Nonsens...

Medlem
Nonsens...

Sony skippar VAIO, lite sorgligt med tanke på vad dom gjort för datormarknaden. Efter Apple är dom väl dom mest innovativa när det kommer till laptops, enligt vissa även före...

Paul Bettany uppgraderas i nya Avengers från röst till Vision. Lämpligt val i mitt tycke.

Jag lagade mitt Xbox 360 och PS3 med värmepistol, PS3:an lever fortfarande, XBoxen dog fem-sex timmar in i Fable 2...tror dock jag avlivade den ordentligt efter det. Rest In fucking Pieces, den ersättes för övrigt med Flappy Bird...

Ehh, pieces...pieces of eight?
Nya serien Black Sails har börjat bra, naket, våld och lite vatten. Jag är nöjd.

KFC kommer till Sverige, yay ännu mera hälsomat...

Av 9 tryck på "slumpartikel" på Wikipedia hamnade jag på 6 st fjärilar, en spindel, en tusenfoting och en insektsgrupp vid namn osbornia...slumpen avgör...

Hamnade på en sida om "glömda ord", visade sig att jag tydligen är lika mossig som mitt ordförråd, tyckte inte det var speciellt glömda ord...
Nattmössa, kartotek, gynnare, alligatorpäron, kotknackare, ordonnans, löga, vokabulär, ball, farstukvist, gå i kvav, obsolet, tjacka, skarprättare, pinuppa.
Nu handlade det ju inte om okända ord utan ord som inte används dagligen...
Men ordet pinuppa borde kanske borstas av, ligger väl i tiden?

Skarprättare, eller bödel, är annars något man inte använder dagligen.
I april 1792 samlade allmänheten in pengar till piskaren för att ta i lite extra vid den tre dagar långa hudflägningen som ägde rum på tre olika torg i Stockholm. Riddarhustorget, Hötorget och Nytorget. Personen hade dömts till skamstraff och dödsstraff enligt "jämte förlust av gods och ära även skall mista högra handen, halshuggas och steglas, sedan han likväl förut till straffets skärpande tre dagar å rad på särskilda stadens torg stått två timmar i halsjärn på schavott och därpå av bödeln med fem par spö blivit hudstruken".
Förr visste man hur bilan skulle dras, sakta och slöslipad. Dagens straff hade väl varit 6 års fängelse men villkorligt efter 2...
Mannens sista ord skall ha lytt "Pris och ära vare dig, herre Jesu innerligt!". Hans offer hade då redan varit död i en månad. Polisarbetet gick med andra ord hyfsat fort på slutet 1700-tal...
På avrättningsdagen, fredagen den 27 april 1792, intog Herr Jacob Johan Anckarström sin frukost, bröd, mjölk och två kotletter. Därefter fördes han till galgbacken i nuvarande Hammarbyhöjden.

"Han lade sig lugnt ner med huvudet mot stupstocken och högerhanden mot ett annat block. Folksamlingen som naturligtvis var väldig bevittnade moltyst bödelns stora skicklighet med bilan, som raskt skilde huvudet och handen från kroppen, vilken därpå fick ligga där den låg en stund och sedan vändes på rygg så att blodet skulle rinna av. I väntan på detta styrkte sig bödeln och hans drängar med bröd och brännvin. De ristade sedan upp liket från halsen och nedåt, tog ut hjärtat och inälvorna och stoppade dessa tillsammans med könsdelarna i en påse som grävdes ner under galgen. Kroppen styckades därefter med bila i fyra delar som lades på hjul. En lång spik slogs genom huvudet, och en av bödelsdrängarna klättrade upp på en stege med detta och spikade fast det vid galgen med många hammarslag. Handen spikades upp därunder, och därmed var skådespelet över."

Vem som låg bakom mordet blev en egen liten härva med grevar och politiker.
Man ansåg dock att Anckarström passade bra som syndabock...
Grevarna Adolph Ribbing och Claes Fredrik Horn dömdes båda till döden men fråntogs sina grevskap och medborgerliga rättigheter och landsförvisades istället.

Men vem blev mördad?

#blogg

1
Skriv svar