FZ testar sju VR-headsets!

Robot
FZ testar sju VR-headsets!

Vi sätter betyg på Oculus Quest 2, HP Reverb G2, Valve Index, Pimax Artisan, Quest, Rift S och HTC Vive Cosmos.

#artisan, #oculus, #pimax, #quest, #rift-s, #virtual-reality, #vive-cosmos


Medlem

Grymt! Länge hoppats på ett test av VR från FZ. Är själv sugen att införskaffa ett VR-headset för nya HL. Lutar åt att det blir ett Rift S.

Medlem

Bra artikel och hoppas att det kommer mer VRartiklar framåt!

Äger själv en Quest sen i början av December och har använt den väldigt regelbundet sen dess, otroligt smidigt också att kunna packa med sig den till polare osv :).

Finns även en app, virutal desktop som gör att man kan köra steamVR trådlöst till Questen som om du har bra nätverk fungerar ypperligt (enligt en kompis som kör det)

(obs köp från Oculus egna butik, är billigare där av någon anledning)


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Värt att poängtera att den officiella Oculus Link-kabeln till Quest inte alls är tung, utan lätt och flexibel. Också värt att poängtera att eftersom det bara är en kabel så går det (med förlängningar) att få en väldigt lång kabel, om man vill köra i ett annat rum eller något.

Det går även att fixera kabeln (gummiband eller kardborre) så att den går längs bakhuvudet och hjälper till med viktfördelningen.

Medlem

Skulle vara lite misstänksam emot Oculus. Det är trots allt Facebook som äger dem och nu ska de börja samla in data om dig när du använder ditt VR headset för att kunna leverera riktad reklam på deras andra tjänster (Ej i VR-headsetet...än).

De har ju tidigare tagit 3D kartor av utrymmet du spelar i och skickat till deras servrar men efter de fick smäll på fingrarna så sparas den informationen endast på ditt headset och dator....säger dom.

https://uk.pcmag.com/news/124052/facebook-your-oculus-vr-data...
https://venturebeat.com/2019/07/25/vr-ads-in-2019-whats-worki...


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Värt att poängtera att den officiella Oculus Link-kabeln till Quest inte alls är tung, utan lätt och flexibel. Också värt att poängtera att eftersom det bara är en kabel så går det (med förlängningar) att få en väldigt lång kabel, om man vill köra i ett annat rum eller något.

Det går även att fixera kabeln (gummiband eller kardborre) så att den går längs bakhuvudet och hjälper till med viktfördelningen.

Ja med den officiella kabeln får man dessutom med ett litet clip så man kan smidigt få sladden bakom sig.
Nått ska man väll få för den där nästan 1000kr dyra kabeln

Men eftersom questen uppdateras och Link fortfarande är i beta kan det till fördel vara i framtiden att man har den officiella kabeln ist för nån 3e part då den är en betydligt snabbare fiberoptisk kabel jämfört med dom andra.

Av dessa 3 headset så är Quest klar vinnare imo, hade aldrig heller valt Rift S iom Oculus Link fungerar så bra (för mig) och den trådlösa friheten som dessutom bjuder på andra spelupplevelser som inte fungerar om man sitter fast med sladd


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kompletterar ni artikeln med en test av Valves Index när ni får tillgång till en sådan?
Eller blir det orättvist mot de andra VR-headsetsen?
Är ju en helt annan prisklass iofs


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Redaktör
Skrivet av Gesturr:

Värt att poängtera att den officiella Oculus Link-kabeln till Quest inte alls är tung, utan lätt och flexibel. Också värt att poängtera att eftersom det bara är en kabel så går det (med förlängningar) att få en väldigt lång kabel, om man vill köra i ett annat rum eller något.

Det går även att fixera kabeln (gummiband eller kardborre) så att den går längs bakhuvudet och hjälper till med viktfördelningen.

