När får vi en homosexuell huvudperson i ett storspel?

Skribent
Skrivet av xverminator:

Hade FZ funnits på 80-talet hade aldrig någon publicerat en artikel som denna.

Och det är väl otroligt lyckligt att vi har utvecklats som samhälle de senaste 30 åren?

För övrigt borde alla lyssna på Fredrik:

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Vladimir Putin skulle vara mycket stolt över (vissa delar av) den här diskussionen. Jag menar... really?

Och som homosexuell man säger jag så här: När jag växte upp fanns väldigt få homosexuella jag kunde se upp till. Jag hade känt mig mycket mindre ensam om bara så det fanns en snubbe i ett spel som råkade gilla snubbar. Det behövs inte mer än så. Men varför är det så svårt för en del?

Som heterosexuell tror jag det är väldigt lätt att säga: "Ey, whatz all the fuzz about?" Men vi andra, som inte passar in i den där jävla normen, många av oss har gått igenom självhat, förnekelse och mycket annat som gjort ont. Jag säger inte att det är synd om oss, men jag säger att det är en stor grej för oss så länge vi gått igenom sådana omvälvande saker.

Ellen Page, som många lyft här, säger det väldigt bra: "I am tired of hiding and I am tired of lying by omission. I suffered for years because I was scared to be out. My spirit suffered, my mental health suffered and my relationships suffered. And I'm standing here today, with all of you, on the other side of all that pain."

Om hundra år är det kanske inte en grej, jag hoppas i alla fall inte det. Men här och nu är det fortfarande väldigt tufft för många unga killar och tjejer. De har ofta fullt upp med att hata sig själva, försöka acceptera sig själva och hitta sig själva - så de behöver inte fler som gör det åt dom.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

k3m
Medlem
Skrivet av Satheus:

Sexuell läggning ska inte vara fokus i något spel som inte är story fokuserat.

Och inte i historietunga rollspel heller. Endast i romantiska spel. Samma sak gäller ju för film som funnits ute i snart hundra år.

Så många kommentarer. Alltså i verkligheten är det väl inte så många som är gay så varför är det en sådan aggressiv fråga? Gör ett gayspel då, sedan om det säljer bra eller inte kommer ändå inte ha med detta utan allt runt omkring att göra.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Man kan komma med en annan fråga kring detta..

HUR många heterosnubbar har inte spelat en homo/bisexuell TJEJ i spel?

VARFÖR är två tjejer mer accepterat än två killar?
VARFÖR hakar folk upp sig mer på homosexualitet när det gäller killar kontra tjejer?

NORMER. Samhällsnormen är skev och alla borde vara accepterade som de är för i slutänden är vi alla MÄNNISKOR.

Människor kommer i alla färger, former, känslor..ingen är den andra lik.
De som följer normen stöps och uppfostras i den och följer den av ngn form av rädsla för det är inte accepterat att vara avvikande..

I slutänden ÄR vi människor inte så mkt annat än instinktdrivna dumma flockdjur vad folk än säger om medvetandet för i paniksituationer funkar vi som alla andra djur. Välkommen till jorden och dess djurliv..där rädslan styr i slutänden.

Medlem

Jag har alltid velat spela ett "duke nukem 3D style" lir där huvudkaraktären är en maskulin transa... eller inte...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Man kunde ju faktiskt tro att det viktigaste var att det skulle kunna vara precis vad som helst och att det inte vore ett problem.

Älskar att man alltid trumpetar ut att "vi är som alla andra" genom att inte vara "alla andra". Hela grejen har blivit motsvarande att tala ut i Oprah, Dr Phil, Letterman och resten om att rampljuset är jobbigt och att man vill vara ifred...

Själv har jag aldrig gått i en straightparad för att fira att jag inte är hbtq.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Rockstar borde får pris, Trevor är helt lost !

Medlem

"Problemet" är väl att den andel som är homosexuella (de som skulle tilltalas mest av en homosexuell huvudkaraktär) är förhållandevis små till hela publiken. Dom flesta vill ju på något vis känna igen sig i huvudkaraktären, tror det blir svårt om man ska envisas med att representera olika sexuella läggningar som är snäppet ovanligare. Men om man som manusförfattare vill testa, varför inte. Kör på.

