Damfotboll till Football Manager, ska integreras i grundspelet

Medlem

Ja varför inte. Spel förändras över tid. Så länge det inte tar extra resurser och påverkar utvecklingen sv databasen på herrsidan så förstår jag inte hur detta kan uppröra någon.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Äntligen får man ta Vittsjö till champions league.
Blir intressant att se hur ekonomierna och kontrakten hanteras i damlagen då övergångssummorna oftast är blygsamma och långa kontrakt är sällsynta.
Kan bli en annan spelstil i FM om alla lag måste bygga nytt varje säsong för att ersätta de kontrakt som går ut.

Avstängd
Skrivet av jeppe109:

Vad sägs om att öppna upp för mixat spel mellan män och kvinnor?
Män mot kvinnor, män och kvinnor mot män och resten av kombinationerna. Borde väl vara möjligt om både herrar och damer finns att tillgå i spelet.

Varför skulle någon överhuvudtaget spela som kvinna när du möter män?

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Varför skulle någon överhuvudtaget spela som kvinna när du möter män?

Varför inte?
Det är ju ett spel så fysiska förutsättningar har noll betydelse. En kvinnlig spelares färdighetsmätare kan väl justeras eller rentav vara likvärdig mäns?

Avstängd
Skrivet av jeppe109:

Varför inte?
Det är ju ett spel så fysiska förutsättningar har noll betydelse. En kvinnlig spelares färdighetsmätare kan väl justeras eller rentav vara likvärdig mäns?

Jo klart det går, man skulle ju bara kunna ändra håret och byta namnen på spelarna, jag antar att man inte orkar anstränga sig mer än så.

Skribent
Skrivet av jeppe109:

Varför inte?
Det är ju ett spel så fysiska förutsättningar har noll betydelse. En kvinnlig spelares färdighetsmätare kan väl justeras eller rentav vara likvärdig mäns?

Fast inte i ett spel som hävdar sig vara så nära verkligheten som möjligt. Bara ta vilket simulatorspel som helst så försöker de efterlikna verkligheten och i fotboll är det en extremt stor skillnad på män och kvinnor. Fast i ett arkadspel, så visst.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Vad är relevansen? Att damerna tas med har ju enbart med intresse att göra, inte skicklighet. Den dagen P12-matcher lockar samma intresse ska du nog se att man försöker inkludera det också. Med samma typ av logik kan man ju argumentera för att den stora merparten av dagens ligor i FM, inklusive alla svenska serier, inte borde vara med eftersom de är chanslösa mot de bättre ligorna.

Eller behövde ni bara få ur er att damfotboll suger?

Jämförelsen är så otroligt dålig att man häpnar. Om en liten skrivbordsmanager reagerar på att damfotboll får sin rättmätiga plats i FM p.g.a kvalitetskriterier så kan man kasta alla former av klubbtillhörigher överbord. Inte fan kollar jag på AIK för att jag tycker att de levererar i en internationell kontext när jag varje vecka kollar på PL eller CL. Jag gör det eftersom jag har ett nära band till klubben. Detsamma gäller alla fans till klubbar, oavsett om det gäller Piteå i Damallsvenskan, Bajen, Union Berlin eller Juve.
Det är bara barnsligt, småaktigt och missunsamt att hävda motsatsen.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sandpapper:

Varför kan man inte bara låta damfotboll få vara damfotboll och herrfotboll vara herrfotboll? Det är ju bisarrt att man kräver att damernas löner ska ligga på samma nivå som herrarnas när damfotbollen inte ens omsätter 3% av vad herrfotbollen omsätter.

Damfotboll kontra herrfotboll är två helt olika sporter, men som med allting annat har den frågan blivit politiserad och symbolpolitik står i vägen för vanlig hederlig "common sense".

Vad har detta med ämnet att göra över huvud taget? Finner du något angående SI:s åtagande som antyder annat än att man ska "låta damfotboll vara damfotboll och herrfotboll vara herrfotboll"? Vem har ens nämnt lönerna i vare sig artikeln eller tråden? Du är såvitt jag kan se den första som tar upp det.