Ah, bra att veta! Vi köpte en tredjepartare (officiella fanns ej när vi började testa). Men faktum kvarstår att denna kabel sticker ut från vänster framsida så de stationära är lite smidigare.


signatur
Redaktör
Skrivet av Kimpur:

Kompletterar ni artikeln med en test av Valves Index när ni får tillgång till en sådan?
Eller blir det orättvist mot de andra VR-headsetsen?
Är ju en helt annan prisklass iofs

Komplettera, eller eget test - ja! Och prisskillnaden mot Vive Cosmos är väl ungefär som den mellan Cosmos och Rift/Quest.


signatur
Redaktör
Skrivet av Molotov:

Ja med den officiella kabeln får man dessutom med ett litet clip så man kan smidigt få sladden bakom sig.
Nått ska man väll få för den där nästan 1000kr dyra kabeln

Men eftersom questen uppdateras och Link fortfarande är i beta kan det till fördel vara i framtiden att man har den officiella kabeln ist för nån 3e part då den är en betydligt snabbare fiberoptisk kabel jämfört med dom andra.

Av dessa 3 headset så är Quest klar vinnare imo, hade aldrig heller valt Rift S iom Oculus Link fungerar så bra (för mig) och den trådlösa friheten som dessutom bjuder på andra spelupplevelser som inte fungerar om man sitter fast med sladd

Om man absolut inte ser nån glädje i trådlöst kan Rift S vara ett bra val. Cosmos hade jag skippat helt, hade hellre köpt en vive Pro då.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ah, bra att veta! Vi köpte en tredjepartare (officiella fanns ej när vi började testa). Men faktum kvarstår att denna kabel sticker ut från vänster framsida så de stationära är lite smidigare.

Det kan också vara värt att nämna att den officiella är vinklad i ena änden som ska in i headsetet så inget som sticker ut speciellt
Jag vet att det innan officiella kom fanns 2st kablar som rekommenderades, den ena var rak och orsakade på så vis ett ganska stort utstick på sidan.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag kör Quest och är jättenöjd. Link funkar fint men jag köpte en Anker Powerline kabel som är lite tung så jag ska hitta en lösning där. Att köra utan sladd är verkligen frihet.

För er so , likt mig, inte har den bästa gamingdatorn så är kraven på en dator lägre om man kopplar in Oculus Quest än vad de är om man kör med Rift S. Alltså ganska stor skillnad.

Många Rift S spel kräver gtx1080 medans gtx1060 duger gott för alla spel om man kör Oculus Link med Questen.

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Det kan också vara värt att nämna att den officiella är vinklad i ena änden som ska in i headsetet så inget som sticker ut speciellt
Jag vet att det innan officiella kom fanns 2st kablar som rekommenderades, den ena var rak och orsakade på så vis ett ganska stort utstick på sidan.

Fixat! Bra feedback, tack!


signatur
Medlem

Mycket trevlig läsning. Har första Vive och Quest. Är väldigt pepp på Half-Life: Alyx och har planerat att uppgradera datorn för att kunna spela det optimalt.

Men, det ska stå cosmos-kontollerna va?

"De omgjorda kontrollerna har samma lampring ovanför knogen, men där Oculus satsat på lätt och smidigt är Quest-kontrollerna markant tyngre"

ELF
Medlem

Någon som vet vad som är bäst, tracking i headsetet eller de fasta fyrerna?
Vill vänta till priset gått ned lite till, men vill ändå inte köpa något man inte är nöjd med för det höga priset som det ändå kommer ligga på.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Någon som vet vad som är bäst, tracking i headsetet eller de fasta fyrerna?
Vill vänta till priset gått ned lite till, men vill ändå inte köpa något man inte är nöjd med för det höga priset som det ändå kommer ligga på.

Om trackingen är 100% med "fyrar" så är det 99% med Oculus inside out och kanske 75% Med Windows WMR iaf enligt mina erfarenheter.
Dvs jag tycker inte "fyrar" behövs, iaf inte om man kör Oculus.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag vet inte riktigt varför Cosmos får så mycket skit överallt.
Visst att det inte är 100% det köper jag, men jag har inge större problem med trackingen förutsatt att man har ljust i rummet.
När jag skaffa det i julas var det en bugg med just ljuset, som gjorde att jag hoppade på att köra beta software och efter det har det inte varit några som helst problem.

Och just att ni hade problem med att göra setupen tror jag inte avspeglar sig till 100% av alla andras upplevelser. Då min setup var helt smärtfritt. Så i mina ögon så kastar många skit på Cosmos helt i onödan utan att de ge den en chans.
Du kommer aldrig kunna jämföra Cosmos och modeller som har fyrer, då det är helt anorlunda tekniker och visst kan priset kanske vara ganska kraftigt. Men ändå, chilla ner lite i hatet.

