FZ testar sju VR-headsets!

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Nej för det har hänt att FB uppmanat personer att skicka in foto på pass/legitimation

ja OM du missköter dig och blir bannad. Men om du bara har kontot för att lira VR, vad ska du egentligen göra för att bli bannad?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det ÄR en lättanvänd produkt. Med USB-kabel till dator funkar det lika smidigt som vilket trådat VR-headset som helst. Det är att köra trådlöst från pc som kan vara bökigt, men det är ju inte en officiellt stödd grej.

Exakt! Annars är det i stort sett bara att starta spelen utan något klydd alls.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag köpte min quest 2 nyligen och vill bara varna nya köpa för att man bör vara försiktig om man använder glasögon. Den extra spacern som följer med ger väldigt lite utrymme, sedan är deras lösning på cover sisådär och det kan lätt göra att glasögonen repar linserna. Jag märkte stora märken på mina efter bara några timmars användning... Det finns tillbehör som hjälper men det kräver att man gör forskning och köper dessa innan. Har sett gummiringar man kan sätta runt linserna som gör att glasögonen inte skaver emot.
Det finns även grövre cover som både ökar utrymme och bekvämlighet men till bekostnad av FOV.
Jag har beställt recept glas från VRoptician men de har inte kommit ännu, det är också en lösning. Kostar dock runt 700 kr och har leveranstid på 4-5 veckor.

En annan erfarenhet är att kontrollerna fungerar så där med vissa PCVR spel. Jag vet inte om det finns möjlighet att remappa efter oculus kontrollen, ett spel som var kaos är "I expect you to die" där man hade behövt två fingrar till för att kunna spela. Det finns dock en oculus port som säkert fungerar bättre.

Medlem

Ni som vill ha ett hyffsat billigt headset men inte vill "sponsra facebook" har kanske senare iår att se fram emot Decagear 1.
Väldigt mycket "för bra för att vara sant" men det har lovats att sk Youtubers ska få testa en prototyp innan full release.
Dom satsar på att bygga ett så billigt headset som möjligt.
Det ska fungera trådlöst mot SteamVR
Det ska ha inbyggt Facetracking
Samma upplösning som HP Reverb G2
Det ska ha en egen "locomotion" i nått dom kallar decaMove

Skulle sätta igång med utskick av prototyper snart men pga komponentsbrist i hela världen så är det så klart försenat allt.
Mer info
https://www.deca.net/decagear/


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lyrael:

En annan erfarenhet är att kontrollerna fungerar så där med vissa PCVR spel. Jag vet inte om det finns möjlighet att remappa efter oculus kontrollen, ett spel som var kaos är "I expect you to die" där man hade behövt två fingrar till för att kunna spela. Det finns dock en oculus port som säkert fungerar bättre.

I expect you to die lista Oculus Rift som support och det är ju samma kontroller mapping som Quest så borde inte vara några problem.
Vet att det finns vissa spel som tror att man kör ett HTC Vive om man använder sig av Virtual Desktop.
Det finns att ändra kontroller bindings i SteamVR. Nu var det länge sen jag ändrade kontroller själv, men tryck på vänster menyknapp och kolla SteamVR inställningarna.

Själv har jag spelet på Oculus Quest och det är ett riktigt roligt spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Perfekt! Nu behöver man ju bara vänta på att konkurrenterna kommer ikapp i pris och prestanda så kan det nog bli dags. Hårdvara från Facebook kommer aldrig vidröra min kropp, det är ett som är säkert.

Medlem
Skrivet av Ender:

Perfekt! Nu behöver man ju bara vänta på att konkurrenterna kommer ikapp i pris och prestanda så kan det nog bli dags. Hårdvara från Facebook kommer aldrig vidröra min kropp, det är ett som är säkert.

Det är bara apple och valve som har någon chans som konkurrent. Tror inte valve är intresserad av stand alone headset och har inte lika mycket muskler bakom för att göra det facebook gör. Så egentligen är det facebook och sen kanske apple.

Medlem

Finns det någon speciell anledning att man lyfter det här(förträffliga) nästan 1 år gamla testet?

Redaktör
Skrivet av Frisell:

Finns det någon speciell anledning att man lyfter det här(förträffliga) nästan 1 år gamla testet?

