Diskussion: vad betyder grafik för dig?

Medlem

Klart att det måste vara snygg ochså!

Medlem
Moderator | Testpilot

Gameplay och ljud tycker jag är viktigast. Säger inte nej till bra grafik men tycker det inte är då viktigt.

Dock om ett spel är totalt super fult då klarar jag inte av att spela.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ett snyggt spel betyder inte automatiskt att det är bra.
Ett bra spel behöver inte vara skitsnyggt.


signatur

autograph

Jag ser det så här, bra grafik kanske gör mig intresserad i början. Men enbart bra grafik har aldrig gjort att jag stannat kvar vid et spel.

Däremot bra gameplay, det gör att jag är fast trots att grafiken kanske inte är den bästa.

Medlem

Jag föredrar äldre grafik från runt (1995-2005).
Jag bryr mig dock inte så extremt mycket om hur nya spel ser ut. Det finns vissa bättre och vissa sämre grafikstilar.

Medlem

Sitter än i dag och lirar Shining Force 1 och 2 på Sega Megadrive hehe

Medlem

Det som är märkligt är att dom flesta om inte ALLA AAA spel som släpps nu för tiden är grafiken helt värdelös och ändå kostar dom 49.99+ Euro och köpa.

Lika att sattsa på gameplay och Features för grafiken verkar dom ännu inte få till så jag blir imponerad.

Medlem

Genomtänkt estetik, där allt vävs ihop på ett bra sätt. All I'm askin' for.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

För mig beror det på vad det är för spel och vilken roll grafiken ska spela i produktionen. Som exempel kan jag ta One Finger Death Punch som har en väldigt enkel och inte allt för imponerande grafik. Men den är där för att stärka spelets andra aspekter som gameplay. Det är väl det som är tanken för mig att grafik ska stötta spelets andra aspekter och tvärtom. Det är det som gör One Finger Death Punch så roligt för att det finns ett samband mellan grafik och alla andra delar i spelet.

När The witcher 3 kommer ut så förväntar jag mig att spelet ska ha sådan bra grafik att min dator ber om nåd, grafiken är ju ett redskap för att visa hur levande världen är och i detta spel ska jag helst bli förundrad. Men man får inte glömma bort alla andra delar också som gör ett bra spel. The witcher 3 skulle aldrig bli ett bra spel om det bara fokuserade på grafiken, inget spel blir bra om man försöker gömma ett spels brister bakom ögongodis, vilket tyvärr många försöker göra idag.

Jag håller med Saarela81

Grafik är bara en i mängden av alla indegrienser som likt en maträtt måste hitta en balans och ett syfte med dom andra delarna för att det ska smaka bra.

Medlem

För mig är spelet i sig viktigast men ett bra spel med grym grafik är ett stort plus!

Medlem

Det är kompositionen som spelar roll för mig, hur utvecklaren lyckats göra en helhet av grafiska detaljer såsom animationer, detaljrikedom osv. Finns inte fokus på sådant med tycker jag det är bland de fulaste spel som går att göras, oavsett hur avancerad grafikmotor man aanvänder sig av - det blir bara känslolöst.

Medlem

Spelkänslan är viktigast!
Det verkar glömts bort nuförtiden.


signatur

autograph

phi
Medlem

Bra och roligt gameplay före ett kasst spel med bra grafik, alla dagar i veckan. Vem fasen vill sitta och spendera åtskilliga timmar på ett skittråkigt spel med jättebra grafik? Låter ju vansinnigt.

Spelets estetik är däremot viktigt, sen om det är femtioelva mjlarder polygoner och fotorealism eller 8-bitars retrografik är ganska irrelevant.

Medlem

Tekniken är oviktig om estetiken är hemsk. Ful estetik sabbar upplevelsen fullständigt i värsta fall.

Medlem

Jag kan köpa och spela ett spel bara för det har otrolig grafik.

Medlem

Grafik är viktigt fatta spela crysis eller half life 2 med gammal grafik, eller ta av sig glasögonen och ingenting är skarpt. Grafik bidrar till att man lever sig in i spelet. Helt OK om du gillar Mario eller Minecraft eller liknande spel och det är olika beroende typ av spel man kör om man vill ha verklighetstrogen grafik eller inte. Mario är inte verklighetstroget men har fortfarande fin grafik. Att spela battlefield 4 i en minecraft-liknande värld hade säkert vissa gillat men också förlorat många fans eftersom det inte skulle kännas verkligt, vilket jag tror att DICE förmodligen var ute efter från första början.

Helt enkelt, grafik ska se bra ut för alla spel för att mycket bättre ska leva sig in i spelet, men det behöver inte vara verklighetstrogen grafik. (Tycker jag)

Medlem

För mig betyder grafik i stort sett ingenting. Jag vill ha roligt när jag spelar, jag vill ha en bra handling osv osv.


signatur

Den som sover levlar inte.

Medlem

Självklart både och. Utan teknisk utveckling så hade vi fortfarande spelat TETRIS på svartvit LCD-skärm.

