Hur bra är Id Tech 7 som driver Doom Eternal? "Otrolig" säger Digital Foundry

Robot
Hur bra är Id Tech 7 som driver Doom Eternal? "Otrolig" säger Digital Foundry

Få en djupdykning i tekniken som driver köttaspelet och få data på vilken konsol som presterar bäst.

#digital-foundry, #doom-eternal


Medlem

Oavsett hur alla står sig vad gäller spelet så kan nog de flesta vara överens om att deras motor är jävligt bra. Jag sitter med en snart 3 år gammal 7700k och ett 2080ti och kör allt på max på 1440p väl över 60fps. Tror jag ligger någonstans runt 90-120 konstant.

Såg videon imorse och kan inte gör mer än hålla med.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem

Om jag inte minns fel så är är det väl den person som skapade motorn/motorerna för Starbreeze som numera står för motorn för id Software spel, jag är rätt säker på att han iaf låg bakom motorn för Wolfenstein "rebooten". Och många har jämfört honom med just Carmack, vill minnas att Carmack själv sagt att han varit väldigt imponerad av den här killen.

Men Carmack är ju så mycket mer än bara motorn, hans sätt att förklara saker som är väldigt komplexa är det nog få som kommer i närheten av (skulle väl vara Cerny möjligtvis) och jag kan lyssna på hans tal i timmar utan att tröttna.

Medlem
Skrivet av SilvaH:

Oavsett hur alla står sig vad gäller spelet så kan nog de flesta vara överens om att deras motor är jävligt bra. Jag sitter med en snart 3 år gammal 7700k och ett 2080ti och kör allt på max på 1440p väl över 60fps. Tror jag ligger någonstans runt 90-120 konstant.

Såg videon imorse och kan inte gör mer än hålla med.

Du har ju världens monsterdator, klart det flyter.
Jag sitter med en i5 6600(inte K) och ett r9 390, och lyckas ändå spela spelet på high i 1080, det är jävligt imponerande.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

1060/4770k med det mesta på high, flyter på extremt bra.
Tror jag aldrig varit under 70, men ligger oftast runt 100-120

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Om jag inte minns fel så är är det väl den person som skapade motorn/motorerna för Starbreeze som numera står för motorn för id Software spel, jag är rätt säker på att han iaf låg bakom motorn för Wolfenstein "rebooten". Och många har jämfört honom med just Carmack, vill minnas att Carmack själv sagt att han varit väldigt imponerad av den här killen.

Men Carmack är ju så mycket mer än bara motorn, hans sätt att förklara saker som är väldigt komplexa är det nog få som kommer i närheten av (skulle väl vara Cerny möjligtvis) och jag kan lyssna på hans tal i timmar utan att tröttna.

Starbreeze? Den enda motorn de har jobbat på är väl Diesel (Payday) och den tog de med från Grin. Om man ska nämna några namn så är det väl Machinegames? Känns som att det blir mer riktigt eftersom jag tror att de hjälpte till med Doom 2016.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Starbreeze? Den enda motorn de har jobbat på är väl Diesel (Payday) och den tog de med från Grin. Om man ska nämna några namn så är det väl Machinegames? Känns som att det blir mer riktigt eftersom jag tror att de hjälpte till med Doom 2016.

Stommen i MachineGames är väl folk som lämnade Starbreeze?

Spel som Riddick, Darkness och Syndicate använde väl egen motor? Jag vill minnas att Riddick var ganska imponerande när det kom.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Lokander:

1060/4770k med det mesta på high, flyter på extremt bra.
Tror jag aldrig varit under 70, men ligger oftast runt 100-120

Skrivet av b0ne:

Du har ju världens monsterdator, klart det flyter.
Jag sitter med en i5 6600(inte K) och ett r9 390, och lyckas ändå spela spelet på high i 1080, det är jävligt imponerande.

Skrivet av SilvaH:

Oavsett hur alla står sig vad gäller spelet så kan nog de flesta vara överens om att deras motor är jävligt bra. Jag sitter med en snart 3 år gammal 7700k och ett 2080ti och kör allt på max på 1440p väl över 60fps. Tror jag ligger någonstans runt 90-120 konstant.

Såg videon imorse och kan inte gör mer än hålla med.