Ja, Oculus Quest 2 är nu också testad. Och tack!


signatur
Skrivet av Karmak:

Det är bara apple och valve som har någon chans som konkurrent. Tror inte valve är intresserad av stand alone headset och har inte lika mycket muskler bakom för att göra det facebook gör. Så egentligen är det facebook och sen kanske apple.

Håller inte med dig där. Samsung är en perfekt kandidat, inte bara har de erfarenhet av att göra VR-headsets men de har även en linje med kraftfulla processorer och OLED skärmar. Sen är det inte omöjligt för företag att helt enkelt göra nya grejer.

Speciellt när det är möjligt att släppa ett headset som stödjer OpenXR och låta användare spela SteamVR-spel. Om man tar sig in den vägen så behöver man inte konkurrera med ett ekosystem utan kan bara komplettera det som vilken annan kringutrustning som helst. Jag vet att du skrev "stand alone", men det erbjuder helt nya företag en möjlighet att göra ett första steg in i VR-branschen innan de försöker bygga ett bibliotek av mjukvara.

Jag tror det är helt möjligt för t.ex. Xiaomi, Lenovo eller HP att släppa något. Lenovo har väl varit utelåsta ett tag då de var legotillverkaren för Rift S och det borde funnits ett icke-konkurrensavtal där, men det är troligtvis över snart. HP har visat sitt intresse och skulle absolut kunna slänga ihop ett budgetheadset om de ville.

En koalition av tillverkare som normalt gör Androidtelefoner skulle kunna leda till en plattform för att distribuera OpenXR appar. Så om t.ex. Xiaomi, BBK electronics och Huawei la grunden för ett mer öppet ekosystem så hade de kunnat konkurrera mot de stora jättarna. Det hade kostat dem fördelen med att ha ett eget ekosystem, men det hade gett dem möjligheten att konkurrera och inte varit så mycket jobb. Om det hände så skulle barriären för tillverkare försvunnit och då tror jag vi hade sätt mängder med intressanta lösningar av varierande kvalitet, funktioner och pris flöda ut på marknaden.

Sen är jag inte säker på varför Valve skulle ha mindre muskler bakom sig än Facebook? Visst att Facebook är ett mycket större företag, men investeringar görs inte som procent av bolagets tillgångar. Valve har råd att investera i VR om de vill och investeringar görs baserat på framtida avkastning, inte baserat på företagets totala omsättning i andra delar av bolaget. Sen håller jag med om att Valve troligtvis inte är intresserade av stand-alone.

Epic däremot skulle kanske vara intresserad av ett stand-alone-ekosystem i framtiden. De har bevisligen pengar och är beredda att investera i alla möjliga projekt för att bygga sitt ekosystem. Hade inte varit omöjligt för dem att försöka bli en mjukvarulösning som erbjuder sig till potentiella hårdvaruaktörer som tidigare nämnt. Det hade byggt ett ekosystem för Epic och erbjudit t.ex. Xiaomi en väg in på marknaden.

Sen har du Sony, Nintendo och Microsoft. Microsoft har bevisat sig långsamma med VR, men om det började hota deras Xbox så finns det pengar och skicklighet där. För både Sony och Xbox hade ett stand-alone headset som gick att ansluta till deras konsoler trådlöst varit optimalt för att bygga deras ekosystem. Om någon köper ett Sony stand-alone VR så kommer de inte köpa en Xbox efter det utan istället välja en PS5a att ansluta den till, och tvärt om. Nintendo har en tradition av att vara innovativa och sen Nintendo Wii inte nödvändigtvis ha bäst grafik. Detta beskriver ändå stand-alone VR ganskal väl. Den mer avskalade grafiken som Nintendo gjort sig kända för kan mycket lättare anpassas för den renderingsnivån som du kan uppnå på ett headset än de grafiktunga spelen som många andra bolag är kända för. Att Nintendo legat "efter" i grafiken sen Nintendo Wii är ju ett aktivt val, Sony och Microsoft köper in sina lösningar från marknaden och det hade Nintendo kunnat göra också, det är inte omöjligt att Nintendo köper det det bästa SOC som finns på marknaden. Nu har Nintendo tyvärr sitt Virtual Boy i bagaget, men efter att de doppat tårna med Lado så tror jag inte det fiaskot sätter någon hård gräns.