Medlem

Men i de flesta spel läggs nästan ingen vikt på huvudpersonens sexuella läggning. Så det skulle nog kännas för krystat i många fall.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Nocturnal77:

***Spoiler*** om THE LAST OF US (årtiondets storspel). Läs inte vidare om du inte vill veta...

Lär dig använda spoilertags om du ska spoila. Jag ger dig ett tips; koden skrivs inte helt jävla förvånande som , men med "spoiler" istället för "dumfan".

Resultatet blir detta:

Ja, du spoilade för mig eftersom, japp, jag läser ofrivilligt alldeles för fort för att den där "varningen" skulle hinna noteras.

Tack för tipset, jag visste inte hur man gjorde det och ska använda det i fortsättningen. Men lär dig läsa långsammare, så blir det inget problem. Första ordet var ju "spoiler".


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Dvärgen:

Märker jag en viss homofobi här? Vad vill du istället ha en tuttlisa som har gigantiska sillisar?

Förstår mig inte på denna fobi, varken i verkliga livet eller när det kommer till spel.

Och det finns ingen som blir helt nöjd, får alla välja sitt eget så kommer det gnällas i alla fall.

Det är väl inte per automatik homofobi bara för man inte vill spela en homosexuell karaktär?
Jag bryr mig inte om det kommer spel med homosexuella huvudpersoner, men jag försöker oftast leva mig in i spelen medan jag spelar...och är man själv som mig hetrosexuell så känns det definitivt inte rätt att spela en homo karaktär.

Det finns säkert en del homofober som skriver här - men det är lite tråkigt att homofob kortet ska dras så fort någon inte håller med eller?

Gigantiska sillisar? Är dom inte äkta? Speltillverkarna kodar fram en brudkaraktär. När hon är helt klar, så går dom in och gör ett "kodingrepp". Pillar in lite silikon-kod. äää Jag bara svamlar o fnissar åt mig själv.

Medlem
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Det här, jag är bisexuell och ogillar denna frossa om att allt måste vara jämställt. LGBT-folk är en relativt liten del av populationen, ge det en realistisk presentation i spel istället för att det ska kännas påtvingad i ett försök att vara progressiv.

LGBT-folkets försök att synas och vara personifierade av sin läggning (som uppmuntras via saker som PRIDE), motverkar det ursprungliga målet för LGBT-rörelsen, att visa hur homosexuella är precis som vanligt folk. Alla spel med karaktärer som inte idkar heterosexuellt samlag eller pratar om det skulle ju kunna vara gay. Är en stereotypisk bögkaraktär vad spelvärlden behöver? Skulle inte tro det.

Medlem
Skrivet av eatem:

Det som är anmärkningsvärt är egentligen inte att det inte finns någon homosexuell huvudperson i ett spel utan att det blir ett sådant jävla liv i kommentarerna bara det förs upp på tal. Jag skäms för er skull.

Jag vet inte riktigt vad du hade förväntat dig av ett forum.

Medlem

Jag tror dock personligen att ju större publik spelbranschen får så kommer vi röra oss mer mot det som är vanligt i filmbranschen. Specifika genrer som bara riktar in sig mot homo/bi/trans-personer. Ju större den portionen av spelpubliken blir, ju större chans att någon vill ta del av den kakan.
Men att göra ett spel som både hetero och hbtq-personer känner sig hemma i/med är nog svårt.

Medlem
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Det handlar om att splittra folket så det är lättare att styra. Först genom feminismen för att skada kärnfamiljen och så att det blir mindre antal barn.
Sedan genom att propagera för homo, bi, trans (HBTQ) o andra dumheter för att få dekadensen att framstå som normal. Detta med HBTQ personer i spel är ett av momenten i det.

Skrivet av krad:

När får vi en Indier som huvudkaraktär? Eller en Same, en Afrikan, en transvestit, en tvekönad, en tysk, en handikappad eller en albino som huvudkaraktär? Ja du, ett otroligt problem som kanske DO borde tillsätta en utredning om?

