Filco Majestouch

Robot
Filco Majestouch

Mer än tusen spänn för ett till synes helt ordinärt tangentbord som råkar ha mekaniska switchar - en lyxprodukt för övervintrade nostalgiker? Nej, young Padawan, det är mycket mer än så.


Medlem
Filco Majestouch

Trodde inte det gjordes "tjocka" tangentbord längre. ;p

Medlem

Mitt tips till alla där ute är att invänta lite, för det kommer komma säkert mängder med mekaniska tangentbord inom ett halvår på den svenska marknaden. Alla gaming gear tillverkare jobbar flitigt just nu för att konkurrera med varandra när det gäller mekaniska tangentbord. Vi lär få se liknande tangentbord som Filco Majestouch för billigare penning inom en snar framtid.
Zowie har redan visat upp ett men fler förväntas dyka upp som sagt ifrån de andra.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

ehh, nog mest för den store "old school"- entusiasten. själv ser jag ingen som helst koppling mellan tangentbordet och priset. Håller mig till lite nyare tangentbord som ger lite mer för pengarna. eller varför inte sälja detta tangentbord på sveriges största 2nd hand sait som börjar på Blo. Där tar de väl lika mycket betalt för 3 år gamla saker så där borde den kunna konkurrera.

Medlem

Sorry kids men kvalité är inte ekvivalent med att det står Fatal1ty på prylarna... är villig att betala för något som bespar både händer och slipper bytas ut konstant.

Jag har letat och letat så länge nu efter ett tangentbord med standardlayout och avsaknad av num-pad... Detta verkar ha exakt allt!

@Skribenten: Vet du när/om Tenkeyless planeras att släppas med svensk keyboardlayout?

Inaktiv

Känns lite väl entusiastiskt för att tangentbord, men det beror väl säkert på vem och vad det skall användas till misstänker jag. Tycker personligen att priset på ett tangentbord är överdrivet dyrt när det handlar om dessa prisklasser. Men det är väl för att jag sitter med enkla bord som Logitech Ultrax.

Kul läsning i alla fall!

Inaktiv

Precis samma som Steelseries 7G, fast aningen billigare. Skulle dock utan problem pynta 1500-2000kr för ett Keytronic av den gamla serien (fast med USB). Piskar ALLT!

Inaktiv
Skrivet av nekered:

ehh, nog mest för den store "old school"- entusiasten. själv ser jag ingen som helst koppling mellan tangentbordet och priset. Håller mig till lite nyare tangentbord som ger lite mer för pengarna. eller varför inte sälja detta tangentbord på sveriges största 2nd hand sait som börjar på Blo. Där tar de väl lika mycket betalt för 3 år gamla saker så där borde den kunna konkurrera.

Nyare tangentbord ger inte alltid (om någonsin?) mer för pengarna. Det blir dyrare i längden när du ska byta ut gamla FlatX-modeller konturnerligt.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av nekered:

ehh, nog mest för den store "old school"- entusiasten. själv ser jag ingen som helst koppling mellan tangentbordet och priset. Håller mig till lite nyare tangentbord som ger lite mer för pengarna. eller varför inte sälja detta tangentbord på sveriges största 2nd hand sait som börjar på Blo. Där tar de väl lika mycket betalt för 3 år gamla saker så där borde den kunna konkurrera.

Nyare tangentbord ger inte alltid (om någonsin?) mer för pengarna. Det blir dyrare i längden när du ska byta ut gamla FlatX-modeller konturnerligt.

Funktioner och åter funktioner är vad jag är ute efter. så jo det ger mer för pengarna men om man är ute efter ett simpelt tangentbord och man ska skriva och åter skriva så visst är detta ett ubertangentbord men knappast prisvärt

Medlem
Skrivet av Dunfalken:

Jag har letat och letat så länge nu efter ett tangentbord med standardlayout och avsaknad av num-pad... Detta verkar ha exakt allt!

@Skribenten: Vet du när/om Tenkeyless planeras att släppas med svensk keyboardlayout?

Vet tyvärr inte, men jag ska försöka få svar om det. Om du inte tycker att det är förvirrande så går det annars bra att köra med svensk layout på amerikanskt tangentbord - förutom det som står på tangenterna är de nästan exakt likadana. Stora skillnaden är att på den amerikanska varianten är Enter mycket mindre; istället har de petat in en tangent för | \ mellan Enter och Backspace.

