Trots omtyckta stortitlar som #Hitman: Absolution, #Tomb Raider och #Sleeping Dogs visar #Square Enix upp oroväckande siffror. De når inte försäljningsmålen. Nu berättar speljätten att de dramatiskt ändrar sin approach till spelutveckling.

Yosuke Matsuda, senior executive managing director, säger (via VG247):

– Man skulle kunna gå så långt att hävda att det i dagens spelklimat är oärligt att låta kunderna vänta i åratal med bara lite eller inte ens någon information tillhanda (#Final Fantasy Versus XIII, reds anm.). Vi är inte längre i en tid när kunderna lämnas i mörkret till produkten är färdigställd. Och vi behöver byta till en affärsmodell där vi frekvent pratar med kunderna om spelen, får dem att förstå produkterna och slutligen ser till att de lever upp till förväntningarna.

En tredelad vision

Matsuda berättar att deras nya vision kan delas in i tre delar. Det första handlar om, som han nämner ovan, att bli bättre på att kommunicera med kunderna. Matsuda menar också att exempelvis Kickstarter och Steam Greenlight är bra för att få kunderna ska få en bild av spelen.

Square Enix ska också börja producera nya, kvalitativa titlar för smartphones och surfplattor, och inte använda dumpa portningar och sociala spel på formaten. Dessutom ämnar de sluta med att utveckla titlar som ska tilltala alla spelare över hela världen, och istället fokusera specifika titlar på specifika regioner.