Släng gärna in era resultat i bench-tråden!

https://www.fz.se/forum/trad/438873-doom-eternal-benchmark-hu...


signatur
Medlem
Skrivet av Margy:

Stommen i MachineGames är väl folk som lämnade Starbreeze?

Spel som Riddick, Darkness och Syndicate använde väl egen motor? Jag vill minnas att Riddick var ganska imponerande när det kom.

Jo. Men det är väl bättre att säga Machinegames isådantfall eftersom det är över 10 år sedan de gick skilda vägar? Syndicate släpptes 2012 och jag har mycket svårt att se Zenimax låta Electronic Arts använda teknik från ID Tech. Ok. Starbreeze kanske jobbade med motorn innan 2009. Men jag tycker MachineGames känns mer rätt att nämna eftersom det är där dessa människor jobbar sedan 2009.

eld
Medlem

decal-toolsen är helt magiska, det tar det man ville ådstakomma med megatextures men gör det mer dynamiskt:

Mer varierade visuals utan att behöva ha massa olika assets.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Om jag inte minns fel så är är det väl den person som skapade motorn/motorerna för Starbreeze som numera står för motorn för id Software spel, jag är rätt säker på att han iaf låg bakom motorn för Wolfenstein "rebooten". Och många har jämfört honom med just Carmack, vill minnas att Carmack själv sagt att han varit väldigt imponerad av den här killen.

Men Carmack är ju så mycket mer än bara motorn, hans sätt att förklara saker som är väldigt komplexa är det nog få som kommer i närheten av (skulle väl vara Cerny möjligtvis) och jag kan lyssna på hans tal i timmar utan att tröttna.

Du tänker nog på Tiago Sousa, En av utvecklarna bakom Crysis motorn.

Medlem

Jag är rätt säker på att den person jag avser är Magnus Högdahl och jag vill minnas att han var en stor faktor till att Machine Games även existerar. Som sagt han har jämförts av många som en yngre Carmack när det kommer till att skapa imponerande motorer i spel.

När jag skrev mitt inlägg ovan var jag lite stressad, men anledningen till att jag nämner främst Starbreeze är att han även där var en mycket viktig person, på samma sätt som att id Software nog inte existerat utan Carmack. Jag minns när jag spelade det första spelet han skapade motorn till och senare motorn för Riddick, som imponerade rejält på den tiden. För att senare lämna Starbreeze och vara med och grunda just Machine Games.

Jag vill även minnas att han varit en del av skapandet av id Softwares motor tillsammans med Carmack och att han fick mer och mer ansvar inom Bethesda efter att Carmack lade ner mer tid på Oculus Rift och senare valde att lämna Bethesda för att satsa heljärtat på VR. I alla fall är det så jag kommer ihåg det, men det var ju ett bra tag sedan så jag kan mycket väl komma ihåg det hela fel.

Medlem

Önskar jag hade råd att köpa spelet.

Men lön på fredag så får se då.

Men alltid tyckt att deras motor varit bra.

Gen
Medlem
Skrivet av Map-pen:

Önskar jag hade råd att köpa spelet.

Men lön på fredag så får se då.

Men alltid tyckt att deras motor varit bra.

Det är mycket pengar, speciellt när kronan är så svag.

Medlem

Nä, jag blev så besviken på de två förra.
Hmm, musiken i början på den här filmen är ju i från Quake Champions, som jag tycker är jättebra och roligt.


signatur

autograph

Medlem

Som sagt så tyckte jag mitt köp av 1080 Ti var väldigt svårt att motivera eftersom det kostade otroligt mycket.

Idag får man ge mer än dubbelt så mycket för ett 2080 Ti... så lite mer nöjd är jag ju nu såklart.

Medlem

Tycker inte Doom Eternal är så värst snyggt, men tekniken är säkert bra.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag tycker att de senaste är snygga, men ospelbara.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Gen:

Det är mycket pengar, speciellt när kronan är så svag.

I värsta fall får man vänta in steam rea.

Gen
Medlem
Skrivet av Map-pen:

I värsta fall får man vänta in steam rea.

Uj, det dröjer lite för länge

Medlem
Skrivet av Gen:

Uj, det dröjer lite för länge

Den som väntar på något gott.. xD

1
Skriv svar