Blizzard erkänner: "För lite end-game-material i Diablo 3"

Medlem
Skrivet av cybo:

Är jag casual gamer om jag spelar 4h/ dag?

Köttar genom Act III Inferno atm och det lär ta en månad minst innan jag tar ner Diablo pga att jag har för dålig gear.

Har spelat spelet i 150h som kostade mig 499:- och det tar dubbla tiden säkert innan jag klarar av det.

Tänk på saken....
Slå inte på trumman och gotta er i att Blizzard säger en sanning om hardcore gamers har tröttnat.

Du har så rätt, 500 spänn för 150+ timmar av spel, det är ju knappast så farligt. Vad kostar en kväll på krogen ? Förmodligen mer och då talar vi om 3 timmar max.

Jag tycker jag har fått tillräckligt för mina pengar samtidigt som jag inte har det bästa gearet än och bara dödat diablo på inferno med min munk. Så kan Blizzard (av ren goodwill) implementera mer funktioner som kanske mer MF när man spelar i grupp, så att det blir mer värt att spela med kompisar än med en follower, så blir det nice


signatur
Medlem

Nerfa crit damage. Buffa fiender i normal, Tweaka elit combos, fixa en ladder som resettas efter bara någon månad..

Finns mycket latmaskarna kan göra!

Medlem

Jag tycker spelet blev väldigt tråkigt väldigt fort

Medlem

Vad var det som gjorde att D2 höll så länge då?

Medlem
Skrivet av S.S. Viator:
Skrivet av Annanaz:

Men detta är inget MMO, vrf skulle det finnas endgame? Vet inget annat RPG som har "Endgame"

Lustigt med tanke på at Jay Wilson själv hävdade att Diablo 3 är ett MMO. Han förklara det med att man hela tiden måste vara online och att man har miljontals andra att spela med som spelar samtidigt = MMO.

http://www.gamespot.com/diablo-iii/videos/perfectly-executed-...

Ett spel är inget MMO bara för utvecklarna påstår det. World of Tanks t.ex. är mindre MMO än vad Battlefield 3 är då du bara spelar 30 på samma bana (som dessutom är mindre än de största på BF3).

Om enda kravet för att klassas som MMO är spelets popularitet borde ju minecraft, counterstrike och farmville lyftast fram som MMOs.

Inaktiv
Skrivet av Manqs:

Jag kallar Diablo 2 linjärt för att du följer samma raka spår i alla akter. Gå till slutet. Döda bossen... Visst du kan skippa side quests men det gör ju speler mer linjärt snarare än mindre. I och för sig har du kanske en poäng i att det ger en viss valfrihet. Men det är ganska dåliga val om det ger dig mindre content. Det enda olinjära med 2an är att områdena ändrar på sig i lite mer än i de andra titlarna skulle jag säga.

Och det var inte din jämförelse med WoW jag klankade ner på även om det givetvis uppfattades så eftersom du skrev att det liknar WoW. Jag menade istället end-game tjafset. Diablo är inget WoW och inte heller något mmo. Men folk verkar förvänta sig samma saker av det ändå. Du får helt klart ha WoW-känningar i Diablo 3. Jag kan faktiskt nästan hålla med om det i vissa saker.

Kul att du tog det hela med en klackspark. Det är en bra attityd tycker jag. Att kunna skratta åt sig själv och åt andra är alltid bra.

Gillar att få se åsikter från båda sidorna, jag tycker Diablo 2 är ett mycket mer "öppet" spel än Diablo 3, men alla 3 är ju väldigt linjära om man jämnför med tex TES serien om man kör efter min syn på olinjärt :).

Och jag var nog ganska klen i min förklarning, att säga att D3 liknar WoW måste vidare utvecklas och inte bara sägas då det kan misstolkas.

Samt livet blir enklare om man bjuder på sig själv, roligare ochså dessutom :).

Medlem
Skrivet av S.S. Viator:
Skrivet av Annanaz:

Men detta är inget MMO, vrf skulle det finnas endgame? Vet inget annat RPG som har "Endgame"

Lustigt med tanke på at Jay Wilson själv hävdade att Diablo 3 är ett MMO. Han förklara det med att man hela tiden måste vara online och att man har miljontals andra att spela med som spelar samtidigt = MMO.

http://www.gamespot.com/diablo-iii/videos/perfectly-executed-...