Du pratar om sunt förnuft men tycks ha svårt att applicera det på sakfrågan själv, varvid du istället svävar iväg och försöker väva in ovidkommande saker för att stärka ditt argument. Genomskinligt och svagt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Priapsi:

Jämförelsen är så otroligt dålig att man häpnar. Om en liten skrivbordsmanager reagerar på att damfotboll får sin rättmätiga plats i FM p.g.a kvalitetskriterier så kan man kasta alla former av klubbtillhörigher överbord. Inte fan kollar jag på AIK för att jag tycker att de levererar i en internationell kontext när jag varje vecka kollar på PL eller CL. Jag gör det eftersom jag har ett nära band till klubben. Detsamma gäller alla fans till klubbar, oavsett om det gäller Piteå i Damallsvenskan, Bajen, Union Berlin eller Juve.
Det är bara barnsligt, småaktigt och missunsamt att hävda motsatsen.

Precis, det blir bara löjligt att sitta och klaga på "dålig kvalitet". Inte minst då med tanke på att FM, som jag nämnt tidigare, redan inkluderar herrlag som även ditt AIK hade spöat med tvåsiffrigt.

Någonstans i mitt bakhuvud säger en illamenande röst att folket jag tjötat med i tråden helt enkelt ogillar damfotboll och därför måste det i deras ögon vara en politisk grej att det inkluderas nu; att det hela reduceras till en "woke culture" grej och därmed förpassas till soptippen.

Men så kan det ju omöjligen vara de tänker? 😏

C64
Medlem

Men damfotboll är fortfarande knattefotboll

Avstängd
Skrivet av Sisyr:

Någonstans i mitt bakhuvud säger en illamenande röst att folket jag tjötat med i tråden helt enkelt ogillar damfotboll och därför måste det i deras ögon vara en politisk grej att det inkluderas nu; att det hela reduceras till en "woke culture" grej och därmed förpassas till soptippen.

Men så kan det ju omöjligen vara de tänker? 😏

Skrivet av Sisyr:

Vad har detta med ämnet att göra över huvud taget? Finner du något angående SI:s åtagande som antyder annat än att man ska "låta damfotboll vara damfotboll och herrfotboll vara herrfotboll"? Vem har ens nämnt lönerna i vare sig artikeln eller tråden? Du är såvitt jag kan se den första som tar upp det.

Du pratar om sunt förnuft men tycks ha svårt att applicera det på sakfrågan själv, varvid du istället svävar iväg och försöker väva in ovidkommande saker för att stärka ditt argument. Genomskinligt och svagt.

Jag citerade helt fel person, skulle svara på två olika inlägg. Åtgärdat nu.

Vad jag menar med att "låta damfotboll vara damfotboll och att låta herrfotboll vara herrfotboll" är att man ska inte jämföra dem med varandra, det är två helt olika typer av bestar. Man jämför inte softball med baseball, och samma resonemang borde appliceras på herrfotboll kontra damfotboll, så stor skillnad är det anser jag.

För att knyta ann till ditt påstående angående "illamenande röst" så har jag såklart ett naturlig agg mot svenska damlandslaget då jag anser att deras politiska dravel med knäböjande och narcissistiska verklighetsfrånvända utspel i media är bedrövligt, och således polariserar vår nation än mer. Men det är en diskussion för en annan kväll på ett annat forum.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sandpapper:

Jag citerade helt fel person, skulle svara på två olika inlägg. Åtgärdat nu.

Vad jag menar med att "låta damfotboll vara damfotboll och att låta herrfotboll vara herrfotboll" är att man ska inte jämföra dem med varandra, det är två helt olika typer av bestar. Man jämför inte softball med baseball, och samma resonemang borde appliceras på herrfotboll kontra damfotboll, så stor skillnad är det anser jag.

Så långt är jag med, men jag har fortfarande svårt att se vad det har med diskussionen att göra?

Skrivet av Sandpapper:

För att knyta ann till ditt påstående angående "illamenande röst" så har jag såklart ett naturlig agg mot svenska damlandslaget då jag anser att deras politiska dravel med knäböjande och narcissistiska verklighetsfrånvända utspel i media är bedrövligt, och således polariserar vår nation än mer. Men det är en diskussion för en annan kväll på ett annat forum.

