Diablo III – tolv bortkastade år?

Medlem

Glöm inte att vi kommer glömma och Blizzard kommer sälja miljoner ex av vilken nästa efterföljare de än må göra oxå.. Sa ju att detta var enormt överhypat innan releese och jag fick tyvärr rätt, skulle inte dra mig så långt som att säga bortkastade pengar, men nja, man hade hoppats på mer feeling..


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

haters gonna hate.

Kul att se att någon attackerar alla whiners kring Diablo III. Sorligt att se att folk klagar att spelet är innehållslöst efter 160-200 timmars spelande. Ganska billigt med tanke pris vs tid.

Max payne 3 är också ett bra spel, men hade väl en levnadstid på 10 timmar.

Medlem

Kul spel genom första svårighets graden pgr att allt var nytt.

Tänkte fan va dålig loot spread, men det blir bättre på nästa svårighets grad men icke sa nicke så nu samlar spelet damm till jag ser att dom fixat loot spread ordentligt.

Loot är allt i diablo.

btw ah i diablo , mycket dålig ide.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag tycker det är konstigt att många klagar på ett spel efter att ha spelat 100-300 timmar. De flesta spel idag har 10-40 timmars speltid utan att någon klagar. Problemet är väl att folk förväntar sig ett multiplayer spel som aldrig tar slut men får något som faktiskt tar slut. Då blir det ungefär som CIV 5 som jag tyckte var rätt så dåligt. Har spelat det i 52 timmar vilket är mer än genomsnitt för de flesta spel... Det är alltså inte dåligt utan det är dåligt i jämförelse med CIV 4 som jag säkert spelat 500 timmar...

Det man kunde gjort med Diablo 3 var att kraftigt utöka mängden individuell skill i endgame. T.ex. att det finns riktigt bra loot från en fiende som bara går att besegra om man är extremt skicklig. T.ex. extrem aim eller mycket avancerade kombos. Alltså göra det mer likt Quake eller Strett fighter om ni förstår vad jag menar. Men det skulle göra det till ett ganska så annorlunda spel!

Medlem
Skrivet av roosty:

haters gonna hate.

Kul att se att någon attackerar alla whiners kring Diablo III. Sorligt att se att folk klagar att spelet är innehållslöst efter 160-200 timmars spelande. Ganska billigt med tanke pris vs tid.

Max payne 3 är också ett bra spel, men hade väl en levnadstid på 10 timmar.

För mig tog det mellan 50-100 timmar att komma in i spelet ordentligt och se vad det hade å erbjuda. D2 känns fortfarande kul än idag. Inte bara för musiken, stämningen och storyn, utan också för spelglädjen och att items känns värdefullt att leta fram då spelet känns välbalanserat.

Men i d3 får jag inte denna känsla. Det känns ärligt talat inte som ett spel som Blizzard har utvecklat.

Tycker inte riktigt man kan jämföra ett d3 med max payne 3 då de är helt olika spel.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Hanga:
Skrivet av magma:

Tycker fortfarande att spelet känns för mycket "pay-2-win"

Jag sa detta tidigt, redan innan spelet släpptes. Det man fick höra då var något i stil av att ingen tvingar dig att använda RMAH. Men den bryter spelillusionen och förstör hela poängen med att ens bry sig om att spela. Det är som att ha ett "God Mode"-DLC till vilket spel som helst. Hur kul blir det i längden? Jag är helt på din linje och jag hoppas verkligen att Titan inte har någon form av RMAH.

Kanske var man lite för naiv och hoppades på för mycket?
Jag vet inte. Men jag tänker definitivt ge torchlight 2 en chans.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Känns onödigt att lägga så mycket tid på en artikel till ett spel som redan är dött.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Håller med Grimmy, har i mitt fall fått ut 140 h underhållning ur Diablo3, vilket är mycket speltid för pengarna (i fall lägger jag 40-50 h på ett singleplayer/coop spel).
Kör också väldigt casual och i kombination med andra spel, så risken är nog liten att man bränner ut sig på D3. Det är också så jag tolkar spelet, nått man hoppar in och spelar 1-2 h på kvällen, 2-3 dagar i veckan känns som det är designat så och blir mest kul då, jag har fortfarande kul i spelet

Inaktiv

Skaffade lyckligtvis nog inte spelet på grund av den konstanta internetuppkopplingen... det kravet driver mig ifrån Starcraft II, som jag har knappt spelat, också


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Det kunde hetat Zitor, Dubbelknall, Rockzor eller vad som helst. Det är inte Diablo folk är tröttna på. Det är spelidén i sig. Loot, talentree, farming, epics, legendary osv. Folk är mättade av allt wow och det här ser och beter sig likadant och ser kanske någurlunda likadant. Men att det redan hamnat i samma höjd som det tog wow runt 4 år att hamna är ju ganska radikalt. Men vad är det här om inte ett enda stort wow-addon/expansio/DLC eller vad det kallas nu för tiden, entligen? Det var som när Panda expansionen till wow. Alla klagade på pandor och sådant där men jag tror de är mättade av hela wow och klagar på att spelet inte är kul längre. Det är tömt på hemligheter, spänning och passionen är bortblåst för länge sen.

