Jag har inte spelat någon kvartersknåpare sedan #Sim City 2000, ett spel som många verkar sätta på guldtronen vad det gäller den här typen av underhållning. När jag begav mig till #Namco Bandai (tidigare #Atari i Norden) för att titta på #Cities XL, spelet som i skrivande stund har den allra populäraste trailern i vårt filmarkiv, var jag därför nyfiken på vad som har hänt i genren på 16 år. Den stora innovationen - böjda vägar!

Trots att Cities XL är det första spelet med just den funktionen har genren såklart utvecklats på andra områden. Den största skillnaden är att detta fokuserar på onlinespelande, ett stadsmeckar-mmo som förvisso går att spela offline men då missar du stora delar och möjligheter. Dock medföljer den sedvanliga månadskostnaden för nätspelande.

Blod, svett och massa cement ligger bakom ett sådant här bygge.

Det första som möter oss är en snurrande fiktiv jordglob full av prickar. De gröna markerar städer som redan existerar medan de grå är lediga och redo att ta emot dina planer på den perfekta staden. Beroende på placeringen i världen har platserna olika förutsättningar, vilka är indelade i fyra kategorier och graderas med stjärnor. Vissa lämpar sig extra bra för jordbruk, andra har rikligt med olja eller passar som grund till den perfekta semesterorten. Det ska enligt utvecklarna inte finnas någon perfekt karta, alla har sina för- och nackdelar som ska passa olika sorters städer.

Den heliga balansen

Arbetare behöver arbete, och vice versa

Redan här kommer handeln med andra spelare (eller datorn om du inte har nätverkskabeln instoppad) in i bilden, vill du få extrainkomst genom att exportera industrivaror är det svarta guldet viktigt men om du vill locka till dig turister med välfyllda fickläder är det en mysig strand ett bättre val. Du verkar i regel alltid ha överskott av något och ha brist på något annat så marknadsplatsen kommer att bli viktigare ju större din stad blir. Är du prenumerant kan du dessutom få tillgång till så kallade Megastructures, gigantiska byggnader såsom Eiffeltorn och Frihetsgudinnor som lockar till sig både folk och ger dig bonusar. Dessa kräver dock enormt mycket resurser av alla typer att bygga så då är du nödgad att hala fram lädret.

Visst vore det fint med en atombomb mitt i allt det vackra?

Nere på marknivå är det mesta sig likt. Du planerar din stad genom att definiera var olika sorters byggnader får byggas. En klick industriområde där, några bostadskvarter där och såklart lite nöjesattraktioner som topping. Den stora utmaningen är som alltid att hålla balansen mellan arbetskraft, tillgång på jobb och resurser och det är också det som är charmen. Till en början är det väldigt enkelt men när du senare behöver olika sorters knegare, livsmedelsfabriker för att mätta deras magar och polisstationer för att ta han om buset börjar det bli komplicerat.

Till din hjälp har du ett antal rådgivare som kan visa var på kartan olika problem finns och hur du löser dem. Du kan dessutom klicka på alla byggnader för att se vad de behöver, var de som arbetar där bor och hur affärerna går. Cities XL verkar vara bra på att göra all sådan information lättillgänglig även för oss som inte pluggat statsvetenskap. Vill du så kan du självklart komma åt alla reglage och inställningar för att finjustera saker i rediga menyer men för den alldagliga spelaren är det aldrig nödvändigt. Drömmen om min drömstad verkar därför lovande.

Cities XL släpps i slutet av veckan och månadskostnaden går från strax under fyra euro till närmare sju, beroende på hur länge du binder dig. För det kan du samverka med andra spelare och du kommer även att få framtida innehållsuppdateringar gratis (redan nu är utbyggda möjligheter för strand- och skidorder på gång). I vår recension, som dyker upp strax efter att servrarna är igång, hoppas vi kunna ge svar på om det är värt det.

[video=3706]