Microsoft gör en helomvändning angående DRM

Medlem

Okej, bra. Nu ska de bara få bort övervakningsvibbarna med Kinect och övertyga alla att den är mer spelmaskin än tv-box.

Skribent

Jag förstår inte varför de slopar möjligheten att sälja och dela nedladdningsbara spel på grund av det här. Är det klassiska tänket "man ska inte ha det för bra" som ligger bakom?

Jag menar, det är bra att de backar med dumheterna. Men tänk om de hade behållit den ursprungliga visionen också. Då hade de hastigt blivit konsumentens bästa vän.Och Sony? Allt de gjorde var att lägga onlinespel bakom betalvägg.

Microsoft tar ett steg i rätt riktning men hade kunnat göra mer, och golva Sony. For shame..


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Inaktiv

Att läsa deras press-release gör mig fan smått galen. Maken till självgod ton får man leta länge efter.
"You told us how much you loved the flexibility you have today with games delivered on disc. The ability to lend, share, and resell these games at your discretion is of incredible importance to you. Also important to you is the freedom to play offline, for any length of time, anywhere in the world."
Nej, Microsoft, vi klagar inte därför att vi "älskar den nuvarande flexibiliteten". Vi klagar därför att era framtidsplaner inkluderar omfattande övergrepp på grundläggande konsumenträttigheter. Vi klagar därför att ni vill lägga in omfattande kopieringsskydd och sedan försöker maskera det som en service till användaren.
Vi klagar därför att ni kort och gott har huvudet uppstoppat i ändalyktan och vägrar lyssna på de som faktiskt spelar och vad de önskar från en ny hårdvara.

Till er kålhuvuden som klagar och kallar ändringen i MS-policyn för "bakåtsträvande" - framtiden för all digital verksamhet, såväl konstnärlig som annan, ligger i att man bejakar frihetskonceptet och skapar öppenhet. Det här är ett steg i rätt riktning, tyvärr ett alldeles för litet sådant.

Inaktiv
Skrivet av Mattias Frost:

Jag förstår inte varför de slopar möjligheten att sälja och dela nedladdningsbara spel på grund av det här. Är det klassiska tänket "man ska inte ha det för bra" som ligger bakom?

Jag menar, det är bra att de backar med dumheterna. Men tänk om de hade behållit den ursprungliga visionen också. Då hade de hastigt blivit konsumentens bästa vän.Och Sony? Allt de gjorde var att lägga onlinespel bakom betalvägg.

Microsoft tar ett steg i rätt riktning men hade kunnat göra mer, och golva Sony. For shame..

De hade kunnat göra det väldigt enkelt för sig genom att just härma Steam (vilket de påstod sig göra). Aktivera spelen en gång, ha ett bibliotek som kan laddas ned och köras offline.
Hade Microsoft bara varit lite mindre blåsta så hade de kört den modellen och sluppit skitstormen. Suget att bli hatade var helt enkelt liiiite för stort - varför nöja sig med att aktivera spelen och köra steam-bibliotek när man kan kräva att användarna checkar in sig var 24:e timma? Cwhaaaat iz prooovleeem?

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:

Har sagt det förut (i Nördigt, bl a), och säger det igen. PS4 och XBone kommer att ha ungefär samma onlinefunktioner och DRM, och ingen av dem kommer att vara särskilt bra på indiespel. Precis som den nuvarande generationen. "Next-gen" är i sanning den onödiga konsolgenerationen

Fast egentligen inte.

PS4 kommer vara riktigt mycket bättre på indie än föregående generation, även om det alltid kan förbättras.
Dessutom är spel mer än indie, ta t.ex. The Last of Us som är ett AAA-spel med stor budget.

Det är destruktiv myt att allt som säljer bra och/eller har haft en stor budget är per definition dåligt. Det borde du om någon veta.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Alla gnällspikar dödade allt som gjorde Xbox One grym. Tack så mycket bakåtsträvare, nu kan vi inte dela våra digitala spel över Live:en längre.

Min hype stendog nu.

Vad exakt gjorde Xbox One grym, som "dödades" pga Microsofts helomvändning? Autentisering var 24:e timme? Krav på att alltid va online, även när du spelar offline spel? Är dessa saker grymma enligt dig?

Eller ja, förvisso så är dom grymma... MOT konsumenterna. Microsoft såg säkerligen en och annan omröstning på nätet, där minst 80% svarade att dom hellre köper PS4 än XboxOne. Marknadsförings-fel av Microsoft kanske, när 4/5 av alla som svarar, säger att dom hellre köper något annat?