Medlem

Varför inte i designen av dessa långlivade tangentbord inkludera något sätt att kunna göra rent dom på en enkelt sätt?

Medlem
Skrivet av andman:
Skrivet av Dunfalken:

Jag har letat och letat så länge nu efter ett tangentbord med standardlayout och avsaknad av num-pad... Detta verkar ha exakt allt!

@Skribenten: Vet du när/om Tenkeyless planeras att släppas med svensk keyboardlayout?

Vet tyvärr inte, men jag ska försöka få svar om det. Om du inte tycker att det är förvirrande så går det annars bra att köra med svensk layout på amerikanskt tangentbord - förutom det som står på tangenterna är de nästan exakt likadana. Stora skillnaden är att på den amerikanska varianten är Enter mycket mindre; istället har de petat in en tangent för | \ mellan Enter och Backspace.

Jag har mailat dom nu också...
Jo jag vet att det skiljer väldigt lite, men jag har extremt svårt för den där lilla enterknappen (lyckas alltid pricka fel)... och för ~1400:- vill jag inte ha några saker som jag stör mig på...

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Varför inte i designen av dessa långlivade tangentbord inkludera något sätt att kunna göra rent dom på en enkelt sätt?

Jag brukar bara vända mitt tangentbord upp och ner och skaka/banka lite på det. För mer ambitiös rengöring kan man plocka bort alla tangenter (keycaps) - de bänds loss enkelt med typ bordskniv - och tvätta dem med varmt vatten och lite diskmedel. Använd tops och lite alkohol på själva tangentbordet mellan switcharna.

Medlem
Skrivet av andur:

Trodde inte det gjordes "tjocka" tangentbord längre. ;p

Hehe samma här.
Efter att ha använt laptop allt för länge både skrattar och ryser jag varje gång jag försöker använda tjockis igen.

De platta är så mycket skönare iom att tangenterna ligger i samma nivå som handledsstödet så handenleden inte böjs upp. (vilket många idioter försöker motverka med så kallade "ergonomiska laptopstöd" som vinklar upp tangentbordet) Den korta nedlagslängden gör att du inte behöver röra fingrarna särskilt mycket utan det räcker i princip att gå i sidled raka vägen till nästa tangent istället för upp-sidled-ned-upp-sidled-osv. Har aldrig upplevt problem med att man inte känner av att knapparna inte är nedtryckta heller och ljudet är varken för högt eller för lågt. Finns säkert dåliga varianter av dessa också men de flesta tycker jag har väldigt bra respons.

Kombinerat med touchpad som går använda utan att lyfta handen från tangentbordet är laptop-style helt överlägset gammaldags tangentbord. Både hastighet- och komfortmässigt. Snyggare är de också

Medlem

HE QUIK BROWN FO JUPS OER HE LA DOG blev det med mitt HP KU-0316 (Samma knapplayout som det testade tangentbordet)

Vi sålde Cherry tgb med kortläsare på mitt förra jobb (sysslade med kassasytem). De har ett fint klickande ljud


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Jag måste ha ett tangentbord med volymkontroll, annars kan ja inte ha kontroll över mitt ljud, då jag använder Antec Lansing 995 - som ej har en volymkontroll (alltså att den är på 100% hela tiden). Läskigt ibland när man klantar sej då man skrämmer ihjäl sej själv när det börjar spraka xD

Men men, blev lite avtråden där. Men detta tangentbordet ser snyggt ut, ser ut också att vara bra kvalitet. Men som sagt så måste jag ha volymknappar. =/ orkar inte hålla på med tredjeparts program heller.

Medlem

Svar från The Keyboard Company:

-----------------------------------

Hi Olov

Thanks for your email.
Yes, we have Tenkeyless Filco in Swedish ordered from the factory and we hope for arrival here in January or February next year.
It is a bit long to wait I know but they are going to be the best keyboards ever.
Please let me know if I can help.
Best Regards
Bruce

Medlem

Jag köpte faktiskt exakt detta tangentbord med brown cherry för någon månad sedan. The Keyboard Company levererade från UK på ca 3 dagar utan några problem. Jag är mycket nöjd med tangentbordet. Det är smattrar skönt när man skriver på det, har NKRO och är stilrent. Rekommenderar det starkt till alla som gillar den gamla skrivmaskinskänslan.

