Inaktiv
Virus? Pop ups?

Tjenixen. Nu är det så här att igår laddade jag ner någon codec som jag behövde för att se på film. Nu är de så att det förmodligen inte var en codec då jag helt plötsligt får pop ups om allt möjligt. Sen längst nere i det högra hörnet finns det 2st ikoner om det. Jag har avinstallerat codecen men det händer inget...

Bild; http://img166.imageshack.us/my.php?image=virusjd8.jpg

Som ni ser på bilden har jag gjort en liten röd ruta där ligger det och blinkar 2st ikoner som ibland popar up och säger att jag måste installera något skit som jag inte vill.

Inaktiv

Ja det blir väl till att köra en virus scan och plocka bort det, inte svårare än så väl?
Gå in i Lägg till/ta bort program och se om du kan ta bort något nytt du inte känner igen eller vet inte ska vara där.
Annars kan du ju formatera om och göra om allt fråm början. Skönt med nystart ibland :D.
googla om vilket virus det kan vara och se om det finns några borttagningsprogram.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Det står ju att det är ett virus i en av rutorna

Skämt åsido, jag rekommenderar en fin formatering. Det är vad jag gör när jag får virus/jobbiga spyware/adware program. Ha gärna en extra partition för windows och program (helst inte spel, tar för mycket plats) om du inte har det. Då blir det lättare att formatera ofta om du har alla viktiga filer som du vill spara på en annan partition.

Inaktiv
Skrivet av Dvorak:

Det står ju att det är ett virus i en av rutorna

Skämt åsido, jag rekommenderar en fin formatering. Det är vad jag gör när jag får virus/jobbiga spyware/adware program. Ha gärna en extra partition för windows och program (helst inte spel, tar för mycket plats) om du inte har det. Då blir det lättare att formatera ofta om du har alla viktiga filer som du vill spara på en annan partition.

Grejjen är den att det är inte första gången det här händer. Sen är jag så jävla lat att jag inte orkar.

Inaktiv

bor du på gotland eller?
ser att dina "adultfriend finder" ads tipsar om brudar på gotland
eller ja, försöker lura dig att dom bor på gotland iaf

Inaktiv

det kanske är läge att se över sitt virusskydd?
avgfree, spywareblaster, spybot och en paranoid brandvägg är ett vettigt paket imo...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

F-Secure FTW. F-Secure är anti-virus, anti-spyware och brandvägg.
Får aldrig spyware eller virus.

Medlem

Never heard of.. Använder Kaspersky själv och jag har då inte märkt av nått virus.. Än..

Medlem

Kör Zonealarm Pro och jag har inte fått något virus på bra länge heller.

Inaktiv

själv kör man ingenting, och ger fan i att lägga in crap som så uppenbarligen är spyware och/eller virus.. funkar perfekt. datorn är kliniskt ren.
en sak som är lätt att hålla koll på (om man tycker task manager är för snurrigt många processer att hålla reda på) är startup och services i programmet msconfig

exempel:
[http://img217.imageshack.us/img217/2319/bild1ng1.png]
här på Services tittar jag på de enda som saknar Microsoft Corporation som signatur, och hittar NVIDIA, MATLAB, och Wacom (grafikkort, matteprogrammet matlab, och min datorpenna)
inget knasigt där mao

[http://img205.imageshack.us/img205/6888/bild2gh6.png]
här på Startup tittar jag på allt
om det är rundll32.exe som exekveras tittar jag vilken dll-fil det är som exekveras, och vet jag inte vad det är googlar jag bara på dess namn (dll-filens namn dvs)
uppifrån ner här är det 2 filer för min S-ATA-controller, 3 filer för mina NVIDIA-drivisar, mus, 2 filer för mitt Creative-ljudkort, daemon tools, ctfmon (för office, urklickad för jag hatar officegrejer som ligger å tuggar), datorpenna-drivisarna, och slutligen ett program en kompis skrivit

om du utöver dessa program hittar massa annat knasigt på Processes @ Windows Task Manager (ctrl-shift-esc, processes-fliken) så googla loss om det är något ni är osäkra på.
alla "normala" ofarliga windows-processer kommer ni lätt googla fram vad det är för nåt, men är det nåt jättekonstigt, särskilt med otydligt namn/ett namn som LIKNAR nåt annat (obs obs obs)/konstiga många stora bokstäver så är dom suspekta. googla.

aja.. det är iaf hålla-datorn-ren-från-spyware for dummies

virus och sånt som kryper in via säkerhetshål i windows är en annan sak, men nästan alla virus kräver att man är hjärndöd för att dom ska fungera (man kollar en konstig länk i internet explorer man får av en kompis på msn med texten "lollol check this out" bredvid även fast din vän är svensk t ex)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Skriv "wikipedia=video codecs" i adressrutan och tryck enter (funkar i firefox iaf), Jag rekommenderar att man memorerar codecsen som finns om man inte redan gjort det av nån anledning.

1
Skriv svar