Medlem
Skrivet av jonas:

Jag vet inte riktigt varför Cosmos får så mycket skit överallt.
Visst att det inte är 100% det köper jag, men jag har inge större problem med trackingen förutsatt att man har ljust i rummet.
När jag skaffa det i julas var det en bugg med just ljuset, som gjorde att jag hoppade på att köra beta software och efter det har det inte varit några som helst problem.

Och just att ni hade problem med att göra setupen tror jag inte avspeglar sig till 100% av alla andras upplevelser. Då min setup var helt smärtfritt. Så i mina ögon så kastar många skit på Cosmos helt i onödan utan att de ge den en chans.
Du kommer aldrig kunna jämföra Cosmos och modeller som har fyrer, då det är helt anorlunda tekniker och visst kan priset kanske vara ganska kraftigt. Men ändå, chilla ner lite i hatet.

Oculus Quest fick också mycket Negativitet pga en "dålig start".
Är säkert samma med Cosmos bara att HTC inte lyckats vända uppfattningen som Oculus gjort med Questen.
För mig flög Quest förbi som "ointressant" "tekniken är inte där än" till att jag själv köpte en här i början av Januari.
Mest pga Index var slut och jag var less på WMR fuckade upp mitt Boneworks gameplay


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jonas:

Jag vet inte riktigt varför Cosmos får så mycket skit överallt.
Visst att det inte är 100% det köper jag, men jag har inge större problem med trackingen förutsatt att man har ljust i rummet.
När jag skaffa det i julas var det en bugg med just ljuset, som gjorde att jag hoppade på att köra beta software och efter det har det inte varit några som helst problem.

Och just att ni hade problem med att göra setupen tror jag inte avspeglar sig till 100% av alla andras upplevelser. Då min setup var helt smärtfritt. Så i mina ögon så kastar många skit på Cosmos helt i onödan utan att de ge den en chans.
Du kommer aldrig kunna jämföra Cosmos och modeller som har fyrer, då det är helt anorlunda tekniker och visst kan priset kanske vara ganska kraftigt. Men ändå, chilla ner lite i hatet.

Det finns inget hat mot Cosmos, eller HTC som vi älskar både med Vive och Vive Pro. Stället man dessa tre mot varandra känns dock Oculus—headseten som mer färdiga, särskilt i mjukvaran. Vi är ett par stycken som testat alla tre headset under perioden och alla är överens om att Quest är den stora vinnaren.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det finns inget hat mot Cosmos, eller HTC som vi älskar både med Vive och Vive Pro. Stället man dessa tre mot varandra känns dock Oculus—headseten som mer färdiga, särskilt i mjukvaran. Vi är ett par stycken som testat alla tre headset under perioden och alla är överens om att Quest är den stora vinnaren.

Det är tyvärr inte bara ni som skriver på det där sättet tycker jag. Utan det är ifrån flera håll som det sägs samma sak.
Och det betyder ju inte att det är fel, utan det kan mycket väl vara så att många har problem. Eller så är det bara jag som har jäkla tur att få en enhet som fungerar som den ska utan några direkta problem. Eller så har jag det ultimata hemmet för just inside-out tracking

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Gillar att ni har gjort ett test! Men tyvärr tycker jag den inte är värd så mycket utan att man tar med Valves egna headset.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jonas:

Det är tyvärr inte bara ni som skriver på det där sättet tycker jag. Utan det är ifrån flera håll som det sägs samma sak.
Och det betyder ju inte att det är fel, utan det kan mycket väl vara så att många har problem. Eller så är det bara jag som har jäkla tur att få en enhet som fungerar som den ska utan några direkta problem. Eller så har jag det ultimata hemmet för just inside-out tracking

Det är ju så svårt med sådana här grejer, för vissa fungerar det utan problem. Samma sak med Oculus Link från början, lirade inte alls, och sedan helt plötsligt kickade det igång. Och man undrar ju lite vad som gör att trackingen fungerar från Oculus och inte Cosmos, i samma förhållanden.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är ju så svårt med sådana här grejer, för vissa fungerar det utan problem. Samma sak med Oculus Link från början, lirade inte alls, och sedan helt plötsligt kickade det igång. Och man undrar ju lite vad som gör att trackingen fungerar från Oculus och inte Cosmos, i samma förhållanden.