Hade gett dig två tummenupp om jag kunnat

Skrivet av Segas:

Rubriken hade helt klart lurat mig om jag inte såg att det inte var från Arnroth...för det är precis sån dynga han alltid skriver om - allt är fel, allt ska ändras och allt är så moraliskt inkorrekt.

Håller med. Man kan tro han får betalt av nån organisation eller så som vill sprida de där dumheterna.

Själv vill jag ha bort ALLT förskönande av HBTQ, feminism och allt vad det heter. Världen har aldrig behövt de här dumheterna och kommer aldrig göra det heller!

Inaktiv
Skrivet av Campaigner:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Det handlar om att splittra folket så det är lättare att styra. Först genom feminismen för att skada kärnfamiljen och så att det blir mindre antal barn.
Sedan genom att propagera för homo, bi, trans (HBTQ) o andra dumheter för att få dekadensen att framstå som normal. Detta med HBTQ personer i spel är ett av momenten i det.

Skrivet av krad:

När får vi en Indier som huvudkaraktär? Eller en Same, en Afrikan, en transvestit, en tvekönad, en tysk, en handikappad eller en albino som huvudkaraktär? Ja du, ett otroligt problem som kanske DO borde tillsätta en utredning om?

Hade gett dig två tummenupp om jag kunnat

Skrivet av Segas:

Rubriken hade helt klart lurat mig om jag inte såg att det inte var från Arnroth...för det är precis sån dynga han alltid skriver om - allt är fel, allt ska ändras och allt är så moraliskt inkorrekt.

Håller med. Man kan tro han får betalt av nån organisation eller så som vill sprida de där dumheterna.

Själv vill jag ha bort ALLT förskönande av HBTQ, feminism och allt vad det heter. Världen har aldrig behövt de här dumheterna och kommer aldrig göra det heller!

Håller med dig. Sen har vi ryssarna som går bakåt i tiden istället.

Medlem
Skrivet av lop3r:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Alexraptor:

När får vi en Jude som en huvudperson i ett storspel? Eller Romer och Samer och andra diverse minoriteter?
Varför ska en minoritet få speciell behandling och uppmärksamhet när dom andra inte får det?

Har du någonsin hört talats om uttrycket "två fel blir inte ett rätt"? Det är iaf rätt relevant här, eftersom sakfrågan ifrågasätter varför över 90% av alla spel följer samma stereotyp när det finns rätt så mycket mer möjligheter kring karaktärsdesignen för en protagonist. Ingen strävar heller efter att normen skulle bytas ut mot homosexuella, utan snarare att det faktiskt blir lite mer variation i karaktärsdesignen istället för att hälften av alla spel har samma huvudkaraktär.

Skrivet av lop3r:

Men altså spel utvecklas och ges ut av vinstdrivna företag då vill man ju självklart ha den karaktär som majoriteten kan identifiera sim med, ganska dumt att göra en huvudkaraktär som endast kanske 5% vill vara. När jag spelar vill jag vara en vit man för att jag är en vit man precis som 90% av dem som spelar.

Om du tror att 90% av alla spelare är vita heterosexuella män så är du fullkomligt verklighetsfrånvänd, och hade behövt en kalldusch så att du kanske vaknar upp i verkligheten.

I målgruppen för den här typen av västerländska spel så skulle jag kunna tänka mig att det är runt 80 90% ja, sen så finns det ju en stor skara asiatiska gamers men dom har ju sina egna spel där hjältarna är asiater istället.

http://www.esrb.org/about/video-game-industry-statistics.jsp

Går inte in på etnicitet och läggning, men kan vara värt att poängtera att 40% av alla gamers är kvinnor. Gulligt att dra siffror från röven.