Medlem

http://www.otd.kr/bbs/board.php?bo_table=aikon_down&wr_id=50

om du vill testa att ditt kb klarar av de kombinationer som du använder.

Medlem

Känns som att ni försöker få tangentbordet att låta bättre än det är, främst när ni målar upp bristen av funktioner och bakgrundsbelysning som någonting positivt. Makroknappar är kanske inte så användbart utanför spel, men bakgrundsbelysning i tangenterna är någonting som borde varit standard för länge sedan. Jag har dessutom aldrig hört talas om - eller upplevt själv - att ett dome-switch-tangentbord blir påfrestande att skriva på i långa omgångar (tvåsiffriga timmar).

Att tangentbordet klarar "The quick brown fox"-testet är heller ingenting att lägga mycket tyngd på (i recensionen verkar det som att skribenten aldrig upplevt detta förut) - Har själv aldrig stött på ett tangentbord som inte klarat det.

Nej, detta är ingenting jag skulle byta ned mig till från mitt dome-switch-G19. Ser ingen anledning att kvalité skall utesluta funktioner och 1400kr för ett tangentbord som blir sjukt opraktiskt i mörker är helt enkelt inte värt det.

Medlem

Recensionen ledde mig faktiskt iväg till SteelSeries 7G, sedan vidare till Razer BlackWidow som verkar vara mitt drömtangentbord.

Så tack FZ

QRT
Medlem

Varit sugen på detta tangentbord ett tag. Älskar mekaniska tangentbord, hatar alla extraknappar, displayer och skit man ser nuförtiden. Men väntar tills det kommit ett med led-belysta knappar, vill kunna se dem i mörkret.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Känns som att ni försöker få tangentbordet att låta bättre än det är, främst när ni målar upp bristen av funktioner och bakgrundsbelysning som någonting positivt. Makroknappar är kanske inte så användbart utanför spel, men bakgrundsbelysning i tangenterna är någonting som borde varit standard för länge sedan. Jag har dessutom aldrig hört talas om - eller upplevt själv - att ett dome-switch-tangentbord blir påfrestande att skriva på i långa omgångar (tvåsiffriga timmar).

Att tangentbordet klarar "The quick brown fox"-testet är heller ingenting att lägga mycket tyngd på (i recensionen verkar det som att skribenten aldrig upplevt detta förut) - Har själv aldrig stött på ett tangentbord som inte klarat det.

Nej, detta är ingenting jag skulle byta ned mig till från mitt dome-switch-G19. Ser ingen anledning att kvalité skall utesluta funktioner och 1400kr för ett tangentbord som blir sjukt opraktiskt i mörker är helt enkelt inte värt det.

Huruvida avsaknad av vissa funktioner är positivt eller ej är givetvis en smaksak. För mig tillför sånt inte ett dugg och är således bara i vägen och irriterande. T.ex. bakgrundsbelysning är säkert bra för de som behöver/vill kunna se tangentbordet i totalt mörker, men jag tillhör inte den gruppen - och jag är långtifrån ensam. (Och förresten: hur ofta är skärmen så pass mörk att inget ljus når tangentbordet? )

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om N-key rollover och "the quick brown fox..." eftersom det aldrig varit ett problem för mig när jag spelar, men jag vet att många andra bryr sig och jag vet att vissa faktiskt har problem med det. Därför inkluderade jag en bit om det. Kul att just du inte haft problem med sånt. Dessvärre kretsar inte världen kring dig.

Skrivet av Zrix:

Recensionen ledde mig faktiskt iväg till SteelSeries 7G, sedan vidare till Razer BlackWidow som verkar vara mitt drömtangentbord.

Så tack FZ

Kul! Det ser onekligen ut att vara ett bra alternativ om man vill ha extrafunktioner och belysning. Jag hoppas att vi kommer att få tag på ett testexemplar snart.