Knäböjandet kommer från den (manliga) amerikanska fotbollen och har inget i sig med damfotboll att göra. Väldigt prevalent i herrfotbollen också. Således svårt att se vad du vill komma till här med. "Narcissistiska verklighetsfrånvända utspel i media" behöver kontext i form av exempel för att påståendet ens ska gå att bemöta.

Avstängd
Skrivet av Sisyr:

Så långt är jag med, men jag har fortfarande svårt att se vad det har med diskussionen att göra?

Knäböjandet kommer från den (manliga) amerikanska fotbollen och har inget i sig med damfotboll att göra. Väldigt prevalent i herrfotbollen också. Således svårt att se vad du vill komma till här med. "Narcissistiska verklighetsfrånvända utspel i media" behöver kontext i form av exempel för att påståendet ens ska gå att bemöta.

Vet inte hur långt vi vågar dra den här diskussionen off topic innan banhammaren kommer och tar oss. Men för att hålla mig kort, så borde fotbollsspelare spela fotboll och politiker sköta politiken.

Medlem

Läser man SI:s blogg där de släpper nyheten finns svar på flera av de lite mer praktiska frågor som ställs här. Rätt bra läsning faktiskt. De verkar vilja göra det på riktigt, inte bara som en gimmick - coolt!

Källa: https://www.footballmanager.com/news/how-were-introducing-wom...

Några citat:

Ang. modeller, rörelsemönster och fysikmotorn:

Citat:

Women’s body shapes are different to men’s and so is their bone structure, so we have no choice but to go back to the beginning and recreate all of our existing motion captured animation data using female players.

Om färdigheter och balansering:

Citat:

To get our women’s database right we will have to examine every single in-game attribute and define exactly how we judge the data; attributes such as pace, acceleration and agility will likely stay with the same range, but some attributes may need a different scale. These attributes also feed into our match engine of course, and work done in this area (for example, looking at height of players and how that may affect how they play – such as aiming shots higher if a goalkeeper is smaller) will be of benefit for the match engine overall.

Om kontrakt, löner och regelverk:

Citat:

the transfer system in women’s football is also different to the men’s, as are the financial and wage structures. We will also have to accommodate the unique rules of many of the women’s leagues.

Vad gäller metadiskussionen som pågår ang. damligornas existensberättigande eller ej i spelet tycker jag att det känns som ett absolut solklart steg i rätt riktning. Precis som när de introducerade MLS med sitt konstiga regelverk, drafter och så vidare, så kommer det enkla faktum att man jobbar med spelet på ett nytt sätt och med nya glasögon leda till mer innovation och en massa coola idéer som kommer göra spelet som helhet bättre i framtiden. Dessutom kommer det (precis som varje gång de lägger till nya ligor) öppna upp nya marknader och kundsegment, vilket över tid kommer leda till mer intäkter och därigenom mer resurser till fortsatt utveckling.

Slutligen kommunicerar de tydligt att de vill dra sitt strå till stacken för att göra världen lite bättre genom ökad jämlikhet och inkludering. För mig är det ett stort plus i kanten för dem som utvecklare, och jag är övertygad om att det över tid kommer stärka deras varumärke och därigenom attrahera fler kommersiella partnerskap och intäktsströmmar som möjliggör för dem att ytterligare förbättra sin produkt, vilket leder till ett bättre spel för alla.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Avstängd

Jag har alltid funderat på varför det aldrig släpps på konsol? Jag brukade spela fm förr men det sista jag spelade var nog typ fm17 kanske. Men nu spelar jag bara på konsol så saknar det lite. Nu får man köra FIFA i stället men det är ju långt ifrån lika realistiskt även fast karriärläget blir bättre och bättre.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Det hade varit kul att stoppa in herrar i damligan. Bara för att se effekten. Är det en markant skillnad eller bara hårfin?

Det är ett spel trots allt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skrivet av Sandpapper:

Vet inte hur långt vi vågar dra den här diskussionen off topic innan banhammaren kommer och tar oss. Men för att hålla mig kort, så borde fotbollsspelare spela fotboll och politiker sköta politiken.

Väldigt anti-demokratisk syn du har på vilka som ska vara med och påverka samhället.

On topic: Ska bli helt underbart om de fixar även Elitettan så att jag kan få göra ett storlag av typ Mallbacken ute i Europa. Ska bli kul.

