Den officiella Star Citizen-tråden

Medlem

Tack för info @JRico!

Kul att höra vad Zurovec har att säga, han brukar alltid ha intressanta idéer.

Medlem

Lite gameplay på nya Xeno threat eventet som kommer släppas nu i veckan på live servrarna. Ganska laggigt, ligger på runt 20 fps på eventet, dom har tom tagit bort delemar för att minska server belastnigen. Delemar lägger dom till igen när Pyro och Nyx system släpps, Delemar kommer ligga i Nyx system då.

Fast när eventet är över så har man mycket högre fps än vad man brukar ha annars. Fast det kan ha med att player capen ligger på 40 också på PTU:n.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Har testat xeno threat eventet på ptun och fasen vad skojj det är. Bådar gott för framtida event.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Spelet är grymt kul. Men någonting jag verkligen hade velat se utvecklas är ekonomin. Man behöver inte gå all in som Eve men en bit på vägen hade varit önskvärt, har dom sagt något om hur ekonomin kommer vara vid 1.0?

Sett något på Youtube att ekonomin ska utvecklas men inte blivit klok i precis vilken utsträckning och riktning.

Tillägg: Jag tror att trading/hauling hade kunnat bli sjukt mycket bättre om det var mer interaktivt. Exempelvis stuvningsplanering, mer levande marknad med underskott/överskott, om man minar med ex ROC kanske man kunde göra kollin av malmen och stuva det i skeppet etc.

Hej det går att lasta ur boxen bakom ROC en. Om du har en armor med cargospace på som pembroke. Så kan du flytta malmen från Rocen till dina "jackfickor" och sen när du står i lastutrymmet på t.ex carack eller cutlass black trycker du på i. Och högerklickar på malmen o lastar ut den i en låda som hamnar på golvet och som du kan lyfta för hand.

Samma princip om Roc står parkerad med malm inuti ditt skepp. Fast du kan lasta ur det direkt på golvet.
När du åker till grim hex eller loreville etc. Och säljer så väljer du ditt skepp i listan även om drop down listsn inte visar att skeppet har malm i sig på en gång så kmr det dyka upp ändå om inte trading terminalen buggar eller dem har fullt i lager med malm sorten du har.

Roliga är att man springa fram o loota från andra spelares ROC också. Vilket öppnar dörren för pirat livsstilen.

Medlem

Vecka 5:s community information från CIG
Alfa 3.12.1 har gått live och med det Assault on Stanton.

Assault on Stanton
Assault on Stanton är ett flerstegs dynamiskt event där alla kan hjälpa till med olika delar.

Skapat av Sheppard75 hittat av Jorun

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/179...

Inside Star Citizen: Let Them Fight | Winter 2021
Capital ship slag och SDF shield tech är vad som står på menyn denna vecka.

Star Citizen Live: Weapons and Props
En kavalkad av artister, utvecklare och chefer pratar om allt som har med tillverkning av vapen och props för PU.

Road mappen
Ingen uppdatering denna vecka. Roadmappen uppdateras varannan vecka nu för tiden.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

Den månatliga sammanfattningen för januari 2021
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i januari.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/179...

Medlem

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/179...

Freeflight mellan 15-25 februari. För er som inte testat än så är det bara å regga sej å sen ladda hem spelet gratis under denna perioden. Förslagsvis testar man detta ihop med andra som redan spelar det då det kan vara en rätt hög inkörningströskel att komma över på egen hand. Dessutom bör väl mmo:s spelas ihop med andra 😊


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Förslagsvis testar man detta ihop med andra som redan spelar det då det kan vara en rätt hög inkörningströskel att komma över på egen hand. Dessutom bör väl mmo:s spelas ihop med andra 😊

Jag håller med, det är riktigt kul med andra, men till de som helst spelar solo så tänkte jag nämna att det är inga problem, det går alldeles utmärkt att spela på egen hand. Det kan till och med vara extra kul att upptäcka och lära sig alla häftiga saker som finns i Star Citizen själv. 😊👍

Medlem

Vecka 6:s community information från CIG
Som @vbgbasse nämnde så är det ett free-fly event planerat med start imorgon (15 feb) till på Onsdag (25 feb)
Förutom Assault on Stanton så pågår även ett Red festival event (11 till 26 feb) där man kan hitta röda kuvert samt att en del skepp är till salu.
Ett bra tillfälle att testa Star Citizen med andra ord!