Medlem

För mig är allt viktigt på något vis. Bra gameplay är en självklarhet. Men bra ljud och bra grafik är något som får mig att kunna leva mig in i ordentligt.

Sen är det i och för sig inte bara många polygoner som gör grafik för min del - det är effekter, ljussättning och alla små detaljer i en miljö. Om spelet har lite färre polygoner per modell men många små detaljer så är det ett plus i min bok.

Ljud, även det är lite knasigt. Är det halvkasst eller "normalt" ljud i ett spel så tänker jag inte riktigt på det men det är när man stöter på ett spel där ljudet är fenomenalt bra som man börjar förstå varför ljud är så oerhört viktigt. (Bad Company 2 var bland det första som fick mig att tappa hakan för ljudet enbart.)

KoP
Medlem

Snygg grafik kan aldrig rädda ett kasst spel. Enough said. Så hellre ett stadigt gameplay än en massa lull-lull.

Och dom som säger att bra grafik/ljud hjälper dem att leva sig in i spelet, sant, jovisst.

Men fan vad vi som spelat sen 4-bits (jaja Atari 2600 var inte 4-bit men det såg fan ut som det) eran måste ha haft en bra fantasi på den tiden för att leva oss in i spelens världar.

Medlem

Grafik spelar ingen roll för mig. Tar hellre ett spel som flyter på bra och inte ser bra ut än tvärtom. Spelar fortfarande UT99

Medlem

beror helt och hållet på vilken art-direction för mig om grafiken kommer spela roll.


signatur

God is dead

Medlem

Måste man välja?

Medlem

Som vissa sagt så är grafik och art direction två skilda saker, och jag tänkte skriva lite om båda;

Grafik;
Jag älskar bra grafik. När jag växte upp och gick i högstadiet och gymnasiet i slutet av 90 och början av 00, kom det hela tiden spel med mycket bättre grafik. Jag älskade det och tänkte att snart kommer vi inte kommer kunna se någon skillnad mot verkligheten. Sedan slog konsoller på allvar. Eftersom spel började byggas mot fast hårdvara, som dessutom var daterad när den kom, stagnerade utvecklingen. Tar vi förra generationen som exempel så hände väldigt lite på 6-7 år och ibland frågar jag mig vad som hade hänt om pengarna hade funnits i utveckling av bättre grafik istället för att försöka krama ut det sista ur 7 år gammal hårdvara. Det finns mer ljus i horisonten idag iaf, med Steam Machines, Kickstarter osv.

Art Direction;
Är för mig mycket viktigare än grafik. Begränsningarna som hårdvaran skapade, gjorde att man blev tvungen att tänka "outside the box". Detta i sin tur ledde till en explosion av olika stilar, ofta med gott resultat men ibland också med ont. Vad man gillar är givetvis väldigt individuellt, men för mig har flera bra exempel redan nämnts tidigare, Limbo osv. Ett par företag som jag däremot tycker har gått åt fel håll är Blizzard och Nintendo, med t.ex. Wind Waker, SM: Galaxy, Diablo 3, WoW. Påminner ingenting om hur jag trodde de skulle se ut när jag spelade föregångarna som yngre (Zelda 1, SMB3, Diablo 1, Warcraft 1 osv). Personligen har jag också generellt svårt med dagens "pixel games", spel som påminner om snes osv. Ibland görs det riktigt bra, men ofta görs det mest för att det är enklare än alternativen, och utan en konsekvent art direction.

Känsla/Story/Gameplay är för mig dock det absolut viktigaste och jag har svårt att se hur man kan tycka annorlunda, för finns inte det så har du glömt spelet om en månad och kastat bort x timmar av ditt liv.

Medlem

Grafiken är ett verktyg. Grafiken i sig är oviktig -- teknologimässigt. Vad som är viktigt däremot är *design*. Artistisk vision, och vad detta innebär i spelet.

Det är därför Gears of Wars är fult medan Guild Wars 2 är svinsnyggt.

Medlem

Grafik i spel är som effekter i film för mig, man vill alltid se det nyaste för att bibehålla den häftiga upplevelsen.

Men vad jag gillar bäst är ändå en artistisk vision, som tex, senaste Tomb Raider eller Rage där allt smälter ihop som en koncept bild.

Och sen så är jag en riktig polygon nerd. Desto rundare och fler detaljer i objekt desto snyggare. Jag skulle kunna köra ett spel i Half-Life motorn med next gen polygon count och vara hel nöjd.

Medlem

Grafik är en färskvaruupplevelse.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

*grabs popcorn*


signatur

Save thy self, because nobody else will.

Medlem

Grafik är inte viktigaste för en trevlig och rolig spelupplevelse.

Men jag vill ändå se att grafiken utvecklas. Kommer ihåg hur kåt jag blev när jag såg första bilderna på crysis, eller första gången jag spelade far cry.
Länge sen jag kände samma sak. Det har bromsats något ordentligt, vilket jag inte gillar.
So partly viktigt. Men samtidigt, haft hundratals roliga timmar med minecraft. där grafiken inte riktigt varit den starka sidan xd


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

123
Skriv svar