Själv har jag nästan aldrig startat med ett lag högre än tredje-divisionerna i FM genom mina två årtionden med spelet när jag tänker efter. Det är ju lite det som är kul också, att göra den långa resan. Så vill ju helst att det kommer kvantitet även när damlagen introduceras.

Avstängd

Kommer man kunna spela som trans?

Testpilot
Skrivet av breahl:

Jag har alltid funderat på varför det aldrig släpps på konsol? Jag brukade spela fm förr men det sista jag spelade var nog typ fm17 kanske. Men nu spelar jag bara på konsol så saknar det lite. Nu får man köra FIFA i stället men det är ju långt ifrån lika realistiskt även fast karriärläget blir bättre och bättre.

2021 versionen kom ut till Xbox, första konsolversionen i spelets historia. Men vet inte hur bra den är. Föredrar på PC helt klart.

Avstängd
Skrivet av Mutumba:

2021 versionen kom ut till Xbox, första konsolversionen i spelets historia. Men vet inte hur bra den är. Föredrar på PC helt klart.

Jaha om dom börjar släppa till playstation med så köper jag lätt.


signatur

PS5 och inget annat.

Skrivet av Chrille_H:

Kommer man kunna spela som trans?

Ja, du får vara som du vill oavsett spel.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Kommer man kunna spela som trans?

Du är den du är, kör på bara!

Avstängd
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Väldigt anti-demokratisk syn du har på vilka som ska vara med och påverka samhället.

On topic: Ska bli helt underbart om de fixar även Elitettan så att jag kan få göra ett storlag av typ Mallbacken ute i Europa. Ska bli kul.

Själv har jag nästan aldrig startat med ett lag högre än tredje-divisionerna i FM genom mina två årtionden med spelet när jag tänker efter. Det är ju lite det som är kul också, att göra den långa resan. Så vill ju helst att det kommer kvantitet även när damlagen introduceras.

Väldigt märkligt påstående. Hur är det antidemokratiskt att tycka att politiska aktioner inte hör hemma på en fotbollsplan? Det finns ju 100 andra problem i vårt samhälle, svält, trafficking, polismord, korruption osv. Varför belyser man inte dessa problem? Varför knäböjer man inte för den avlidna polisen? Frågan är betydligt svårare än att kasta fasciststämpeln på folk som vill hålla isär politik och idrott. Är man något sånär politiskt engagerad vet man att BLM idag är ett tydligt vänsterorgan, och knäjböjning associerar man idag med BLM och George Floyd. Reaktionen på detta kan sluta med att högerheilande idioter kidnappar idrotten för politiska poänger, och det vill vi väl inte?

Skrivet av Sandpapper:

Väldigt märkligt påstående. Hur är det antidemokratiskt att tycka att politiska aktioner inte hör hemma på en fotbollsplan? Det finns ju 100 andra problem i vårt samhälle, svält, trafficking, polismord, korruption osv. Varför belyser man inte dessa problem? Varför knäböjer man inte för den avlidna polisen? Frågan är betydligt svårare än att kasta fasciststämpeln på folk som vill hålla isär politik och idrott. Är man något sånär politiskt engagerad vet man att BLM idag är ett tydligt vänsterorgan, och knäjböjning associerar man idag med BLM och George Floyd. Reaktionen på detta kan sluta med att högerheilande idioter kidnappar idrotten för politiska poänger, och det vill vi väl inte?

Man väljer väl själv vilket problem man vill demonstrera för och uppmärksamma politikerna på? Politiken involverar alla delar av samhället och om du inte kan acceptera att fotbollspelaren du tittar på eventuellt vill ge sitt stöd för en organisation som är vänster (om vi för sakens skull säger att BLM bara lockar vänsteraktivister), så är det ditt problem. Men det är faktiskt helt okej. Tror inte vi behöver släppa in nazister i idrotten för det.

Avstängd
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Man väljer väl själv vilket problem man vill demonstrera för och uppmärksamma politikerna på? Politiken involverar alla delar av samhället och om du inte kan acceptera att fotbollspelaren du tittar på eventuellt vill ge sitt stöd för en organisation som är vänster (om vi för sakens skull säger att BLM bara lockar vänsteraktivister), så är det ditt problem. Men det är faktiskt helt okej. Tror inte vi behöver släppa in nazister i idrotten för det.