Det enda som kan tänkas vara lite synd med denna helomvändning, är att man måste ha skiva i läsaren för att kunna spela spelen. Går inte att installera, och skippa skivan (som idag m.a.o). Men samtidigt är det förståeligt, annars har man folk som installerar spelet på sin konsoll, springer till sina vänner med skivan, installerar där också osv.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Alla gnällspikar dödade allt som gjorde Xbox One grym. Tack så mycket bakåtsträvare, nu kan vi inte dela våra digitala spel över Live:en längre.

Min hype stendog nu.

Jag antar kallt att du är ironisk eftersom ingen kan väl skriva något så korkat.
Min misantropi behöver en semester just nu.

Medlem
Skrivet av heviom:

Håller med fulsltändigt, förlust för dom som vill ha nytänkande och innovaton.

Nytänk? Man har kunnat installera spel och spela utan skiva på PC sen tidernas begynnelse. Vad är det för nytänk med ett DRM som kräver att du är konstant uppkopplad och/eller autentisering var 24:e timme? Ubisoft har väl sedan länge haft värre varianter av DRM.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Skrivet av MaxH:

Vare bara jag som såg HL3 & L4D3 istället


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Hahaha.. that skadeglädje när det ÄNTLIGEN är Microsoft som bljer sig mer och tar emot.

Inaktiv
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av heviom:

Håller med fulsltändigt, förlust för dom som vill ha nytänkande och innovaton.

Nytänk? Man har kunnat installera spel och spela utan skiva på PC sen tidernas begynnelse. Vad är det för nytänk med ett DRM som kräver att du är konstant uppkopplad och/eller autentisering var 24:e timme? Ubisoft har väl sedan länge haft värre varianter av DRM.

Ja, men vad hände sedan? Fansen klagade på Ubisoft som backade. Spel började dyka upp på Steam igen. Spel började dyka upp DRM-fria på GOG.com och uPlay har blivit en Steam-kopia med engångs-aktivering.

Tack som fan alla ni som klagade, ni har lyckats döda allt som var kul med Ubisoft-spel!

Medlem

Nu är jag riktigt lycklig

Då blir det xbone för min del nu när dom har ordnat DRM skräpet


signatur

Xbox360 is the shit :)

Medlem

Jag tycker att det är lite synd faktiskt...
Det verkar som att vi blir av med hela Family Sharing funktionen nu som jag tyckte var den största grejen med XBOne.
Microsoft pushade inte tillräckligt hårt för den funktionen, vilket gjorde att folk missförstod vad det handlade om och ställde till med en väldig cirkus, som i sin tur gjorde att Microsoft skrotade(?) en av de absolut bästa funktionerna med den nya konsolen.
Varför ständigt denna konservatism? "Så har det inte fungerat förut och då kan vi inte ha de så nu heller".

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Tack som fan alla ni som klagade, ni har lyckats döda allt som var kul med Ubisoft-spel!

Nej då. Ubisoft dödade allt som var kul med Ubisoft spel.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Dagonath:
Skrivet av KoP:
Skrivet av SID 6.7:

VICTORY!

Vilken härlig dag. Skivor, offline och kunna köpa billiga spel på tradera om 10 år.

Tack Internet.

Ironin i att tacka internet då internetkravet var det som gjorde Xbone intressant tack var dess funktioner som nu skalas av.

:S

Vilka funktioner skalas av?
inga vad jag vet om du kollar deras pressmeddelande
http://news.xbox.com/2013/06/update

"Downloaded titles cannot be shared or resold". Iden om att dela med sin "familj" ser ju ut att gå i stöpet samt möjligheten att sälja/ge bort sina nedladdade spel. Håller med om att detta är ett steg tillbaka för nästa konsolgeneration.


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Testpilot

Sånt här är bara bra !

Just 24h kollen var ju det som förstörde för dem ,
Begagnatmarknaden bryr jag mig inte så mycket om men att kunna låna spel av varandra är tydligen viktigt på konsoller och kan ju förstå det till viss del då spelen är så dyra.

Men som sagts i tråden , konsumenterna har makt att påverka !
Good stuff!

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Alla gnällspikar dödade allt som gjorde Xbox One grym. Tack så mycket bakåtsträvare, nu kan vi inte dela våra digitala spel över Live:en längre.

Min hype stendog nu.

Jag förstår din avgrundsdjupa besvikelse.

Jag menar, har man suttit i en hel vecka och fäktats som Zorro i varenda kommentatorsfält på Fz mot gnällspikar, bakåtsträvare och fanboys som inte begripit hur extremt rätt du har haft hela tiden så är det klart att man blir trött och besviken.

