Anthem : Svårt med Colossus ?

Medlem
Anthem : Svårt med Colossus ?

Halloj !
Skaffade Anthem I helgen . Har jävligt roligt med det hittills. Bestämde mig för att köra Colossus. Normal flöt det på bra . Var lite för lätt . Så gick över till Hard med biffen.
Satan vad min Colossus kändes värdelös hos bossar nu. Springer mest runt och letar health orbs. Börjar tänka på att byta till Ranger , mest bara för att kunna få en sköld .

Vi mötte en Titan genom ett kontrakt . Mobsen han skickade ut var jihad elementals. Omöjliga att döda innan dem hann fram till mig . Så fick springa runt med skölden och leta health 90% av tiden . Kände mig värdelös för första gången med denna Javelin.

Någon annan som märker samma?
Bör påpekas att jag är ganska låg i level , inte framme på endgame ännu .


signatur

It´s a me

Moderator | Testpilot

@NiclasWestlake: Jag hade den här tanken i betan (förlåt DEMOT) också men fick som aldrig något svar på hur det fungerade. Det folk skrev till mig på spelets Discord var att man helt enkelt får lägga mer tid på att plocka upp alla health orbs och att bossar ska droppa dessa när de tar skada. Annat än det så är at A och O att lära sig använda skölden då dens hälsa regenererar


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

@NiclasWestlake: Jag hade den här tanken i betan (förlåt DEMOT) också men fick som aldrig något svar på hur det fungerade. Det folk skrev till mig på spelets Discord var att man helt enkelt får lägga mer tid på att plocka upp alla health orbs och att bossar ska droppa dessa när de tar skada. Annat än det så är at A och O att lära sig använda skölden då dens hälsa regenererar

Tyckte ändå att jag gjorde ett bra jobb med skölden . Gillar att springa in med skölden och gå loss . Får väll försöka hårdare innan jag hoppar på Ranger .


signatur

It´s a me

Gnällkuk

Colossus är mer tänkt som support i första hand och skada i andra hand, däremot om du känner att du dör hela tiden så behöver du helt enkelt spela försiktigare och skaffa bättre loot. Själv spelade jag igenom hela vägen upp till lvl 30 på hard från början.

Visst stötte man på lite svårigheter här och var men fick lära sig att inte rusha head-on utan att försöka spela lite mer smart. Testa runt lite med andra vapen och kika också på vad för typ av bonusar de ger. Ofta kan det vara bättre att använda saker med lite lägre level, men som ger synergi-bonusar.

Något som inte förklaras speciellt bra är combos, men det är helt enkelt olika typer av elemental damage som ger en avsevärd skadeboost. När en fiende har någon form av elemental effect på sig som is, syra, el eller eld så ska du använda en attack som har något av de andra elemental attacks får att få till en kombo.

Is är den överlägset bästa status effecten då den fryser fienden under ganska lång tid. De kan inte röra sig och är öppna för elemental combos. Titans har ruggigt med liv och det ska man försöka ge sig på den själv så krävs tålamod och uppmärksamhet. Ett absolut krav är att du behöver få ihjäl elemantal mobsen då de släpper liv och ammo, utan att ha ihjäl dessa (genom att låta dem spränga sig själva) så kommer du antagligen dö eller få slut på ammo.

Dör alla (eller du själv) vid Titanen kommer den få tillbaka fullt liv igen, så better safe than sorry. Eftersom han inte tar så mycket skada innan han börjar glöda kan du i princip strunta i att attackera innan han öppnar upp sig för attacker.

Körde själv igenom questen att döda alla fyra titaner igår solo på gm1, testade gm2 men gjorde för lite skada själv och var inte sugen på att sitta i 30-45m på en titan med risk att dö och få börja om. Skulle rekommendera att försöka hålla dig i vatten hela tiden, blir du träffad av eldattacker så kommer statuseffekten försvinna snabbare.

Annars tycker jag nog Titans är rätt lätta då attackerar i samma mönster hela tiden. Var noga med att nästan alltid stå vänd mot titanen så du kan ha koll på attackerna. Använd ctrl för att dodgea eldbollar, dodga två gånger åt valfritt håll när han använder strålen från bröstet, efter två dodges (om han siktar på dig) kommer han sluta röra den och du kan fritt attackera bröstet.

När han skickar ut vågorna med eld, flyg snabbt spikrakt uppåt och hoovra där en stund. Gällande elemental mobsen så använder jag alltid en kombo av Q och E för komboskada och skjuter sedan ned dem. En shotgun är väldigt effektiv för detta.

Kör själv ranger, men skölden är inte speciellt användbar för det du beskriver. Den skyddar bara mot skada utifrån, men är lite buggig och många gånger kan du bli attackerad även inne i bubblan. Fiender kan dessutom promenera in i skölden, den skyddar bara mot projektiler. En eldboll från Titanen och skölden är borta direkt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv

Körde själv på hard men höll mig 75% till Ranger och 25% Storm då de passar mig bättre.

Uppskattar dock Ranger mycket. Kan ta en del stryk och dela ut en hel del så rekommenderar att du testar det annars. Om du har lite dåligt med utrustning så brukade jag köra och "farma" i freeplay, kistor och "random encounters" (heter något annat men tror att du förstår vad jag menar).

Medlem

Colossussen blir grym när man hittar olika varianter "Structural upgrades" som höjer Armor och shield samtidigt och är unik för klassen.

Sedan är lightning coil tillsammans med Flame thrower din bästa vän mot massor av småmobs som vill förstöra din dag.
Lightning coil kan du bara sätta igång och sedan sköter den sig själv, även när du har skölden uppe och ett snabbt svep med flamern så primar du alla fiender och skrattar hjärtligt när din goda vän Herr Tesla spränger dom i småbitar.

På avstånd mot fega typer så är Firewall mortar som primer och Rail Gun som detonator en vinnande kombo.

Men det bästa uppgraderingen du kan skaffa är ett gäng vänner som kan hjälpa dig att rensa bland buset.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Colossus är riktigt bra i endgame också. Finns en build som funkar för alla javelins.
Hänger några som spelar Anthem i FZ discorden, gör det du med vettja!

Medlem
Skrivet av PapaBear:

Colossus är riktigt bra i endgame också. Finns en build som funkar för alla javelins.
Hänger några som spelar Anthem i FZ discorden, gör det du med vettja!

Har du en länk till builden? Låter väldigt intressant!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Gnällkuk
Skrivet av DKvarn:

Har du en länk till builden? Låter väldigt intressant!

Den här hade jag nog sneglat på som tjock-frasse


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av PapaBear:

Colossus är riktigt bra i endgame också. Finns en build som funkar för alla javelins.
Hänger några som spelar Anthem i FZ discorden, gör det du med vettja!

Får nog ta och hoppa in där någon dag!
Höll mig kvar på Colossus, med lite nya components går allt som smör . Flamethrower och Tesla coil är hur roligt som helst !
Tror det var några components som inte riktigt stämde i min build . Nu känner jag mig mycket mer ostoppbar. Eller så är det helt enkelt för att jag ändrade färgerna på rustningen . Svårt att säga 🤔


signatur

It´s a me

1
Skriv svar