Inside Star Citizen: Dock of the Bay | Winter 2021
I veckans avsnitt får vi reda på mer om dockning plus en sprint report.

Star Citizen Live: NPC Capital Ship Combat
SCL tar upp strider med stora skepp och det pågående Assault on Stanton eventet.

Road mappen
Weapons team lades till trackern.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

Medlem

Vecka 7:s community information från CIG
Påminner om att Free-fly eventet slutar på Torsdag.
Man släppte en Postmortem på Alfa 3.12 som ni kan läsa här.

Inside Star Citizen: Sky High | Winter 2021
En första titt på hur Orison kommer att se ut samt lite om slitage på alla prylar över tid.

Star Citizen Live: Landing Zone Content Team
En nostalgitripp med Landing Zone Content Team.

Inaktiv

Flög Caterpillar för första gången idag. När jag läst/sett sammanfattningar om den så har jag aldrig riktigt fastnat för den. Men jäklar vilken känsla i den, allt från inredningen till flygningen var fenomenal! Sjukt imponerad. I varje fall har jag en liten fråga, är enda ingången hissen under?

I övrigt känner jag mig faktiskt varm i kläderna, har nu testat på grunderna i spelet känner jag och tänkte ansluta mig till orgen som @vbgbasse tipsade om. Drar mig alltid från att ansluta mig till guilds och liknande när jag är ny då jag vill "kunna själv", tragikomiskt då det antagligen hade gått snabbare i en org från början.

Har nu kört Star Citizen ett tag och är helsåld. Älskar vad det är och förväntas bli. Beställde igårkväll dubbla T1600M, funkar riktigt bra med stick+kb men vill ha det lilla extra.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

https://i.imgur.com/LxRnwK1.jpg

Har nu kört Star Citizen ett tag och är helsåld. Älskar vad det är och förväntas bli. Beställde igårkväll dubbla T1600M, funkar riktigt bra med stick+kb men vill ha det lilla extra.

Dubbla t16000m är en bra början. Ett bra komplement är tablemount eller chairmount av dessa från monstertech. Jag drog mej för att beställa därifrån i typ 2 år. Vid nyår blev det till sist ett köp för tablemount och jisses alltså. Allt föll typ på plats 🙂

https://youtu.be/ubiQUFYCNFs
Buzz killer lägger upp hela kontroller-sheman för dubbla virpil och t16000m vid varje patch. Du finner hans dropbox i beskrivningen av videon där allt finns att ladda hem. Orka bygga nya kontrollersheman varje patch 😄

För övrigt kan jag rekommendera att köra med pedaler också. Har du nån gammal ratt med pedaler så funkar dom ypperligt för att köra fram/back.

Sen som grädden på moset så kan man få tag i en billig begagnad tobii eyetracker 4c för typ 500 kr nu när tobii 5 har kommit. 4c funkar riktigt bra i star citizen sedan CIG gav tobii officiellt stöd. Från början går eyetrackern 15% på ögonen och 85% på huvudet. Jag kör 100% på huvudet för att slippa ryckiga rörelser om man tex behöver kolla på skärmen jämte, men smaken är som baken 😊. Med tobii, trackir eller annan huvudavläsare så blir spelet ännu verkligare. Lite som före joystick och efter joystick.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Inaktiv
Skrivet av vbgbasse:

Dubbla t16000m är en bra början. Ett bra komplement är tablemount eller chairmount av dessa från monstertech. Jag drog mej för att beställa därifrån i typ 2 år. Vid nyår blev det till sist ett köp för tablemount och jisses alltså. Allt föll typ på plats 🙂

https://youtu.be/ubiQUFYCNFs
Buzz killer lägger upp hela kontroller-sheman för dubbla virpil och t16000m vid varje patch. Du finner hans dropbox i beskrivningen av videon där allt finns att ladda hem. Orka bygga nya kontrollersheman varje patch 😄

För övrigt kan jag rekommendera att köra med pedaler också. Har du nån gammal ratt med pedaler så funkar dom ypperligt för att köra fram/back.