Det kan heller inte ha varit lätt att ha varit konstant motarbetad av Microsoft själva som under en veckas tid inte kunnat ge ett enda besked utan att säga emot sig själva åtta timmar senare. Men det är klart, vad kan man begära av ett så litet företag som nyss gett sig in på marknaden? Raka besked och en enad syn? Nej det tycker jag, precis som du, är för mycket begärt.

Inte kan det besvikelsen heller lindras av att Microsoft nu säger att allt det som du i din vita rustning kämpat för faktiskt var ett felbeslut av dem själva.

Hårda tider.

Oroa dig inte för mycket bara. Vi har inte sett det sista av det här ännu. Som sagt, de har hittills inte lämnat besked utan att säga emot sig själva, så det är väl en tidsfråga innan du har rätt igen och alla andra har fel, så världen är tillbaka i sin rätta ordning.

Sen får man heller inte glömma att den här pudeln handlar om att sälja enheter. Att hålla folk tillräckligt nöjda så att folk köper lådan. Vad som händer sen, det vet ingen. En dag kanske man ändrar sig, när tillräckligt många enheter sålts, så att denna storslagna vision kan släppas lös på en värld som bättre förstår visionärt och revolutionärt tänkande.

Intill den dagen får du nöja dig med att bara vara övervakad via Kinect.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Jag förstår inte varför de slopar möjligheten att sälja och dela nedladdningsbara spel på grund av det här. Är det klassiska tänket "man ska inte ha det för bra" som ligger bakom?

Jag menar, det är bra att de backar med dumheterna. Men tänk om de hade behållit den ursprungliga visionen också. Då hade de hastigt blivit konsumentens bästa vän.Och Sony? Allt de gjorde var att lägga onlinespel bakom betalvägg.

Microsoft tar ett steg i rätt riktning men hade kunnat göra mer, och golva Sony. For shame..

För att det var onlinekollen som gjorde det möjligt, nu kan du ladda ner spelet och köra offline, så när du sålt spelet hur ska dom då veta att du inte har det kvar på hårddisken och fortfarande spelar det ?

Majoriteten har talat, och MS har lyssnat.

Förresten skrev de:

"In addition to buying a disc from a retailer, you can also download games from Xbox Live on day of release. If you choose to download your games, you will be able to play them offline just like you do today. Xbox One games will be playable on any Xbox One console -- there will be no regional restrictions."

Så visst kan det bli så att det blir billigare spel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av Rockartisten:

Alla gnällspikar dödade allt som gjorde Xbox One grym. Tack så mycket bakåtsträvare, nu kan vi inte dela våra digitala spel över Live:en längre.

Så konsumenterna stred för rätten att äga sina egna inköp och får nu inte äga sina egna inköp? Va fan!...

Dessa bakåtsträvande idioter som inte ser STYRKAN i att inte äga sina egna spel! Eller sin egen konsol!

Mer kontroll, pengar och inflytande till tillverkare. Och utgivare är framtiden för vår underhållning!

SKANDAL!


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Förstår inte varför de inte skulle kunna lämna funktionerna kvar? Om du vill dela med dig etc, så krävs det internet anslutning/koll varje 24h osv. Om du inte har anslutning så försvinner dina delade spel hos de du har delat till, det borde vara det bästa. Ha möjligheten kvar med allt online saker, och de försvinner när du inte kopplar upp dig, men du kan fortsätta spela dina egna spel.

Medlem

Kommer Xbone fortfarande bara fungera i 21 länder vid launch? If so, bye bye Xbone

Medlem

Om detta innebär att man inte kan dela sina spel eller ge bort dem till vänner så hatar jag alla på internet ( det gör jag iofs redan ) om ni nu fått er vilja igenom och förstört för oss som trodde på xbox one från början. Fy fan för er isf, må era mammor o pappor avsäga sig ert föräldraskap och aldrig mer svara när ni ringer och ber om pengar era fattiga individer.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Resident Emil:

"Downloaded titles cannot be shared or resold". Iden om att dela med sin "familj" ser ju ut att gå i stöpet samt möjligheten att sälja/ge bort sina nedladdade spel. Håller med om att detta är ett steg tillbaka för nästa konsolgeneration.

Det är ingenting som försvinner från ursprungsplanen, de fanns inte där från början.

Att sälja/ge bort sina nedladdade spel var aldrig del av ursprungsplanen, korrigera mig gärna (med källhänvisning) om jag har fel.

Skribent
Skrivet av dalle:
Skrivet av Resident Emil:

"Downloaded titles cannot be shared or resold". Iden om att dela med sin "familj" ser ju ut att gå i stöpet samt möjligheten att sälja/ge bort sina nedladdade spel. Håller med om att detta är ett steg tillbaka för nästa konsolgeneration.

Det är ingenting som försvinner från ursprungsplanen, de fanns inte där från början.