Medlem

Diablo 3 är ett bra spel, men är långt ifrån lika roligt som diablo 2. Hade det hetat nåt annat så...

För att inte tala om AH/RMAH som borde brinna i helvetet.. även om man inte använder det så påverkar det ju ändå vad blizzard än säger..

Medlem

Det jag inte gillar är att det där mysteriska finns inte kvar, liksom när man går genom mörka skogar fyllda av pygméer eller när man vandrar i ett mörkt land fullt av mörker. Men nej gunzblazing all the way to Diablo !!

När man slåss mot fiender så hoppas man att dem är demoniskt förbättrade och ska vara starkare än vad jag är. Men nej nej, Barbaren bara smackar iväg tusentals fiender utan att lyfta ett finger. Det är liksom löjligt att han bara kommer där och mossar hundra tusentals med en liten "ability".

Jag gillade inte många klasser för att dem inte riktigt var som jag ville. Det fanns liksom ingen som riktigt var vad jag gillade att spela som hade den dära sköna känslan. Sen I D2 var man iaf tvungnen att stå och hugga folk typ 3-6 ggr, nu är det som att man har en monterad mini raket i sin yxa. Det är inte emotionellt eller Diablo.

Det ska vara mörkt och bistert, inte en solig dag i mördarville. Jag personligen föredrog min egna klass Demon Hunter, fast med svärd och sköld. Han hade perfekt look och man var tvungen att hoppa undan och hugga ner en fiende efter fiende. Jag kom till andra svårighetsgraden men tröttnade..

Jag kanske återvänder och kör som min "Demon Warrior" någongång. Det var perfekt för mig, det var svårt och helt i min smak. Men jag hatar att AH förstör spelet även fast jag inte har använt mig av det. Jag gillar hellre att hitta mitt eget gear.

+det är ett bra spel.
+är roligt att spela med vänner.

-fast det saknas så otroligt mycket.
-Act3 och Act4 är förhastade och riktigt korta.
-det saknas mystik och spänning i början till slut.

Medlem

Vad är det för skillnad på Diablo 2 och 3 med det att man kör om samma grejer? Var väl (nästan) ingen som klagade då?

Medlem

Tyvärr verkar Blizzard dött när Vivendi gick ihop med Activision. Jag säger inte att de inte gör bra spel men det känns inte som gamla Blizzard längre, ett företag som lyssnade men framför allt tog åt sig av den kritik som framfördes.

Diablo 3 verkar helt fokuserat kring AH-systemet och hela grejen med att köra allt på en server verkar ur ett spelperspektiv vara korkat. Vad var det för fel med det "gamla" sättet att göra Diablo på? Både första och andra spelet använder sig också av en struktur som är baserad på slumpen men jag upplevde aldrig att spelen blev obalanserade. Tvärtom erbjöd de en bra utmaning från början till slut och detta verkar inte Diablo 3 göra längre, det verkar som det är först när man spelat fram till sista svårighetsgraden man blir rejält utmanad. Personligen är jag väldigt trött på spel som man måste spela igenom för att få denna utmaning, Gears 1 och 2 var ett skämt (något jag påpekat tidigare här på FZ) och inte ens på svåraste kände jag någon större utmaning. För att få denna utmaning krävdes det att man startade upp Horde mode.

Kommer nog köpa Diablo 3 men jag kommer vänta tills alla problem är fixade och tills spelet gått ner i pris.

Medlem

Jag spelar inte alls längre, det var skoj att spela igenom men sen inte speciellt lockande..


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Jag köpte Collectors Edition. Inte spelat på några veckor.

Jag är mest besviken på storleken på miljöerna. Vill ha stora världar. Just nu klarar man ut spelet på typ 5 timmar. Diablo II tog minst 10 timmar.

Ser mest fram emot Heart of The Swarm nu. Nöjd med min Tyrael marine iaf som poträtt i SC2.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av magma:
Skrivet av roosty:

haters gonna hate.