Min rankning av potentiella konkurrenter är: 1) Apple, 2) Samsung, 3) En koalition av tillverkare utanför branschen just nu som skapar ett gemensamt bibliotek, 4) Sony, 5) Epic Games, 6) Nintendo

Den enda tröskeln är spel-biblioteken, vilket enbart kommer vara en artificiell begränsning då nästan alla nuvarande aktörer är inställda på att köra OpenXR. Det bästa tror jag hade varit för någon form av öppen plattform för mjukvara, även om det kräver att bolagen bakom det kan acceptera små delar av en stor tårta och inte försöka äta hela ekosystems-tårtan själva.

jbx
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Om du inte använder Facebook innan så är det problemet minimalt, skulle jag säga. Då kan du skapa ett konto med vilken mail du vill och dela noll och nada om dig själv, utan att det bryter något användaravtal.

Jasså, typ en protonmail och ha ett konto som heter typ vadsom? Kräver de inga telefonnummer, personnummer eller andra övervakarfasoner?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Redaktör
Skrivet av jbx:

Jasså, typ en protonmail och ha ett konto som heter typ vadsom? Kräver de inga telefonnummer, personnummer eller andra övervakarfasoner?

Nu är det rätt jäkla länge sen jag skapade mitt konto så jag kan bara gå på vad FB själva säger. Och enligt dem räcker epostadress för att skapa konto, och då kan du ju använda precis vilken mail du vill - gammal som nyskapad - utan att det bryter mot nån regel. En grej till: jag diskuterade detta med nån häromdan, personen sa då att de ville ha ett mobilnummer vid registering också. Men inte enligt FB själva alltså.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, Oculus Quest 2 är nu också testad. Och tack!

Aha, den var ju förstås inte med från början. Tänkte snett, men den släpptes väl i september/oktober. Jag borde veta det då jag äger ett exemplar. =P

Medlem

Sugen tills jag minuset om fb konto. Noll tillit till dem

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Som sagt, du kan skapa ett konto utan att knappa in egna personliga uppgifter. Och precis som alla andra online tjänster och appar så måste man ha ett konto till företaget som skapat produkten. Missförstå mig rätt, jag är också negativt inställd till Facebook, men jag menar att det går att lösa utan att de ska behöva veta vem du är och vad du gör. På skånska kallar vi det "fake konto", hört talas om det?

handlar inte om facebook i sig... det är en princip sak.

Medlem

sugen blir man men vägrar vara inloggad nånstans alls om jag ska köpa vr


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

sugen blir man men vägrar vara inloggad nånstans alls om jag ska köpa vr

Det lät konstigt vad menar du?
När kan du vara "inloggad"?
På FZ verkar gå bra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av monsterbenke:

sugen blir man men vägrar vara inloggad nånstans alls om jag ska köpa vr

Beklagar, men tror inte du kommer runt det helt. Steam kräver att du är inloggad och det gör även Sony för PSVR.

Medlem

Tomas (eller någon annan!): testat Flight simulator i VR? Jag köpte PSVR vid release och det var ju coolt men det har i ärlighetens namn mest samlat damm. Flight simulator har dock väckt VR-lusten på nytt. Hur funkar det? Värt att skaffa ett Oculus Quest för?

Redaktör
Skrivet av arfsnarf:

Tomas (eller någon annan!): testat Flight simulator i VR? Jag köpte PSVR vid release och det var ju coolt men det har i ärlighetens namn mest samlat damm. Flight simulator har dock väckt VR-lusten på nytt. Hur funkar det? Värt att skaffa ett Oculus Quest för?

Oh ja! VR är i mitt tycke nog det bästa användningsområdet för VR. Jämför att titta på ett foto av en cockpit och att sitta i den - så stor skillnad gör det för känslan. VR i MSFS är väl beta än, och jag har inte fått jättebra framerate när jag testat. Men likväl blir det ett helt annat spel i VR.Testa om du får chansen, MSFS, DCS, IL-2 eller nåt annat spelar mindre roll, VR är bra i flyg. Punkt.


signatur
Medlem

Hade Quest 2 ett par veckor efter release, men lämnade tillbaka för jag tyckte inte bilden var duglig nog. Mycket godrays, klart sämre kontrast än Q1 (som polaren har) och det var riktigt svårt att få till bra skärpa.