Inaktiv

Herrejävlar folk, lugna ner er. Grejen är att man vill att karaktärer ska kunna ha vilken läggning som helst utan att det bli snack om det. Att det känns lika normalt som heterokaraktärer och att ingen egentligen bryr sig. Det handlar INTE om någon vi mot dem-mentalitet som en hel del i den här tråden av någon anledning tror. Det handlar heller inte om att man vill se karaktärer där man verkligen lägger stort fokus på att visa deras sexualitet. Det ska bara inte vara en stor grej när karaktärens läggning väl är relevant att på något sätt berätta om. Varför uppstår det sån ilska hos många så fort man börjar en diskussion om något HBTQ-relaterat?

Medlem
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Jag skulle tippa på att det här är för att förr så var homosexualitet en stor grej. Det var förbjudet, det var perverst, och man gjorde generellt sett en stor grej av att motarbete "bögeriets framfart". Nu för tiden är homosexualitet, för gemene man, en fullständigt ointressant och tråkig grej. Ingen bryr sig längre, det är så accepterat att vanliga svenssons inte ägnar en tanke åt det längre.

Egentligen är det precis det här som de flesta homosexuella har strävat efter. De flesta är förmodligen väldigt nöjda med utvecklingen som har varit. Men det finns en klick människor kvar som skriker väldigt högt, de är minsann inte normala och vanilj, de är homo och speciella, och det är fanimej inte tråkigt tycker dem.

Ovanstående gäller mestadels i västvärlden skulle jag väl säga. Ryssland t.ex. har ju fortfarande mycket problem med det. Men varför har vi regnbågsparader i Sverige där de flesta redan anser att kampen är över, att bögarna vann? För att äver bögar är folk, och folk gillar att synas och visa sig speciella även när de inte är det.

Medlem

isf vill jag spela som en tysk läder bög nazi och döda amerikaner?

Göra USA till bad guys skulle vara något...

Medlem

Hoppas aldrig. Skulle det göra ett spel bättre?


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem

Orkar inte ens läsa igenom svaren. Misstänker att homosexuella kommer få skulden som grupp bara för att någon föreslår/tar upp det här...som vanligt.

Vad gäller homosexuella i spel...tja, har inga som helst problem med det i sig. Var det inte i Mass Effekt där man kunde välja? Skulle inte vara helt bekväm med ifall karaktärsvalets sexuella läggning gjordes åt mig, då jag tror att man på ett eller annat sätt identifierar sig med sin hjälte/avatar.
Detta på både gott och ont, ifall hjälten inte beter sig som Geralt (Witcher) och nedlägger vartenda kvinna inom synhåll så är det väl inget som säger att den där tyste, starke mannen man spelar inte skulle kunna vara gay, ifall det är vad man föredrar att identifiera sig med?
Påtvingad sexualitet är säkert inte roligt för någon, men jag har förståelse för att man inriktar sig mot majoriteten av spelarna, istället för minoriteten.
Bättre då att kunna välja läggning/kön (i spel där det har betydelse för handlingen), än att tvingas spela ett bra spel med läggning/kön som man inte kan identifiera sig med.

Valfrihet är ju jättebra, och borde kunna öka försäljningssiffrorna då det skulle kunna locka fler spelare (att halva Östeuropa skulle börja grina ser jag inte som ett större problem), bara en trångsynt idiot skulle kunna opponera sig mot att sådan valbarhet i ett spel.

Sen tänker jag ifrågasätta hur viktigt det egentligen är att få in i ett spel. Som tjejen sa, hur är det med folk som har Downs syndrom, ska inte dom få ha en karaktär också? Rullstolsbundna?
Listan kan göras lång över grupper som kan känna sig utanför i spelsammanhang.

Skrivet av Campaigner:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Det handlar om att splittra folket så det är lättare att styra. Först genom feminismen för att skada kärnfamiljen och så att det blir mindre antal barn.
Sedan genom att propagera för homo, bi, trans (HBTQ) o andra dumheter för att få dekadensen att framstå som normal. Detta med HBTQ personer i spel är ett av momenten i det.

Skrivet av krad:

När får vi en Indier som huvudkaraktär? Eller en Same, en Afrikan, en transvestit, en tvekönad, en tysk, en handikappad eller en albino som huvudkaraktär? Ja du, ett otroligt problem som kanske DO borde tillsätta en utredning om?