Kul att se att någon attackerar alla whiners kring Diablo III. Sorligt att se att folk klagar att spelet är innehållslöst efter 160-200 timmars spelande. Ganska billigt med tanke pris vs tid.

Max payne 3 är också ett bra spel, men hade väl en levnadstid på 10 timmar.

För mig tog det mellan 50-100 timmar att komma in i spelet ordentligt och se vad det hade å erbjuda. D2 känns fortfarande kul än idag. Inte bara för musiken, stämningen och storyn, utan också för spelglädjen och att items känns värdefullt att leta fram då spelet känns välbalanserat.

Men i d3 får jag inte denna känsla. Det känns ärligt talat inte som ett spel som Blizzard har utvecklat.

Tycker inte riktigt man kan jämföra ett d3 med max payne 3 då de är helt olika spel.

This.

D3 är inte ett dåligt spel. Jag tröttnade på det utan att tänka på det. Satt och spelade en hel del, i princip så fort jag fick chansen. Det gick några veckor sen insåg jag att jag inte spelar det alls längre och ingen av mina kompisar spelar det heller. Det är någonting som saknas gentemot t.ex. D2.

Några veckor innan D3-releasen satte jag mig och spelade D2; det var fortfarande roligt! Har lagt ner så otroligt många timmar på D2 och det är fortfarande roligare än D3 även fast det har sina år på nacken.

DET är spelmagi.

Blizzard tappade sin själ (enligt mig) när de förlorade Bill Roper och co. Får bara hoppas att de kan hitta tillbaks till det.

Medlem

Spelet är i nuvarande stund en besvikelse, speciellt på SC. Kör man HC är det fortfarande kul, speciellt eftersom ekonomin här inte är våldtagen av bottar. Med det sagt är det egentligen inga gigantiska förändringar som måste till:

- Höj level cap, ger mer progressionkänsla
- Fixa skills så att fler builds blir viable i inferno
- Minska beroendet på all resist eller inför gems som ger all resist
- Items är i nuläget ett skämt. Gör så att legendaries och sets droppar med samma frekvens som i D2. Gör så att de har intressanta affix såsom crushing blow. Prylarna ska vara så unika att man vill göra en hel build kring just ett eller några stycken unita/sets. Inferno borde droppa items med högre minimum ilvl och högre minimum affix för just den klassen man spelar. RNG i det här spelet är ett för stort inslag, vilket gör att det tar väldigt lång tid att farma egna prylar. Därför blir man också "beroende" av AH för att progressa.
- AH. Skrota helst det här konceptet. Det kan t ex göras genom att införa en ladder likt D2, där AH inte finns tillgängligt. Detta bygger dock på att itemiseringen i punkten ovan är infört.
- Sänk repairkostnader - Det är dålig design att bestraffa spelare för att de dör till mobs i A3 med sinnessjuka kombinationer av affix, t ex permanent frozen/jailer/fear.
- Spelet är inte svårt, det är endast en gear check. Fixa attributen och gör så att det blir en utmaning och gör spelarbasen mindre beroende av primary stat + vitality + all resist + crit chance för att progressa.
- Fixa craftingsystemet - Det är helt för dyrt i nuläget och sällan värt mödan. Det är bättre att grinda guld som man sedan spenderar på AH.
- Inför incitament att spela med andra - Spelet saknar en community in-game och man blir i praktiken bestraffad om man spelar med andra, speciellt på Inferno. Ens MF delas, monstren får 115% HP per ny spelare osv. Man borde tjäna på att sammarbeta, inte tvärtom.
- Inför PVP. Spelet har varit under utveckling i si så där ett decennium, och PVP är fortfarande inte färdigt? Maken till ineffektivitet från ett företag får man leta efter.
- Enrage times. Skrota helt. Det här är inget MMO med konstanta gear checks. Enrage timers minskar antalet builds man kan använda på inferno. Det är ett problem som blir ännu mer märkbart på HC.

Detta är enligt mig de primära anledningarna till att D3 inte når upp i samma skyhöga nivå som D2 gjorde. Samtidigt finns det inte ett uns tvivel i mig om huruvida Blizzard kommer fixa D3. Det kommer att bli bra, frågan är bara när. Tills dess, spela HC!

Medlem
Skrivet av Hanga:

Blizzard har ljugit om hela utvecklingsprocessen av Diablo 3. Enligt dem har det tagit tolv år att utveckla ett spel som har mindre (genomtänkt) content, färre wep affixes, färre typer av gear (Charms, Gems...) än Diablo 2. Om man tittar på deras första gameplay video så lovar de en hel del som inte existerar i slutprodukten vilket får en vanlig människa att undra; vad fan gjorde dem med dessa 12 år?

