Om vi bara för ett ögonblick struntar i vad vi tycker om spelen som visades på E3, vad vi gillar eller inte gillar. Om vi för en liten stund kan glömma glädje, ilska, förhoppning och förvirring från veckan. Om vi kan blunda för såväl frågetecken som tveksamheter och drömmar om de nya konsolerna. Och om vi istället försöker betrakta mässan som om vi inte ens skulle spela spelen som visades, eller egentligen brydde oss så mycket om det här med spel över huvud taget. Om vi bara betraktade tillställningen lite nyktert och sakligt skulle vi kunna konstatera en sak bortom allt tvivel:

”Om vi bara betraktade tillställningen lite nyktert och sakligt skulle vi kunna konstatera en sak bortom allt tvivel: Svensk utveckling är i världsklass”

Svensk spelutveckling är i världsklass.

Man måste inte vara svensk för att se det. Hideo Kojima twittrade till exempel på lite svajig engelska: "Question: #Battlefield,#The Division and #Mad Max. What these title have common?" Och Christofer Sundberg, studiochefen på #Avalance, svarade: "Sweden rules E3 2013".

Jag är böjd att hålla med.

[video=14507]

Battlefield 3 har sålt i 17 miljoner ex. Kan fyran återupprepa megasuccén?

Många av er såg det säkert med egna ögon, men här kommer ändå en kort sammanfattning av måndagens presskonferenser bevittnade med blågula ögon: Battlefield 4 hade en stor plats när #Microsoft inledde pressdagen. Och #Minecraft hyllades på scenen och en kort trailer seglade förbi i något som kallades Xbox One Edition.

Sedan #EA:s presskonferens. Där fick vi veta att #Dice ska göra #Star Wars: Battlefront, att #Mirror's Edge 2 redan är i produktion och så det fasligt imponerande – och rätt modiga – spektaklet med 64 spelare som spelade multiplayer live på scenen i Battlefield 4. Det må ha varit extremt väl inövat, men ändå. När skynket drogs bort och man såg att de faktiskt skulle spela just precis så fick i vart fall jag rys.

Världens hetaste spel görs i Malmö

Men det var inte slut där; #Ghost från Göteborg visade upp sitt #Need For Speed: Rivals (med en multiplayerfunktion som verkar rätt cool). Och sedan alla dessa spel som görs på Frostbite – en spelmotor som skapades på Dice för #Bad Company-spelen och som nu är motorn för i stort sett alla EA-spel förutom sportspelen. Också den producerad i Sverige.

Därefter #Ubisofts pressvisning, där årets stora avslöjande var #Massive Entertainments nya onlinerollspelsshooter Tom Clancy's The Division. Efter fem års utveckling och stort hemlighetsmakeri – inga rykten där inte – klev studion fram i rampljuset med ett helt eget spel och till på köpet ett nytt IP. Och lade ni märke till hur Ubisoftchefen Yves Guillemot introducerade Malmöstudion? Som en av världens bästa.

[video=14517]

The Division, E3-mässans hetaste spel är svenskt.

Jag pratade med Massivechefen David Polfeldt efteråt, han beskrev Guillemots ord som "en befodran". Personligen tror jag att studion är på god väg att få samma position inom Ubisoft som Dice har inom EA.

Och till sist då #Sonys presskonferens där Avalanche äntligen fick säga vad det ryktats om: Att de gör spel av Mad Max. Och om vi återigen bara struntar i hur det här med spel på filmlicenser ofta kan sluta eller om vi gillar eller inte gillar Mad Max-filmerna – det är ett fasligt imponerande IP att jobba med. Och det verkar dessutom som om #Warner Bros. satsar stort på marknadsföringen. Jag pratade även med Christofer Sundberg efteråt. Han berättade att det var en helt ny situation för Avalanche, att ha ett förlag som faktiskt satsade stort på deras spel och trodde på det. Det kändes, så klart, väldigt bra.

Och som lite grädde på moset dök också #Hotline Miami upp som ett exempel på indiespel som kommer till Playstation 4. För att inte tala om uppföljaren.

[video=14566]

Mad Max görs av Avalance "Just Cause" Studios.

På E3 2011 intervjuade jag flera prominenta spelprofiler som unisont hyllade de svenska spelutvecklarna. Det var året då Minecraft slog igenom stort (hälften av besökarna verkade gå runt med sådana där Minecraftkartonger på skallen) och #Battlefield 3 gjorde succé på mässan. EA:s Frank Gibeau sa att det kommande spelåret skulle bli svenskt, att det aldrig någonsin skulle ha spelats så många svenskutvecklade spel som då. Han fick rätt. Men det känns ändå som en stilla viskning jämfört med hur det kommer att se ut i år och nästa.

”Och lade ni märke till hur Ubisoftchefen Yves Guillemot introducerade Malmöstudion? Som en av världens bästa.”

Hur man än räknar blir det gigantiska tal. Inget pekar ju på att Minecraft ska minska i popularitet eller att Battlefield 4 ska sälja sämre än trean, som hittills har sålt i 17 miljoner. Lägg till det alla miljoner som kommer att köpa Need for Speed: Rivals, Mad Max, The Division och #Machine Games nytolkning av #Wolfenstein. Och glöm för all del inte heller King med världens mest spelade spel. Vi snackar långt, långt över hundra miljoner spelare.

Vad det genererar i intäkter orkar jag knappt spekulera i, men det blir enorma siffror det med – det är så klart också ett mått på framgången, oavsett om pengarna till slut hamnar i Sverige, USA eller Frankrike. Produktionskostnaderna för alla de här spelen ligger alla gånger på över en miljard.