Moderaterna vill ha programmering på schemat från första klass
Jag tycker att det är en bra idé att lära ut programmering lite tidigare i skolan. Men i ettan?
Alla barnen i klassen borde ju få lära sig att läsa innan de programmerar, tycker jag. För det är ju ingen självklarhet att alla kan läsa när de börjar i skolan. Det beror ju på hur föräldrarna har uppfostrat dem.
April April , var ju inte ens kul... Om det är på riktigt så märks det ytterligare en gång att våra politiker är så jävla efterblivna så det e ta mig fan inte sant.
För att kunna programmering måste du kunna logik, hur bra logiskt tänkande har man i ettan i grundskolan? hahahaha låt mig skratta jävla ..........
För att kunna programmering måste du kunna logik, hur bra logiskt tänkande har man i ettan i grundskolan?
Tillräckligt. Man måste kunna tänka logiskt om man ska lära sig matte också, vilket såklart lärs ut redan i ettan. Det handlar självklart inte om någon avancerad programmering.
April April , var ju inte ens kul... Om det är på riktigt så märks det ytterligare en gång att våra politiker är så jävla efterblivna så det e ta mig fan inte sant.
För att kunna programmering måste du kunna logik, hur bra logiskt tänkande har man i ettan i grundskolan? hahahaha låt mig skratta jävla ..........
Alla ungar har ju lyckats svara på frågan:
- Skall jag gå till skolan idag - ja/nej?
Det kommer man långt med....
Vad du tränar är att strukturera om ett större problem/uppgift till flera mindre uppgifter som du löser en i taget. Mycket bra att kunna.
Kan tänka mig i högstadiet men inte så lågt.
Man måste först veta hur en dator funkar för att man ska kunna programmera något bra vilket man får lära sig på gymnasiet med inriktning IT. Sedan så kan det vara bra och förstå hur funktioner funkar vilket kommer i högstadiet. Sedan kan det vara trevligt och förstå boolesk algebra.
Om man vill att barn och ungdomar ska få mer kunskap inom teknik så kanske man ska lära dem hur teknik funkar och inte hur man använder teknik.
Finns nog en miljon saker inom IT och teknik jag tycker folk ska lära sig som är viktigare än programmering.
Stuntprat. Det finns många verktyg för att lära ut programmering, till yngre personer, med mer visuella hjälpmedel än att sitta och knacka kod.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Håller med om att programmering borde vara ett obligatoriskt ämne, men inte från första klass. Ungarna kan ju inte engelska än och för att inte tala om matematik. Båda vilka är de två största delarna av programmering. Borde vara ett obligatoriskt ämne på högstadiet, men knappast på låg- och mellanstadiet.
Varken språk eller matematik behövs.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
April April , var ju inte ens kul... Om det är på riktigt så märks det ytterligare en gång att våra politiker är så jävla efterblivna så det e ta mig fan inte sant.
För att kunna programmering måste du kunna logik, hur bra logiskt tänkande har man i ettan i grundskolan? hahahaha låt mig skratta jävla ..........
Svamla inte på om du inte vet något om det du svamlar om, det blir bara jobbigt att läsa för alla andra.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
När man läser kommentarerna här verkar det som att många tror att man ska lära ungarna c/c++ eller java eller nåt i första klass. Så är naturligtvis inte fallet, utan man börjar på barns nivå, dels med en del om hur datorn fungerar (extremt övergripande), och sen använder man något som liknar scratch (https://scratch.mit.edu/projects/editor/?tip_bar=getStarted)
som låter barnen pussla ihop saker. Därefter kan man på ett enkelt sätt förklara för dem vad de har åstadkommit.
Om de menar programmodellering så får de säga det för att använda scratch är inte att programmera.
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund
Lätt att lära sig programmering när man varken kan läsa eller räkna?
Detta. Börja med allmän datorkunskap om det ska till IT-ämnen så tidigt. Programmering kräver ett visst abstrakt tänkande som jag ej tror finns hos barn i den åldern.
Jag skulle tycka det var bra om varje individuellt barn fick programmera sitt eget pedagogiska spel där de sedan fick lära sig läsa, skriva och räkna. Gäller att ta det viktiga först
För att spel ska vara kul ^^
Bara jag som tycker hon ser ut som Quagmire på bilden?
...jag har 40 graders feber, vad förväntar ni er.
Lägg dig och sov, gubbe!
Vore absolut inte fel att införa programmering i grundskolan, men kanske inte från första klass. Första tre årskurserna är för sådant som är väldigt viktigt, t.ex. enkel matematik och språk.
Men senare i grundskolan kommer vissa ämnen som helt saknar poäng, t.ex. hemkunskap (vem behöver lära sig hur man bakar kaka X), sådana ämnen kan (och kanske bör) ersättas med ämnen som faktiskt kan ge något vettigt, t.ex. programmering (även om det inte är det vettigaste ämnet som finns kanske).