Hade gett dig två tummenupp om jag kunnat

Skrivet av Segas:

Rubriken hade helt klart lurat mig om jag inte såg att det inte var från Arnroth...för det är precis sån dynga han alltid skriver om - allt är fel, allt ska ändras och allt är så moraliskt inkorrekt.

Håller med. Man kan tro han får betalt av nån organisation eller så som vill sprida de där dumheterna.

Själv vill jag ha bort ALLT förskönande av HBTQ, feminism och allt vad det heter. Världen har aldrig behövt de här dumheterna och kommer aldrig göra det heller!

Googla "facepalm", visa bilder och välj en i mängden.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av oscarstegland:

Ni som INTE vill spela som homosexuell? Kan ni förklara varför? Jag köper inte att ni inte kan leva er in i spelet för det.

Med all respekt - du behöver inte köpa något alls. Jag skrev mitt svar och om inte du eller någon annan "köper" den är helt upp till er. Jag har ingen skyldighet att behöva förklara vidare när jag faktiskt skrev rätt enkelt varför jag inte vill spela en homosexuell karaktär.

Skrivet av oscarstegland:

Är det verkligen så provocerande med en homosexuell karaktär? (tänk på detta nästa gång ni "råkar" titta på bögporr, men för all del, glöm inte radera cachen)

..påtal om provokation...

------------------------------

För allt i världen gör tusentals spel med homosexuella karaktärer - mig stör det faktiskt inte det minsta att ANDRA vill spela dessa.

På tal om provokation så är det oerhört provocerande att någon citerar mig och sedan ändrar vad jag sagt till vad fan dem vill. Du är anmäld!

För att dessutom sammanfatta det jag kunnat utläsa om dina åsikter kring det här ämnet, så har du absolut inga som helst problem med homosexualitet... bara det hålls bakom stängda dörrar.

Skrivet av xverminator:

Låt oss slippa homosexualitet i spel, bara för att det är en minoritet som har en böjelse så låt oss andra slippa detta som inte kan identifiera oss med homosexualitet eller andra böjelser. Jag ser hellre könsneutrala karaktärer i så fall så slipper man göra politik av spel.

Barn ska dessutom inte bli på prackade att homosexualitet är något fint och naturligt bara för en mycket smal minoritet gillar detta.

Lägg ner bara!

Hade FZ funnits på 80-talet hade aldrig någon publicerat en artikel som denna.

Fundera över vad homosexualitet är, är det så jättebra att en kille trycker på en annan kille där bak som det vore harmlöst och naturligt fint. Varför inte förespråka heteronormativitet i spel istället.

Så trött på detta! Kanske dags för en hetrofestival där alla hetro kan åka runt på flak o skrika de är hetro vi verkar vara en minoritet i media. Hbtq rörelsen genomsyrar allt snart.

Vad har en hetrosexuell för intresse av att spela homosexuell i ett spel? Vad är poängen med det? Dom får väl hitta på ett nytt Leisure Suit Larry för homosexuella om det är så viktigt för dem att sexualiteten ska ha betydelse i spel. Och varför just homosexualitet i spel, varför inte en nekrofil eller andra sexuella böjelser om man nu ska prata karaktärer med udda livsstil.

Tycker man alltid ska förespråka heteronormativitet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Heteronormativitet

Den enda gång jag har stött på homosexualitet i ett spel var i GTA 4 med Bernie, jag vek mig av skratt
http://www.youtube.com/watch?v=Zi6FF-TQFKg

Att du tror att alla spel helt plötsligt skall innehålla massa absurda sex-scener för att huvudkaraktären är homosexuell kallas för homofobi.

Idag är det väldigt få spel som har sex-scener över huvud taget. Vad spelar det då för roll om huvudkaraktären råkar vara homosexuell?

Jag förstår att du kanske känner dig kränkt för att HBTQ-rörelsen får så mycket uppmärksamhet, men sist jag kollade så blev inte hetersexuella människor misshandlade, fängslade, mördade, eller förnedrade på grund av sin sexuella läggning så lägg ner lågstadieargumentet please!