Medlem
Skrivet av kebbe:

. . . Att tangentbordet klarar "The quick brown fox"-testet är heller ingenting att lägga mycket tyngd på (i recensionen verkar det som att skribenten aldrig upplevt detta förut) - Har själv aldrig stött på ett tangentbord som inte klarat det.

Nej, detta är ingenting jag skulle byta ned mig till från mitt dome-switch-G19. Ser ingen anledning att kvalité skall utesluta funktioner och 1400kr för ett tangentbord som blir sjukt opraktiskt i mörker är helt enkelt inte värt det.

Du har aldrig stött på ett tangentbord som inte klara brown fox testet? Jag tror inte du förstår hur man utför det om du säger så. Majoriteten av alla tangenbord kommer inte kunna skriva meningen felfritt.

Sedan säljs det både Filco och Das Keyboards som är helt svartmålade, dom är ännu mer opraktiska i mörker Grejen är ju att vissa vet var tangenterna sitter.

Största anledningen att köpa ett mekaniskt tbord är känslan.

Medlem
Skrivet av andman:

Huruvida avsaknad av vissa funktioner är positivt eller ej är givetvis en smaksak. För mig tillför sånt inte ett dugg och är således bara i vägen och irriterande. T.ex. bakgrundsbelysning är säkert bra för de som behöver/vill kunna se tangentbordet i totalt mörker, men jag tillhör inte den gruppen - och jag är långtifrån ensam. (Och förresten: hur ofta är skärmen så pass mörk att inget ljus når tangentbordet? )

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om N-key rollover och "the quick brown fox..." eftersom det aldrig varit ett problem för mig när jag spelar, men jag vet att många andra bryr sig och jag vet att vissa faktiskt har problem med det. Därför inkluderade jag en bit om det. Kul att just du inte haft problem med sånt. Dessvärre kretsar inte världen kring dig.

Hur är en extraknapp för t.ex. play/pause av musik i vägen? Det är inte direkt så att makroknappar sedan placeras ut mellan WASD-knapparna. Om man jämför Logitechs nuvarande tangentbord med detta så finns det där "Filco" står i en flashig guldtext en liten panel med knappar för volym, mute, play/pause, stop, forward, back. Så vida man inte har fult upp med att smeka guldtexten på sitt Filco så gör dessa knappar endast tangentbordet mer praktiskt. Ge gärna ett exempel på när en funktion eller extra knapp är i vägen!

Att bakgrundsbelysning inte behövs stämmer bara om man har tangentbordet några cm från skärmen, i vilket fall man sitter för nära skärmen.

Säger du att du aldrig lutat dig över tangentbordet för att se bättre i skärmljuset så ljuger du. Detta av den enkla anledningen att tangenter så som de på Filco sitter olika högt och således skuggar varandra; Du ser alltså endast de översta raderna tydligt.

Jag klagade aldrig på att du inkluderade "The quick brown fox"-testet, utan på att du framställde det som att det var någonting unikt och ovanligt att Majestouch klarade det. Det fanns t.ex. en tråd här på FZ om just detta test och de tangentbord som inte klarade det var väldigt få.

[quote=Akireh]

Skrivet av kebbe:

Du har aldrig stött på ett tangentbord som inte klara brown fox testet? Jag tror inte du förstår hur man utför det om du säger så.

Det är inte direkt tung vetenskap hur man utför testet. Försök inte få det att låta mer avancerat än det är. Jag har helt enkelt inte haft tangentbord från Rusta.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hur är en extraknapp för t.ex. play/pause av musik i vägen? Det är inte direkt så att makroknappar sedan placeras ut mellan WASD-knapparna. Om man jämför Logitechs nuvarande tangentbord med detta så finns det där "Filco" står i en flashig guldtext en liten panel med knappar för volym, mute, play/pause, stop, forward, back. Så vida man inte har fult upp med att smeka guldtexten på sitt Filco så gör dessa knappar endast tangentbordet mer praktiskt. Ge gärna ett exempel på när en funktion eller extra knapp är i vägen!

Det är som sagt en smaksak. Tangentbord med mediaknappar har oftast extra utrymme för sånt (t.ex. G19). Jag hade inte brytt mig om Filco knölat in några volymknappar istället för logotypen. Men jag bryr mig inte ett dugg om volymknappar på tangentbord, så för mig är det inget jag saknar och således ingen nackdel - för mig! För dig kan det såklart vara annorlunda. Vi är alla olika.