I den videon du länkade säger han att det är ett "COOP- game" och "online-game" samt jämför det med MMOs, han säger dock inte någonstans i den videon att det ÄR ett MMO.

Sen tycker jag personligen inte man kan klassa ett spel man kan vara max 4 spelare i samtidigt som "massive multiplayer" även om det har online-krav.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

För lite end game-material? Det är inget mmorpg, det enda end game-materialet skulle väl vara pvp då, och det kan jag inte uttala mig om huruvida det finns eller inte.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Men detta är inget MMO, vrf skulle det finnas endgame? Vet inget annat RPG som har "Endgame"

Håller helt med. Förstår inte folks ståndpunkt här.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av S.S. Viator:
Skrivet av Annanaz:

Men detta är inget MMO, vrf skulle det finnas endgame? Vet inget annat RPG som har "Endgame"

Lustigt med tanke på at Jay Wilson själv hävdade att Diablo 3 är ett MMO. Han förklara det med att man hela tiden måste vara online och att man har miljontals andra att spela med som spelar samtidigt = MMO.

http://www.gamespot.com/diablo-iii/videos/perfectly-executed-...

Med den logiken är COD multiplayer ett MMOFPS. Visste jag inte ens.


signatur

Rwa?

Medlem

När jag var yngre så slutade man spela spelen när man hade klarat storyn.

Ibland spelade man om spelet för att storyn var så bra eller för att det gick att lösa på något annat sätt (Typ Civilization, X-Com).
Diablos story var helt OK i både D1 och D2, men D3 storyn kändes tunn och oengagerande.
Jag kommer inte klara Nightmare på många månader.

Medlem
Skrivet av Simmoo:

Vad var det som gjorde att D2 höll så länge då?

Diablo2 höll så länge för det fanns så mycket mer att göra.

Det som fick mig att spela länge var att man visste vart alla unika items kunde droppa.
Men du visste aldrig om dom skulle droppa. Nu springer man bara omkring som töntar och letar eliter som bara droppar 100% random skit. man vill ju veta vad man kan få....

Sen så gillade jag att joina boost please spel där man hjälpte folk att questa,
Samt att joina Free items please och droppa sånt man inte vill ha...

Just nu finns det inget kul att göra alls.. Allt finns samlat på AH så inget du hittar känns unikt för det finns sjukt mycket mer av samma sort på ah.. AH förstörde spänningen då man tradade med folk och kanske hade en chans att få något riktigt bra.. Allt man behöver göra nu är att skaffa en jädra massa miljoner guld eller köpa för pengar

Medlem
Skrivet av LeaD:

Man tackar för tipset om Grim Dawn.
Ser riktigt riktigt lovande ut. Förstår inte att jag har missat detta spel, ska helt klart hålla ögonen öppna för det!

Grim Dawn ser ju ut som Diablo borde ha sett ut, mer intressanta miljöer, vettig 3D-orientering (där man själv verkar kunna välja vinkel osv), bra snyggare och dynamisk grafik osv. Förstår inte hur Blizzard kunde ha gjort en så stel och enkel miljö i Diablo 3 när tekniken har gått framåt så mycket. Nästa varje Diablo-lookalike har ju passerat Diablo 3 i allt och ändå så släppte de spelet. Precis om om de började och gjorde färdigt mekaniken för en 10-12 år sedan och sedan bestämde sig för att köra på samma hela vägen.

Själv var jag rätt hypad över Diablo 3 men spelet var oerhört kort, stelt och repetitivt. AH och RMAH förstörde spelet ytterligare då det bara blev ett Pay2Win-spel då eller GrindFest2012-spel. Dvs exakt samma som deras WoW fast i en betydligt fattigare och kortare tappning, jag kan spendera mer tid på att utforska världen i WoW på min privata server än vad det tar att spela igenom Diablo 3, och då utforskar jag bara i WoW, utan att questa.

Jaja, pengarna är spenderade i alla fall och jag är inte sur för det, lite spelglädje fick jag i alla fall ut ur Diablo 3, men betydligt mindre än vad jag fick ut ur andra spel jag gillar som HL, Crysis, Dead Island osv som ändå har en lång story att köra igenom.

Medlem

Spelet har för dålig endgame ja.

Anledningen? Det tar alldeles för lång tid att döda monster i inferno även om man har dom allra bästa grejjerna och tro mig, det hade jag. Klarade spelet pre 1.0.3 med barb.