Medlem
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av oscarstegland:

Ni som INTE vill spela som homosexuell? Kan ni förklara varför? Jag köper inte att ni inte kan leva er in i spelet för det.

Med all respekt - du behöver inte köpa något alls. Jag skrev mitt svar och om inte du eller någon annan "köper" den är helt upp till er. Jag har ingen skyldighet att behöva förklara vidare när jag faktiskt skrev rätt enkelt varför jag inte vill spela en homosexuell karaktär.

Skrivet av oscarstegland:

Är det verkligen så provocerande med en homosexuell karaktär? (tänk på detta nästa gång ni "råkar" titta på bögporr, men för all del, glöm inte radera cachen)

..påtal om provokation...

------------------------------

För allt i världen gör tusentals spel med homosexuella karaktärer - mig stör det faktiskt inte det minsta att ANDRA vill spela dessa.

På tal om provokation så är det oerhört provocerande att någon citerar mig och sedan ändrar vad jag sagt till vad fan dem vill. Du är anmäld!

För att dessutom sammanfatta det jag kunnat utläsa om dina åsikter kring det här ämnet, så har du absolut inga som helst problem med homosexualitet... bara det hålls bakom stängda dörrar.

Skrivet av xverminator:

Låt oss slippa homosexualitet i spel, bara för att det är en minoritet som har en böjelse så låt oss andra slippa detta som inte kan identifiera oss med homosexualitet eller andra böjelser. Jag ser hellre könsneutrala karaktärer i så fall så slipper man göra politik av spel.

Barn ska dessutom inte bli på prackade att homosexualitet är något fint och naturligt bara för en mycket smal minoritet gillar detta.

Lägg ner bara!

Hade FZ funnits på 80-talet hade aldrig någon publicerat en artikel som denna.

Fundera över vad homosexualitet är, är det så jättebra att en kille trycker på en annan kille där bak som det vore harmlöst och naturligt fint. Varför inte förespråka heteronormativitet i spel istället.

Så trött på detta! Kanske dags för en hetrofestival där alla hetro kan åka runt på flak o skrika de är hetro vi verkar vara en minoritet i media. Hbtq rörelsen genomsyrar allt snart.

Vad har en hetrosexuell för intresse av att spela homosexuell i ett spel? Vad är poängen med det? Dom får väl hitta på ett nytt Leisure Suit Larry för homosexuella om det är så viktigt för dem att sexualiteten ska ha betydelse i spel. Och varför just homosexualitet i spel, varför inte en nekrofil eller andra sexuella böjelser om man nu ska prata karaktärer med udda livsstil.

Tycker man alltid ska förespråka heteronormativitet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Heteronormativitet

Den enda gång jag har stött på homosexualitet i ett spel var i GTA 4 med Bernie, jag vek mig av skratt
http://www.youtube.com/watch?v=Zi6FF-TQFKg

Att du tror att alla spel helt plötsligt skall innehålla massa absurda sex-scener för att huvudkaraktären är homosexuell kallas för homofobi.

Idag är det väldigt få spel som har sex-scener över huvud taget. Vad spelar det då för roll om huvudkaraktären råkar vara homosexuell?

Jag förstår att du kanske känner dig kränkt för att HBTQ-rörelsen får så mycket uppmärksamhet, men sist jag kollade så blev inte hetersexuella människor misshandlade, fängslade, mördade, eller förnedrade på grund av sin sexuella läggning så lägg ner lågstadieargumentet please!

Ehh..what? Vad har jag ändrat som du sagt? Jag har ju tagit quote och inget annat. Vad yrar du om?

Edit: Simon Karlsson var det tydligen jag citerade. Varför ditt namn dykt upp i det citatet förstår jag faktiskt inte. Dvs den om provokation då.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Orkar inte ens läsa igenom svaren. Misstänker att homosexuella kommer få skulden som grupp bara för att någon föreslår/tar upp det här...som vanligt.