När man läser kommentarerna här verkar det som att många tror att man ska lära ungarna c/c++ eller java eller nåt i första klass. Så är naturligtvis inte fallet, utan man börjar på barns nivå, dels med en del om hur datorn fungerar (extremt övergripande), och sen använder man något som liknar scratch (https://scratch.mit.edu/projects/editor/?tip_bar=getStarted)
som låter barnen pussla ihop saker. Därefter kan man på ett enkelt sätt förklara för dem vad de har åstadkommit.
Om de menar programmodellering så får de säga det för att använda scratch är inte att programmera.
Struntprat, var inte så elitisk.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Väldigt många som tycker att skulle vara bra i grundskolan med programmering men varför? Du har ju enbart nytta av programmering om du faktiskt ska ägna dig åt just programmering.
Ser jag hellre att man lägger till ett par timmar idrott i veckan.
Vore absolut inte fel att införa programmering i grundskolan, men kanske inte från första klass. Första tre årskurserna är för sådant som är väldigt viktigt, t.ex. enkel matematik och språk.
Men senare i grundskolan kommer vissa ämnen som helt saknar poäng, t.ex. hemkunskap (vem behöver lära sig hur man bakar kaka X), sådana ämnen kan (och kanske bör) ersättas med ämnen som faktiskt kan ge något vettigt, t.ex. programmering (även om det inte är det vettigaste ämnet som finns kanske).
Ja, vad ska man kunna laga mat för när man kan leva på Billys resten av livet?
ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb
Väldigt många som tycker att skulle vara bra i grundskolan med programmering men varför? Du har ju enbart nytta av programmering om du faktiskt ska ägna dig åt just programmering.
Ser jag hellre att man lägger till ett par timmar idrott i veckan.
Äh, man har bara nytta av idrott om man ska bli idrottsman.
Väldigt många som tycker att skulle vara bra i grundskolan med programmering men varför? Du har ju enbart nytta av programmering om du faktiskt ska ägna dig åt just programmering.
Ser jag hellre att man lägger till ett par timmar idrott i veckan.
Äh, man har bara nytta av idrott om man ska bli idrottsman.
Eller kan det vara så att det är bra för kroppen? Bra för sjukvården?
ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb
Väldigt många som tycker att skulle vara bra i grundskolan med programmering men varför? Du har ju enbart nytta av programmering om du faktiskt ska ägna dig åt just programmering.
Ser jag hellre att man lägger till ett par timmar idrott i veckan.
Äh, man har bara nytta av idrott om man ska bli idrottsman.
Eller kan det vara så att det är bra för kroppen? Bra för sjukvården?
Självklart. Alla ämnen har indirekta och sekundära effekter, inklusive programmering. Precis som med matematik så lär man sig att tänka mer logiskt vilket såklart gynnar en själv och hela samhället.
Väldigt många som tycker att skulle vara bra i grundskolan med programmering men varför? Du har ju enbart nytta av programmering om du faktiskt ska ägna dig åt just programmering.
Ser jag hellre att man lägger till ett par timmar idrott i veckan.
Äh, man har bara nytta av idrott om man ska bli idrottsman.
Har själv funderat på det där. Är inte många som har så stor nytta av det de lär sig i skolan, de flesta kommer nog knappt ens ihåg särskilt mycket av högstadiets NO (Fysik, Kemi). Man kanske kunde skippa det och låta endast de som vill läsa det läsa det, så kan de specialisera sig tidigare.
Lite samma sak med hemkunskap, idrott och slöjd. Förr i tiden när man gjorde mer själv var det kanske värt att kunna men numera är det väl inte så viktigt längre?
Själv var jag av olika anledningar inte med så mycket i skolan i högstadiet och fick därför underkänt i bland annat hemkunskap, men mycket är ju självförklarande. Behöver man verkligen lära sig i skolan hur man kokar ägg eller använder en diskmaskin när det står på paketen eller på maskinerna?
Andra saker, som att man inte ska blanda tomater och gurkor, är väl lite mer värdefullt att veta kanske. Men det värsta som händer är väl att de tar dålig smak.
Billys är faktiskt ganska gott, men det är kul att kunna göra egen pizza också. Har för mig att vi gjorde pizza på typ varannan lektion i hemkunskapen på de lektionerna jag hann delta i, lite väl fri inlärning där...
Musik känns ju inte heller så viktigt för att klara sig i samhället, eller bild eller drama för den delen. Det är trevlig allmänbildning, men man blir ju inte direkt expert av den lilla introduktion som grundskolan ger.
Å andra sidan fungerar väl skolan lite som en intresseväckare för elever som annars inte hade kommit i kontakt med ämnet, så det finns väl en poäng på det sättet. Och så ger det fler val och en bredare grund att stå på när / om man vidareutbildar sig. Men som sagt, vissa saker kunde kanske vara frivilliga. Om inte helt så åtminstone delvis. Till exempel kunde man kanske köra en obligatorisk idrottslektion i veckan och en frivillig.
SO, svenska, engelska och lite mer grundläggande matematik är väl vad man har mest nytta av ute i verkligheten. Samt arbetslivserfarenhet, så lite mer praktik och lärande i arbete vore bra, så att man får närmare till arbete sedan. Men så är det kanske redan på vissa gymnasielinjer (gick en teoretisk linje själv). Tänkte mer på grundskolan nu.