Det som var den stora röda varningslampan för mig var när de gjorde en ofantlig mängd förändringar mycket nära release. De tog bort en artisian och PvP samt ändrade runsystemet. Sen att de hade miljoner och åter miljoner kombinationer av skills gjorde mig otroligt skeptiskt. WoW har bara några tusen och de balanserar om i stort sett hela tiden.

På 12 år ska man ha en ofantlig mängd content, oavsett om spelet är ett MMO eller bara ett action RPG. På 12 år ska man analysera och finna de starka sidorna hos liknande spel (D2 osv) och ta dem till nya höjder. På 12 år ska man kunna skapa en produkt där man lyckas hålla kvar majoriteten av sina klienter i mer än två månader.

Personligen kommer jag nog aldrig lyssna på Blizzards hype igen, för de förstår inte definitionen av kul längre. De är ett girigt företag vill försöka skapa en pengamaskin a la WoW. Samtidigt förstår man dem. Majoriteten av Blizzards omsättning kommer från WoW subscriptions och spelbranschen är på väg mot en F2P modell. Om WoW dör så dör också majoriteten av Blizzards inkomst. Diablo 3 var inte mer än ett experiment för att se hur stor inkomst ett RMAH kan inbringa. Om Titan skippas med ett RMAH så säger jag tack och hej till Blizzard.

Det här bara en stor mängd hat med massa oinformerat rabalder. Jag förstår att du är missnöjd med spelet, helt ok att du har en egen åsikt - men släng inte in massa tramsfakta som inte stämmer alls.

Blizzard har inte ljugit något om utvecklingsprocessen utav Diablo 3. Och var fick du 12 år ifrån? Spelet har varit i utveckling under 6 år.

Hur definierar du girighet egentligen? Till skillnad mot majoriteten av spelbranschen så arbetar ju Blizzard/Mike Morhaime aktivt med välgörenhet varje år i miljonbelopp. På toppen av det så har ju även Blizzard etablerat Blizzcon-events som går nästan årligen (med undantag från i år). Ett event för fans som kontinuerligt kostat mer pengar än vad de tjänar in på evenemanget.

Att ett företag vill tjäna pengar kan ju inte vara någon nyhet för dig. Det är ju så de kan fortsätta göra det de vill. Men vad är det för trams om att de försöker skapa enkla cashcows? Blizzard lägger ju onekligen ner många år per titel i utvecklingstid. Sen om du inte gillar deras beslut är väl en sak men de försöker ju knappast stressa ut sina titlar.

Du är snabb på att klassa hela Diablo 3 som ett enda stort RMAH-experiment ungefär som majoriteten av alla spelare sitter och tömmer plånboken i det. Samtidigt undviker du fint att nämna Starcraft II som inte kom ut för särskilt länge sedan. Eller är det spelet ett enda stort experiment för att se om man kan lura världens största e-sport community med ett medelmåttigt spel?

Medlem

12 år bortkastat? Definitivt.

Medlem

Det jag tycker är mest märkligt är att alla pratar om något end game i Diablo 3, till och med Blizzard själva, när spelet i sig inte ens är gjort för att ha ett annat end game än att samla loot ? Om looten man hittar inte är mer intressant än några procent högre stats/dps blir det väl snart ganska långrandigt om man inte tycker att monsterslakten är riktigt underhållande.

Diablo 3 är inget dåligt spel men många, igen inklusive Blizzard, verkar försöka få spelet att vara något det inte är. Det är ett ARPG, det är ett MMO eller det är loot-RPG och vad nu allt de hittar på.

Själv är jag lite ledsen att de tog bort möjligheten att bygga builds runt gear med specifika affix, till exempel crushing blow, +skills, faster cast rate eller aura on equip. Kanske lite överdrivet med Enigma'n (som gav teleport till vilken klass som helst) men även något sådant skulle kunna balanseras.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

AH förstörde min spelupplevelse, det är en sak som är säker. Bra spel förövrigt.

Medlem
Skrivet av Intuiz:
Skrivet av bomiis:
Skrivet av Intuiz:
Skrivet av bomiis:

Spelet blev helt enkelt för tråkigt och enformigt för min del. När jag nådde Inferno med min Babar så hade jag redan spelat igenom spelet tre gånger och gjort allt. Gillar inte det nya skill systemet heller.