Vad gäller homosexuella i spel...tja, har inga som helst problem med det i sig. Var det inte i Mass Effekt där man kunde välja? Skulle inte vara helt bekväm med ifall karaktärsvalets sexuella läggning gjordes åt mig, då jag tror att man på ett eller annat sätt identifierar sig med sin hjälte/avatar.
Detta på både gott och ont, ifall hjälten inte beter sig som Geralt (Witcher) och nedlägger vartenda kvinna inom synhåll så är det väl inget som säger att den där tyste, starke mannen man spelar inte skulle kunna vara gay, ifall det är vad man föredrar att identifiera sig med?
Påtvingad sexualitet är säkert inte roligt för någon, men jag har förståelse för att man inriktar sig mot majoriteten av spelarna, istället för minoriteten.
Bättre då att kunna välja läggning/kön (i spel där det har betydelse för handlingen), än att tvingas spela ett bra spel med läggning/kön som man inte kan identifiera sig med.

Valfrihet är ju jättebra, och borde kunna öka försäljningssiffrorna då det skulle kunna locka fler spelare (att halva Östeuropa skulle börja grina ser jag inte som ett större problem), bara en trångsynt idiot skulle kunna opponera sig mot att sådan valbarhet i ett spel.

Sen tänker jag ifrågasätta hur viktigt det egentligen är att få in i ett spel. Som tjejen sa, hur är det med folk som har Downs syndrom, ska inte dom få ha en karaktär också? Rullstolsbundna?
Listan kan göras lång över grupper som kan känna sig utanför i spelsammanhang.

Skrivet av Campaigner:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Det handlar om att splittra folket så det är lättare att styra. Först genom feminismen för att skada kärnfamiljen och så att det blir mindre antal barn.
Sedan genom att propagera för homo, bi, trans (HBTQ) o andra dumheter för att få dekadensen att framstå som normal. Detta med HBTQ personer i spel är ett av momenten i det.

Skrivet av krad:

När får vi en Indier som huvudkaraktär? Eller en Same, en Afrikan, en transvestit, en tvekönad, en tysk, en handikappad eller en albino som huvudkaraktär? Ja du, ett otroligt problem som kanske DO borde tillsätta en utredning om?

Hade gett dig två tummenupp om jag kunnat

Skrivet av Segas:

Rubriken hade helt klart lurat mig om jag inte såg att det inte var från Arnroth...för det är precis sån dynga han alltid skriver om - allt är fel, allt ska ändras och allt är så moraliskt inkorrekt.

Håller med. Man kan tro han får betalt av nån organisation eller så som vill sprida de där dumheterna.

Själv vill jag ha bort ALLT förskönande av HBTQ, feminism och allt vad det heter. Världen har aldrig behövt de här dumheterna och kommer aldrig göra det heller!

Googla "facepalm", visa bilder och välj en i mängden.

Hela den här hysterin är bara så otroligt löjlig egentligen. Om 'gamers' nu har så mycket emot läggningar och annat trams som moraltanter river sig i håret över, borde dess innehåll beskrivas ordentligt på produkten och därefter får alla göra ett aktivt val.

Punkt slut.

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Kan bara hålla med och jag är lika trött på detta feminist tjat...

vad i all världen har homosexualitet att göra med feminism?

Medlem

Värsta jag vet förutom en massa tjaffs om karaktärers (i min mening) helt irrelevanta läggning, är när folk är arga över att "bögarna" tycker/vill/påverkar något. Nej, "vi" är inte en homogen (!) grupp människor som sitter i en klubb och bestämmer vad vi alla ska tycka.

Sluta skylla sånt här trams på oss bögar. I de flesta fall är det faktiskt heterosexuella människor ("öppensinniga") som lyfter fram det och regnbågsmaffian ("the 1 %") med Fjoll Fjollson i spetsen (!).

Med andra ord: separera åsikter och läggning. Min läggning betyder inte att jag tycker en massa saker. Så snälla, säg inte "bögarna vill/känner"...

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Kan bara hålla med och jag är lika trött på detta feminist tjat...

vad i all världen har homosexualitet att göra med feminism?