Sen som grädden på moset så kan man få tag i en billig begagnad tobii eyetracker 4c för typ 500 kr nu när tobii 5 har kommit. 4c funkar riktigt bra i star citizen sedan CIG gav tobii officiellt stöd. Från början går eyetrackern 15% på ögonen och 85% på huvudet. Jag kör 100% på huvudet för att slippa ryckiga rörelser om man tex behöver kolla på skärmen jämte, men smaken är som baken 😊. Med tobii, trackir eller annan huvudavläsare så blir spelet ännu verkligare. Lite som före joystick och efter joystick.

Tack så mycket för tipsen! Ska absolut kolla in mounts då jag känner att jag inte blir helt bekväm. Eyetracker har jag också kikat en del på så tackar för det tipset med!

Medlem

Vecka 8:s community information från CIG
Denna vecka fick vi en uppdatering av roadmappen och Galactapedia.

Inside Star Citizen: On the Gun, Off the Trolley | Winter 2021
Ett bra avsnitt om Mounted guns och Push n pull samt en sprint report.

Star Citizen: Calling All Devs - Inventory Futures
En rejäl genomgång av hur man tänkt sig att inventory systemet ska fungera i både närtid och i framtiden.

Road mappen
Roadmappen uppdaterades denna vecka.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

Screenshot by Hasgaha.

Medlem

Vecka 9:s community information från CIG
Månadsrapporten för februari damp ner på Onsdagen. Denna vecka är det som vanligt ingen uppdatering av roadmappen utan vi får vänta tills nästa vecka på den.

Inside Star Citizen: Cave Dwellers | Winter 2021
Utökad grottutforskning med skepp och fordon samt Mining verktyg står på menyn .

Star Citizen Live: Vehicle Tech Team
Man svarar på frågor om tekniken bakom en rad olika spelmekaniker.

Den månatliga sammanfattningen för februari 2021
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i februari.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/180...

Till sist en sneakpeak på kommande homesteads, väldigt Star Warsy.

Medlem

Vecka 10:s community information från CIG
Det blir mycket grönt då Stella Fortuna (St. Patrick's Day) firas fram till den 22 mars.
Nedan ses en video om just detta. Videon visar även Cyclone MT (den med missiler) som nu släpps i spelet.
Det finns även en del skins med grönt tema att köpa om man vill.

Inside Star Citizen: Driving Force | Winter 2021
Markbaserade fordon och en Sprint report avhandlas i veckans ISC.

Star Citizen Live: VFX Team
Teamet svarar på frågor om tekniken bakom en rad olika visuella effekter.

Road mappen
Roadmappen uppdaterades på Onsdagen. Läs en summering här.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

Skål tamejfan!

Medlem

CIG inleder samarbete med Firesprite för Theaters of War läget i Star Citizen.
Vid första anblicken kan man kanske tycka att ett Battlefield mode i Star Citizen är onödigt men alla som spelat Star Citizen vet hur "utmanade" bland annat nätkoden är när det kommer till strid.
Att förfina den här delen i ett separat mode är ingen dum ide då man slipper den fördröjning (Spawna, ta fram ett skepp, åka till den planet striden är) som uppstår när man dör i strid i Star Citizen PU idag.

Vi får bara hoppas att det här samarbetet fungerar bättre än det med Illfonic.

Man kommer att återuppta testningen denna helg men då för Evocati gruppen i första hand.
Källa: https://www.firesprite.com/news/2021/03/cloud-imperium-games-...

Medlem
Skrivet av JRico:

Vi får bara hoppas att det här samarbetet fungerar bättre än det med Illfonic.

