdarköp för 5 öre. MicroSoft däremot har gjort sjukt vassa köp sista året med Bethesda/Zenimax och nu ActiVision/Blizzard..

Jag har bara spelat igenom ”Destiny 2” på senare tid med Bungie som utvecklare, och jag som föredrar SP tycker det var ett toppenspel i den aspekten. 😍

Medlem

Dom köpte väl Bungie för att ge oss Destiny PSVR2

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Spelar du bara de exklusiva spelen på PS? Måste väl finnas några andra titlar som håller din standard? Hur många timmar lägger du i så fall i dessa spel? De flesta är väl story-driven...
Kan rekommendera re1re och re2re om du vill bräda din horisont lite. Helt klart värda att spela, dock körde jag på PC...

Inte enbart men de står nog för 80% av mitt spelande. Inte mycket annat är värt att lägga tid på förutom soulsborne/soulslike spel. Har inte tid att spela mer än 5-10 spel per år.

Medlem
Peace by superior firepower

Sannolikt påverkade inte Blizzard/Activision alltför mycket då den annonserades för bara några veckor sedan. Men man får också ha i beaktande att Sony kände till att en sådan affär var på gång innan den nådde allmänheten. Konstigt vore väl annars?

Det är ju i vart fall medvetna om att Bungie var med och satte Xbox på kartan och att Microsoft utan tvekan är huvudkonkurrenten idag. Köpet måste väl haft det i beaktande?

Hursomhelst så är detta en komisk slump eller ett välplanerat köp beroende på hur man ser på det. Sony ville ju bevisligen också visa muskler och inte utåt ge signaler om handfallenhet. Sedan paketeras det såklart utåt i andra termer som skall låta fint och bra - vilket detta köp kanske är?

Men, kanske kan sådana här köp leda till fred Microsoft och Sony. Ni får inte detta spel men då får inte ni detta spel. Peace by superior firepower. Det kanske är önskvärt?


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Har varit intresserad av Destiny-spelen flera gånger, mycket p.g.a. settingen, men har blivit avtänd av gameplayet varje gång. Får hoppas de filar på nåt mer spännande för framtiden. Bra att de förblir multiplat!

I mina ögon var dock Bluepoint och Housemarque mer intressanta köp än Bungie, Zenimax och Activision/Blizzard tillsammans.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Mikrofail; ett försök till att göra sig rolig på Microsoft eller bara ett argt hat-inlägg från en fanboy? ☺️

Du får bestämma det


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Bungie är mest kända för ett IP de inte längre äger och de sitter på en stendöd spelserie med Destiny.
Capcom är värt under $5 miljarder.
SEGA är värt runt $5 miljarder.
Square Enix är värt runt $6 miljarder.
..och Sony betalar strax under $4 miljarder för en studio utan spel.

Det är vad jag baserar min åsikt på. Du kanske borde hålla dig borta från diskussionsforum om du är livrädd för att läsa sådana.

Men Sony kanske vet vad som är på väg?

Medlem

Vad är poängen för Sony att äga dem om de ändå kan släppa spel till vilken plattform som helst?

Medlem
Skrivet av Dex:

Det jag tycker är roligast med detta uppköpet och Activision för någon vecka sedan är att Microsoft nu äger Spyro och Crash Bandicoot medans Sony äger studion som skapade Halo. Lite galet ändå.... Vem trodde det för 1 månad sedan?

Ja, det här är helt sjukt!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Mickeh22:

Vad är poängen för Sony att äga dem om de ändå kan släppa spel till vilken plattform som helst?

Tjäna pengar? Växa?


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av farasen:

Denna stendöda serie drog in lika mycket pengar som Zenimax INC gjorde under dom senaste åren. Finns ingen större anledning för Sony att köpa ett Japanskt företag då dessa spel ändå oftast är exklusiva till playstation se ff7 remaken eller uppkommande ffxvi. Samtidigt är Destiny större än halo, om man kollar till twitter, reddit antal spelare samt FB.