Skrivet av kebbe:

Att bakgrundsbelysning inte behövs stämmer bara om man har tangentbordet några cm från skärmen, i vilket fall man sitter för nära skärmen.

Säger du att du aldrig lutat dig över tangentbordet för att se bättre i skärmljuset så ljuger du. Detta av den enkla anledningen att tangenter så som de på Filco sitter olika högt och således skuggar varandra; Du ser alltså endast de översta raderna tydligt.

Visst, men min poäng var att jag inte behöver bakgrundsbelysning, så det är inte heller en fördel för mig. Jag skulle själv inte köpa Filcot eftersom jag hittade mitt drömtangentbord för några år sen. Det ser ut så här:

Finns inte så mycket att titta på i mörkret

Skrivet av kebbe:

Jag klagade aldrig på att du inkluderade "The quick brown fox"-testet, utan på att du framställde det som att det var någonting unikt och ovanligt att Majestouch klarade det. Det fanns t.ex. en tråd här på FZ om just detta test och de tangentbord som inte klarade det var väldigt få.

Tja, min erfarenhet är att de flesta tangentbord inte klarar det, även om andelen som klarar det säkert är högre bland gamers. Se t.ex. kommentarerna till den här artikeln.

Medlem

Har ett Das Keyboard, som är i klass med majestouch tangentbordet. Fördelen med Das keyboard är att det har både mediaknappar(dock ej volym) och USB hub. Vill minnas att det var 200 kr billigare än majestouch och man kunde köpa det här i sverige med svensk layout. Helnöjd med det. Det är en jädra skillnad mot razer möget man hade innan.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Att bakgrundsbelysning inte behövs stämmer bara om man har tangentbordet några cm från skärmen, i vilket fall man sitter för nära skärmen.

Säger du att du aldrig lutat dig över tangentbordet för att se bättre i skärmljuset så ljuger du. Detta av den enkla anledningen att tangenter så som de på Filco sitter olika högt och således skuggar varandra; Du ser alltså endast de översta raderna tydligt.

Att bakgrundsbelysning behövs stämmer bara om man är intresserad av att titta på tangentbordet, och detta även i bristfälliga ljusförhållanden.

Att man alls vill titta på tangentbordet lämnar väl i princip tre huvudmöjligheter:

1) Tangentbordet är fantastiskt vackert
2) Man har konstiga knappar på sitt tangentbord som man inte vet var de sitter
3) Man skriver inte med korrekt fingersättning

Alternativ ett och två är inte applicerbara på detta tangentbord, vad jag kan bedömma.

Alternativ tre uppfattar jag som mindre vanligt om man faller in i kategorin "folk som skriver mycket", vilket ju lite beskrivs som målgruppen.

Skrivet av kebbe:

Jag klagade aldrig på att du inkluderade "The quick brown fox"-testet, utan på att du framställde det som att det var någonting unikt och ovanligt att Majestouch klarade det. Det fanns t.ex. en tråd här på FZ om just detta test och de tangentbord som inte klarade det var väldigt få.

Med de flesta billiga moderna tangentbord, i stil med vad datortillverkarna skickar med eller liknande kvalitet, så kan man INTE skriva hela den meningen med båda shift nedtryckta. (Vilket jag skulle förutsätta innebär att det inte går på de flesta tangentbord.)

"HE QUIK BROWN FO JUPS OER HE LA DOG" blir det t.ex. på det jag har här.

Så unikt är det visserligen knappast att kunna göra det, men definitivt något som tål att noteras om nu någon bryr sig om detta.

Medlem

intressant artikel, kan inte annat än att hålla med om att mekaniska tangentbord ftw...

sitter fortfarande och dagligen använder mitt IBM tangentbord ifrån 1994, vettefan hur många gånger jag tryckt ner mina tangenter men många är det...

:D:D älskar det och kommer inte byta förrens moderkorten slutar att tillverkas med ps/2 och jag behöver köpa nytt mb.

det mest prisvärda jag ägt som jag kan komma på.

12
Skriv svar