Visst är det skönt med utmaning men dom har tyvärr gått full retard. Never go full retard.

Att maxlvl är mega lätt att få är också helt efterblivet. Att dom inte fattade det trots att d1 och d2+exp hade ett annat exp system är ju helt otroligt.

Att farma items från mobs som ofta är näst intill odödliga utan att kunna gå upp i level är tråkigt helt enkelt. Detta har i sin tur lett till att jag och många med mig har lagt ner skiten D3.

Medlem
Skrivet av Simmoo:

Vad var det som gjorde att D2 höll så länge då?

Funderar på samma sak, fan D2 har man spelat av och till sen det släpptes.

Det lär inte hända med D3, inte i nuläget iaf.

Medlem

Köpte aldrig D3, stolt som fan

Medlem
Skrivet av Kiriakis:

Köpte aldrig D3, stolt som fan

Samma här. Var jävligt hypad på spelet men blev mindre intresserad efter de annonserade RMAH. Spelet dog för mig när jag fick testa betan då jag insåg att spelet helt enkelt sög.

Medlem
Skrivet av cybo:

Är jag casual gamer om jag spelar 4h/ dag?

Köttar genom Act III Inferno atm och det lär ta en månad minst innan jag tar ner Diablo pga att jag har för dålig gear.

Har spelat spelet i 150h som kostade mig 499:- och det tar dubbla tiden säkert innan jag klarar av det.

Tänk på saken....
Slå inte på trumman och gotta er i att Blizzard säger en sanning om hardcore gamers har tröttnat.

150h för 500kr är ju helt klart bra, men då ska man ju inte glömma att du har kört om spelet minst tre gånger.

Diablo 3 är ett bra spel, men det blev förstört när AH öppnades upp, och vågar man ens tänka på hur det kommer bli när PvP kommer när dom inte ens kan hitta en bra balans i PvE?

Aja, jag är trots allt nöjd över dom timmar jag fick med spelet, väldigt få spel ger den valutan för pengarna, men nu är det nog dags för min del i alla fall att gå vidare, och kanske återkomma till D3 framöver.

Medlem

förbanande skrotspel... är jävligt upprörd över detta jävla "usla" spel för det första är det nästan samma som 2:an men mycket sämre på allt förutom grafiken. Kunde dom fan inte ha gjort det som 2:an fast med nya banor så hade det vart roligare. Vad ser folk igentligen i detta spel?

Jag spela igenom det för det var helt ok men inte mer än så.
Då jag spelar det känns det även lite som ett annat spel än det ursprungliga känslan man har i 2:an (var tvungen spela igenom 2:an nyss)

Medlem
Skrivet av Castor.T:
Skrivet av Annanaz:

Men detta är inget MMO, vrf skulle det finnas endgame? Vet inget annat RPG som har "Endgame"

Håller helt med. Förstår inte folks ståndpunkt här.

Folk är väl bara ledsna över att ett spel dom väntat på så länge blev tråkigt så fort. Det kan jag förstå...

Medlem
Skrivet av Hanga:
Skrivet av Kiriakis:

Köpte aldrig D3, stolt som fan

Samma här. Var jävligt hypad på spelet men blev mindre intresserad efter de annonserade RMAH. Spelet dog för mig när jag fick testa betan då jag insåg att spelet helt enkelt sög.

alltså det var samma för mig. Jag var också kritisk till mycket och tyckte också betan var kass. Men jag VILLE så jävla gärna att det skulle vara bra... Så blizzard fick en femhundring av mig, men det får dom inte igen.

Medlem

"Felet" är nog att de ville nå både trogna d2-spelare och andra gamers - hack n slash är egentligen en väldigt speciell företeelse bland dem som håller sig till samma spel väldigt länge, därför tror jag att de gick vilse litegrann i designen då de försökte binda ihop dessa två grupper.

I slutändan verkar det som om många bland båda grupper inte riktigt fastnat för spelet som ett resultat av det. Kanske ändrar patcher/expansioner på detta dock, men det är ju lite synd att folk blir missbelåtna

Inaktiv

Nu har jag inte spelat D3, men jag kan inte påstå att D2 hade speciellt mkt endgame content heller.