Personligen hatar jag grinding, spela timme efter timme för att bara hitta bättre items. Tar man CS, Quake, Warcraft3 och SC2 tex så har alla samma möjligheter när spelet startar och det handlar om att utveckla din egen skill.

Då spelar du nog fel spel...

Kanske, men med tanke på hur många det är som tröttnat på spelet så saknas det ju något.

Kanske, men du kan inte jämföra grinding och hitta bättre items med CS, Quake och SC2.
Vill du att alla ska ha samma möjligheter när spelet startar och krävs s.k skills. Kör Dota2? HoN? eller LoL? (skippa dem 2 sista, skit spel )

Iaf, satsa på sånna spel istället du gillar om du nu hatar grinding.

Jag gillar inte grinding så mycket heller, där om du grindar mest blir du bäst som det är i många MMORPGs... eller Pay to win.

Det jag ville jämföra var att spel där du kan utveckla dig själv med tiden eller ditt lag håller längre än spel där allt handlar om grinding. (tror jag) Man vill utvecklas och bli duktig. I diablo kan du levla upp en karaktär till lvl 60 och köpa bra items på AH. Krävs inga direkta färdigheter för det. Det skulle väl vara om du kör Hardcore då kanske. PVP vet vi inte hur det kommer bli än.

Medlem

Kan tyckas, alla jag känner(en person) har tröttnat

Medlem

Hejsan FZ 4 månader senare!
Många konstaterade att Diablo 3 var ett total fiasko redan 5 dagar efter release .
Nu när ni är färdiga med er artikel mjölkning angående ämnet välkomnar jag över till vår sida!

Inaktiv
Skrivet av Grimmy-:

Jag tycker det är konstigt att många klagar på ett spel efter att ha spelat 100-300 timmar. De flesta spel idag har 10-40 timmars speltid utan att någon klagar. Problemet är väl att folk förväntar sig ett multiplayer spel som aldrig tar slut men får något som faktiskt tar slut. Då blir det ungefär som CIV 5 som jag tyckte var rätt så dåligt. Har spelat det i 52 timmar vilket är mer än genomsnitt för de flesta spel... Det är alltså inte dåligt utan det är dåligt i jämförelse med CIV 4 som jag säkert spelat 500 timmar...

Det man kunde gjort med Diablo 3 var att kraftigt utöka mängden individuell skill i endgame. T.ex. att det finns riktigt bra loot från en fiende som bara går att besegra om man är extremt skicklig. T.ex. extrem aim eller mycket avancerade kombos. Alltså göra det mer likt Quake eller Strett fighter om ni förstår vad jag menar. Men det skulle göra det till ett ganska så annorlunda spel!

Om man spenderade 4x mer tid på föregångaren utan att tröttna så jo...då är det något som är fel...

Skulle man fortfarande vara glad om nästa the elders scrolls bara innehöll 50h speltid?

Medlem

Saken är den att D3 kunde blivit så mycket mer , därav alla negativa kommentarer. Ganska logiskt ändå.

Medlem

neonille: Bra att du tar upp det där med TES. Jag tror att problemet helt enkelt är uppföljare. Jag la väldigt mycket tid på Oblivion som faktiskt kändes fräscht efter Morrowind... Men Skyrim tröttnade jag på efter runt 40 timmmar. Det var inget nytt utan kändes som en expansion.

Jag tror inte man ska förvänta sig samma typ av underhållning och lika mycket tid på ett nytt spel i en serie. Har man spelat 300 h Diablo II är man nog rätt trött på konceptet. Jag tror att de som aldrigt spelat diablo innan har mer speltid framför sig.

Det är svårt att toppa uppföljare. Bättre göra helt nya spel istället...

Medlem

Items är skittråkiga i 3an...


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Gneiss:

Personligen tycker jag att introduktionen av AH förstörde all spänning; och spänning inför nytt loot är 'allt' hack n' slash har att erbjuda.

Det droppar i stort sett aldrig något intressant för ens egen nivå och när undantaget visar sitt vackra ansikte, då har man redan köpt något som är maginellt bättre - från just AH:n.

För egen del ser jag nu fram emot Torchlight 2 som faktiskt verkar ha det där "phat lewt" som jag eftersöker.

Hej då, Diablo 3. Tack för inget.

Hålelr helt med där, väntar på guild wars2 och torchlight2 får hoppas man fastnar för något, diablo3 är ett bra spel, men AH sabbade mycket...saknar diablo2 traden, tradea med folk....inte farma guld köpa skiten på ah,


signatur

Spela spel är kul ibland.

Skriv svar