Om det ska vara fritt fram för alla att demonstrera sin politiska läggning överallt, hela tiden. Ja, då kanske jag och mina SD-polare som jag spelar korpen med stå och demonstrera innan matchen för ett uttåg ur EU och stängda gränser, eller varför inte förbjuda abort när vi ändå är igång? Vi kan ju dra hela SD's partiprogram, det måste ju få vara tillåtet, vi lever ju trots allt i en demokrati...

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Man väljer väl själv vilket problem man vill demonstrera för och uppmärksamma politikerna på? Politiken involverar alla delar av samhället och om du inte kan acceptera att fotbollspelaren du tittar på eventuellt vill ge sitt stöd för en organisation som är vänster (om vi för sakens skull säger att BLM bara lockar vänsteraktivister), så är det ditt problem. Men det är faktiskt helt okej. Tror inte vi behöver släppa in nazister i idrotten för det.

Det engelska landslaget gjorde salut den 14 Maj 1938 i en match mot Tyskland.

Intressant läsning

Jag tycker inte det var okej.

Avstängd
Skrivet av jeppe109:

Det engelska landslaget gjorde salut den 14 Maj 1938 i en match mot Tyskland.

Intressant läsning

Jag tycker inte det var okej.

"Salute", där var du snäll. Det är ju en regelrätt "heilning" som jag påpekade i mitt föregående inlägg. Men exakt, det är sådär idrotten kidnappas, sorgligt.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Om det ska vara fritt fram för alla att demonstrera sin politiska läggning överallt, hela tiden. Ja, då kanske jag och mina SD-polare som jag spelar korpen med stå och demonstrera innan matchen för ett uttåg ur EU och stängda gränser, eller varför inte förbjuda abort när vi ändå är igång? Vi kan ju dra hela SD's partiprogram, det måste ju få vara tillåtet, vi lever ju trots allt i en demokrati...

Du får stå och hålla för öronen, stå på ett ben, sitta på rumpan eller vad du vill för att uttrycka dig.

Du behöver inte hålla med de som står på knä inför en match men du kan respektera deras åsikt och rätt till att göra det.

Avstängd
Skrivet av Thane:

Du får stå och hålla för öronen, stå på ett ben, sitta på rumpan eller vad du vill för att uttrycka dig.

Du behöver inte hålla med de som står på knä inför en match men du kan respektera deras åsikt och rätt till att göra det.

Du vantolkar mitt inlägg så det det står härligt till.

Jag tycker man varken ska respektera knäböjande eller heilande på en idrottsarena, det är ingen plats för politiska yttringar. Svenska damlandslaget representerar ett helt folk med vitt skilda åsikter, då är det förkastligt att ta ställning mot 25% av svenska folket. Jag med flera hade blivit minst lika bestört om herrarna hade agerat likadant, man har valt att inte göra det av de anledningar som jag tog upp i mitt föregående inlägg.

Om det är svårt att förstå kopplingen mellan BLM, knäböjning och vänsterextrema partier så kan man läsa mer på Feministiskt initiativ: https://feministisktinitiativ.se/the-feminist-party-of-sweden...

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Du vantolkar mitt inlägg så det det står härligt till.

Jag tycker man varken ska respektera knäböjande eller heilande på en idrottsarena, det är ingen plats för politiska yttringar. Svenska damlandslaget representerar ett helt folk med vitt skilda åsikter, då är det förkastligt att ta ställning mot 25% av svenska folket. Jag med flera hade blivit minst lika bestört om herrarna hade agerat likadant, man har valt att inte göra det av de anledningar som jag tog upp i mitt föregående inlägg.

Om det är svårt att förstå kopplingen mellan BLM, knäböjning och vänsterextrema partier så kan man läsa mer på Feministiskt initiativ: https://feministisktinitiativ.se/the-feminist-party-of-sweden...

Vet inte hur man kan få jämnlikhet mellan alla oavsett kön, sexuell läggning, etnisk bakgrund eller hudfärg till politik. Det borde vara en självklarhet. Men eftersom det finns vissa partier och länder som är emot det så blir det politik.

De använder sin plattform för att visa på ett missnöje kring rasism. Det är ett personligt beslut oavsett om de står i svenska kläder eller klubben kläder.

Skriv svar