Oculus har bättre ingenjörer inom computer vision. Sen använder dom andra tricks än bara kamerorna, typ som att kontrollerna trots allt är relativt stabila nära headsetet och även bakom huvudet.

Medlem

Extremt nöjd med min Index, helt annan klass på den än allt annat jag testat, så ja... Även om det är en annan prisklass bör man ha det i åtanke.

Sedan finns ju en hel massa mer okända, rätt ok VR-hjälmar. Tycker det är lite synd de aldrig får någon uppmärksamhet. Lite grann som Android/Iphone (Trots Andy säljer mycket mer får Iphoneyn *all* uppmärksamhet av media). Mixed reality talas det också väldigt tyst om.

Medlem
Skrivet av ELF:

Någon som vet vad som är bäst, tracking i headsetet eller de fasta fyrerna?

Har ett Vive och en Quest. Inside-out (Quest) funkar väldigt bra, men ska du köra mycket rörelser där dess kameror inte ser handkontrollerna, är ljusfyrar mycket bättre. Ex. om du fiskar och håller spöt bakom dig en stund innan du kastar. Har inte testat att hålla händerna rakt ut och skjuta åt sidorna (en pistol åt vänster, en åt höger), vilket funkar bra på Vive, men kan tänka mig mindre bra på Quest.

Medlem

För nybörjare skulle jag rekommendera Oculus Quest eller ett begagnat HTC Vive, för andra Valve Index eller Pimax 8K X.

Redaktör
Skrivet av duked:

För nybörjare skulle jag rekommendera Oculus Quest eller ett begagnat HTC Vive, för andra Valve Index eller Pimax 8K X.

Om man är nyfiken och vill komma hyfsat billigt undan funkar Windows MIxed Reality bra. För dyra som nya anser jag, då kan man lika gärna köpa en Rift S eller Quest (som funkar bättre och har mycket högre byggkvalitet), men de finns begagnade för kanske 2 000 kr. En bra start, långt bättre än PSVR i mitt tycke.

Skrivet av excentri:

Mycket trevlig läsning. Har första Vive och Quest. Är väldigt pepp på Half-Life: Alyx och har planerat att uppgradera datorn för att kunna spela det optimalt.

Men, det ska stå cosmos-kontollerna va?

"De omgjorda kontrollerna har samma lampring ovanför knogen, men där Oculus satsat på lätt och smidigt är Quest-kontrollerna markant tyngre"

Tack, kul att höra! Och ja, jag skrev fel. Fixat - tack för feedback.


signatur
Medlem

Fick äran att testa en dev-kit-oculus för flera år sedan, då satt man med den på huvudet framför ett tangentbord och mus. VR-heatsetet ersatte alltså endast datorskärmen.
Det tyckte jag fungerade fantastiskt bra, riktigt tufft och lovande inför framtiden var det!
Men sedan dess har jag bara sett VR där man skall ha speciella kontroller, sensorer i rummet och gott om utrymme att flaxa runt... Alla de tre sakerna var för sig är totalt avtändande för mig.
Finns det något VR-headset som ENDAST ersätter skärmen, så att man kan se sig runt i en VR-värld medans man spelar med mus/tangentbord? Har försökt googla på det, men hittar inget om det...

Medlem

Glad att jag har min index redo för Alex 😁😁😁

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Fick äran att testa en dev-kit-oculus för flera år sedan, då satt man med den på huvudet framför ett tangentbord och mus. VR-heatsetet ersatte alltså endast datorskärmen.
Det tyckte jag fungerade fantastiskt bra, riktigt tufft och lovande inför framtiden var det!
Men sedan dess har jag bara sett VR där man skall ha speciella kontroller, sensorer i rummet och gott om utrymme att flaxa runt... Alla de tre sakerna var för sig är totalt avtändande för mig.
Finns det något VR-headset som ENDAST ersätter skärmen, så att man kan se sig runt i en VR-värld medans man spelar med mus/tangentbord? Har försökt googla på det, men hittar inget om det...

Valfritt VR-headset kombinerat med t ex VorpX eller motsvarande mjukvara.

Skriv svar