Så inväntar Q3 och hoppas på 50% fler pixlar igen, tillbaka till OLED, mycket bättre FOV och mindre godrays.

Medlem
Skrivet av Bleib:

Hade Quest 2 ett par veckor efter release, men lämnade tillbaka för jag tyckte inte bilden var duglig nog. Mycket godrays, klart sämre kontrast än Q1 (som polaren har) och det var riktigt svårt att få till bra skärpa.

Så inväntar Q3 och hoppas på 50% fler pixlar igen, tillbaka till OLED, mycket bättre FOV och mindre godrays.

Det har visat sig vara linsfel på vissa headsets.
Löst på reddit och sett på Youtube vissa som fått byta flera ggr för att få ett godkänt exemplar.
Inget som är "officiellt erkänt" av Oculus men folk har fått byta som sagt.
Kända fel har just varit suddighet och godrays.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Fick äran att testa en dev-kit-oculus för flera år sedan, då satt man med den på huvudet framför ett tangentbord och mus. VR-heatsetet ersatte alltså endast datorskärmen.
Det tyckte jag fungerade fantastiskt bra, riktigt tufft och lovande inför framtiden var det!
Men sedan dess har jag bara sett VR där man skall ha speciella kontroller, sensorer i rummet och gott om utrymme att flaxa runt... Alla de tre sakerna var för sig är totalt avtändande för mig.
Finns det något VR-headset som ENDAST ersätter skärmen, så att man kan se sig runt i en VR-värld medans man spelar med mus/tangentbord? Har försökt googla på det, men hittar inget om det...

Testa Immersed, en Oculus Quest app det är en Virtual Desktop liknande app. Där kan man spåra sitt tangentbord i VR. Ganska bekvämt att se sitt tangentbord. Däri kan du köra vanliga spel i sin tur.

Medlem

Kan inte bestämma mig mellan quest 2 och reverb. Har en quest 1 sedan tidigare.

Det som avskräcker från G2 är ju trackingproblem samt rapporter om att den inte gillar X570 moderkort. Men den där bilden man får på G2... Men den perfekta trackingen på quest och ändå helt ok bild samt halva priset typ. Evighetslångt tvivel incoming.

Medlem
Skrivet av kaffe_is_life:

Kan inte bestämma mig mellan quest 2 och reverb. Har en quest 1 sedan tidigare.

Det som avskräcker från G2 är ju trackingproblem samt rapporter om att den inte gillar X570 moderkort. Men den där bilden man får på G2... Men den perfekta trackingen på quest och ändå helt ok bild samt halva priset typ. Evighetslångt tvivel incoming.

Som erfarenhet av både WMR och Oculus så för mig är Trackingen av kontrollerna flera ggr bättre än WMR.
Är man som jag som gillar att ducka fysiskt, ja kanske tom lägga sig på golvet ibland och "snipra" så fungerar WMR trackingen inte alls.
Kontrollerna till Reverb G2 må se ut som Oculus men många säger att kvalitén känns dålig, kontrollen trackar inte fingrarna och vibrationerna i kontrollen är dålig.
Nu lät det väldigt negativt.
Trackingen funkar (i rätt förhållanden) men Oculus är väldigt mycket bättre i jämförelse.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tack för infon!
Jag gillar att goofa runt i spel och hoppa runt och ducka som du säger. Skulle vara extremt störigt om grejerna inte hänger med då.

Medlem
Skrivet av kaffe_is_life:

Tack för infon!
Jag gillar att goofa runt i spel och hoppa runt och ducka som du säger. Skulle vara extremt störigt om grejerna inte hänger med då.

Om du kört trådlöst dessutom är det verkligen störande att måsta köra med kabel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kaffe_is_life:

Tack för infon!
Jag gillar att goofa runt i spel och hoppa runt och ducka som du säger. Skulle vara extremt störigt om grejerna inte hänger med då.

Quest 2 eller G2 med Index-kontroller och basstationer gäller för dig då. Det senare är mycket dyrare och inte trådlöst

Medlem

Tack för svar. På väg hem med en quest 2 nu

Medlem

Men alltså Wifi 6 är skit för quest 2 då??

Skriv svar