#Super Meat Boy är på väg till Iphone, i form av #Super Meat Boy: The Game. Gänget på #Team Meat utlovar en upplevelse skräddarsydd för plattformen där syftet ska vara att underhålla och utmana spelarna. Däremot ser de rött på mobilspelsmarknaden i stort.

– För oss är felet med den mobila plattformen den avsaknad av respekt för spelarna som infinner sig, det verkar som om en stor del av företagen ser sin målgrupp som dumma kreatur som de fångar in och mjölkar dem varefter de lämnar dem med en känsla av tomhet eller i vissa fall till och med kränkta, säger Edmund McMillen i företagets officiella blogg.

– Det är ett pågående tema nuförtiden att använda sig av ett väldigt grundläggande tv-spelsskal och sedan lägga till en "power up-morot" framför spelaren. Spelaren ser moroten, och vill ha den! Allt spelaren behöver göra är ett par väldigt rudimentära och repetetiva handlingar för att få tag i den, och så fort spelaren nått den dyker en annan morot upp och får spelaren att göra samma sak igen... men sen till haken... istället för att uppnå dessa "mål" genom att springa på löpbandet, kan du betala en dollar för att nå målet direkt! Eller varför inte betala 10 dollar och låsa upp alla mål utan att någonsin ens behöva spela spelet!

Därefter ökar temperaturen när McMillen uttrycker vad han tycker om detta system.

– Ord kan inte beskriva hur jävla fel och horribelt det är, för spel, för spelare och för plattformen i stort... Den här business-taktiken är ett slag i ansiktet på riktig speldesign och förkroppsligar allt som är fel med den mobila/casuala tv-spelsscenen.

– Vad jag försöker komma till är att vi tar oss an utvecklingen av SMB:TG med väldigt öppna ögon, vi vill skapa ett spel som VI skulle älska att se på plattformen, en fullängd- tillika reflexdriven plattformare med stabila kontroller som inte manipulerar dig med business-skitsnack för att samla in pengar. Vi vill att SMB:TG ska visa spelarna att vi respekterar dem, inte bara genom manipulera dem, utan att förstå att de vill ha en riktig utmaning och en äkta känsla av tillfredställelse när de har klarat av något som är svårt... Du vet, som riktiga spel gör.

Vad har du för förhoppningar på Super Meat Boy: The Game och vad tänker du om McMillens tankar om branschen?