Har att göra med att det är samma gnäll på att en del tycker att man ska kvotera in ditt o datt i spel så det blir jämställt på ett eller annat vis. Är inte inte kvinnliga karaktärer så är det bögar nu...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fevolas:
Skrivet av BeeJac:

Varför var väl en jävligt dum fråga? För att det kanske inte finns en lika stor marknad för det??? Vill man tjäna pengar ger man ju sig ju självklart på den största målgruppen.

Det här är en mycket vanlig missuppfattning. Att detta är fel är en väldigt viktig punkt att hamra in på marknadsföringsutbildningar.

Skrivet av Skelögd:

Varför är det inte bättre att man får välja själv vad man ska spela som?

Man får två alternativ vid character creation:

1. Vill du stoppa in drulen i pulltratten.

2. Vill du stoppa in drulen i hängdalen.

Varför måste vi som inte vill spela som homosexuella bli tvingade till det?

Det är ingen som kommer att tvinga dig att spela spel där huvudpersonen är gay, problemet är att många här verkar ha starka invändningar mot att sådana spel överhuvdtaget ska finnas. Ingen säger att alla huvudkaraktärer ska vara homosexuella eller tillhöra någon annan minoritet. Men är det verkligen så farligt om några är det?

Skrivet av Ankh:

Jag lovade mig själv att släppa detta - men känner att jag bör svara även om antagligen mitt svar kommer irritera dig eller få dig att vilja ställa fler frågor.
Det är faktiskt just sexualiteten. För mig känns det väldigt onaturligt. Jag har betydligt lättare att sätta mig in i en roll där två av motsatta kön gör sexuella närmanden.
Men dyker det upp andra karaktärer utöver den/de jag spelar som är bisexuella/transexuella/homosexuella osv så stör detta inte mig något vidare.

För att fatta mig kort - för all del, var homosexuella för vad ni sysslar med i er sängkammare har jag överhuvudtaget inget med att göra..men det betyder inte att jag vill ha det tryckt upp i ansiktet.
Något åt det håller.

Dock vill jag inte se förbud mot något homosexuellt överhuvudtaget och anser att det är en skam för mänskligheten att länder som Ryssland och Uganda gjort det illigalt samt Kansas och Arizona instiftat sina patetiska lagar som gör det rätt att avvisa någon för sin sexualla läggning.
Vad hände med friheten?

Edit: Och det är det sista jag har att säga i detta fallet. Take it or leave it.
Edit2: jaja då..en sak till! Det verkar som jag har lättare att acceptera att ni andra vill spela homosexuella karaktärer än det är för er att acceptera att jag INTE vill spela det

Förlåt, jag ska inte tvinga in dig i diskussionen igen, MEN: du verkar ha hängt upp dig lite på det här med att en homosexuell karaktär kommer att innebära att du kommer att behöva titta på, och kanske delta i, en massa bögporr. Varför det? Det är väl knappast grafiska sexscener, eller ens romantik, i alla spel med heterokaraktärer?

Dessutom, som jag skrev ovan så handlar det inte om att tvinga dig att spela spel där karaktären är gay, utan om att möjligheten ska finnas för de som vill det.

Jag blir också förundrad över varför diskussionen för många grundar sig i vilken typ av sex karakärerna skulle ägna sig åt - det är som många redan påpekat en ickefråga då det sällan skildras i spel.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fargo:

"Problemet" är väl att den andel som är homosexuella (de som skulle tilltalas mest av en homosexuell huvudkaraktär) är förhållandevis små till hela publiken. Dom flesta vill ju på något vis känna igen sig i huvudkaraktären, tror det blir svårt om man ska envisas med att representera olika sexuella läggningar som är snäppet ovanligare. Men om man som manusförfattare vill testa, varför inte. Kör på.

Det som får mig att känna igen mig i karaktärer är hur de agerar utifrån sina känslor. Som Joes faderskapsångest i Last of Us eller Ellen Pages utanförskap i The Beyond. Jag är ganska säker på att de inte skulle förändras nämnvärt om det var en man eller kvinna känslorna rörde. Så varför fokusera på det sexuella?


signatur
Skriv svar