Capcom vill att PC blir den primära spelplattformen i framtiden

Robot
Capcom vill att PC blir den primära spelplattformen i framtiden
Medlem
Medlem

Det är riktigt trevligt att vara PC gamer idag. Man får xbox exlusiva spel dag 1. Playstation spel kommer dag 60000 eller nåt, men blir nog ändring på det i framtiden. Fler utgivare släpper sina spel till PC. Det tråkiga är ju uppdelningen av PC i olika stores då, samt alla jävla DRM skydd.

Medlem

Vet ni vad Capcom? Jag tycker också det!

Medlem

Jamen tjena. Snacka om att försöka få pluspoäng ☺️

Medlem

Helt logiskt i dagens marknad


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Framtiden har varit här ett ganska bra tag nu faktiskt. Men kul att Capcom vaknat till 😂

Medlem

Kanske inte helt konstigt de sålt bra på PC med de framerates de haft på konsolerna. Mer sålda PS5/Xbox lär få fart på spelförsäljningen till konsol igen och då kommer man istället säga att man satsar på konsoler. Allt för vad deras kunder vill höra för att göra dem nöjda.

Medlem

Wooooooo PCMR! D:


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

"Capcom vill att PC blir den primära spelplattformen i framtiden"... för sina spel ja

Medlem

Konsolerna är ju redan PCs. De handlar ju bara om att göra som Steam_deck och inte låsa ner burken till ett os.

Medlem

Kul att läsa då Capcom de senaste åren släpper riktigt bra PC-versioner också. RE Engine är grym på alla plattformar, kul när utvecklare lyckas med egna spelmotorer! Lite surt med prestanda problemen som fanns i Village pga DRM även om de löste det till slut.

Farornas Konung

Känns väl självklart med tanke på dagens konsoler som mer är en uppgradering av förra generationer..

Medlem

Bara det inte blir bakom streamingtjänster av spel som krav. Jag betalar bara en 1 gångs summa av spel o kör inga prenumerations tjänster.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

varför vill de det? Tjänar de mer per sålt spel på pc eller vad?

Dex
Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Känns väl självklart med tanke på dagens konsoler som mer är en uppgradering av förra generationer..

Till skillnad mot PC då eller? Dom uppgraderas väl också bara från generation till generation? Förstår inte riktigt din poäng där

Tur man har både konsol och gaming PC istället så behöver man inte oroa sig!

Farornas Konung
Skrivet av Dex:

Till skillnad mot PC då eller? Dom uppgraderas väl också bara från generation till generation? Förstår inte riktigt din poäng där

Tur man har både konsol och gaming PC istället så behöver man inte oroa sig!

Duh! Var väl lite av poängen! Varför ha någon typ av konsol om dom ändå beter sig som PC Master Race..
Skämt och sido så tror jag att du misstolka mitt inlägg.. Meningslöst med något som inte är annorlunda än innan fast lite bättre..

Medlem

Pc är redan här xbox och ps5 är pc. Då dom har rätt vi är redan där. Och jag är personligen väldigt nöjd med min ps5a en costom pc precis i min smak. Eftersom jag hatar Windows och alla andra appar som virus program mm mm man måste ha. Ogillar också mus och tangentbord och små skärmar. För mig fungerar mobilen som en pc japp där kan jag ha allt jag behöver. Och på ps5an där är det bara spel och film precis som jag vill ha det. Är inte nu tiden helt fantastisk!

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

varför vill de det? Tjänar de mer per sålt spel på pc eller vad?

Det handlar nog inte om att gå över till att bara släppa spel på PC utan snarare att släppa sina spel till alla plattformar. Finns ju betydligt fler PC användare än vad det finns konsol användare så vill man tjäna pengar är det bara logiskt att släppa sina spel till alla format, speciellt PC.

Avstängd
Skrivet av Gaara:

"Capcom vill att PC blir den primära spelplattformen i framtiden"... för sina spel ja

Ja, det är väl uppenbart, eller vad vll du säga?

Medlem

Vad jag förstått så idag behövs inte så mycket "extra handpåläggning" när man gör spel för olika plattformar.
Iaf inte om man använder dom etablerade verktygen.
Spelutvecklarna som gör egna har säkert utvecklat sina motorer och verktyg på samma sätt..


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Är inte nu tiden helt fantastisk!

Tiden nu fantastisk är!

OnT: Bolaget kommer alltid gå dit pengarna finns.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Det allra bästa hade ju varit om både Nintendo och Sony hade egna stores på PC som Microsoft likt en steam app eller liknande.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ja hälldre pc än skräp konsol.

Medlem

Preach!


signatur

- pixelfantast

Skrivet av xdrive:

Det är riktigt trevligt att vara PC gamer idag. Man får xbox exlusiva spel dag 1. Playstation spel kommer dag 60000 eller nåt, men blir nog ändring på det i framtiden. Fler utgivare släpper sina spel till PC. Det tråkiga är ju uppdelningen av PC i olika stores då, samt alla jävla DRM skydd.

Tills du behöver köpa ett nytt grafikkort.
Särskilt om dagens priser håller sig på nuvarande nivå under de kommande åren, oaktat brist på halvledare eller ej.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av lonian:

Det allra bästa hade ju varit om både Nintendo och Sony hade egna stores på PC som Microsoft likt en steam app eller liknande.

Erhm, nej!

Avstängd
Skrivet av TheJudge:

Ja hälldre pc än skräp konsol.

Stavning?

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Det handlar nog inte om att gå över till att bara släppa spel på PC utan snarare att släppa sina spel till alla plattformar. Finns ju betydligt fler PC användare än vad det finns konsol användare så vill man tjäna pengar är det bara logiskt att släppa sina spel till alla format, speciellt PC.

Kanske, men tittar man på statistik så får man en annan bild. Letade lite snabbt och hittade t.ex. det här som listar hur Ubisofts spel säljer på olika plattformar, där PC är i klar minoritet:

https://www.statista.com/statistics/269679/breakdown-of-ubiso...

Hittade även nån chart som visade att endast 2.1% av GTA V försäljningen var till PC. Iofs var den artikeln från 2018:

https://static.seekingalpha.com/uploads/2018/10/23/48391013-1...

https://seekingalpha.com/article/4214192-dont-bet-farm-on-red...

Överlägset bästa sättet att tjäna pengar verkar dock vara att göra ett free to play spel för mobiler. Free to play spel står för 85% av de totala intäkterna på spelmarknaden:

https://techcrunch.com/2019/01/18/free-to-play-games-rule-the...

Tycker bara uttalandet är konstigt och känns nästan fel-citerat. Förstår fortfarande inte vad Capcom kan tjäna på att fler spelar på PC. De släpper väl ändå sina spel till alla plattformar i regel.

Medlem

De menar väl för utveckling. Alltså utveckla primärt till PC och sen optimera och släpp till konsol. Vilket känns mkt rimligt med tanke på att konsolerna nu kör typ samma arkitektur.

12
Skriv svar