Medlem

Kan dividera i evigheter om designval, men för min del kvarstår faktumet att Diablo 3 är riktigt kul att spela.
Det är ju en smaksak, och förutom att det ser underbart ut samt att munk + deamon hunter klassen har ett super underhållande stridsystem så kan jag inte sätta fingret mer på vad jag gillar, men kul har jag! Loggat 7 h speltid bara idag, och längtar verkligen till pvp

Medlem
Skrivet av SteelStrike66:

munk + deamon hunter klassen har ett super underhållande stridsystem så kan jag inte sätta fingret mer på vad jag gillar, men kul har jag! Loggat 7 h speltid bara idag, och längtar verkligen till pvp

Kan inte svara för Monk, men DH är ju nästan simplare än barbar i mina ögon Dra på en crossbow, högerklicka upp all din hatred, vänsterklicka tillbaks din hatred, kommer nånting förnära - smokescreen.


signatur
Medlem

Allt som allt är Dibbe 3 ett kul spel men just nu är det helt klart under Blizzard-standard.
Det krävs stora åtgärder för att D3 ska bli ett 10/10-spel.

Vissa saker i Diablo-serien är heliga, som t.ex. slumpade dungeons, möjligheten till många builds, bra system för trading, PvP, etc. Blizzard has dessvärre struntat i detta i stor utsträckning och det gör att D3 inte håller lika länge som Diablo 2. Blizzard måste våga gå tillbaka till rötterna och inse att vissa saker var bättre förr.

Saken blir inte bättre av att Blizzard gör korkade uttalanden som de själva vet inte stämmer.
Om någon t.ex. kritiserar det nya buildsystemet så blir svaret att det finns möjlighet till x miljoner unika builds, som om det ens har med saken att göra. Det som är intressant är hur många användbara builds som existerar. Och om nu alla kombinationer av skills är ungefär lika bra, då har ju momentet med att fatta beslut helt försvunnit, alltså blir builds-tänktet meningslöst. Detta är bara ett i mängden av exempel där Blizzard totalt kör över oss som är trogna Dibbe-lirare.

Sedan kan jag tycka att det är en smula ologiskt att lägga till en extra svårighetsgrad. Känns väldigt mycket som Spinal Tap där förstärkaren går till 11 istället för 10 eftersom 11 är högre än 10. Frågan är om man kommer orka levla upp alla 5 karaktärer till 60 (10 st om man ska köra hardcore också) och gå igenom storyn hela 4 gånger per karaktär? Blizzards svar blir troligtvis: "This one goes to eleven".

Medlem
Skrivet av spectrekz:

Kan inte svara för Monk, men DH är ju nästan simplare än barbar i mina ögon Dra på en crossbow, högerklicka upp all din hatred, vänsterklicka tillbaks din hatred, kommer nånting förnära - smokescreen.

Det var en intressant combo, kände inte till den :). Själv kör jag entangling shot med fyra kedjor för att låsa min motståndare, använder även vault och caltrops för att forsätta låsa dom och hoppa runt om kring dom för att hamna i bästa position. Jag lägger på rapid fire + withering fire, vilket ger en väldigt lång burst med pilar som fulltsändigt pulveriserar dom. Som AoE använder jag multishott som sprayar ett område med pilar (ganska kraftfull attack den med). Kommer dom för nära använder jag fan of knives och sedan vault igen för att flytta position. Ibland använder jag också det gulliga piltornet man kan deploya. I stora drag håller jag mig rörlig och låser mina fiender, med kraftiga burst damage rätt ofta.

Medlem

Så Blizzard är nya slagpåsen för alla "det var bättre förr"-hipsters, som verkar ha något slags sjukligt behov av att gnugga in det faktum att de har upplevt spelen på 90-talet i varenda jäkels ansikte? I alla fall om man ska tro kommentarerna här..

Medlem

Detta är ju inget MMO och det saknar månadskostnad, så det torde ju vara helt normalt att folk slutar spela efter ett tag då det inte kommer en strid ström med uppdateringar. Hade Blizzard tänkt sig att detta skulle bli någon sorts free-to-play-MMO så får de allt ge oss mer än vad som finns på bordet just nu.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Dödade diablo på inferno innan nerfen med min barb som var målet, sen dess har jag inte gjort något. Köper/säljer gear på RMAH, har iaf tjänat runt 2000 riksdaler och 35 miljoner guld..

Skriv svar