Ja, verkligen. Jag tycker det verkar lovande, Firesprite har ju erfarenheter av FPS sedan tidigare (jag tänker på VR-spelet The Persistance, finns även som vanlig icke-VR-version) så det ska bli spännande att se vad de kan åstadkomma i SC.

De har förresten rätt intressant historia:

Psygnosis (Amiga <3 😊 ) -> Sony Studio Liverpool -> Firesprite

Medlem
Skrivet av Nemo:

Ja, verkligen. Jag tycker det verkar lovande, Firesprite har ju erfarenheter av FPS sedan tidigare (jag tänker på VR-spelet The Persistance, finns även som vanlig icke-VR-version) så det ska bli spännande att se vad de kan åstadkomma i SC.

De har förresten rätt intressant historia:

Psygnosis (Amiga <3 😊 ) -> Sony Studio Liverpool -> Firesprite

Psygnosis? wow, det visste jag inte.
Snacka om nostalgilogga

Medlem

Vecka 11:s community information från CIG
Månadens AMA handlade om Character Tech och ni kan läsa en sammanfattning här nedan,
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/180...

Inside Star Citizen: Weapon of Choice | Winter 2021
Denna vecka avhandlas FPS vapen samt asteroider.

Star Citizen Live Gamedev: Sense of Sight
Weapons Content Team visar och pratar 3D-modelering.

Medlem

Efter att ha följt spelet till och från de senaste 5-6 åren så gjorde jag igår slag i sak och köpte ett startpaket. Har dock inte kunnat spela något då jag inte ens kommer vidare från launchern ("Star citizen has stopped working unexpectedly" ad infinitum). Har testat i princip varenda tips och råd jag kunnat hitta, utan att få igång det. Får väl helt enkelt ge mig till tåls och se om någon framtida uppdatering löser problemet. Lite surt när man laddat för en helhelg

Inaktiv
Skrivet av Skuggsvept:

Efter att ha följt spelet till och från de senaste 5-6 åren så gjorde jag igår slag i sak och köpte ett startpaket. Har dock inte kunnat spela något då jag inte ens kommer vidare från launchern ("Star citizen has stopped working unexpectedly" ad infinitum). Har testat i princip varenda tips och råd jag kunnat hitta, utan att få igång det. Får väl helt enkelt ge mig till tåls och se om någon framtida uppdatering löser problemet. Lite surt när man laddat för en helhelg

@vbgbasse hade liknande om inte samma problem som dig igår. Då var det drivrutinerna till grafikkortet som spökade.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

@vbgbasse hade liknande om inte samma problem som dig igår. Då var det drivrutinerna till grafikkortet som spökade.

Ja, jag skulle bara byta upp mej till senaste AMD drivrutinerna till mitt 5700 kort och efter det gick inte spelet att starta. Efter att ha blivit tipsad att downgrada drivrutiner till september 2020 så funkade det igen. Det verkar som att drivrutinerna till grafikkorten är som rysk roulette för senaste är definitivt inte alltid bäst. För mitt 5700 kort så var dock den patchen från september överlägset bäst då jag max haft 50 fps innan och nu är jag uppe å nosar på 70 fps på vissa ställen. Däremot verkar det samtidigt som att ramet går åt mer nu vilket jag inte riktigt kan förstå. Jag låg runt 22 gb ram innan och nu ibland upp emot 29 gb. Den enda förklaringen jag kan tänka mej är att jag flyttat bottlenecken från gpun till ram och cpu istället 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Vecka 12:s community information från CIG
Patch 3.13 närmar sig release och om ni vill veta mer om patchen har Asgard medlemmarna med @Almblad i spetsen gjort en gedigen sammanfattning här.

Inside Star Citizen: Making Your Reputation | Winter 2021
Lär dig mer om kommande reputation systemet i Star Citizen.

Star Citizen Live Gamedev: Lore Builder - Gangs of Pyro
Man skapar bakgrunds storyn för två av gängen i Pyro, live.

Road mappen
Roadmappen uppdaterades denna vecka.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

Medlem

Gladius:en har uppdaterats lite i 3.13 patchen. Dom har lagt till luckor för alla moduler i skeppet, plus lite andra saker.