Du får gärna länka källor som säger att Bungie omsätter samma summor som Zenimax..

Medlem
Skrivet av Mickeh22:

Vad är poängen för Sony att äga dem om de ändå kan släppa spel till vilken plattform som helst?

Pengar, som i allt annat. Sen antar jag att de lika gärna kan ändra sig om multiplat-frågan längre fram när de nu står som ägare. Självklart ska allt låta bra nu i början..

Skrivet av PFC Hudson:

Tjäna pengar? Växa?

You beat me to it.

Medlem

Tänka sig, här sitter till och med topparna från sony och xbox och säger att det vill släppa sina spel på flera plattformar. Vilken utveckling!

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Bungie är extremt överskattade tycker jag. Inget höjdarköp för 5 öre. MicroSoft däremot har gjort sjukt vassa köp sista året med Bethesda/Zenimax och nu ActiVision/Blizzard..

Personligen har jag noll intresse för varken Bethesda, Activision/Blizzard eller Bungie. Hade hellre sett att Sony fortsatte satsa på mindre studios.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Du får gärna länka källor som säger att Bungie omsätter samma summor som Zenimax..

"Morgan Stanley Research has Destiny’s revenues in 2019 even higher, valuing it at $374 million." https://venturebeat.com/2019/01/11/bungie-activision-divorce-...

Är antagligen högre idag.

Zenimax hade 446 million 2021.
https://whatstheirnetworth.com/richest-businessmen/companies/...

ZF
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

GOG på Playstation 5 skulle vara något XD

Tänkte bara tvärtom. Men ja, det skulle verkligen dra den där bakåtkompatibiliteten det tjatas om lite längre bakåt än PSX.

Skrivet av Mickeh22:

Vad är poängen för Sony att äga dem om de ändå kan släppa spel till vilken plattform som helst?

Antagligen främst att dra in pengar på microtransaktioner och DLC. Om det ska bli både rejäla siffror och vara på längre sikt så hjälper en större spelbas automatiskt. Och att nå den basen i sin tur underlättas av F2P.

För det kommer nog fungera dåligt att ha samma spel som kräver en onlineavgift på sin ägares plattform, men inte på andra plattformar som man också publicerar på.

Så det kan kanske förklara varför just detta var satsningen.

Medlem

När dammet har lagt sig och alla har köpt klart kommer det förmodligen bara vara Tencent, Microsoft, Sony och Nintendo kvar, får se om Google, Amazon eller Apple gör något uppköp oxå...

Medlem
Skrivet av Mickeh22:

Vad är poängen för Sony att äga dem om de ändå kan släppa spel till vilken plattform som helst?

Tjäna pengar såklart. Bara Destiny drar in 250-300 milj $ årligen. Inkomster som Sony nu kommer ta del av samtidigt som de hindrar Microsoft att köpa upp dem. Bungies största krav för att sälja var just att fortsätta vara självständiga och multiplat för nuvarande och framtida spel, och Jim Ryan hade exakt samma vision.

Jag är inte så mycket för själva köpet men tycker att det är en smart strategi och glad för att de inte blir exklusiva. För man har ju läst replikerna från folk över de senaste köpen "MS spenderar inte x miljarder $ för att göra spel multiplat" Men här ser man att det faktiskt går att betala 3,6 miljarder $ för en multiplat studio och låta dem fortsätta göra det.

Jag är väldigt säker på att Sony kommer köpa upp en stor utgivare detta år som en direkt replik på MS uppköpen. Det intressanta vore om Sony hade tillåtit denna utgivare släppa spelen på alla platformer, likt denna affär, inkl Xbox. Det hade varit ett jävligt bra PR och satt press på MS som gjort sina uppköp exklusiva till sin platform. För helt plötsligt hade rollerna ändrats och Sony blir "the good guy" medans MS kanske ses som "the bad guy" i folks ögon för att låsa ute PS-spelarna från de populära serierna, Cod, ES, Fallout etc. Det lär bli ett händelserikt och intressant år minsann.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Men var den värd det verkligen? Hur ser avkastningen ut? 😄

Ja den va ju god! 😀 Dock så gick det snabbt utför för den hamnade i magen på några minuter, så vi får se sen ifall den inte rusar på toan kan ju bli värd mycket för den så vi får se lite gambling! 😛

Då Microsoft köpt upp alla multiplattformsshooters antar jag att detta var viktigt för Sony för att iaf vara säkra på att få ha en shooter på sin plattform?!