Väldigt många som tycker att skulle vara bra i grundskolan med programmering men varför? Du har ju enbart nytta av programmering om du faktiskt ska ägna dig åt just programmering.
Ser jag hellre att man lägger till ett par timmar idrott i veckan.
Äh, man har bara nytta av idrott om man ska bli idrottsman.
Har själv funderat på det där. Är inte många som har så stor nytta av det de lär sig i skolan, de flesta kommer nog knappt ens ihåg särskilt mycket av högstadiets NO (Fysik, Kemi). Man kanske kunde skippa det och låta endast de som vill läsa det läsa det, så kan de specialisera sig tidigare.
Lite samma sak med hemkunskap, idrott och slöjd. Förr i tiden när man gjorde mer själv var det kanske värt att kunna men numera är det väl inte så viktigt längre?
Själv var jag av olika anledningar inte med så mycket i skolan i högstadiet och fick därför underkänt i bland annat hemkunskap, men mycket är ju självförklarande. Behöver man verkligen lära sig i skolan hur man kokar ägg eller använder en diskmaskin när det står på paketen eller på maskinerna?
Andra saker, som att man inte ska blanda tomater och gurkor, är väl lite mer värdefullt att veta kanske. Men det värsta som händer är väl att de tar dålig smak.
Billys är faktiskt ganska gott, men det är kul att kunna göra egen pizza också. Har för mig att vi gjorde pizza på typ varannan lektion i hemkunskapen på de lektionerna jag hann delta i, lite väl fri inlärning där...
Musik känns ju inte heller så viktigt för att klara sig i samhället, eller bild eller drama för den delen. Det är trevlig allmänbildning, men man blir ju inte direkt expert av den lilla introduktion som grundskolan ger.
Å andra sidan fungerar väl skolan lite som en intresseväckare för elever som annars inte hade kommit i kontakt med ämnet, så det finns väl en poäng på det sättet. Och så ger det fler val och en bredare grund att stå på när / om man vidareutbildar sig. Men som sagt, vissa saker kunde kanske vara frivilliga. Om inte helt så åtminstone delvis. Till exempel kunde man kanske köra en obligatorisk idrottslektion i veckan och en frivillig.
SO, svenska, engelska och lite mer grundläggande matematik är väl vad man har mest nytta av ute i verkligheten. Samt arbetslivserfarenhet, så lite mer praktik och lärande i arbete vore bra, så att man får närmare till arbete sedan. Men så är det kanske redan på vissa gymnasielinjer (gick en teoretisk linje själv). Tänkte mer på grundskolan nu.
Skulle säga att det mesta man får en grund i är bra. Förr eller senare stöter man på något där man kan ha nytta utav det.
Däremot skulle det nog inte skada om de faktiskt hängde med lite mer i tiden.
Kanske byta ut Polka-lektionerna på idrotten till att faktiskt lära sig som om träning/kost/teknik osv.
"Slöjd" är bra för att motverka allt slöseri vi gör idag genom att betala någon annan för extremt enkla tjänster eller bara kastar en trasig vara för att köpa en ny. Tänk miljö eller något..
Var själv kritiskt till det mesta inom grundskolan när jag väl gick det där och undrade vad fan vi lärde oss all den skiten för.
10 år senare försöker jag ta igen det mesta..
ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb
Har själv funderat på det där. Är inte många som har så stor nytta av det de lär sig i skolan, de flesta kommer nog knappt ens ihåg särskilt mycket av högstadiets NO (Fysik, Kemi). Man kanske kunde skippa det och låta endast de som vill läsa det läsa det, så kan de specialisera sig tidigare.
Det finns många fördelar med en bred grundläggande utbildning, både från ett individuellt och samhällsperspektiv. Som du säger är väckandet av intresse en av anledningarna. Naturämnena är om inte annat viktiga för att döda myter och åtminstone göra eleven medveten om vad vetenskapen säger om tex evolution. Så även om man inte kommer ihåg hur evolution fungerar så är man medveten om vad det är. När det gäller musik så har en del studier har visat att tex musik kan öka vissa mentala förmågor (mozart effect).
Programmering borde vara obligatoriskt i grundskolan. Men även riktig datorkunskap som enklare nätverksadministration skulle vara skitviktigt, (typ på nivån att förstå vad en ip-adress är och kanske vad det innebär att sätta en filbehörighet och vad det innebär att köra ett operativsystem med administrativ behörighet).
Jag tror detta skulle vara ett mycket effektivare skydd mot botnät och ddos-attacker än någon säkerhetsmjukvara.
Med den regering vi har nu, är det väldigt svårt att avgöra om det är ett skämt eller inte. Huuuuga.
Haha, ännu svårare för dig att avgöra om Moderaterna sitter i regeringen eller inte uppenbarligen...
Jävligt bra förslag hur som helst. Första klass kanske är att ta i, men obligatorisk programmering på schemat vore inte fy skam. Tycker nog att det är minst lika nödvändigt (om inte mer) än sy/träslöjd för dagens samhälle. Hoppas innerligt att det inte är något aprilskämt och att övriga partier kan komma överens om något i samma riktning.