Hälften av pc-spelsköparna väntar på rea

phi
Medlem

Köper när jag vill ha ett spel oavsett rea eller ej.

Medlem

Köper alltid från G2A eller liknande. Nya spel för 200 - 300kr är alltid trevligt.

Medlem

Det är ju det man har sin wishlist för, hade inte varit så kanske om steam hade haft vettiga grundpriser men men.

+Hjälper ju också om man släpper ett färdigt stabilt spel.

++Samt att spelet verkligen är bra.

Medlem

Aldrig fullpris... finns ingen anledning att betala så mycket för ett spel.

Medlem

PC - fattigmanskonsollen.


signatur

yolo

Medlem

Varför betala fullpris när alla nya spel oftast finns för halva priset på diverse sidor?

Medlem

Det är väl rätt förståeligt att pc-spelare väntar på reor. Jag skulle gissa att "vi" även köper betydligt fler spel än de som spelar på konsol, på grund av utbudet av billiga spel. Den konsumtionen skulle inte vara hållbar om vi alltid betalde fullpris.

Men det hade varit intressant att höra exakt hur de mätt det hela. Att man oftast väntar på prissänkningar - antingen permanenta eller i samband med reor - betyder ju inte i sig att man inte köper sina favoritspel för fullt pris. Jag köpte till exempel Divinity: Original Sin nyss, samtidigt som jag förbokade Witcher 3 och väntar på att ett par kickstarterprojekt som jag backade ska släppas senare i höst/vinter; alla till fullpris (just då).

Medlem

Jag köper till överpris. 1 dollar=1 euro som alla vet....

Medlem

Är det ett spel jag verkligen vill ha så köper jag det direkt, annars så väntar till det är rea.

Medlem

Jag orkar för det mesta inte vänta på rea. Jag har heller inget problem med att betala mer än nypris för äldre spel.

Medlem

Det finns spel jag betalar fullpris för utan att tveka.
Andra spel som jag vet är bra, men kanske inte SÅ bra, väntar jag med tills priset går ner.

För 15 år sen hade jag nog inte kunnat vänta lika tålmodigt..om ens alls!

Medlem

problemet är ju att spelen kostar som satan själv i nutid. har man jobb så okej, direkt fullpris för allt som förtjänar det. men många är yngre och studenter eller så och kan inte sitta och pröjsa minst ett fullpris i månaden för att hålla spelandet igång.


signatur

//monster

Medlem

Dagens förboknings-skräp och DLC-skador ger mig total avsmak från att köpa till fullpris. Men största anledningen till att jag nästan aldrig köper spel vid release är helt enkelt att jag har för många spel redan som det är, och färre kommer det ju liksom inte att bli. GTA V blir antagligen årets första, när det väl kommer till PC. The Crew och Project CARS är också möjligt att de köps nära release, men kan lika gärna vänta då de lär finnas till åtminstone 25% rea redan vid jul.

Medlem

Väntar ett år efter release. Då är förhoppningsvis spelet hyfsat buggfritt också.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Vissa spel köper jag direkt, men det är typ 2% av alla spelinköp. Resten kommer ju på reor. Varför jäkta och kasta pengar i sjön?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av totte1015:

Det är omöjligt för mig att vänta på reapris på ett spel jag vill ha.

Håller med ! Betalar oftast fullpris vid köp. Väntat vill ha det = köp.

PC utbudet måste ju stödjas. EA får ju aldrig nog med stålar så klart man hjälper till.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Spel som jag är extremt hajpad för kan jag tänka mig betala fullt pris (Witcher 3!), men i och med alla dessa reor, samt GMG har ofta bättre priser plus rabattkoder som kan användas, blir det sällan fullt pris. Och ja, det blir ofta köp från G2A och liknande..

Medlem

Jag handlar mest på rea men steam har tjänat mycket på att jag köpt massor av spel som jag inte ens hinner spela
Skulle det varit fullpris så hade jag nog bara köpt hälften av spelen jag har idag, om ens det.

Medlem

Jag köper oftast på rea. Sålde nyss min Dota2 Dragonclaw-hook för alldeles för många € så nu vänar jag ivrigt på steams julrea


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Medlem

Steam vet exakt när jag tänker köpa ett nytt spel.

Medlem

PC spel rea, lite svårare att hitta det till konsol/ps4 tycker jag. Effekten blir ju att jag köper färre spel till PS4, 6-700kr för ett spel är rätt mycket pengar i min mening. Speciellt när det kommer en DLC 2 veckor senare.

Medlem

<Här är min åsikt och förklaring om hur jag gör, det är viktigt att jag delar med mig om vart jag står>

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Det är ju det man har sin wishlist för, hade inte varit så kanske om steam hade haft vettiga grundpriser men men.

+Hjälper ju också om man släpper ett färdigt stabilt spel.

++Samt att spelet verkligen är bra.

Bra sagt där. Man vill inte köpa grisen i säcken.
Blivit lite klokare efter att ha förbokat spel som inte alls levde upp till förväntningarna.

Sen behöver man inte alltid ha de senaste heller eftersom man har många ospelade spel att beta igenom,..


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Vem är dum och köper spel på steam när dom kostar 59:99 euro eller mer ibland. Tack och lov så finns det sidor som är billigare.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag satt precis och funderade om jag ska köpa Van Helsing 2 eftersom det är 50% på Steam. Fast sen tänkte jag äsch så bråttom är det inte, jag hugger det på nästa rea när det är 75% istället.

I övrigt så är det bara positivt att det går ett tag så de hinner fixa buggar och liknande. Man får en bättre spelupplevelse om man väntar.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Väntar ofta på REA jag med, men är det ett spel jag verkligen vill ha och har väntat länge på, köper jag det naturligtvis direkt.

Däremot har alla STEAM reor gjort att jag köper mer spel än tidigare och testar på spel som jag aldrig skulle köpt annars.

Medlem

Köper hellre spel på reor nuförtiden än till fullpris, eftersom man som oftast inte får ett helt komplett spel vid release....

( tänkte främst på buggar och sånt, men väntar man nog länge så får man ju ofta DLC:s med i "goty" osv ^^ )

Medlem

Man kan ju vända på det också. Det är trots allt hälften som köper pc-spel till fullpris. Det vore ju väldigt märkligt om alla skulle köpa till fullpris, särskilt unga som inte jobbar eller har någon inkomst.

När jag köpte fysiska spel kikade jag i reahyllorna också. Speciellt när det gällde single player-spel. Ännu bättre nu för tiden att vänta minst ett år, eftersom så många spel släpps med buggar.

Medlem

Kommer sällan spel till PC som är vettiga att plocka day 1. Och plockar man det inte day 1 kan man likaväl vänta på en rea

Medlem

Har så pass stor backlog att inte köpa spel på REA känns som onödigt slöseri med pengar då jag redan har bra spel jag kan spela istället, undantaget är spel som är vettigt prissatta från början.

Denna bekvämlighet är nog den största anledningen varför jag inte har en WIi U, konsolpriset kan jag leva med men spelpriserna är ju helt sanslösa.

123
Skriv svar