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Tjäna pengar såklart. Bara Destiny drar in 250-300 milj $ årligen. Inkomster som Sony nu kommer ta del av samtidigt som de hindrar Microsoft att köpa upp dem. Bungies största krav för att sälja var just att fortsätta vara självständiga och multiplat för nuvarande och framtida spel, och Jim Ryan hade exakt samma vision.

Jag är inte så mycket för själva köpet men tycker att det är en smart strategi och glad för att de inte blir exklusiva. För man har ju läst replikerna från folk över de senaste köpen "MS spenderar inte x miljarder $ för att göra spel multiplat" Men här ser man att det faktiskt går att betala 3,6 miljarder $ för en multiplat studio och låta dem fortsätta göra det.

Jag är väldigt säker på att Sony kommer köpa upp en stor utgivare detta år som en direkt replik på MS uppköpen. Det intressanta vore om Sony hade tillåtit denna utgivare släppa spelen på alla platformer, likt denna affär, inkl Xbox. Det hade varit ett jävligt bra PR och satt press på MS som gjort sina uppköp exklusiva till sin platform. För helt plötsligt hade rollerna ändrats och Sony blir "the good guy" medans MS kanske ses som "the bad guy" i folks ögon för att låsa ute PS-spelarna från de populära serierna, Cod, ES, Fallout etc. Det lär bli ett händelserikt och intressant år minsann.

Ok. Tack för ditt svar. Då förstår jag.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Tjäna pengar såklart. Bara Destiny drar in 250-300 milj $ årligen. Inkomster som Sony nu kommer ta del av samtidigt som de hindrar Microsoft att köpa upp dem. Bungies största krav för att sälja var just att fortsätta vara självständiga och multiplat för nuvarande och framtida spel, och Jim Ryan hade exakt samma vision.

Jag är inte så mycket för själva köpet men tycker att det är en smart strategi och glad för att de inte blir exklusiva. För man har ju läst replikerna från folk över de senaste köpen "MS spenderar inte x miljarder $ för att göra spel multiplat" Men här ser man att det faktiskt går att betala 3,6 miljarder $ för en multiplat studio och låta dem fortsätta göra det.

Jag är väldigt säker på att Sony kommer köpa upp en stor utgivare detta år som en direkt replik på MS uppköpen. Det intressanta vore om Sony hade tillåtit denna utgivare släppa spelen på alla platformer, likt denna affär, inkl Xbox. Det hade varit ett jävligt bra PR och satt press på MS som gjort sina uppköp exklusiva till sin platform. För helt plötsligt hade rollerna ändrats och Sony blir "the good guy" medans MS kanske ses som "the bad guy" i folks ögon för att låsa ute PS-spelarna från de populära serierna, Cod, ES, Fallout etc. Det lär bli ett händelserikt och intressant år minsann.

Vilken storutgivare tror du att Sony ämnar köpa, som skulle vilja bli uppköpt?

Medlem

Jahaja. Då kanske de kan göra något med Killzone. Skulle vara intressant.


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja nu gillade jag Destiny men detta känns lite som Sonys försök att tvåla åt Microsoft för att de köpte Activision Blizzard. Liksom ta företaget som hjälpte till att sätta Xboxen på marknanden.

Men vad de har att vinna på det, ja det återstår ju att se?

Nu har ju säkert detta varit på gång en längre tid. Tar längre tid än ett par veckor att få igenom ett sånt här uppköpt.
Är inte bara att ringa de som styr i Bungie och säga att vi köper er för x miljarder nu.

Medlem

Bungie ligger med alla

Skriv svar