Ungefär 46 minuter in i #Sonys E3-presentation började Adam Boyes prata om Kickstarter. Om vilka fantastiska spel som fansen varit med och finansierat. Och han hade något nytt att berätta:

– Nyss sa en utvecklare till oss att de tänker återuppliva en fanfavorit till pc och Playstation 4. Det är deras projekt, men vi vill fira deras avtäckande på vår scen. Här är ett spel som Playstation-fansen har väldigt starka åsikter om.

Melodin från stråkarna räckte för att många genast skulle förstå vad det handlade om. Efter alla dessa år: äntligen ett levnadstecken från Dreamcast-klassikern Shenmue! Efter en kortare presentation klev spelseriens grundare Yu Suzuki upp på scenen till stående ovationer, och här någonstans delades spelvärlden i två delar: de som applåderade, jublade och grät glädjetårar. Och de som inte förstod nånting: varför ska vi bli upphetsade över 14 år gamla spel?

En del Virtua Fighter-doftande slagsmål blir det under resans gång.

Penny Arcade sammanfattar hela situationen väldigt bra i en seriestripp som de döpt till You Had To Be There. Det är ett synnerligen träffande namn som stämmer väl överens med verkligheten: i fallet Shenmue behövde man verkligen vara där för att på riktigt kunna greppa storheten. Trots det tänker jag ändå försöka förklara varför de två spelen från det tidiga 2000-talet gjort så stort intryck på så många människor. Och på mig.

[center]I skarven mellan gammalt och nytt[/center]

År 2000 befinner vi oss i skarven mellan gammalt och nytt. Playstation 2 lanseras och börjar tävla mot #Segas Dreamcast som släpptes året innan. #Nintendo kommer att harva vidare i nästan två år till med den kassettbaserade konsolen Nintendo 64 innan Gamecube slutligen tar över stafettpinnen framåt slutet av 2001. Några av de mest berömda spelen som debuterar i år är #Resident Evil Code: Veronica, #Diablo II, #Perfect Dark och #Final Fantasy IX.

Möt Tom Johnson – en märklig snubbe som dansar vid sin korvkiosk hela dagarna.

Och så Shenmue. En historia om den unga mannen Ryo Hazuki som jagar sin fars mördare, från en japansk mellanstor stad till ett myllrande Hong Kong och vidare ut i den kinesiska landsbygden – där historien fick ett snörpligt cliffhanger-slut.

Berättelsen är helt okej och bitvis spännande, men egentligen ingenting att tappa hakan över. I grund och botten handlar det om en hyfsat traditionell hämndhistoria med rejäla inslag av kampsport från Virtua Fighter-serien som Yu Suzuki chefat över tidigare (arbetsnamnet för Shenmue var Virtua Fighter RPG) . Shenmue var även det spel som på gott och ont gjorde quick time events populära (Yu Suzuki myntade till och med begreppet) och knappkombinationerna i gränslandet mellan filmsekvens och gameplay användes flitigt under resans gång.

Räkna med bråk. Och quick time events.

Det där låter kanske inte som något utöver det vanliga, men om man tittar på hur Shenmue berättas så börjar det bli desto mer intressant.

Vi kan börja med att konstatera att det första spelet var en dyr historia att utveckla. Yu Suzuki själv menar att kostnad för utveckling och marknadsföring landade på runt 47 miljoner dollar. En imponerande summa även idag, och då det dyraste spelet någonsin. Utan denna massiva investering hade Shenmue förmodligen aldrig blivit den saga vars fortsättning fansen så troget fortsatt att längta efter.