Efter åratal i relativ stiltje har sommaren 2016 präglats av grafikkort från #AMD och #Nvidia. Nu fortsätter lanseringsvågen när Geforce GTX 1080, GTX 1070 och GTX 1060 gör entré på nytt, men den här gången för bärbara speldatorer.

Paradgrenen för de nya modellerna är att prestandan ligger mycket närmare sina stationära motsvarigheter än tidigare. Nvidia talar om ett prestandafall på 5-10 procent, och i undantagsfall ska de mobila varianterna även gå om sina stationära syskon med ett par enstaka procentenheter. Samtliga modeller ska ha tillräckligt med krut för att driva runt spel i virtuell verklighet.

#Sweclockers var på plats när Nvidia bakom lyckta dörrar tillkännagav den mobila generationen, och vi fick möjlighet att köra ett par snabba tester i #Rise of the Tomb Raider. Med upplösningen i 1 920 x 1 080 pixlar och maxade inställningar fick Geforce GTX 1080 ett snittvärde på 111 fps medan GTX 1070 landade på 89 fps. I båda fall nära resultaten med deras egen testsvit. Nämnvärt är dock att minimivärdena är lägre, vilket kan bero på de svagare processorerna i bärbara.

Om inte det vore nog ska de tre grafikkorten ha gott om utrymme för överklockning, trots att de används i bärbara datorer. Nvidia talar om alltifrån 200 MHz till i bästa fall 300 MHz extra, upp från 1645–1733 MHz beroende på grafikkort, och datortillverkare får även möjligheten att släppa bärbara med överklockade grafikkretsar direkt från fabrik.

En annan funktion som lyfts fram är längre batteritid vid spelande långt bort från närmaste eluttag, men då med lägre prestanda och på en sådana nivå att det inte räcker för att driva runt spel i virtuell verklighet. Skärmarna blir också bättre, då Nvidia arbetat med skärmtillverkare för att ta fram bärbara paneler med G-Sync, 120 Hz uppdateringsfrekvens och 2 560 x 1 440 pixlar.

Bärbara datorer med grafikkortet lanseras idag från alla stora tillverkare, däribland Alienware, Acer, Asus, EVGA, Gigabyte, HP, MSI och Razer.