1. Att sälja/ge bort sina nedladdade spel var aldrig del av ursprungsplanen, korrigera mig gärna (med källhänvisning) om jag har fel.

2. Grejen med att dela med sin "familj" var bara att man kunde sitta vid samma Xbone och kunna spela de spel man hade köpt tillsammans, dvs något som man har kunnat göra sedan man satt och spelade Pong på den första konsolen tillsammans.

Grejen var att jag och mina adoptivpäron i Korea skulle kunna dela spel. Känn som denna funktionen skulle ha kunnat vara kvar, men då hade man ju behövt kopiera upp sig med jämna mellanrum.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

I ärlighetens namn så är detta en dålig grej om man verkligen tänker till..

Microsoft ville faktiskt gå framåt i utvecklingen, fökrsöka pusha digitalmarknaden och i så sätt kunna pressa ner priserna som Steam har kunnat göra genom åren..

När har Microsoft haft 75% rabatt på spel? aldrig?
PC spelare får spelen billigare för att det inte finns någon extra faktura för ett företag att se över..

att skapa CD-skivor är inte gratis, de får inte heller någon andel av spel som blir sålda igen av ex GameStop.

Även om spelet är ute för 75% på steam så får utvecklarna ändå in pengar, det är en långsiktig lösning och i och med digitalt så kan du även ha ditt spel ute på marknaden över 10 år om det nu säljer i alla fall 10 kopior per månad.

Varför är folk så bakåtsträvande att vilja betala 600-700 kr för ett konsolspel? när den begagnade ändå kostar 550-600?
Varför inte bara gå digital och betala 400-500 för en NY kopia som du ALLTID kommer ha till hands så länge internet är uppe.

Jag förstår att det innebär problem för dem med dåligt internet eller ostabilt internet.. som fler har skrivit innan, varför inte bara göra som steam? aktivera spelet en gång så kan du spela det offline hur mycket du vill sen.

Fan att folk ska vara så bakåtsträvande.

En bra sammanfattning: Varför är folk så kortsiktigt giriga? varför inte tjäna pengar över en lång period som PC spelare hare gjort de senaste åren?

Medlem
Skrivet av Dekker:

Förstår inte varför de inte skulle kunna lämna funktionerna kvar? Om du vill dela med dig etc, så krävs det internet anslutning/koll varje 24h osv. Om du inte har anslutning så försvinner dina delade spel hos de du har delat till, det borde vara det bästa. Ha möjligheten kvar med allt online saker, och de försvinner när du inte kopplar upp dig, men du kan fortsätta spela dina egna spel.

Ja precis du har fattat grejen! Det är INGEN som har klagat på möjligheten vi har klagat på TVÅNGET!

Som Jag ser det så är detta bara MS sätt att tjura lite när de inte får sätta upp en online kamera i alla barns sovrum.

Skrivet av Ziljun:

Kommer Xbone fortfarande bara fungera i 21 länder vid launch? If so, bye bye Xbone

Om du bor i Sverige är det lugnt, om du är en vagabond kan det bli lite svårare.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Alla gnällspikar dödade allt som gjorde Xbox One grym. Tack så mycket bakåtsträvare, nu kan vi inte dela våra digitala spel över Live:en längre.

Min hype stendog nu.

Alltså va? Vart fanns alla som gillade Xbone när det inte var som det är nu? Kan bara Quota en till person.. hoppas du lär dig något.

Att läsa deras press-release gör mig fan smått galen. Maken till självgod ton får man leta länge efter.
"You told us how much you loved the flexibility you have today with games delivered on disc. The ability to lend, share, and resell these games at your discretion is of incredible importance to you. Also important to you is the freedom to play offline, for any length of time, anywhere in the world."
Nej, Microsoft, vi klagar inte därför att vi "älskar den nuvarande flexibiliteten". Vi klagar därför att era framtidsplaner inkluderar omfattande övergrepp på grundläggande konsumenträttigheter. Vi klagar därför att ni vill lägga in omfattande kopieringsskydd och sedan försöker maskera det som en service till användaren.
Vi klagar därför att ni kort och gott har huvudet uppstoppat i ändalyktan och vägrar lyssna på de som faktiskt spelar och vad de önskar från en ny hårdvara.

Till er kålhuvuden som klagar och kallar ändringen i MS-policyn för "bakåtsträvande" - framtiden för all digital verksamhet, såväl konstnärlig som annan, ligger i att man bejakar frihetskonceptet och skapar öppenhet. Det här är ett steg i rätt riktning, tyvärr ett alldeles för litet sådant.


signatur

Gamers dör inte. Vi respawnar bara.

PZT
Medlem
Skriv svar