Senare kommer man få byta ut allt för hand, eller låta npcer byta ut sakerna åt en. Kan va så att en modul har gått sönder och man är i Pyro system utan något service ställe i närheten. Så får man plocka en hel modul från ett skepps vrak som man kan ersätta sin trasiga modul med. Dom jobbar också med att lägga till i spelet så man kan reparera sakerna för hand, genom att plocka en del på ett trasigt skepp och sätta fast på sitt egna. Typ svetsa fast en trasig vinge eller något. Man kommer kunna se vilka delar på skeppet är reparerade för hand, kan va ett helt annat material eller färg. Om man vill ha skeppet i nyskick så får man reparera skeppet vid ett service ställe.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Vecka 13:s community information från CIG
3.13 släpptes till Evocati, Subscribers och Concierge. Med all sannolikhet släpps den till Live under nästa vecka.
ISC har ett uppehåll till den 22 april.

Inside Star Citizen: A New Vision | Winter 2021
Uppehållet till trots så kom det en ISC video i alla fall?
Det kan ha med att göra att denna Torsdag inföll på den 1 april

Star Citizen: Calling All Devs - Refuel and Repair
Inget Star Citizen Live, istället bjöds vi på en Calling All Devs som handlade om Repair och Salvage.

Road mappen
En tillfällig uppdatering gällande det nya skeppet endast. (Aprilskämt)
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

Medlem

Vecka 14:s community information från CIG
Ingen 3.13 patch till Live ännu tyvärr. Samtidigt meddelar man att flera features som Ship to Station docking kommer i senare 3.13.x patcher.

Loremakers community questions
Författarna har svarat på 10 frågor om loren i Star Citizen som dom hittat på Spectrum.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/spectrum-dispatc...

Star Citizen Live: All About Alpha 3.13
Todd och Rich svarar på 3.13 frågor.

Road mappen
Denna vecka fick vi en rejäl uppdatering.
Den var så pass omfattande att man nu har uppdaterat progress trackern till Ver 1.0
Man kan nu söka och filtrera på det man är mest intresserad av.
I fortsättningen kommer man vid varje kvartals slut att publicera nästa kvartalspatch på roadmappen.
Med andra ord så kommer vi inte behöva se en roadmap med bara en eller två patcher i fortsättningen utan alltid 4.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

Den månatliga sammanfattningen för mars 2021
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i mars.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/180...

Till sist en sneakpeak på Orisons moln. Personligen ser jag fram emot Orison väldigt mycket.

Quake-konnässsör

Delar en video som vi har satt ihop från ett av vårt senaste event, där medlemmar från Asgard och våra finska vänner i Marskin Nyrkki var med och deltog.

Idén med eventet var att vi ställer en Carrack 7000 meter bort från startområdet och vid startområdet ställs två lag (6 mot 6) mot varandra i ett Deathrace för att nå Carracken först. Båda lagen fick ha max tre (3) per lag, och på ett snabbt sätt ta sig till Carracken eller skjuta ned det andra laget med hjälp av de monterade vapnen på bilarna.

Första laget som tar sig ombord på Carracken ska då skydda skeppet i 30 min för att vinna, medans det andra laget ska ta sig in och sätta igång self destruct för att spränga skeppet för att vinna.

Skribent

Riktigt roligt scenario, @almblad! Det bästa var han som blev tjurig över att bli team-killad

Inaktiv

Har de sagt något mer om Server Meshing?
Hörde senast att de hoppades att det skulle vara färdigt i slutet på detta år/början på nästa.
Känns som det är bland det sista de behöver göra färdigt teknologimässigt innan spelet kan ta fart.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Har de sagt något mer om Server Meshing?
Hörde senast att de hoppades att det skulle vara färdigt i slutet på detta år/början på nästa.
Känns som det är bland det sista de behöver göra färdigt teknologimässigt innan spelet kan ta fart.

Det senaste vi har hört är detta
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...


signatur

Org-ledare för Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Asgard Discord
https://discord.com/invite/zs5humSzF7

Skriv svar